basis pc 250 euro

Pagina: 1
Acties:

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is een basisssysteempje voor m'n vader. Hij doet er niet bijster veel mee, belastingaangifte, word, mailen, en af en toe een spelletje bridge online. Eigenlijk het typische "oude mensen gebruik".
Nu gaat dat op zijn huidige systeempje (zo'n 5 jaar oud) best prima, maar af en toe loopt hij vast. Ik erger me er meer aan dan hij, maar alsnog gaan we er iets anders voor verzinnen! Het is wel de bedoeling dat het systeem een tijd mee kan (als in kwaliteit, snelheid is niet een harde eis gezien het gebruik)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen absolute maximumprijs, maar ik zat te denken aan een euro of 250. Dit is wel alleen voor een mobo, cpu, psu kast, ssd en ram (rest gaat mee, gpu is niet nodig ivm onboard IGP welke meer dan voldoende is)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen onderdelen waar compatibiliteit een rol speeld, het is een HDD (traag maar er gaat een ssd in) en een dvd brander. Ook zit er nog een PCIe gpu'tje in, ik moet even uitvinden of die sneller is dan de IGP maar dat is voor de opbouw van het systeem niet van belang.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik dus ga aanschaffen:
  • CPU
  • PSU
  • Mobo
  • Ram
  • Behuizing
  • SSD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf ben ik in eerste instantie gaan kijken naar de Pentium Anniversary Edition (G3258) omdat ik redelijk wat OC ervarig heb. Ik ben vervolgens met het volgende lijstje gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 57,80€ 57,80
1Asus H81M-C€ 46,50€ 46,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Crucial CT51264BA160BJ€ 34,60€ 34,60
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
1Crucial MX100 128GB€ 58,48€ 58,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 257,83

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet anders dan hierboven genoemd.

Ga je overklokken?
Ik heb OC ervaring, dus als de Pentium goed blijkt te zijn dan gaan we dat zeker doen!

Vragen
Er zijn een aantal punten waar ik jullie mening even over wil.

CPU+Mobo
Momenteel heb ik dus de volgende combo uitgekozen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 57,80€ 57,80
1Asus H81M-C€ 46,50€ 46,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 104,30

Dit omdat ik verwacht dat ik (door mijn OC ervaring) hier het meeste juice uit kan halen. Juist omdat mijn vader maar simpele taken doet (multitasken doet hij niet/amper) is volgens mij de prestatie per core heel belangrijk.
Op het moment van schrijven kost dit setje een ruime 100 euro. Denken jullie dat er voor dat geld een betere optie is? Ik verwacht de pentium naar zo'n 4 GHZ te kunnen gooien.

N.B. Ik heb uitvoerig onderzoek gedaan naar welk moederbord het beste past bij de Pentium. Suggesties worden gewaardeerd maar ik ben er vrij zeker van dat dit de combinatie is die hem gaat worden als het de pentium word.

Voeding
Momenteel heb ik deze voeding:
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 29,95

Ik heb deze zo uit de BBG geplukt, dus de kwaliteit zit wel goed. Alleen over de capaciteit maak ik mij zorgen: in de BBG zetten ze er een Celeron G1840 in die niet overclocked kan worden. Is dit voldoende, of heb ik meer juice nodig? En als ik meer nodig heb, is het dan verstandig gewoon een hoger model uit de serie van be quiet! te pakken of raden jullie een andere aan?

RAM
Ik heb er nu een enkel latje van 4gb inzitten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial CT51264BA160BJ€ 34,60€ 34,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 34,60

Dit omdat ik van mening ben dat 4gb voldoende moet zijn, en omdat 8gb (precies) dubbel zo duur is als 4gb, dus ik kan er altijd nog wat bijprikken. Suggesties?

Alvast bedankt voor de hulp!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-03 09:29

garriej

Ik las ondertieten.

Prima systeem voor wat je er mee gaat doen(of wat je pa er mee gaat doen).

pentiums zijn echt krachtig genoeg voor die taken, mobo doet zijn werk, voeding is in orde en 4GB ram(met eventuele uitbreiding in het achterhoofd0 is genoeg. Je zou een grotere SSD kunnen overwegen, maar ik verwacht eigenlijk niet dat je pa meer als 120 gb nodig heeft.

Vergeet geen windows licentie.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-03 19:43
Is het wel nodig om te overklokken?

Klinkt alsof je vader genoeg heeft aan alleen een simpele CPU. door het overklokken gaat je CPU levensduur namelijk wel vaak achteruit.

don't mind me

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

JeroenF schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:37:
Is het wel nodig om te overklokken?

Klinkt alsof je vader genoeg heeft aan alleen een simpele CPU. door het overklokken gaat je CPU levensduur namelijk wel vaak achteruit.
zolang je de voltages niet door het dak heen gooit, valt dat ook allemaal wel mee.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 13:46
Ik zou niet aan overklokken denken. Deze CPU is vergeleken met die je nu hebt al veel sneller. Dan hoef je ook niet te kiezen voor een OC geschikt (en waarschijnlijk duurder) moederbord.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

rdfeij schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:48:
Ik zou niet aan overklokken denken. Deze CPU is vergeleken met die je nu hebt al veel sneller. Dan hoef je ook niet te kiezen voor een OC geschikt (en waarschijnlijk duurder) moederbord.
Ik heb OC ervaring, dus als de Pentium goed blijkt te zijn dan gaan we dat zeker doen!

daaruit maak ik op dat hij het ook leuk vind om te doen, ik zie het probleem niet zo.

• roger128
Ik ga er geen gekke OC van maken, ik ga met name het voltage laag houden.
Slijtage treed meestal op door overvolten, wat ik dus niet te veel wil doen.
Ik roep 4ghz, misschien word het iets minder, maar hij word in ieder geval sneller dan zijn stock 3,2 ghz (volgens bronnen kan je hem zelfs op zijn stock voltage al aardig wat overclocken!)

Edit: wat denken jullie van de voeding?

[ Voor 5% gewijzigd door roger128 op 19-09-2014 16:28 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:14
Draait bij mij met stock cooler op 4,4 Ghz zie signature voor mobo ( bios 1.60 )

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Niets-zeggende titel aangepast. Iedereen wil hier hulp.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 16:33

P_Tingen

omdat het KAN

Geen idee wat je vader nu heeft, maar als ik zo zie wat hij ermee doet, dan moet een processor van 5 jaar oud nog wel in staat zijn de boel vooruit te trekken. Kun je niet eerst alleen een SSD aanschaffen en kijken wat dat doet voor de zaak? Mocht het je niet naar de zin zijn, dan kun je de rest van de onderdelen aanschaffen.

En overklokken? Waarom? Een Celeron is voor je vader ook prima. Ook zonder over te klokken.

... en gaat over tot de orde van de dag

• OptiBenz1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01-2023
Kan je idd niet de huidige build upgrade? SSD erin miss extra reepje, andere processor.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Of scoor een Chrome box, kan waarsch ook alles mee en je hebt er geen omkijken meer naar.

pricewatch: HP Chromebox CB1-020nd

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:29
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900-ITX€ 71,-€ 71,-
1Chieftec Mesh CT-01B€ 43,06€ 43,06
1G.Skill FA-1066CL9S-4GBSQ€ 40,99€ 40,99
1Crucial MX100 128GB€ 58,48€ 58,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 213,53

• roger128
P_Tingen schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 18:58:
Geen idee wat je vader nu heeft, maar als ik zo zie wat hij ermee doet, dan moet een processor van 5 jaar oud nog wel in staat zijn de boel vooruit te trekken. Kun je niet eerst alleen een SSD aanschaffen en kijken wat dat doet voor de zaak? Mocht het je niet naar de zin zijn, dan kun je de rest van de onderdelen aanschaffen.

En overklokken? Waarom? Een Celeron is voor je vader ook prima. Ook zonder over te klokken.
Ik begrijp dat hij voldoende heeft aan een celeron, maar voor dat prijsverschil (50 euro) wil ik graag een nette, snelle pc voor hem neerzetten. Is misschien inderdaad wat overkill, maar dan is het wel een mooie machine:)

Dus graag jullie advies over de voeding: is 300w voldoende? In de bbg gebruiken ze ook dezelfde 300w voeding voor een AMD A8-6600K welke een TDP heeft van 100W. De pentium heeft een tdp van 53W op stock, over de 100 zal hij denk ik niet heen gaan als hij overgeclocked is, toch? Volgens die redenatie zou 300W dus voldoende moeten zijn

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het probleem is dat er geen kleinere voedingen zijn dan 300 watt, want met 100 red je het ook.

• DeNachtwacht
roger128 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 17:42:
Ik begrijp dat hij voldoende heeft aan een celeron, maar voor dat prijsverschil (50 euro) wil ik graag een nette, snelle pc voor hem neerzetten. Is misschien inderdaad wat overkill, maar dan is het wel een mooie machine:)
Ik moet je teleurstellen, jij kiest een dual core pentium, wat ik daar geef is quad core celeron. De G3258 is een heel leuk budgetprocessortje voor games (die vaak max. dual core werken). Voor (multitasking) desktop taken wil je juist veel cores die weinig megahertzen slurpen; overklokken heeft dan ook totaal geen zin. Daarnaast is de J1900 geoptimaliseerd voor htpc/mediagebruik, en als klap op de vuurpijl is hij met 10W super energiezuinig en passief gekoeld. Kortom perfect voor je vaders wensen. Kijk voor de grap even wat je met zo'n J1900 en integrated GPU nog kan draaien.

Jouw Pentium kan misschien beter werken voor gamen en overclocken, voor desktop gebruik is dat zeker niet het geval. Mocht je toch €50 meer willen uitgeven kan je beter voor het AMD AM1 platform gaan, voor hetzelfde geld als je 3258 systeempje heb je dan een quad core + integrated R7 GPU in het systeem zitten. Maar ik zou het geld zelf eerder uitgeven aan een grotere SSD of mooiere kast, want ook die AM1 zal overkill zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-09-2014 19:14 ]

• roger128
DeNachtwacht schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 17:59:
[...]

Ik moet je teleurstellen, jij kiest een dual core pentium, wat ik daar geef is quad core celeron. De G3258 is een heel leuk budgetprocessortje voor games (die vaak max. dual core werken). Voor (multitasking) desktop taken wil je juist veel cores die weinig megahertzen slurpen; overklokken heeft dan ook totaal geen zin. Daarnaast is de J1900 geoptimaliseerd voor htpc/mediagebruik, en als klap op de vuurpijl is hij met 10W super energiezuinig en passief gekoeld. Kortom perfect voor je vaders wensen. Kijk voor de grap even wat je met zo'n J1900 en integrated GPU nog kan draaien.

Jouw Pentium kan misschien beter werken voor gamen en overclocken, voor desktop gebruik is dat zeker niet het geval. Mocht je toch €50 meer willen uitgeven kan je beter voor het AMD AM1 platform gaan, voor hetzelfde geld als je 3258 systeempje heb je dan een quad core + integrated R7 GPU in het systeem zitten. Maar ik zou het geld zelf eerder uitgeven aan een grotere SSD of mooiere kast, want ook die AM1 zal overkill zijn.
Bedankt voor je reactie: nu weet ik dat de pentium dus niet zoveel zin heeft.
Als we dan toch met iets minder power genoegen gaan nemen, kan ik misschien alleen de ssd upgraden. Dit is de huidige build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E7200 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P5KPL-VM€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Let op: dit mobo heeft alleen maar sata300 aansluitingen. Ook is de passmark score met 1653 iets lager als de Celeron, deze haalt 1939.
Wat denken jullie: is deze E7200 icm met een SSD op sata-300 snelheden voldoende, of is het veel beter om dit te vervangen door de celeron?

• DeNachtwacht
Je zou inderdaad gewoon eens kunnen proberen door eerst een losse SSD te kopen te kijken wat dat doet. Hoeveel ram heb je erin zitten? Zou mij niks verbazen als je vader alweer helemaal happy hiermee wordt. Mocht het niks zijn kan je dan altijd daarna de rest van het systeem nog kopen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Een SSD op SATA300 is verder amper een probleem. Vergeleken met een (oude) HDD is die alsnog bloedje snel.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 16:33

P_Tingen

omdat het KAN

br00ky schreef op zondag 21 september 2014 @ 17:00:
Een SSD op SATA300 is verder amper een probleem. Vergeleken met een (oude) HDD is die alsnog bloedje snel.
Sterker nog: sluit een SSD aan op een Sata300 poort en je merkt waarschijnlijk het verschil niet eens. Op Toms Hardware hebben ze het uitgezocht (klik)
But once we started through our handful of real-world tasks, booting up and shutting down Windows 8, and loading a number of applications, the differences shrank to almost nothing.
Zit er wel 4GB in het oude systeem? Minder wil je eigenlijk niet.

... en gaat over tot de orde van de dag

• roger128
P_Tingen schreef op zondag 21 september 2014 @ 21:07:
[...]

Sterker nog: sluit een SSD aan op een Sata300 poort en je merkt waarschijnlijk het verschil niet eens. Op Toms Hardware hebben ze het uitgezocht (klik)

[...]

Zit er wel 4GB in het oude systeem? Minder wil je eigenlijk niet.
Okee, top! De vraag is wel: is het dus die 70 euro waard om wat extra prestaties te hebben en dan ook een sata 600? Er zit inderdaad wel 4gb ram in, ddr2, dat wel (wel dual channel, cpuz geeft aan DRAM Frequency 400 MHz, moet dat niet keer 2?)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

roger128 schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:04:
[...]

Okee, top! De vraag is wel: is het dus die 70 euro waard om wat extra prestaties te hebben en dan ook een sata 600? Er zit inderdaad wel 4gb ram in, ddr2, dat wel (wel dual channel, cpuz geeft aan DRAM Frequency 400 MHz, moet dat niet keer 2?)
Nee, elk stikje loopt op 400Mhz, maar dat is niet samen 800Mhz. Het is nog steeds 400Mhz :)

Op Sata300 valt er zeker nog voordeel uit te halen met een SSD, loopt alleen niet op volledige snelheid. Loopt zeker een paar keer sneller dan de HDD die er nu in zit (waarschijnlijk 5400rpm (=rete langzaam)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bij SSD's gaat het sowieso om de random, en die wordt vaak niet of nauwelijks beperkt door de 300MB/s die nog een een SATA-2 poort komt.

People as things, that’s where it starts.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:49

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

roger128 schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:04:
[...]

Bij elke machine met een sata-300 poort is de upgrade naar een SSD de moeite waard!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:55
[...]

Hier ben ik het dus pertinent niet mee eens.
Juist de relatief simpele dingen die niet zwaar multithreated zijn, draaien véél beter op de Pentium. Die is namelijk per core zo'n 2 tot 3x sneller.

Ja, meer cores kunnen beter zijn, maar in dit geval is de kans dat de gebruiker dat ook doet nihil.
De Pentium is namelijk per core 2 tot 3x sneller, dus dat hij 2x minder cores heeft is niet boeiend.

http://www.anandtech.com/bench/product/1227?vs=1265

Dat zijn 23 test, waarvan de Pentium er 22 wint. Alleen de test met "3D Particle Movement: MultiThreaded" is de Celeron sneller. Waarom, omdat dit nou net de enige test is die zwaar multithreated is. En dat is nu juist niet wat de gebruiker gaat doen.

Dit is net als de Passmark tests, die zijn ook zwaar multithreated en daardoor scoren laaggeklokte multicores zo goed.

Wat je nu gaat krijgen is een systeem dat standaard niet zo snel is, want een normale handeling draait op 1 core en die zijn nu eenmaal niet zo snel. En ook al doe je er 4x hetzelfde op, dan blijft hij net zo snel (niet zo snel dus), want je hebt 4 cores en die kunnen allemaal tegelijk werken.

De Pentium is in verhouding retesnel, die als je er veel tegelijk van vraagt wel langzamer wordt, (want moet dan 4 dingen verdelen over 2 cores) maar nog altijd sneller is dan de Celeron.

En ja, de Celeron verbruikt minder, maar wie gaat de gebruiker uitleggen dat de dagelijkse dingen die hij o zijn systeem doet opeens 30% trager zijn?

Ik zou de raad van P_Tingen opvolgen.

Windows opnieuw installeren en dan op een SSD. Huidige processor is snel zat.

• DeNachtwacht
White Feather schreef op zondag 21 september 2014 @ 23:01:
Hier ben ik het dus pertinent niet mee eens.
Juist de relatief simpele dingen die niet zwaar multithreated zijn, draaien véél beter op de Pentium. Die is namelijk per core zo'n 2 tot 3x sneller.
Ik kan wel in herhaling vallen maar ik zei al eerder: voor office en webbrowse gebruik is het gewoon overkill. Je geeft een hele lading benchmarks die allemaal testen op zware taken; hoe beter de processor, hoe beter de score. Dat is nu de fout die veel tweakers maken in low-end systemen: je hebt dan helemaal niks aan hoge benchmark scores het is namelijk al overkill. De test die nog het meest in de buurt komt is SYSMark 2014 maar ook die gebruikt al Photoshop 6, Premiere Pro en WinZip die nogal zwaar meewegen in de eindscore. Nogal leuk dat een Pentium op die taken de J1900 eruit knalt, maar als je dat nooit of alleen zo af en toe gebruikt is die benchmark dus totaal overkill voor je wensen.

Mijn macbook air 2010 gebruik ik alleen voor desktop en browsen op Windows 8.1 en met ingebouwde SSD en 1,86Ghz Core 2 Duo processor is hij razendsnel voor dat werk. Die J1900 is quad core en ook nog eens 2Ghz. Dan ga je mij niet vertellen dat dat te langzaam gaat zijn, zeker niet aangezien de J1900 een moderne SoC is en mijn oude Core 2 Duo al warm wordt van een flash youtube filmpje.

Maar idd wat ik al eerder zei met een Core2Duo E7200 processor is het gewoon duurkoop om een systeem upgrade te doen, de SSD gaat waarschijnlijk al voldoen. Dus daar zijn we het in ieder geval eens 8)

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-09-2014 19:51 ]

• roger128
Dan nog een laatste vraag: het ram is dus 400mhz. Nu weet ik dat als je rond de 1333 of 1666 zit een verhoging van de klok niet zo heel veel effect heeft voor de basis, maar is de 400mhz niet dusdanig laag dat dit een bottleneck vormt?

• MK_
  • Niet online

MK_

Je wil 400Mhz RAM meenemen naar een nieuw systeem (dus nieuw moederbord en CPU)? :N Gaat nooit werken, 400Mhz is DDR2 (correct me if i'm wrong) en gaat niet passen (DDR3 is de standaard).

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• DeNachtwacht
Ik lees in jouw topicstart dat je een pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ erin hebt zitten?

Tevens is de laagste DDR3 die je kan vinden DDR3-800, en dat draait effectief op 2x400Mhz MK1998NL. Maar idd is de kans wel heel klein dat iemand dat geheugen nog heeft. Sowieso geen aanrader om zulk traag geheugen nog mee te nemen.

• MK_
  • Niet online

MK_

DeNachtwacht schreef op donderdag 25 september 2014 @ 19:02:
Tevens is de laagste DDR3 die je kan vinden DDR3-800, en dat draait effectief op 2x400Mhz MK1998NL. Maar idd is de kans wel heel klein dat iemand dat geheugen nog heeft. Sowieso geen aanrader om zulk traag geheugen nog mee te nemen.
Zo lang loop ik nog niet mee :)

• roger128
MK1998NL schreef op donderdag 25 september 2014 @ 18:47:
Je wil 400Mhz RAM meenemen naar een nieuw systeem (dus nieuw moederbord en CPU)? :N Gaat nooit werken, 400Mhz is DDR2 (correct me if i'm wrong) en gaat niet passen (DDR3 is de standaard).
DeNachtwacht schreef op donderdag 25 september 2014 @ 19:02:
Ik lees in jouw topicstart dat je een pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ erin hebt zitten?

De 400mhz is inderdaad ddr2, dat is het ram wat nu in het systeem zit.
De ram die je gelinkt heb komt uit de wenslijst voor het systeem wat ik in eerste instantie zou gaan bouwen. Nu word er meerdere keren aangehaald dat het swappen hdd --> ssd ook al voldoende is. Dan blijft er dus inderdaad die 4gb ddr2 ram inzitten.

Vandaar mijn vraag: vormt die ddr2 400mhz ram dan een bottleneck?

Alvast bedankt!

• MK_
  • Niet online

MK_

DDR2 werkt niet in een DDR3 moederbord :)

• Drowzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01-2025
MK1998NL schreef op donderdag 25 september 2014 @ 19:52:
Er zijn sommige moederborden die hebben DDR2 en DDR3 sloten :p

• MK_
  • Niet online

MK_

Kwam er pas eentje tegen, maar niet met een nieuwere chipset/processor :+

• roger128
MK1998NL schreef op donderdag 25 september 2014 @ 19:52:
Okee even kijken hoe ik dit het beste uitleg.

In de TS staat een voorgestelde nieuwe build
Nu word er geroepen: je huidige build kan je een nieuw leven geven met een ssd.
Deze huidige build bestaat voornamelijk uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E7200 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P5KPL-VM€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Dat is dus een ddr2 compatible moederbord, waar dus 4gb ddr2 400mhz ram in zit :)

• MK_
  • Niet online

MK_

Whoops, my bad :)

Dan kan het natuurlijk wel prima :)

• DeNachtwacht
in dat geval kan je het doen met een SSD. Klaar. 4GB ram en een Core 2 Duo processor is snel zat voor een basissysteem. Liever heb je natuurlijk sneller RAM maar dat zijn echt geen enorme verschillen. Ik zou gewoon een goede 128GB disk nemen (pricewatch: Crucial MX100 128GB), groot zat voor je vader en de snelheidswinst is flink voor desktopgebruik. Mocht hij dan toch niet tevreden zijn kan je altijd rest vh systeem eromheen aanschaffen, windows staat dan toch al op die schijf.

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-09-2014 20:18 ]

• GandalfNL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-02 15:04
Je geeft aan dat de oude PC op zich voldoet, maar hij loopt wel eens vast. Heb je al overwogen om de oorzaak daarvan op te sporen? Een verse Windows installatie of het terugzetten van een back-up/herstelpunt doet vaak wonderen. Het kan ook een hardware probleem zijn. Dat kan je ook zelf testen (geheugen/harde schijf). Overclocken is de meerprijs aan duurdere hardware ten opzichte van de prestatiewinst meestal niet waard en meestal niet merkbaar vind ik uit eigen ervaring.

Een SSD geeft inderdaad een veel sneller gevoel. Je PC start lekker snel. En bij applicaties die veel data hebben te kopiëren/lezen (het laden van games bijvoorbeeld) merk je veel verschil.

Persoonlijk zou ik eerst dus de oorzaak opsporen van het vastlopen en Windows opnieuw installeren, Als je hem dan nog niet snel genoeg vindt, zou ik een SSD overwegen, aangezien je die mee kan nemen naar een eventueel ander/nieuw systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door GandalfNL op 30-09-2014 16:31 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
[...]

de processors die je noemt zijn geen volwaardige desktop processors maar komen uit het netbook segment. Zelfs een budget dual core desktop processor (celeron g1820) http://www.techspot.com/r...ini-vs-intel-bay-trail-d/ is stukken sneller. En een 3258 met een lichte overclok rent er helemaal rondjes omheen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rrob op 30-09-2014 17:35 ]

• DeNachtwacht
Rrob alsjeblieft deze discussie komt nu voor de 23e keer langs. Bovendien reageer je op een post waarover in het topic eronder al gediscussieerd is en je komt met argumenten die hierboven al genoemd zijn, zonder mijn verdere reacties daarin mee te nemen. Kortom je post voegt niks nieuws toe.

Die processoren zijn idd budgetprocessoren maar ze zitten wel vol met SoC's, de netbook processoren zijn dat zeker niet en het is dus totaal niet vergelijkbaar. De processors die ik noem zijn door Intel en AMD in de markt gezet voor low budget, low energy en htpc systemen. Ze zijn dus gemáákt voor het gebruik dat TS aangeeft.

De G1820 is een 'standaard' processor die weer voor heel andere wensen geschikt is. Wil je bijvoorbeeld gamen dan kan je beter deze processor naast een dedicated GPU gebruiken. Voor licht desktop & htpc gebruik zijn deze processortjes vaak een goede keus, zeker als het systeem energiezuinig en stil moet zijn. In de review die je zelf geeft, en die je ook al ergens anders op GoT aanhaalt, blijkt dat ook gewoon. Op bepaalde taken is de G1820 beter, maar ik quote even je eigen bron:
In our application tests, the Celeron G1820 was 20% faster than the Athlon 5350 on average. Moreover, it was 63% faster at encoding and even 10% faster in our gaming tests. With that said, the G1820 consumes 45% more power, so it comes down to whether you care more about performance or power consumption.
Kortom het is heus niet altijd zo alsof die G1820 altijd de betere keus is. Net als in dat andere topic; het hangt gewoon van je wensen af. Het is in ieder geval zeker níet zo dat het geen volwaardige desktopprocessors zijn. Ze zijn gewoon voor de lowbudget markt bedoeld, en de G1820 is dat net zo goed. Alleen beide weer voor een andere niche.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-09-2014 18:35 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 18:02:
Rrob alsjeblieft deze discussie komt nu voor de 23e keer langs. Bovendien reageer je op een post waarover in het topic eronder al gediscussieerd is en je komt met argumenten die hierboven al genoemd zijn, zonder mijn verdere reacties daarin mee te nemen. Kortom je post voegt niks nieuws toe.

Die processoren zijn idd budgetprocessoren maar ze zitten wel vol met SoC's, de netbook processoren zijn dat zeker niet en het is dus totaal niet vergelijkbaar. De processors die ik noem zijn door Intel en AMD in de markt gezet voor low budget, low energy en htpc systemen. Ze zijn dus gemáákt voor het gebruik dat TS aangeeft.

De G1820 is een 'standaard' processor die weer voor heel andere wensen geschikt is. Wil je bijvoorbeeld gamen dan kan je beter deze processor naast een dedicated GPU gebruiken. Voor licht desktop & htpc gebruik zijn deze processortjes vaak een goede keus, zeker als het systeem energiezuinig en stil moet zijn. In de review die je zelf geeft, en die je ook al ergens anders op GoT aanhaalt, blijkt dat ook gewoon. Op bepaalde taken is de G1820 beter, maar ik quote even je eigen bron:

[...]

Kortom het is heus niet altijd zo alsof die G1820 altijd de betere keus is. Net als in dat andere topic; het hangt gewoon van je wensen af. Het is in ieder geval zeker níet zo dat het geen volwaardige desktopprocessors zijn. Ze zijn gewoon voor de lowbudget markt bedoeld, en de G1820 is dat net zo goed. Alleen beide weer voor een andere niche.
graag wijs ik je op het idle verbruik dat er gemeten is, zoals je kunt zien heeft de g1820 een lager idle verbruik dan die zogenaamde ultra zuinige processors
Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/articles-info/806/bench/Power_01.png
Maar mijn belangrijkste punt is dat als een trage ultra budget processor (bijna) even duur is als een volwaardige (budget) processor: wat is dan nog het voordeel?! Koop dan voor het zelfde geld gewoon de snelste!

[ Voor 6% gewijzigd door Rrob op 02-10-2014 00:48 ]

Pagina: 1