Ik loop al een tijdje met de gedachten om mijn 5 jaar oude systeem te vervangen. Nou zit ik met een aantal vraagjes met betrekking tot het deels houden van mijn oude componenten.
De configuratie van mijn huidige systeem:
Moederbord: Asus P7P55D-E
Processor: Intel i5 750
Koeler: Scythe mugen 2 rev. B
Videokaart: HD 5870
Geheugen: 8 GB Corsair vengance 1600mhz
Hardeschijven: Samsung spinpoint F3 2X
Nog een nieuwe 1TB schijf. Weet zo even niet welke
Voeding: Antec Earthwatts 650
Kast: Cooler master CM 690
Ik wil dit graag gaan vervangen door:
Moederbord: Asus Maximus VII Ranger
Processor: Intel i5 4690K
Koeler: Scythe mugen 2 rev. B (hergebruiken)
Videokaart: Nvidia GTX 970 (wacht ik eerst nog even mee totdat de prijzen wat gedrukt zijn)
Geheugen: 8 GB Corsair vengance 1600mhz (hergebruiken, later te vervangen door meer)
Crucial MX100 256GB (misschien de 512GB)
Hardeschijven: Allemaal overnemen (spinpoints zijn waarschijnlijk aan het einde van hun levensduur)
Voeding: Corsair CS 550M (of de oude overnemen?)
Mijn vragen:
- Hoewel ik zin heb in een nieuwe computer is het misschien toch handig om te wachten op de nieuwe generatie intel? Ik zie er alleen wel tegenop om dan de hoofdprijs voor DDR4 te gaan betalen. Zou dit veel sneller zijn dan de huidige generatie?
- Kan ik de 4690K met de Scythe Mugen een beetje fatsoenlijk overklokken. Niet dat ik extreem wil gaan clocken, maar ik heb mijn huidige i5 ook van 2,66ghz naar 3,8ghz gekregen. Is deze koeler nog een beetje geschikt in vergelijking met de huidige koelers?
- De fan van mijn scythe mugen was laatst gesneuveld. Nu zit er een casefan aan. Ik ben niet echt thuis in de fans. Welke fan zou ideaal zijn om te kopen voor de koeler mocht ik deze gaan hergebruiken.
- Is het verstandig een nieuwe voeding aan te schaffen? Het leek mij verstandig omdat de kwaliteit van een nieuwe voeding waarschijnlijk een stuk beter is. Daarnaast is een nieuwe voeding waarschijnlijk zuiniger. De huidige voeding was niet een van de duurdere.
- Ik neem aan dat ik verder geen problemen ga ondervinden met mijn oude CM 690 kast?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk voor gamen. Verder alleen niet veeleisende applicaties.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een vaste prijs. Ik hou alleen niet van een te scheve prijs kwaliteits verhouding.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie opsomming. Naast de computer heb ik niks nodig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen, zolang het maar goed werkt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee
Ga je overklokken?
Ik graag gebruik kunnen maken van de unlocked processor. Echter ben ik niet van plan extreem te gaan overklokken.
De configuratie van mijn huidige systeem:
Moederbord: Asus P7P55D-E
Processor: Intel i5 750
Koeler: Scythe mugen 2 rev. B
Videokaart: HD 5870
Geheugen: 8 GB Corsair vengance 1600mhz
Hardeschijven: Samsung spinpoint F3 2X
Nog een nieuwe 1TB schijf. Weet zo even niet welke
Voeding: Antec Earthwatts 650
Ik wil dit graag gaan vervangen door:
Moederbord: Asus Maximus VII Ranger
Processor: Intel i5 4690K
Koeler: Scythe mugen 2 rev. B (hergebruiken)
Videokaart: Nvidia GTX 970 (wacht ik eerst nog even mee totdat de prijzen wat gedrukt zijn)
Geheugen: 8 GB Corsair vengance 1600mhz (hergebruiken, later te vervangen door meer)
Crucial MX100 256GB (misschien de 512GB)
Hardeschijven: Allemaal overnemen (spinpoints zijn waarschijnlijk aan het einde van hun levensduur)
Voeding: Corsair CS 550M (of de oude overnemen?)
Mijn vragen:
- Hoewel ik zin heb in een nieuwe computer is het misschien toch handig om te wachten op de nieuwe generatie intel? Ik zie er alleen wel tegenop om dan de hoofdprijs voor DDR4 te gaan betalen. Zou dit veel sneller zijn dan de huidige generatie?
- Kan ik de 4690K met de Scythe Mugen een beetje fatsoenlijk overklokken. Niet dat ik extreem wil gaan clocken, maar ik heb mijn huidige i5 ook van 2,66ghz naar 3,8ghz gekregen. Is deze koeler nog een beetje geschikt in vergelijking met de huidige koelers?
- De fan van mijn scythe mugen was laatst gesneuveld. Nu zit er een casefan aan. Ik ben niet echt thuis in de fans. Welke fan zou ideaal zijn om te kopen voor de koeler mocht ik deze gaan hergebruiken.
- Is het verstandig een nieuwe voeding aan te schaffen? Het leek mij verstandig omdat de kwaliteit van een nieuwe voeding waarschijnlijk een stuk beter is. Daarnaast is een nieuwe voeding waarschijnlijk zuiniger. De huidige voeding was niet een van de duurdere.
- Ik neem aan dat ik verder geen problemen ga ondervinden met mijn oude CM 690 kast?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk voor gamen. Verder alleen niet veeleisende applicaties.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een vaste prijs. Ik hou alleen niet van een te scheve prijs kwaliteits verhouding.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie opsomming. Naast de computer heb ik niks nodig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen, zolang het maar goed werkt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee
Ga je overklokken?
Ik graag gebruik kunnen maken van de unlocked processor. Echter ben ik niet van plan extreem te gaan overklokken.