Oud systeem vervangen/ugraden

Pagina: 1
Acties:

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-03 16:05
Ik loop al een tijdje met de gedachten om mijn 5 jaar oude systeem te vervangen. Nou zit ik met een aantal vraagjes met betrekking tot het deels houden van mijn oude componenten.

De configuratie van mijn huidige systeem:
Moederbord: Asus P7P55D-E
Processor: Intel i5 750
Koeler: Scythe mugen 2 rev. B
Videokaart: HD 5870
Geheugen: 8 GB Corsair vengance 1600mhz
Hardeschijven: Samsung spinpoint F3 2X
Nog een nieuwe 1TB schijf. Weet zo even niet welke
Voeding: Antec Earthwatts 650
Kast: Cooler master CM 690

Ik wil dit graag gaan vervangen door:
Moederbord: Asus Maximus VII Ranger
Processor: Intel i5 4690K
Koeler: Scythe mugen 2 rev. B (hergebruiken)
Videokaart: Nvidia GTX 970 (wacht ik eerst nog even mee totdat de prijzen wat gedrukt zijn)
Geheugen: 8 GB Corsair vengance 1600mhz (hergebruiken, later te vervangen door meer)
Crucial MX100 256GB (misschien de 512GB)
Hardeschijven: Allemaal overnemen (spinpoints zijn waarschijnlijk aan het einde van hun levensduur)
Voeding: Corsair CS 550M (of de oude overnemen?)
Kast: Cooler master CM 690

Mijn vragen:
- Hoewel ik zin heb in een nieuwe computer is het misschien toch handig om te wachten op de nieuwe generatie intel? Ik zie er alleen wel tegenop om dan de hoofdprijs voor DDR4 te gaan betalen. Zou dit veel sneller zijn dan de huidige generatie?

- Kan ik de 4690K met de Scythe Mugen een beetje fatsoenlijk overklokken. Niet dat ik extreem wil gaan clocken, maar ik heb mijn huidige i5 ook van 2,66ghz naar 3,8ghz gekregen. Is deze koeler nog een beetje geschikt in vergelijking met de huidige koelers?

- De fan van mijn scythe mugen was laatst gesneuveld. Nu zit er een casefan aan. Ik ben niet echt thuis in de fans. Welke fan zou ideaal zijn om te kopen voor de koeler mocht ik deze gaan hergebruiken.

- Is het verstandig een nieuwe voeding aan te schaffen? Het leek mij verstandig omdat de kwaliteit van een nieuwe voeding waarschijnlijk een stuk beter is. Daarnaast is een nieuwe voeding waarschijnlijk zuiniger. De huidige voeding was niet een van de duurdere.

- Ik neem aan dat ik verder geen problemen ga ondervinden met mijn oude CM 690 kast?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk voor gamen. Verder alleen niet veeleisende applicaties.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een vaste prijs. Ik hou alleen niet van een te scheve prijs kwaliteits verhouding.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie opsomming. Naast de computer heb ik niks nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen, zolang het maar goed werkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Ik graag gebruik kunnen maken van de unlocked processor. Echter ben ik niet van plan extreem te gaan overklokken.

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
volgens mij ben je vergeten het lijstje te maken
Handleiding Pricewatch

• fixen
redbullet schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:33:
volgens mij ben je vergeten het lijstje te maken
Handleiding Pricewatch
Ik heb dat niet gedaan omdat mensen dan misschien de impressie kregen dat ik oude onderdelen ging kopen. Ook kun je dan niet aangeven dat je de onderdelen al hebt en gaat hergebruiken. Daarnaast denk ik dat de meeste mensen die advies geven wel weten wat bijvoorbeeld een 4690k is. Het ging mij met name om de vragen die onder de samenstelling stonden.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-03 07:40

auto660

1991 240 GL Brick

fixen schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 15:25:

Mijn vragen:
- Hoewel ik zin heb in een nieuwe computer is het misschien toch handig om te wachten op de nieuwe generatie intel? Ik zie er alleen wel tegenop om dan de hoofdprijs voor DDR4 te gaan betalen. Zou dit veel sneller zijn dan de huidige generatie?

Het nieuwe DDR4 begint eigenlijk met het low-end segment waar het DDR3 high-end segment eindigt. Maar zoals je op internet kan vinden (door naar DDR3 overclockresultaten te kijken en wat de prestatiewinst daarvan is) is DDR3 ram (vooral als je dual channel gebruikt) voorlopig nog geen bottleneck. Het verschil tussen 1333mhz en 2133mhz geheugen scheelt qua prestaties maar een paar procent en is alleen handig als je geheugen intensieve programma's gebruikt. Het is daarentegen wel handig voor de AMD APU's en de IGP's die je bij je intel cpu krijgt, deze zullen er wel een stuk sneller van worden. Maar dit maakt natuurlijk niks uit als je een dedicated videokaart gebruikt zoals bij jou dus.

- Kan ik de 4690K met de Scythe Mugen een beetje fatsoenlijk overklokken. Niet dat ik extreem wil gaan clocken, maar ik heb mijn huidige i5 ook van 2,66ghz naar 3,8ghz gekregen. Is deze koeler nog een beetje geschikt in vergelijking met de huidige koelers?

De 4690K draait standaard al op 3.5Ghz wat dus al aardig hoog is vergeleken je oude I5, dit is dan ook een aardige upgrade tegenover je oude I5. Haswell is gemaakt op een (heel) klein procedé waardoor hij als je overclockt zijn warmte simpelweg niet goed meer weg krijgt uit de core. Wat ook niet helpt is dat intel nu koelpasta tussen de core en de IHS gebruikt waardoor de temperaturen ook al wat hoger uitvallen. (al is dit al aardig verholpen met de nieuwere haswell modellen)

Maar, ik denk dat je met je Scythe Mugen (wat toch een aardige koeler is) zo rond de 4.5Ghz kan halen, het kan hoger zijn maar ook lager. Want iedere chip is anders ;)

- De fan van mijn scythe mugen was laatst gesneuveld. Nu zit er een casefan aan. Ik ben niet echt thuis in de fans. Welke fan zou ideaal zijn om te kopen voor de koeler mocht ik deze gaan hergebruiken.

In de cpu fans ben ik niet zo thuis maar ik weet wel dat je als je een push-pull configuratie op je cpu koeler gebruikt dat je dan wel 2 identieke fans moet gebruiken voor het beste resultaat. En er staat mij iets bij dat je voor op koelblokken altijd voor fans moet gaat met veel/meer static pressure dan normale casefans, dus ik zou aan zoiets denken:
pricewatch: Corsair SP120 Quiet Edition, 120mm

- Is het verstandig een nieuwe voeding aan te schaffen? Het leek mij verstandig omdat de kwaliteit van een nieuwe voeding waarschijnlijk een stuk beter is. Daarnaast is een nieuwe voeding waarschijnlijk zuiniger. De huidige voeding was niet een van de duurdere.

De voedingen van nu zijn niet van een betere kwaliteit maar vaan wel (veel) efficiënter wat je dan ook kan zien aan het 80 plus certificaat wat ze nu hebben. Maar je huidige voeding is nog prima, hij is van een goed merk (Antec) en heeft een 80 plus certificaat wat dus ook zegt dat hij een goede efficiëntie heeft. De nieuwe duurdere voedingen zullen wel een betere efficiëntie hebben maar dit zal uiteindelijk maar 5 tot 10% schelen, verwaarloosbaar dus.Ik zou dus gewoon je huidige voeding houden. Hier is namelijk nog niks mis mee. :)

- Ik neem aan dat ik verder geen problemen ga ondervinden met mijn oude CM 690 kast?

Nee, dit is gewoon een grote ATX kast welke ook nog eens in de moderne stijl gebouwd is. (voeding onderin) Dit gaat dan ook geen problemen opleveren.
Ik hoop dat dit alles een beetje duidelijker maakt :9

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Als je met je PC niks anders doet dan gaming, is overclocken onnodig en eigenlijk geldverspilling.

Daarnaast is je voeding in je nieuwe lijstje slechter dan je huidige voeding, die nog prima is (bron).

Daarnaast kan je nog lang wachten tot de GTX970 goedkoper is, aangezien je dan zeker een paar maanden verder bent. Prijsverloop GTX770:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=335374&deliveryCountry=NL

RAM kan je meenemen, 8GB is de komende jaren nog wel genoeg.

Ik denk dat je eerst eens zou moeten beginnen met een nieuwe GPU een SSD, ik denk dat dat het probleem al vrij ver oplost.

Kast kan trouwens ook nog prima mee!

Edit: benches zo zo te zien al uit:
Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/ASUS/GTX_970_STRIX_OC/images/perfrel_1920.gif

Een GTX970 is dus een slimme keuze, al zijn echt game benchmarks nog niet uit.

[ Voor 13% gewijzigd door MK_ op 19-09-2014 16:47 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Aleksej
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-03 09:06

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

*Kuch* Was ik achter *Kuch*

Ligt er wel aan op welke resolutie, anders is een R9 290 beter (hoger dan 1080p) bij Battlefield, Metro en Total War, en bij Crisis is de R9 290 altijd sneller.
De GTX970 lijkt het dus moeilijk te hebben met de resoluties boven 1080p :(

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• fixen
Iedereen bedankt voor de reacties, die hebben mij zeker geholpen.

Ik denk wanneer ik alleen de videokaart en ssd ga vervangen/toevoegen dat de processor dan gaat bottlenecken (videokaart komt niet tot zijn recht)? Daarnaast heb ik ook het ongefundeerde idee dat mijn i5 750 er binnenkort mee gaat stoppen. Misschien komt dat omdat ik gewoon wat nieuws wil.

Ik heb ook benchmarks van games gezien waar de GTX 970 zeer goed presteert. Het is naar mijn idee een veilige keuze. Daarnaast worden de drivers vast nog wel beter.
Ik denk dat de prijs nog wel iets zal zakken de komende weken. Nog lang niet alle versies zijn op de markt. Ik had gelezen dat er een adviesprijs van 340 dollar aan vast zit. Dat is minder dan 280 euro. De goedkoopste zit nu op 350 euro. Dat ligt mij iets te ver uit elkaar. Nu heb ik niet het idee dat het snel naar 280 euro zal gaan, maar er gaan denk ik nog wel een paar 10'tjes af.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 17:18
Al jaren lang is de dollar:euro koers qua gpu's vrijwel 1 op 1, omdat er bij de dollarprijs geen belasting inbegrepen is. (aangezien die per staat verschilt)

Zelf kom ik recent ook van een i5 750 af, waarbij ik eerst de 5870 had geupgrade naar een 7950, en toen merkte ik toch dat de cpu de grootste bottleneck was (vooral zichtbaar door drops in battlefield 4.) Dus die zou helaas ook vervangen moeten worden wil je echt goede prestaties hebben.

De koeler past wel op de 11xx socket, maar echt die hard overclocken zit er sinds de 3xxx serie van intel er niet meer in vanwege mindere interne hittegeleiding in de cpu zelf.

Ik zou eigenlijk nog enkele weken wachten. Dan kan je ook de reactie van AMD zien op de 9XX serie van Nvidia, aangezien die momenteel de enige rationele keuze is rond de 300 euro (of hoger). Als je niet zo lang kan wachten dan is de 970 nog steeds een prima koop.

• fixen
Ik kan nog wel even een paar weekjes wachten. Misschien komen de AMD kaarten wel met directx 12 support.

Ik denk dat ik deze fans ga aanschaffen voor een push-pull configuratie op de cpu koeler.
http://azerty.nl/0-1088-6...air-series-sp120-pwm.html

De maximus ranger heeft een 4 pin CPU_FAN en een 4 pin CPU_OPT volgens de handleiding. Dus daar zouden deze beide op kunnen worden aangesloten.

Daarnaast heb ik nog redelijke nieuwe noctua NT-H1 koelpasta wat naar mijn idee prima spul is.

• fixen
Ik heb nog een vraagje. Is iedere bios versie van de ranger geschikt voor de 4690k of zal ik nog moeten opletten dat ik de juiste bios versie krijg?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je de Ranger uit je openingspost bedoelt, dan heb je geen zorgen. Dit is een Z97 bord, dus sowieso compatible.

Dit bord is trouwens niet per se de beste keus die je kan maken, prijskwaliteitshalve...

• fixen
Ik was even in de veronderstelling dat er soms een bios update nodig was bij de refresh processors. Maar de chipset kwam natuurlijk tegelijk uit.

Het bord is inderdaad niet de beste keuze wat betreft prijs/kwaliteit. Hoewel ik wel had aangegeven dat ik dat belangrijk vind. Dit bord wou ik alleen graag hebben. Niet echt een logische reden voor, haha.
Sommige extra features zijn wel leuk en ik vind het wel een mooi bord. Wat ik al zei: niet echt een rationele reden voor.

• fixen
Nu zit ik toch nog even met een vraagje over mijn voeding.
Ik keek een youtube filmpje over het overklokken van de CPU (gewoon voor de hobby) en toen hadden ze het over c6 en c7 states van de voeding.

Nou zie ik dat de antec earthwatts 650 platinum geschikt is. Echter heb ik niet de platinum, maar de oudere non platinum versie.

Het gaat om deze voeding die onderhand al lang niet meer te koop is:
pricewatch: Antec Earthwatts EA 650

Op de site van Antec kan ik er helaas niks over vinden.

Edit:
Ik zie dat dit met name te maken heeft met de zuinigheid van de processor en dat dit eventueel uit te zetten is in de bios.

Blijft de vraag alleen nog wel, moet ik dit uit zetten?

Edit 2:
Ik denk dat ik voor de zekerheid maar een cooler master g550m ga halen. Gelukkig heeft de computerboer in de buurt hem in stock. Voelt toch niet helemaal fijn des te meer ik er over lees.
pricewatch: Cooler Master GM G550M

[ Voor 30% gewijzigd door fixen op 23-09-2014 20:34 ]

Pagina: 1