Upgraden of in zijn geheel vervangen

Pagina: 1
Acties:

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-10-2025
Beste Tweakers,

Momenteel heb ik al ongeveer 6 jaar dezelfde PC, het enige wat ik in de tussentijd heb geupgrade is 1x een nieuwe videokaart (van GTX285 naar GTX570) en een SSD van 128GB erbij gezet. Aangezien ik al vanaf het moment dat ik de GTX570 bezit door heb dat hij gewoon niet het maximale eruit haalt, want best vervelend is aangezien de 570 al niet een al te sterke kaart meer is voor hedendaagse games (mijn FPS komt niet altijd overeen met de FPS die genoemd wordt in benchmarks van mijn kaart). De huidige games kan de GTX570 nog maar nauwelijks op 1920x1080 draaien, wat voor mij toch wel een must is als ik ga gamen. Daarom zat ik er aan te denken om een GTX970 te halen, maar aangezien ik dus met mijn GTX570 ergens een bottleneck ondervind ben ik bang dat als ik een nieuwe videokaart haal dat ik er dan alsnog bijna geen profijt uit zal halen.

Mijn huidige opstelling is als volgt;

Mobo: Asus P6T SE
CPU: i7-920 @ 2,67GHz
CPU koeler: Scythe Kama Angle
Huidige GPU: Asus GTX570 DCII (1,25GB)
RAM: Corsair TR3X6G1333C9 (Triple channel 3x2GB @1333MHz)
Voeding: Antec NeoPower 650Watt
HDD's: 128GB m4 Crucial SSD + 1TB WD HDD

Is het mogelijk om bij deze opstelling nog een GTX970 te prikken en dan games van het komende jaar/2 jaar nog te spelen of kan ik maar beter in zijn geheel gaan sparen voor een nieuwe PC (wat erop neerkomt dat ik dus de komende jaren niet meer ga gamen (prioriteiten).

Alvast bedankt voor alle behulpzame reacties :)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik denk dat een nieuwe GPU al genoeg zou moeten zijn, een GTX970 of een R9 290 is een zeer leuke keuze.

Een i7 zou een GTX570 eigenlijk niet mogen bottlenecks, beschikt over genoeg grafische kracht!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 18:09
Met een nieuwe videokaart kom je een heel eind, maar ik zou er geen 970/980 bij gaan prikken. Als je echt de volle grafische kracht van dat ding zou benutten, dan denk ik dat die i7 wel gaat bottlenecken. Ik zou eerder voor een best-bang-for-the-buck-videokaart gaan zoals de pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost. Daar kan je echt nog wel even mee door. Waarschijnlijk langer dan met de i7 gok ik, die wil je over 1-2 jaar wel vervangen afhankelijk van de games die je speelt.

Snelle controle: draai een game die niet meer heel lekker loopt en kijk ondertussen even hoeveel cpu je verbruikt in taakbeheer. Zit je hiermee tegen de 100% aan, dan is de cpu aan het bottlenecken.

[ Voor 21% gewijzigd door JoepD op 19-09-2014 17:59 ]

• DonnyL
Ik heb sowieso altijd wel een probleem met PC's, ik haal nooit de opgegeven resultaten die op reviewsites staat, en dat heb ik met elke PC die ik ooit heb gehad, ik zal wel gewoon pech hebben.

Dat terzijde; De HD7950 kopen lijkt me vrij nutteloos, aangezien dat de AMD variant is die moet concurreren met de GTX570.

Ik speel veel verschillende games, maar vooral de AAA-titels, welke sowieso zwaar zijn en slecht geport. Heb net bij Dead Rising 3 geprobeerd te alt-tabben om te kijken op hoeveel % mijn CPU zit. En toen crashte mijn PC, maar dat zal wel aan het spel liggen aangezien die sowieso al niet te spelen is op mijn PC. Na een stukje Metro Last Light spelen zie ik dat de GPU-load (zoals verwacht) op 95% tot 100% vast staat en de CPU tussen de 20 en 50 schommeld. Weet niet of de CPU-load klopt want heb maar wat geïmproviseerd met HWiNFO om het ingame zichtbaar te krijgen, maar het valt me wel op dit 50% de max lijkt aangezien hij nog geen 0.1% hoger kon. Misschien heeft de CPU wel 100% load?

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Die HD7950 is toch echt wel beter dan een 570 hoor.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:44
@DonnyL;

De HD7950 is een kaart die concurreert met de GTX 670 maar voornamelijk de GTX680 omdat de prestatie's daar toch nog wel boven liggen.

De R9 280X is gebaseerd op de 7970, is goedkoper en presteert met een paar frames per seconde net wat beter.
Je onderschat waarschijnlijk de werkelijke kracht van videokaarten.

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
en een i7 920 is zeer goed over te clocken. Ik speel alles tegenwoordig nog steeds lekker met een i7 960 @ 3.8.. en een 920 kan de 3.8 makkelijk halen met goede koeling :)

Ryzen cloud9

• DonnyL
Dan had ik me vergist, had hier (http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html) gekeken en daar staat de HD7950 maar met een paar honderd punten hoger. Had geen zin om er benchmarks op na te zoeken aangezien ze op Tweakers in ieder geval niet in dezelfde grafieken voorkomen. Dan zou ik misschien toch die kaart inderdaad gaan overwegen, of zoals TweakMaster zegt overclocken maar daar is mijn PC al een aantal keer instabiel van geworden (steeds geprobeerd met een tutorial op Hardware.Info). De koeling is op dit moment ook een drama aangezien het ophangsysteem van mijn fan op het koelblok niet echt stabiel meer hangt. Als ik mijn i7-920 met 1GHz zou willen overclocken zou hij denk ik toch nog wel een jaar of 3 meekunnen, dus is het misschien toch wel een goed idee om ook maar gelijk een nieuwe CPU koeler erbij te halen.

[ Voor 17% gewijzigd door DonnyL op 19-09-2014 23:58 ]

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Videobenchmark.com heb je niks aan. Dat vergelijk alleen de scores van die kaarten van dié benchmark, het zegt dus niks over de performance in games. Sowieso presteren Nvidia kaarten op videobenchmark altijd beter dan hun AMD tegenhangers.

Hier een vergelijking tussen de HD7950 en de GTX760. De GTX760 presteert iets minder dan de GTX670, maar deze is niet meer leverbaar. Bij de hierboven gelinkte benchmark moet wel rekening gehouden worden dat de HD7950 €40 goedkoper is en 'toekomstbestendiger' door zijn 3GB VRAM.

[ Voor 5% gewijzigd door jorisvdelsen op 20-09-2014 00:10 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:40
Idd de GPU vervangen, verder kan je systeem nog prima mee. Natuurlijk is een nieuwere processor of SSD weer sneller maar die veranderingen zullen minimaal zijn, zeker omdat moderne games veel meer op de GPU leunen en GPU's steeds meer taken van het systeem overnemen op dat gebied. Een goede nieuwe GPU erin zetten zou je dus ook als een 'systeem upgrade' kunnen zien. In ieder geval gaat een 7950 of R9 290 (afhankelijk van je budget zou ik tussen één van beide kiezen) je pc weer helemaal naar deze tijd trekken voor gamen.

• DonnyL
Die R9 290 is toch wel erg duur, ronde de €330,-, zou ik dan niet voor dat geld net zo goed een GTX970 kunnen halen aangezien die hetzelfde kost? Ik denk dat mijn keuze toch gaat vallen op een nieuwe GPU + CPU koeler en dan de CPU overklokken, dan kan het nog wel een aantal jaar mee als ik dat zo hoor.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:40
Is ook een prima optie. Met overklokken zou ik het trouwens niet te gek maken, bijv. 3.5 Ghz zit je al een lekker stuk sneller maar blijft de boel nog binnen een beetje veilige marge. Begin rustig en kijk of je met games performance nodig hebt (in plaats van eerst overklokken en dan niet meer weten of je nu eigenlijk enorme overkill hebt waardoor je processor alleen maar veel te warm wordt :P)
Pagina: 1