Signing van een executable (setup)

Pagina: 1
Acties:

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tweakers,

Al geruime tijd ontwikkel ik .NET applications en stel ze beschikbaar op een website. Dit zijn setup executables (gemaakt met NSIS).

Chrome waarschuwt sindskort bij het downloaden dat de executable "not commonly downloaded and could be dangerous" wat natuurlijk false is. Maar zo'n waarschuwing is niet leuk natuurlijk.

De oplossing is volgens mij om de setup te ondertekenen (signing).Maar dit is even nieuw voor mij en het komt voor mij redelijk complex over.

Nu heb ik even rond zitten kijken maar ik begrijp dat ik een certificaat moet kopen en die ik dan op mijn PC moet installeren. met de juiste tools kan ik dan de setup ondertekenen.

Begrijp ik dit goed? En hebben jullie nog tips waar ik relatief goedkoop een certificaat kan kopen?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je zult in ieder geval een Code Signing certificaat aan moeten schaffen. Je executables kun je dan gewoon binnen Visual Studio laten signen bij het builden ( Of dat kan eventueel later ook nog ).

Hier kun je meer informatie vinden: MSDN: Sign Setup.exe and MySetup.msi (Windows)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dat begrijp je goed, maar daarmee los je de waarschuwing van Chrome niet op. Bij installatie krijg je dan netjes <jouwbedrijf> oid itt <niet vertrouwde uitgever> maar die melding van Chrome gaat pas weg als je app simpelweg vaak genoeg gedownload wordt.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-01 06:56

Gerco

Professional Newbie

Klopt RobIII. Ik sign mijn installers ook met een code signing certificate, maar dat "Uncommonly downloaded" gaat er niet van weg (zou ook wel raar zijn als dat wel zo was). Het is niet alleen Chrome trouwens, IE doet het ook en virusscanners als Avast! hebben ook soortgelijke meldingen.

Er is weinig aan te doen verder, je gebruikers waarschuwen en/of meer gebruikers regelen is de enige oplossing.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:20
Ondertekenen kan wel degelijk helpen tegen de waarschuwing. Ik heb eens een beta versie van mijn executable aan een klant geleverd die ook zo'n waarschuwing kreeg (in zijn geval van een heuristische virusscanner). Nadat ik de executable ondertekend had met mijn code-signing certificaat kreeg de klant de foutmelding niet meer. Dat was toen pas de tweede download ooit.

Ik weet niet hoe Crome precies redeneert maar ik vermoed dat een ondertekende executable al bij veel minder downloads vertrouwd zal worden dan een anonieme applicatie.

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dank voor de reactie.

Signeren van de setup werkt. Afgelopen weekend heb ik mijn "setup"'s ondertekend en de waarschuwing van Chrome komt niet meer op (kan hem direct uitvoeren). Probleem opgelost.

Trouwens, zodra ik de setup in een ZIP zet, en die laat downloaden, dan krijg ik nog wel de Chrome waarschuwing.

[ Voor 10% gewijzigd door robertpNL op 22-09-2014 13:45 ]

• ChokingHazard
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-01 02:38
Dat is vrij logisch denk ik, aangezien je setup in een zip zit, kan er niet worden gecontroleerd of deze gesigned is.

Mijn Cardmarket-profiel

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ChokingHazard schreef op maandag 22 september 2014 @ 13:47:
Dat is vrij logisch denk ik, aangezien je setup in een zip zit, kan er niet worden gecontroleerd of deze gesigned is.
Een beetje virus scanner doet niet anders. lijkt me heel goed mogelijk om te controleren. Zit inmiddels ook standaard in het os om te kunnen unzippen.

Dus ik vind dat niet logisch

(he ik ben niet boos hoor ;) :> )

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 22-09-2014 14:13 ]

Iperf

• ChokingHazard
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-01 02:38
fish schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:04:
[...]

Een beetje virus scanner doet niet anders. lijkt me heel goed mogelijk om te controleren. Zit inmiddels ook standaard in het os om te kunnen unzippen.

Dus ik vind dat niet logisch
Je hebt gelijk, niet nagedacht. My bad :/

Mijn Cardmarket-profiel

Pagina: 1