Hardeschijf stuk in RAID1/mirror; wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• Henkpaulus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 11:20
Gaat hier overigens om raid 1 mirror!

gister was de computer verschrikkelijk traag en wilde na een reboot ook niet meer opstarten, nadat ik naar mijn mening een tikkende hardeschijf heb afgsloten deed de pc het weer zoals het moet.

Maar nu heb ik dus 1 kapotte hardeschijf, hoe kan ik het beste weer de raid 2 opstelling herstellen nadat ik een identieke hardeschijf heb aangeschaft?

Is het een kwestie van aansluiten en hij maakt de de opstelling zoals de schijf die er nu inzit? Of moet ik eerst zelf partities maken en spullen gaan kopieeren en de raid opstelling weer aanmaken in het bios?

Heb trouwens deze onboard raid : Supports Intel® Smart Response Technology, Intel® Rapid Start Technology, Intel® Smart Connect Technology *2

en heb een asus pbh 77 vle moederbord : http://www.asus.com/nl/Mo...P8H77V_LE/specifications/

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:09
Geen ervaring met RST maar in de regel moet je de nieuwe schijf handmatig in de raid bios als spare toevoegen aan je bestaande array. Daarna zal deze de mirror beginnen te rebuilden. 'k Zou je echter aanraden voor de zekerheid eerst een backup te maken van belangrijke data mocht je dit nog niet hebben.

Verwijderd

Het beste kun je eerst de SMART veilig stellen van beide schijven die je nu hebt. Je kunt met de RST control panel in Windows de RAID1 weer compleet maken, door de nieuwe schijf de gefaalde te laten vervangen.

Echter, je 'gefaalde' schijf kan iets simpels als een bad sector hebben of kabelproblemen. Dit kun je met de SMART zien. Kijk ook even in dit forum in het 'Check je SMART' topic.

Succes!