[HTPC]Goedkoop systeem voor XBMC

Pagina: 1
Acties:

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het systeem gaan gebruiken om de films, muziek, photos en series die op mijn nas staan te streamen naar mijn 46" led tv, waarbij het geluid via een AV receiver zal gaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Eigenlijk zo goedkoop mogelijk. Heb de Nuc gezien van [url="Intel NUC Kit DN2820FYKH"]Inte[/url]. Dit kost me inclusief een kleine ssd + 4gb geheugen + Flirc een kleine € 200,-. Voor een systeem wat voornamelijk dienst zal doen als mediaspeler vind ik dat nog een erg groot bedrag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel is er eigenlijk niks aanwezig. Tuurlijk ligt er nog wel een USB 2.0 stickje, maar volgens mij komt dit de snelheid niet ten goede en eigenlijk heb ik het idee dat ik mezelf daarmee beperk qua opslag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Behuizing, processor, voeding, geheugen, kleine ssd.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren. Wel een zo compact mogelijk systeem en omdat deze in de woonkamer komt te staan ook graag zo stil mogelijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een zo compact mogelijk systeem en omdat deze in de woonkamer komt te staan ook graag zo stil mogelijk.

Ga je overklokken?
Nee.

De nuc zoals hierboven aangegeven vind ik voor alleen een mediaspeler relatief duur. Ik zie mezelf namelijk nog niet op 5 meter afstand zitten te internetten enzo zoals ik achter mijn pc doe. Veel meer toepassingen zie ik eigenlijk ook niet voor de NUC. Iemand die daar nog ideeen voor heeft?

De HTPC zal als vervanging zijn van mijn Raspberry pi. Ik ben erg gecharmeerd van de XBMC (Kodi) software, maar een wat sneller systeem dan de raspberry zal wel fijn zijn.

Ik heb ook geen idee of een intel of amd processor beter is (amd schijnt grafisch beter te zijn?).
Ik zoek dus eigenlijk een goedkope, snellere vervanger van mijn raspberry pi. Het systeem moet stabieler draaien en soepeler. Het mag wat mij betreft dus ook iets anders zijn dan een HTPC. Zolang het maar stabiel blijft draaien en ik niet 1x per dag de stekker eruit moet trekken.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:13
Een klein zelfbouw pc'tje voor minder dan €200 is moeilijk, ik heb even een poging gedaan met dit als resultaat.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron 3850 Boxed€ 31,-€ 31,-
1ASRock AM1B-ITX€ 27,90€ 27,90
1LC-Power LC-1340mi€ 33,70€ 33,70
1Kingston ValueRAM KVR16R11S8/4€ 34,-€ 34,-
1Kingston SSDNow 30GB SSDNow S200 30GB€ 31,50€ 31,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 158,10

De SSD is misschien wat klein als je er Windows op wilt zetten, maar zou er OpenElec of Ubuntu op zetten in dit geval aangezien Windows bijna evenveel kost als de hele pc :p.

Het blijft wel zoals een NUC dat die wat overkill is om alleen films van je NAS te streamen naar een pc. Kun je dit ook niet met Android boxje of stick? Die zal ook wel een stuk sneller zijn dan je Pi.

• hendrik60
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-03 12:43
Even een kleine suggestie, maar als het gaat om alleen films af te spelen en af een toe een youtube filmpje zou je ook kunnen kijken naar chromecast in combinatie met Plex (en netflix etc). Chromecast zelf kost 35 euro, maar werkt verder uitstekend.

Tevens kun je via plex ook foto's en muziek versturen naar de chromecast.

[ Voor 13% gewijzigd door hendrik60 op 19-09-2014 08:44 ]

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:18
Ik heb nog heel even aan chromecast zitten denken. Maar volgens mij is de chromecast niet sterk genoeg om te kunnen transcoden? Ik wil mijn nas hier ook niet mee lastig vallen.

Netflix e.d gebruik ik niet :-).

Het systeem zoals Macpoedel aangeet is dan nog een optie; echter is de nuc dan een betere optie, net wat betere prestaties.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:13
Weten wat je wilt natuurlijk, de nuc presteert beter maar is ook duurder en beide presteren beter dan wat je nodig hebt. Een Chromecast doet niet het transcoden, dat doet je tablet/smartphone/laptop. Of als je ergens een oude laptop hebt liggen kun je daar ook OpenELEC op zetten en die gebruiken, kost je helemaal niets.

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
Het is nogal moeilijk inderdaad om onder de 200 euro te blijven.
Maar! Ik heb wat bij elkaar gezocht. De behuizing heeft een interne voeding.
Het moederbord bevat alle belangrijke aansluitingen, onboard CPU met onboard GPU (met 3D Blu-Ray stereoscopic ondersteuning). Lekker zuinig en stil.
Dit geheugen is volop leverbaar, evenals de gekozen SSD.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock D1800B-ITX€ 51,85€ 51,85
1Aplus CS-160€ 18,08€ 18,08
1Kingston KVR13S9S8/4€ 35,82€ 35,82
1Kingston SSDNow 30GB SSDNow S200 30GB€ 31,50€ 31,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 137,25

Nog onder de 150 euro, alles bij Afuture te bestellen en bezorgen ;)

Edit: Flirc unit weggelaten. Daar heb je Yatse (Android) en Constellation (iOS) voor. Kan je tenminste doorkijken/luisteren terwijl je je bibliotheek aan het doorbladeren bent op je smartphone/tablet. 8)

[ Voor 17% gewijzigd door uname -r op 22-09-2014 12:10 ]

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
XBMC draait prima op een Raspberry pi voor totaal rond de 50-60 euro. Neem openelec als software, en zet de database op een snelle usb stick en draaien maar. Makkelijk te bedienen met de smartphone. Een pc geeft in dit geval alleen maar meer gedoe en kosten.

**edit oh sorry je hebt al besteld, ik laat dit staan voor anderen die dit draadje lezen dan

[ Voor 15% gewijzigd door HaseMike op 22-09-2014 07:07 ]

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
De TS heeft de RPi al geprobeerd.
Ik heb ook geen idee of een intel of amd processor beter is (amd schijnt grafisch beter te zijn?).
Ik zoek dus eigenlijk een goedkope, snellere vervanger van mijn raspberry pi. Het systeem moet stabieler draaien en soepeler. Het mag wat mij betreft dus ook iets anders zijn dan een HTPC. Zolang het maar stabiel blijft draaien en ik niet 1x per dag de stekker eruit moet trekken.

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
zeadope schreef op maandag 22 september 2014 @ 12:11:
De TS heeft de RPi al geprobeerd.
Ik moet beter lezen....
Pagina: 1