Welke stille R9 290 kaart?

Pagina: 1
Acties:

• Vuilnisbak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-12-2025
Hulp gevraagd!

Ik zoek een?
Stille R9 290 GPU. Vooral in idle moet hij echt stil zijn.

Wat is je budget?
Maakt niet uit.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zal mijn nieuwe PC ca. 20% van de tijd gebruiken voor gaming, de andere 80% voor office enz. en dan wil ik de kaart eigenlijk niet horen.

Ik lees in verschillende reviews waarin de Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X als stilte oplossing wordt geprezen Bijvoorbeeld hier. Terwijl hier de Gigabyte Windforce weer het stilste moet zijn. Veel reviews spreken elkaar tegen. En ik twijfel dus nogal. Ik was benieuwd of de mensen van Tweakers me een goed advies kunnen geven...

Bla

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat vrij makkelijk is om te doen is met afterburner een fanprofiel aanmaken, zodat de kaart pas vanaf een bepaalde tempratuur hoorbaar begint te blazen.

Maar, het ligt aan je kast, maar ik denk dat ongeveer iedere R9 290 idle wel lekker stil is.

People as things, that’s where it starts.

• Vuilnisbak
VasZaitsev schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:30:
Wat vrij makkelijk is om te doen is met afterburner een fanprofiel aanmaken, zodat de kaart pas vanaf een bepaalde tempratuur hoorbaar begint te blazen.

Maar, het ligt aan je kast, maar ik denk dat ongeveer iedere R9 290 idle wel lekker stil is.
Het wordt een Node 304...

Bla

Verwijderd

pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X

Is 5mm wel genoeg ruimte tussen GPU en kast?

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-02 10:30
De AMD R9 beschikt of AMD zero-core techniek wat betekend dat als je de videokaart met DVI aansluit op je scherm, de videokaart compleet uit gaat zodra je scherm uit gaat. Dus ideaal als je computer aan laat als je gaat slapen om wat te downloaden. Maar back to the point meestal heeft Saphire redelijke stille videokaarten.

• Vuilnisbak
Zou toch net moeten passen?

Bla

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Vorig weekend de Gigabyte R9 290 in actie gezien. Stil in idle, hoorbaar maar nog altijd vrij rustig tijdens normaal gamen. Furmark of OCCT en hij is wel nadrukkelijk aanwezig. Gezien de uitstekende ervaringen met de WindForce 3 koeler op andere chips lijkt het vooral aan de warmteproductie van de R9 290 te liggen, dus ik verwacht dat de Sapphire het niet gek veel beter zal doen, als hij het al beter doet. Maar tijdens office taken zal je de GB in elk geval niet opmerken.

Verwijderd

Ik heb de Sapphire R9 290 en je hoort hem NIET tijdens internet-en
Verwacht bij geen enkele R9 290 stilte, tijdens gamen moet je fans op tenminste 50 % houden, of nog beter 60 %.

Vandaag was het 25 graden in mijn kamer, met de fans op 60 % was de GPU maximaal 76 graden warm en VRAM 1 78 graden.

• Vuilnisbak
Ik denk dat ik deze kaart ga skippen gezien de prijs, specs en het geluidsnivo van de GTX970....

Bla

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-02 09:23
Ik was zelf ook al druk aan het zoeken naar een 290 maar met de GTX 970 aan de deur ga ik toch wel heel erg twijfelen.
Lager stroom verbruik, stiller, even snel dan wel sneller op de resolutie die er voor mij toe doet: 1920x1080 en kwa prijs ongeveer gelijk aan een 290.

• MiXana
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-02 16:59
Zelfde hier. Nu maken ze ons de keuze echt niet makkelijker. :)

• Cowamundo
Toch nog maar even een maandje of 2-3 wachten denk ik met aankoop van een nieuwe Graphics kaart, dat overleef ik nog wel.
Dan maar es kijken wat het verschil in prijs en prestatie is op dat moment met AMD's antwoord en eventueel nog beter geoptimaliseerde drivers voor beide kampen! :D

• kadaver22
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-07-2023
de msi is zeker niet stil #ervaring

• Cowamundo
Toch vind ik 28-31.8dBa voor de 970 MSI en 28-33.2dBa voor de 970 ASUS OC niet verkeerd!

En ze zijn sneller en stiller dan een 290 en 290X in OC volgens onderstaande test

Afbeeldingslocatie: http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2014/09/noise6.png

Afbeeldingslocatie: http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2014/09/noise7.png

Ben heel erg benieuwd hoe AMD hierop gaat reageren! 8)7

• Jansma
  • Laatst online: 10-01 16:38
Mijn Sapphire r9 290 tri-x komt met de fans op minder dan 28% niet boven mijn 1TB Seagate desktop HDD uit, die zelfs in een Silentmaxx silencer zit.

Wel zit dit in een Corsair carbide 330R die extra geluidsdempende matten heeft, maar het is dus zeker een aanrader.

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-02 10:30
Volgens techpowerup zijn de stilste kaarten in idle de ASUS Strix serie aangezien die in idle de fans compleet uitschakelen. Zie techpowerup review Nvidia 970:

"Now for the ASUS STRIX's unique feature. As long as temperatures are below 60°C, the fans will not engage, so there is no noise, which is awesome if you work all day and only game rarely. There is no fan noise to distract you as you work. Once you fire up a game and temperatures climb, the fans will engage once the GPU reaches around 65°C. So the fans might not even engage if you play light games."

http://www.techpowerup.co...TX_780_STRIX_6_GB/24.html
Pagina: 1