Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Linksys E4200 router DHCP deelt ipadressen uit buiten range

Pagina: 1
Acties:

• steef321
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2023
Mijn Linksys E4200 DHCP deelt IPdressen uit buiten de aangegeven range.
Router IP: 192.168.4.1
Aangegeven range: 192.168.4.2 t/m 50.
Uitgedeelde ipadressen: .100 en hoger

Buiten het feit dat dit irritant is zou je zeggen, wat is hier erg aan?
Antwoord: hij deelt ook verkeerde DNS instellingen uit, namelijk 192.168.0.1, een adres wat in mijn netwerk niet wordt gebruikt.

Dan zou je nog zeggen: ondervang dit met fixed ipadressen, maar die instellingen worden gewoonweg genegeerd en overruled door de E4200, tenzij ik in de verschillende randapparatuur/ devices ook die fixed ipadressen ingeef. Als de 4200 gedwongen wordt het gevraagde IPnummer toe te wijzen dan doet hij dit zondermeer. Ik heb echter ook apparaten die alleen passief een ip toegewezen kunnen krijgen en waarin je dus niet handmatig een gewenst ip etc kunt instellen.

Ik heb al de fabrieksinstellingen teruggezet en een firmware upgrade gedraaid.

Wie weet hoe dit komt? En belangrijker nog de oplossing?
Vast bedankt voor alle hulp!

Groeten,
Steef

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

zit je modem/router die ervoor hangt niet ips uit te delen?

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 18-09-2014 18:38 ]

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
steef321 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 18:31:

Antwoord: hij deelt ook verkeerde DNS instellingen uit, namelijk 192.168.0.1, een adres wat in mijn netwerk niet wordt gebruikt.

Dan zou je nog zeggen: ondervang dit met fixed ipadressen, maar die instellingen worden gewoonweg genegeerd en overruled door de E4200, tenzij ik in de verschillende randapparatuur/ devices ook die fixed ipadressen ingeef. Als de 4200 gedwongen wordt het gevraagde IPnummer toe te wijzen dan doet hij dit zondermeer. Ik heb echter ook apparaten die alleen passief een ip toegewezen kunnen krijgen en waarin je dus niet handmatig een gewenst ip etc kunt instellen.

Groeten,
Steef
Dat modem dat Rmg beschrijft is een mogelijkheid. Noem al je devices in je netwerk eens op, wellicht heb je ergens een device dat ook adressen uitdeelt (misschien ergens een virtuele machine met Server 2012 die DHCP actief heeft, ik verzin maar iets) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door EverLast2002 op 18-09-2014 21:29 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als de 4200 gedwongen wordt het gevraagde IPnummer toe te wijzen dan doet hij dit zondermeer.
Hoe "dwing" je een router bepaalde IP adressen toe te wijzen?

Als je bedoeld dat je een IP adres vast instelt op een device dan heeft dat helemaal niks met je router te maken. Er wordt dan gewoon geen DHCP adres gevraagd want het staat al ingesteld.

https://discord.com/invite/tweakers

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
redfoxert schreef op donderdag 18 september 2014 @ 21:18:
[...]

Hoe "dwing" je een router bepaalde IP adressen toe te wijzen?

Als je bedoeld dat je een IP adres vast instelt op een device dan heeft dat helemaal niks met je router te maken. Er wordt dan gewoon geen DHCP adres gevraagd want het staat al ingesteld.
"dwingen" : bind IP to MAC (IP-MAC binding presets DHCP Allocations)

[ Voor 4% gewijzigd door EverLast2002 op 18-09-2014 21:23 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een IP reservation dus ... nogal omslachtige manier van uitleggen :) Maar ik wil het toch graag van de TS horen wat hij er mee bedoeld.

https://discord.com/invite/tweakers

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:53

Groeten,
Steef
Lijkt me erg sterk dat als je bijvoorbeeld binnen Windows op je netwerkkaart een fixed adres zet dat hij dan alsnog een dhcp adres krijgt. Lijkt er in ieder geval op dat er een ander apparaat is dat ook dhcp doet (router die dienst doet als AP waarbij dhcp niet is uitgezet bijvoorbeeld)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Klinkt inderdaad als een tweede DHCP-server in je netwerk, kijk eens met Wireshark welk apparaat juist antwoord op DHCP-requests.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:56

lier

MikroTik nerd

Browse eens naar de default gateway IP adres dat je toegewezen krijgt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• hommer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-11 19:00
Als je Windows op je clients gebruikt kun je bij de adapter status zien van welk IP ze hun adres hebben gekregen. Grote kans dat dat inderdaad niet het IP van je E4200 is...

t.k.a. sig space t.e.a.b.

• steef321
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2023
Hoi Rmg, dank voor je reactie, dat is het niet , want die werkt in een andere subnetrange. wat ik inmiddels heb ontdekt is dat een nas die terug is gezet naar fabrieksinstellingen ook ips uitdeelt, kortom: opgelost! thread kan worden gesloten. Ik zie nu dat er meer reacties zijn, iedereen erg bedankt voor de aandacht, het blijkt idd een ander device te zijn dan de 4200 hommer ;-) Had ik in eerste instantie niet voor mogelijk gehouden.

[ Voor 28% gewijzigd door steef321 op 23-09-2014 12:59 ]

Pagina: 1