Harman Kardon AVR254, AVR354, AVR255, AVR355 ontwerpfouten

Pagina: 1
Acties:

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 16:19
Precies 5 jaar geleden heb ik een groot bedrag uitgegeven aan een audio setup van Harman Kardon met als basis de Harman Kardon AVR 255 receiver. Ik geef graag wat meer uit voor kwalitatief betere producten om zo weinig mogelijk problemen te krijgen en om er weer een tijd plezier van te hebben. Zo ook hierbij.

Deze HK AVR 255 gebruikte ik voor het weergeven van audio/video via HDMi, zowel van een HK DVD-speler als ook een HTPC en een TV decoder.

Vanaf het begin heb ik veel problemen gehad met de weergave van beeld en audio in de vorm van uitvallend (alleen) beeld of (alleen) audio. Je gaat dan troubleshooten en contact opnemen met de technische ondersteuning en dan komen er een aantal dingen voorbij:

1-Je hebt te goedkope HDMI kabels. Die heb ik toen allemaal vervangen voor dure van €40 per stuk 8)7, maar niet opgelost.

2-Daarna was de indruk dat het aan de HK DVD speler zou liggen. Die is toen 3x op reparatie weg geweest, probleem nog niet opgelost.

3-Gevraagd of het de receiver zou kunnen zijn. Die kans achten ze klein en anders zou een firmware update dat wel oplossen. Daarom de laatste firmware versie geïnstalleerd, probleem nog steeds niet opgelost.

4-HTPC heb ik altijd verdacht van issues en veel geprobeerd om die ook soepel werkend te krijgen. Nooit tot tevredenheid opgelost.

Uiteindelijk heb ik de HK AVR-255 maar in de kast gegooid, omdat het erg frustrerend en tijdrovend was om steeds de boel weer aan de praat te krijgen voor- of tijdens een film en heb ik de afgelopen jaren maar heel basic via 2x20watt TV speakers geluisterd. Heerlijk geen gezeur meer, maar helaas niet genieten van 5.1 surround en mooi vol geluid.

Na een verhuizing het apparaat toch maar weer eens aangesloten in de (onlogische) hoop dat hij het wel weer zou doen. Ik heb me er deze keer niet bij neergelegd en na speurwerk blijkt dat de problemen ontstaan door technische ontwerpfouten in de HK AVR254, AVR354, AVR255, AVR355 series.

Er zijn door Harman Kardon 3 service bulletins uitgegooid, maar ook weer verwijderd:

1)Problemen met de fan (minor issue en niet relevant voor de AVR 255)
http://www.avsforum.com/attachments/9668

2)Problemen met capacitators op het HDMI board
http://www.avsforum.com/attachments/9667

3)Problemen met fuses op het HDMI board
http://www.avsforum.com/attachments/9666

Verschillende topics (o.a. op Tweakers.net, AVSforum.com, etc.) blijkt dat velen zich hebben afgevraagd wat er met hun units aan de hand is en zelfs dat er brand is ontstaan in de betreffende units. De problemen komen ook voor met units buiten de genoemde serie nummers.

Ook al is het 5 jaar na de aanschaf van mijn receiver heb ik toch recent maar eens contact opgenomen met HK support van NL. Na uitleg gegeven te hebben van het voorval en het vragen naar ondersteuning voor serviceverlening op het apparaat was de opmerking meerdere malen dat ze geen coulance regeling kunnen geven op een apparaat van 5 jaar oud. Uiteindelijk wel een (niet interessant) kortingspercentage voor een nieuwe unit ontvangen, maar mijn punt is:

a) De unit heeft vanwege ontwerp- c.q. productiefouten nooit voldaan aan de technische specificaties van het product

b) De klanten met HK AVR's van deze serie staan bloot aan brand gevaar in hun huishoudens

Mijns inziens had Harman Kardon een algemene recall actie moeten opzetten voor zo'n gevaarlijke ontwerpfout en op z'n minst hun klanten de mogelijkheid moeten geven om een reparatiemogelijkheid te bieden. De reactie van Harman Kardon vind ik in zo'n geval van nalatigheid dan ook niet terecht. In elk geval hoop ik dat het bedrijf zijn mentaliteit veranderd heeft en in eventueel volgende gevallen wél een recall actie gaat opzetten al is het alleen al om hun status van kwalitatief goed merk te behouden.

Dit topic heb ik gestart om mensen die nog enigzins gebruik maken van een Harman Kardon receiver uit de serie AVR254, AVR354, AVR255, AVR355 te informeren over het HDMI probleem en het risico op brand wat aanwezig is. Hopelijk hebben jullie er wat aan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je mag vinden dat HK een recall actie had kunnen doen, maar geef eerlijk toe: als je na twee jaar de moed op geeft en het ding de kast in mikt, en vervolgens 5 jaar na aanschaf gaat klagen, ben je rijkelijk laat. Ook voor coulance. Dan had je mi eerder aan de bel moeten trekken.

En FYI: HK heeft al een jaar of 5 niet meer de status van kwalitatief goed merk. Dat is begonnen toen een jaar of 8 geleden ineens iedereen een HK kocht, en ze kwaliteit voor kwantiteit inruilden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

Een helpdesk die aankomt met "u gebruikt te goedkope HDMI kabels".. WTF..
Dan is het bij mij al meteen afgedaan..

Is HK eigenlijk wel een echt gerenommeerd merk? Zelf nooit die indruk gehad namelijk..

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ten eerste mooi dat je mensen wil waarschuwen. Ben het wel eens met de hierboven gegeven reacties dat 5 jaar na aanschaf wat laat is om nog wat van HK te verwachten. En van die te goedkope kabel is inderdaad een giller. HK is imho geen kwaliteitsmerk meer maar meer een merk dat men koopt om het design. Het zal in ieder geval nooit op mijn shortlist komen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoals ik al zei: dat is HK al jaren niet meer. Sinds 2000 is het achteruit gehold. Tegenwoordig schaal ik ze in het rijtje Samsung, LG, Philips, hakkietakkie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rookie no. 1
@The Eagle: Je kan wel vinden dat ik laat ben, maar je weet niet hoe ik als klant van het kastje naar de muur gestuurd ben in de eerste anderhalf jaar.

Overigens ben ik blij dat ik uiteindelijk toch deze service bulletins heb weten te vinden, dat geeft me rust dat de oorzaak van de storingen al die tijd niet aan mijn onkunde lag en vooral dat ik niet de enige ben geweest die hopeloos gefrustreerd ben geraakt over het apparaat. Al had ik liever dat iedereen er plezier van gehad natuurlijk ;)

Ik zal HK van het lijstje topmerken afstrepen :)

Edit: de AVR 255 van mij gaat gerepareerd worden overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door rookie no. 1 op 18-09-2014 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-07 14:26

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Mijn oude Onkyo (TX-SR606) had hetzelfde euvel met de capacitors op het HDMI board.
Een collega van mij heeft toen 7 caps vervangen, en de Onkyo slijt nu zijn twilight years bij een vriend van mij en geeft geen problemen meer :)

Gaat die reparatie veel geld kosten trouwens? Ik ben benieuwd of HK een deel van de reparatiekosten op zich neemt...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Kijk, dat is goed nieuws. Inschatting van de electronica zaak is zo'n €60 en dat valt daarom best mee als hij weer een tijdje mee gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-07 22:26
The Eagle schreef op donderdag 18 september 2014 @ 17:39:
Zoals ik al zei: dat is HK al jaren niet meer. Sinds 2000 is het achteruit gehold. Tegenwoordig schaal ik ze in het rijtje Samsung, LG, Philips, hakkietakkie.
Als ex-HK bezitter kan ik mij hier bij aansluiten. Het ziet er allemaal ontzettend leuk uit, maar wat een commerciële getallen gebruiken ze. Gekocht als een 80W set, terwijl deze in de praktijk maar 35W gaf, waar ik achterkwam toen mijn nieuw gekochte speakers al een malle begonnen te clippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Welk merk doet dat niet?

Wat wil je overigens met 35 watt? Dan heb je al ruzie met het hele blok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-07 17:04
Moet zeggen dat mijn avr 355 het prima doet en al meer dan 5 jaar bijna elke dag gebruikt. Wel moeten toegeven dat mijn hdmi board het spontaan begeven had ergens in 2009 en toen herstelt is bij Harman Kardon. Enige wat ik nu begin te merken is het fannetje dat deze wat meer herrie aan het maken is.

daarnaast heb ik hem aangesloten op de "oudere" speakerset van Harman Kardon HKTS 11 welke voor de boekenplank speakertjes een aardig geluid weet te producren voor game en films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdoIT
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Dank Rookie no1, voor de uiteenzetting van problemen met de Harman Kardon AVR-255 serie.

Ik heb ook al een tijdje last van het signaalverlies op de HDMI bronnen. Dit heb ik omzeild door de HDMI's maar rechtstreeks op de TV aan te sluiten en via de optische kabel het geluid van de TV terug te lussen naar de versterker. Wat me altijd al wel opgevallen is, is dat de versterker erg warm wordt als hij aanstaat (of het nu rustig radio luisteren of volle bioscoop effecten, maakt hierbij niet uit).

Omdat ik te weinig HDMI aansluitingen op mijn TV heb is Harman Kardon Blue Ray speler netjes op de AVR-255 gebleven omdat die toch dicht bij elkaar stonden in een kast en ik de meeste media via een HTPC afspeel.

Echter beginnen de kids wat ouder te worden en wilden we afgelopen weekend Harry Potter op blue ray in vol geluid spelen. Na een minuut of 5 kwam het euvel van signaalverlies weer boven en uiteindelijk wat toch de BR speler op de TV aangesloten om de film af te kijken.

Ik was al wat langer aan het zoeken naar oplossingen van het probleem en aangezien ik de versterker en BR speler nu toch uit de kast had, besloten om maar eens een schroevendraaier ter hand te nemen of ik misschien zelf eens een aantal onderdelen kon vervangen.

Verbaasd was ik om te zien dat er dus wel (2) ventilatoren in de versterker zitten, omdat hij zo heet kan worden. Nog meer verbaasd was ik om te zien dat een aantal condensatoren op het onderste printbord lijken te zijn leeggelopen. Er zit een gele 'pur schuim' achtige substantie rondom die ook andere onderdelen van het printbord besmeurd hebben. (ik heb wel een foto maar krijg hem niet bijgevoegd)

Heeft een van jullie dit toevallig ook gehad en is het nog op te lossen? Ik heb een serviceticket by HarmanKardon gelogd en op hun facebook een foto met vraag doorgestuurd, maar nog geen reactie ontvangen. Wellicht dat iemand hier dezelfde ervaring heeft en weet of er nog hoop is voor het apparaat?

Ik heb hem nu wel helemaal uit gezet (knopje achterop) in afwachting van een oplossing.

RookieNo1: heb jij hem inmiddels laten repareren? Ik ben al wel bij BCC geweest, maar daar vragen ze voor 'onderzoek' alleen al 80 EURO, zonder dat ze er iets aan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-07 12:44
Die gele 'pur schuim' achtige substantie is waarschijnlijk een soort kit om de onderdelen vast te lijmen aan de printplaat.Dit zie je veel meer bij elektronica wat oa is om resoneren en verschuiven van de onderdelen te voorkomen !

Afbeeldingslocatie: http://www.eevblog.com/forum/manufacture/looking-for-glue-to-keep-capacitors-on-the-pcb/?action=dlattach;attach=21383;image
Afbeeldingslocatie: http://www.jestineyong.com/wp-content/uploads/2013/09/capacitorleakage.jpg
Afbeeldingslocatie: https://electrothoughts.files.wordpress.com/2015/03/2_the-guts-with-glue-and-tape-laptop-charger.jpg?w=530&h=398

Als de bovenkant bol staat en de lijm heeft rare vlekken wat anders is dan de standaard kleur van de lijm/foam dan zijn de elco's zeker niet goed!
http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

[ Voor 3% gewijzigd door tita_tovenaar op 01-04-2015 09:54 ]

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdoIT
Hi TitaTovenaar,

Dank voor je tip & foto verwijzingen. Dit zou het inderdaad kunnen zijn. Ik heb wel een foto hoe het er bij mij uitziet, maar het wordt me niet helemaal duidelijk hoe ik die hier kan delen.

Ik heb inmiddels van Harman Kardon de contactgegevens van hun servicepartner ontvangen (CE Repair Services in Mijdrecht). Benieuwd wat zij ervan vinden en of het originele probleem opgelost kan gaan worden.

Keep you all posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdoIT
Er gingen bij CE repair geen alarmbellen af over wat ze op de foto zagen, dus ga er inderdaad maar vanuit dat het een soort van kit is.

Daarmee is mijn probleem nog niet opgelost. Kan hem bij CE Repair aanbieden ter reparatie of iets nieuws aan kopen... Of misschien toch zelf gaan freubelen met de soldeerbout.

Keuzes, keuzes, keuzes ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:05

Chiron

Moderator Discord
Over het probleem van de TS, welke tv heb je eraan hangen? Er zijn bijvoorbeeld nogal wat problemen met HDCP en Philips tv's geweest de afgelopen jaren. Wegvallend beeld, beeld helemaal op zwart, geluid weg, dat soort dingen. Mensen met een UPC Horizon box en een Philips tv kunnen er ook over meepraten.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een paar jaar geleden de harman kardon hs 350 gekocht.
De kwaliteit werd in de jaren minder en de problemen groter. Tot we na een weekend weg hem weer aanzetten. Het was een grom op de boxen en gelijk weer stil.

Hem weg gebracht voor reparatie . Hij is na gezien maar ze durfden hem niet te repareren.

Heb een tijd geleden een zelfde set gekocht.
Deze was prima.

Maar nu komt het.

Dit weekend weg geweest. Kom thuis wil hem aanzetten. En wat denk je? Ook met deze set hetzelfde probleem.

Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emkes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-07 08:31
Late reactie, ik weet het, maar ik ben erg blij dat ik dit topic vond. Ik had het zo zelf geschreven kunnen hebben. Ook veel problemen gehad, voornamelijk HDMI gerelateerd. De AVR 255 is op reparatie geweest maar dat loste niets op. Verder wordt hij inderdaad erg warm.

Het ligt zeker niet aan mijn setup, andere componenten of mijn onkunde. Heb er jarenlang moeite in gestopt en er over de jaren verschillende tv’s en media players van diverse merken op aangesloten gehad. De vage problemen bleven. Als ik voor familie een setupje maakte en aansloot bij hen thuis dan werkte dat altijd meteen. Thuis inmiddels idd ook HDMI naar de tv en een optisch kabeltje terug.

Argument van ‘niet meer klagen na 5 jaar’ geldt mi alleen als je klaagt over je specifieke aanschaf / exemplaar. TS had echter een klacht/waarschuwing over het merk en de modelserie. Terecht wmb.

Nogmaals dank, ik ga mijn receiver vervangen door eentje van een ander merk in de toekomst!
Pagina: 1