Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beveiliging: Tijdelijke blokkade TAN-functie ING b simwissel

Pagina: 1
Acties:

• falcon_050
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10-2023
Aangezien ik geen categorie "beveiliging" of aanverwant vond post ik het hier. Ook hoop ik dat de redactie er misschien aandacht aan wil besteden.

Voor de zekerheid heb ik een tweede SIM-kaart bij een andere provider. Ik moest nog overschakelen naar een micro-SIM. Na ontvangst moest ik deze activeren. Ik kreeg meteen een SMS van ING dat ik nu gedurende 48 uur geen betalingen kon doen. Bij ING staat dat dat inderdaad klopt. (ook hier). Het lijkt bedoeld voor een SIM-kaartwissel (of telefoonwissel?) met hetzelfde nummer, maar ik kreeg de SMS op het andere telefoonnummer. Toen ik de SIM weer terugwisselde bleek er geen sprake van een blokkade. Die zal dus wel op die andere SIMkaart slaan maar die zou het sowieso niet mogen doen. Op de site staat dat je wel kunt betalen met je mobiel bankieren app. Dat lijkt me nu juist heel slecht.

Toevallig is dat voor mij niet heel erg maar ik snap niet wat hier beveiligd wordt. De TANcode gaat naar het bij ING geregistreerde nummer. Als de boef die SIMkaart kopieert met een eigen PIN code dan zal hij dat toch zo moeten doen dat de overige gegevens hetzelfde blijven dacht ik. En zelfs als dat allemaal niet zo is. Welk doel is er mee gediend de boef te waarschuwen dat hij nog even moet wachten? Degene die zijn toestel kwijt is wordt zo niet gewaarschuwd. Ik heb geen email gekregen (maar misschien krijg ik nog een brief).

Mijn verzoek is dus of de redactie hier naar kijkt. Als de mod van mening is dat het beter in een ander forum kan dan merk ik dat wel.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Heb je ing al gebeld en gevraagd hoe het zit?

Hoi!

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11 18:18

Dograver

>> Insert Title Here <<

ING onderhoudt nauwe banden met de providers in NL. (weten de 1e lijns callcentermedewerkers van de provider vaak niet eens)
Ze krijgen namelijk continu update's qua simkaartnummer (welke allemaal uniek zijn)
Zodra jij simkaart nummer 1 omzet naar simkaart nummer 2 en die aanmeldt bij het mobiele netwerk dan geeft de provider een signaal door naar de ING. Deze schort dan 48 uur het mobiele nummer op. Jij ontvangt daar een SMS over. Tijdens die 48 uur wordt er door de provider gekeken of er nog andere simkaartnummers zich aan melden met hetzelfde mobiele nummer. Wanneer dat gebeurt dan wordt er een blokkade op gezet. Provider stuurt deze info ook steeds door naar de ING. Ben jij binnen 48 uur de enige met een simkaart met jouw 06 nummer op het netwerk, dan geeft de provider na 48 een signaal door naar de ING om deze opschorting op te heffen.

Let wel dat tijdens die 48 uur geen tancode ontvangt, maar ook geen mobiele betalingen kunt voltooien.

Het komt namelijk wel eens voor dat wanneer er bijvoorbeeld bij een telecom winkel binnen een kwartier continu gewisseld wordt van sim dat die aanmeldingen van die verschillende simkaarten de tanfunctie geblokkeerd wordt en dat je daarom een nieuwe activeringscode moet aanvragen of eventueel rechtstreeks op kantoor je nummer moet laten heractiveren.

[ Voor 33% gewijzigd door Dograver op 18-09-2014 10:36 ]

PSN-ID Dograver