• NonkelPleuris
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik zou graag een kleine en zuinige computer willen kopen om aan te sluiten aan mijn TV en projector. Aangezien de beide HDMI nodig hebben kwam ik uit op de intel nuc Core i3 3217U. Qua specs ziet die er perfect uit.

De eene HDMI kabel loop dus direct naar de full-HD tv, de andere gaat eerst naar de samsung homecinema met 5.1 geluid en die stuurt het beeld dan naar de epson EH-TW3200 projector.

Kan dit toestel een gekloond beeld MET geluid doorsturen naar beide HDMI uitgangen, of moet ik elke keer wat instellingen veranderen om dat goed te krijgen?

Ik had deze vraag gesteld aan coolblue en kreeg dit antwoord: "Het is mogelijk om de barebone te vragen om het scherm over beide uitgangen te dupliceren, voor geluid is dit echter moeilijker, omdat dit via de standaard geluidsinstellingen loopt en u dus steeds de standaard geluidsuitvoer zal moeten wijzigen in Windows om deze naar het juiste apparaat te sturen."

Op de TV zal vooral via streamsites (zoals vipbox en stream2watch) gekeken worden, want mijn laptop kan die net niet aan op fullHD). Voor films via de projector ben ik van plan om XBMC te gebruiken, misschien kan daar het 5.1 geluid zo ingsteld worden dat het op die HDMI uitgang komt.

Het is mijn eerste post hier, hopelijk heb ik het op de juist plek gezet zodat ik snel een antwoord heb op deze vraag ;)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit is niet per se aankoopadvies. Ik sluis hem even door naar een subforum over mediaspelers!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:29

Releases

Ja maar!

Als je een HDMI MALE -> 2x HDMI FEMALE splitter koopt moet dit gewoon kunnen.

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:55
Vanuit software kun je niet simultaan geluid over twee outputs sturen. Dan zou je misschien zon splitter als hierboven moeten proberen. Echter kun je wel in heel veel programma's, XBMC sowieso, zelf de output van geluid selecteren.

• NonkelPleuris
ok, bedankt voor de info. Wist niet dat er zo iets simpel bestond als een HDMI splitter.

Maar dan zit ik met een ander "probleem": Als ik zeker ben dat zo een splitter een sterk genoeg signaal geeft naar beide uitgangen (ook al zullen die nooit tesamen aanstaan, het projectiescherm rolt namelijk uit voor de TV) en ik dus niet elke keer instellingen moet veranderen zou ik misschien beter een andere NUC kopen, zoals de D34010WYKH2 die iets krachtiger is maar dan wel met een mini hdmi zit, maar dan kan ik mijn SSD schijf die ik liggen heb daarin steken...

Je ziet maar, een oplossing voor 1 probleem en er komen direct andere in de plaats :)

[ Voor 5% gewijzigd door NonkelPleuris op 18-09-2014 09:21 ]

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:29

Releases

Ja maar!

Wat voor probleem wil je nog takkelen?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
NonkelPleuris schreef op donderdag 18 september 2014 @ 09:19:
ok, bedankt voor de info. Wist niet dat er zo iets simpel bestond als een HDMI splitter.

Maar dan zit ik met een ander "probleem": Als ik zeker ben dat zo een splitter een sterk genoeg signaal geeft naar beide uitgangen (ook al zullen die nooit tesamen aanstaan, het projectiescherm rolt namelijk uit voor de TV) en ik dus niet elke keer instellingen moet veranderen zou ik misschien beter een andere NUC kopen, zoals de D34010WYKH2 die iets krachtiger is maar dan wel met een mini hdmi zit, maar dan kan ik mijn SSD schijf die ik liggen heb daarin steken...

Je ziet maar, een oplossing voor 1 probleem en er komen direct andere in de plaats :)
Betere optie lijkt mij dan ook, mits je receiver 2 video-outputs heeft, om van de NUC naar de receiver te gaan (met HDMI natuurlijk) en dan je receiver te gebruiken om te selecteren naar welke output het beeld moet gaan.
Als je maar 1x HDMI out op je receiver hebt zou je, als een upgrade van receiver niet haalbaar is, een splitter na je receiver kunnen zetten. Dan zou je zeker geen problemen moeten krijgen, tenzij je natuurlijk extreem lange bekabeling gebruikt. Overigens zijn er ook switchboxes die een aparte voeding hebben; daarmee zou het helemaal geen probleem moeten mogen zijn.

iRacing Profiel

• NonkelPleuris
Receiver vervangen is geen goede oplossing, zo een switchbox had ik in het begin overwogen maar vond dat toen en nu ook geen goede optie.

De tweede nuc, die met dus mini hdmi en mini displayport mag dan wel wat krachtiger zijn met meer usb poorten, toch denk ik dat mijn eerste keuze beter geschikt is voor wat ik zoek. Alles rechtstreeks aan de nuc zonder splitter of switchbox. En moest hij niet voldoen dan stuur ik hem terug :)

• kroegtijger
NonkelPleuris schreef op donderdag 18 september 2014 @ 11:53:
Receiver vervangen is geen goede oplossing, zo een switchbox had ik in het begin overwogen maar vond dat toen en nu ook geen goede optie.

De tweede nuc, die met dus mini hdmi en mini displayport mag dan wel wat krachtiger zijn met meer usb poorten, toch denk ik dat mijn eerste keuze beter geschikt is voor wat ik zoek. Alles rechtstreeks aan de nuc zonder splitter of switchbox. En moest hij niet voldoen dan stuur ik hem terug :)
Het "probleem" wat daar naar mijn mening in schuilt is dat het eigenlijk een work-around is, maar met het volgende device loop je daar dan natuurlijk weer net zo hard tegenaan en ben je beperkt in hetgeen je wilt aanbieden. Stel dat je met een additioneel device aan komt, zoals game-console, tablet, laptop of wat dan ook, en je wilt die aansluiten, dan zul je wederom de keuze moeten gaan maken waarop je deze aansluit. Op de receiver, waar je maar 1 output hebt naar de TV, of naar de beamer, maar dan moet je de HTPC los koppelen en dus steeds stekkers omsteken. Daarnaast zul je nog waarschijnlijk problemen gaan ondervinden in audio-sync. Zolang je via de TV kijkt (dus via hdmi: nuc-->receiver-->tv) zal het goed gaan, maar zodra je via de beamer kijkt (nuc-->beamer met HDMI en nuc-->receiver met spdif) klopt dat niet meer en zal je een maar ms verschil ondervinden in audio en video. Dat kan je dan wel weer corrigeren, maar moet je weer terug zetten als je weer terug schakelt naar je TV. Als je de scheiding van output-source na je receiver zet, dus via een switchbox, of via de output select van een receiver die meerdere outputs heeft, dan zal dat dus niet een probleem opleveren én hoef je niet steeds je setting van output en sync aan te passen op je NUC.
Ik snap overigens wel prima je weerstand tegen een losse switchbox, maar toch lijkt me dat in deze situatie wel de beste oplossing. Er zijn prima switches te krijgen, maar er is ook een hoop bagger op de markt. Het kan de moeite zijn om je daar even in te verdiepen. Deze zijn overigens ook met remote verkrijgbaar, dus weer eventueel te koppelen op een universele remote mocht je die gebruiken. Wel zou ik het zelf als een “tijdelijke” oplossing zien totdat er een andere receiver komt, aangezien daar eigenlijk de beste oplossing in schuilt. Wat de hoogte van investering dus maximaal zou moeten mogen zijn hangt daarmee naar mijn mening dan ook samen met hoe lang je nog met huidige receiver wilt doen. Wil je die volgend jaar upgraden, dan zou ik er niet veel aan uitgeven. Wil je daar nog 10 jaar mee doen, dan lijkt me dat het toch wel iets mag kosten met het oog op de komende jaren..

iRacing Profiel

• NonkelPleuris
We zitten een beetje op een andere golflengte denk ik.

Mijn TV heeft meer ingangen dan mijn homecinemaset (een Samsung HT-D5530 5.1). Als ik naar TV kijk, dus een journaal, formule 1 of een serie dan gebruik ik de homecinemaset niet. De bron heeft vaak toch geen surround. Voor de paar zaken die ik wel met surroundsound wil bekijken en beluisteren loopt er een optical SPDIF naar de homecinemaset. Als ik mijn android tablet of telefoon met een microUSB -> HDMI aansluit is het ook niet nodig om surround sound te hebben vind ik. Spelen doe ik wel op mijn pc, dus een spelconsole zal ik nooit kopen ;)

Nu sluit ik mijn laptop aan op de TV om bijvoorbeeld morgen naar de oefenritten van F1 te kijken via vipbox.tv. Ook dan is het niet nodig om de homecinemaset op te zetten, maar 's avonds wil ik naar een film kijken op groot scherm, dus ander HDMI kabeltje in de laptop, homecinemaset opzetten, XBMC opstarten en filmpje kijken.

Het idee zou zijn om de 2 HDMI kabels die nu afwisselend naar de laptop gaan vast in de NUC te steken. De kabel naar de TV zou het "windows standaardgeluidsuitvoeraparaat" worden en XBMC stel ik in met het geluid van de andere HDMI poort. Mijn vraag is dus vooral of dat mogelijk is.

• kroegtijger
NonkelPleuris schreef op donderdag 18 september 2014 @ 19:43:
We zitten een beetje op een andere golflengte denk ik.

Mijn TV heeft meer ingangen dan mijn homecinemaset (een Samsung HT-D5530 5.1). Als ik naar TV kijk, dus een journaal, formule 1 of een serie dan gebruik ik de homecinemaset niet. De bron heeft vaak toch geen surround.
Als surround de enige motivatie is die je hebt voor wel of niet gebruiken van de homecinemaset, dan kan je net zo goed analoge audio out van je NUC nemen, want de speakers in een TV zijn 99% van de tijd dermate beroerd dat je het verschil toch niet zal horen.
Voor de paar zaken die ik wel met surroundsound wil bekijken en beluisteren loopt er een optical SPDIF naar de homecinemaset. Als ik mijn android tablet of telefoon met een microUSB -> HDMI aansluit is het ook niet nodig om surround sound te hebben vind ik. Spelen doe ik wel op mijn pc, dus een spelconsole zal ik nooit kopen ;)

Nu sluit ik mijn laptop aan op de TV om bijvoorbeeld morgen naar de oefenritten van F1 te kijken via vipbox.tv. Ook dan is het niet nodig om de homecinemaset op te zetten, maar 's avonds wil ik naar een film kijken op groot scherm, dus ander HDMI kabeltje in de laptop, homecinemaset opzetten, XBMC opstarten en filmpje kijken.
Nog buiten dat HDMI bekabeling nou niet direct ontworpen is om 20.000x in en uit te steken, lijkt het me ook niet echt praktisch als ik heel eerlijk ben.
Het idee zou zijn om de 2 HDMI kabels die nu afwisselend naar de laptop gaan vast in de NUC te steken. De kabel naar de TV zou het "windows standaardgeluidsuitvoeraparaat" worden en XBMC stel ik in met het geluid van de andere HDMI poort. Mijn vraag is dus vooral of dat mogelijk is.
Nee. Daar hoef je niet heel lang over na te denken, aangezien je op je HDMI-output ook je beeld mee stuurt. Je kan dus niet beeld en geluid splitsen in 2 aparte signalen, en het ene via Poort A en het ander via Poort B versturen. Je zou hooguit kunnen kijken of het mogelijk is om met de Dual Audio output add-on die eerder genoemd is op alle2 de HDMI-outputs hetzelfde te krijgen, maar ik denk dat zelfs dat niet haalbaar is. Naar mijn mening doe je erg veel moeite om maar niet de systemen die je in huis hebt te hoeven gebruiken. Waarom niet gewoon altijd alles over de homecinemaset laten spelen? Je hebt het ding er immers voor, het geluid is aanzienlijk veel beter dan wat je Tv ooit kan produceren, en het maakt je setup een stuk eenvoudiger.

iRacing Profiel

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-02 16:41
Als ik het goed begrijp wil de TS een Nuc kopen waarbij er 1 HDMI kabel naar de TV gaat. (en die in zijn beurt weer is aangesloten op de home cinema) en waarbij er nog een andere HDMI kabel direct naar de home cinema gaat. (die vervolgens naar de projector gaat?)

Ik zie het probleem dat niet zo erg want in beide gevallen gaat het beeld en het geluid toch over de hdmi kabel naar de TV danwel de homecinema?

(Mocht ik het toch verkeerd begrepen hebben. Kan je altijd in XBMC je uitvoerapparaaat instellen die volgens mij los staat van je uitvoerapparaat in windows. Zodra je dus XBMC opstart gaat die automatisch over op een ander uitvoer apparaat.)

[ Voor 22% gewijzigd door Pindakaas op 19-09-2014 10:10 ]

don't mind me

• kroegtijger
JeroenF schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 10:09:
Als ik het goed begrijp wil de TS een Nuc kopen waarbij er 1 HDMI kabel naar de TV gaat. (en die in zijn beurt weer is aangesloten op de home cinema) en waarbij er nog een andere HDMI kabel direct naar de home cinema gaat. (die vervolgens naar de projector gaat?)

Ik zie het probleem dat niet zo erg want in beide gevallen gaat het beeld en het geluid toch over de hdmi kabel naar de TV danwel de homecinema?

(Mocht ik het toch verkeerd begrepen hebben. Kan je altijd in XBMC je uitvoerapparaaat instellen die volgens mij los staat van je uitvoerapparaat in windows. Zodra je dus XBMC opstart gaat die automatisch over op een ander uitvoer apparaat.)
Volgens mij bedoelt TS dat inderdaad, en het is zeker wel mogelijk natuurlijk :)

De reden waarom ik aangaf dat het mij in ieder geval geen handige keuze lijkt (maar ieder zn ding natuurlijk) is dat je elke keer je output moet omschakelen én je NUC moet over 2 HDMI-outputs beschikken. Dat betekend dus dat je jezelf beperkt in de keuze van hardware (zoals ik hierboven al aangaf, nu is het misschien een NUC, maar het kan ook een ander device zijn als een game-console, Bluray-speler of wat dan ook met HDMI-output) en daar krijg je vaak maar 1 HDMI-output op. Oftewel, je beperkt jezelf in mogelijkheden voor de toekomst maar ook qua keuze van hardware nu, terwijl dat eenvoudig te ondervangen zou zijn als je altijd alles over de receiver laat functioneren (zoals het imho ook bedoeld is in een dergelijke setup).

iRacing Profiel

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-02 16:41
Ben ik helemaal met je eens hoor. als het via de receiver kan zou ik dat gewoon doen. Makkelijkste aan te sluiten en de minste rompslomp in mijn ogen. Moet de receiver van de TS alleen wel over meerdere outputs beschikken

don't mind me

• kroegtijger
JeroenF schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 13:01:
Ben ik helemaal met je eens hoor. als het via de receiver kan zou ik dat gewoon doen. Makkelijkste aan te sluiten en de minste rompslomp in mijn ogen. Moet de receiver van de TS alleen wel over meerdere outputs beschikken
Dat is niet het geval; die heeft maar 1 output, daarom gaf ik aan om achter de output van de receiver een splitter te plaatsen, zodat je dan je timings altijd goed hebt, en gewoon selecteerd wat je wilt gebruiken voor je beeld, en je audio is altijd op orde. Bij een latere eventuele upgrade van de receiver kies je dan uiteraard voor een model met 2 (of meer, maar dat lijkt me overkill) outputs.

[ Voor 3% gewijzigd door kroegtijger op 19-09-2014 13:21 ]

iRacing Profiel

• NonkelPleuris
De keuze van de nuc was juist omdat deze 2 HDMI uitgangen heeft, het beeld wordt gekloond en de audio gaat standaard naar de TV. Tenzij ik xbmc gebruik want dan gaat het naar de HDMI kabel die via de homecinema naar de projector gaat. Dat leek me opzich vrij simpel en goed genoeg.

Maar ik denk dat ik het mezelf makkelijk ga maken en een splitter of mutliplier ga kopen en een andere nuc (bv Core i3-4010U met 2.5" hdd space). Waar moet ik op letten voor een goede multieplier? Dus 1 HDMI in en 2 x HDMI uit.Om te beginnen moet er in elk geval een miniHDMI of of minidisplayport aan de eene kant zitten, maar hoe zit het dan met de audio?

Zelf ben ik voor standaard zaken blij genoeg met het geluid dat uit de TV komt, toch voor "achtergrondTV" tijdens het koken en zaken zoals een journaal. Voor films en zo is de set die ik nu heb ook meer dan goed genoeg, want die geeft best nog een goed geluid bij film. Ja het is geen superset. Maar het idee is niet om deze nu of zelfs binnekort te vervangen. Voor muziek heb ik mijn KRK's :)

• kroegtijger
NonkelPleuris schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:37:
De keuze van de nuc was juist omdat deze 2 HDMI uitgangen heeft, het beeld wordt gekloond en de audio gaat standaard naar de TV. Tenzij ik xbmc gebruik want dan gaat het naar de HDMI kabel die via de homecinema naar de projector gaat. Dat leek me opzich vrij simpel en goed genoeg.

Maar ik denk dat ik het mezelf makkelijk ga maken en een splitter of mutliplier ga kopen en een andere nuc (bv Core i3-4010U met 2.5" hdd space). Waar moet ik op letten voor een goede multieplier? Dus 1 HDMI in en 2 x HDMI uit.Om te beginnen moet er in elk geval een miniHDMI of of minidisplayport aan de eene kant zitten, maar hoe zit het dan met de audio?
je kan natuurlijk prima een miniHDMI naar HDMI kabel gebruiken, zodat in dat opzicht er geen problemen zijn met welke splitter je zou gebruiken. Afhankelijk van je wensen, budget en hoe lang je nog met je receiver wilt doen zijn er devices van pakweg 20,- tot vele honderden euro's. Ik zou het denk ik niet al te gek maken, en afhankelijk van het budget kiezen voor een van de 2 onderstaanden:
http://www.allekabels.nl/...splitter-met-3d-aten.html
http://www.allekabels.nl/...dmi-splitter-met-3d-.html

Let vooral even goed op dat de splitters wel de door jouw gewenste onderdelen ondersteund, zoals de resolutie, HDMI-versie, CEC etc.
Zelf ben ik voor standaard zaken blij genoeg met het geluid dat uit de TV komt, toch voor "achtergrondTV" tijdens het koken en zaken zoals een journaal. Voor films en zo is de set die ik nu heb ook meer dan goed genoeg, want die geeft best nog een goed geluid bij film. Ja het is geen superset. Maar het idee is niet om deze nu of zelfs binnekort te vervangen. Voor muziek heb ik mijn KRK's :)
"binnenkort" is natuurlijk een relatief begrip. Voor de een is dat binnen een jaar, maar voor de ander kan dat binnen 10 jaar zijn. Een echt goede versterker kan rustig 25 jaar of langer mee gaan (uiteraard is dat bij receivers iets anders, door veranderende technologie en doordat deze simpelweg nog niet zo lang bestaan om zichzelf te bewijzen).
Zelf zou ik uitgaan van een levensduur van grofweg 8 jaar bij een knappe receiver (bij een device van bijvoorbeeld Yamaha, Onkyo, Pioneer etc van rond de 600,- ).

iRacing Profiel

• NonkelPleuris
Ondertussen heb ik een nuc gekocht, de D34010WYKH2. Omdat ik een beetje koppig ben heb ik deze met een miniHDMI aangesloten aan mijn homecinema en met een mini display naar hdmi aan mijn TV.

Het werkt perfect zoals ik wil, dus zonder splitter of wat dan ook. Als ik enkel beeld en geluid op de TV wil dan kies ik gekloond beeld Samsung 2 + Samsung, wil ik surround sound met de mogelijkheid om het beeld naar mijn projector door te suren dan is het Samsung + Samsung 2. Nu nog juist is uitzoeken of ik de namen kan wijzigen, want dat zou het wat duidelijker maken.

Bedankt voor de tips, maar ik ben blij voor mezelf dat ik het toch ingesteld heb gekregen zoals ik het wou.

• kroegtijger
NonkelPleuris schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 16:35:
Ondertussen heb ik een nuc gekocht, de D34010WYKH2. Omdat ik een beetje koppig ben heb ik deze met een miniHDMI aangesloten aan mijn homecinema en met een mini display naar hdmi aan mijn TV.

Het werkt perfect zoals ik wil, dus zonder splitter of wat dan ook. Als ik enkel beeld en geluid op de TV wil dan kies ik gekloond beeld Samsung 2 + Samsung, wil ik surround sound met de mogelijkheid om het beeld naar mijn projector door te suren dan is het Samsung + Samsung 2. Nu nog juist is uitzoeken of ik de namen kan wijzigen, want dat zou het wat duidelijker maken.

Bedankt voor de tips, maar ik ben blij voor mezelf dat ik het toch ingesteld heb gekregen zoals ik het wou.
Als je blij bent met het resultaat is het natuurlijk goed toch? :) Uiteindelijk gaat het erom dat jij als eindgebruiker iets hebt wat aan je wensen voldoet, en dat lijkt het geval. Gefeliciteerd in ieder geval met je aankoop.

Voor wat betreft het aanpassen van de namen neem ik aan dat je dit op een Windows-omgeving probeert te doen? Dit is zeker wel mogelijk, maar niet "zomaar". De devices worden in het register gedefinieerd. Dit kan je terug vinden in HKEY_LOCAL_MACHINE. Voor een complete uitleg kun je even kijken op http://www.eightforums.co...names-device-manager.html maar let goed op met wat je aan het doen bent, en maak bij voorkeur vooraf even een image

iRacing Profiel

Pagina: 1