Moederbord voor de volgende onderdelen

Pagina: 1
Acties:

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:08
Beste Tweakers,

Ik zoek een moederbord
Mijn pc was toe aan een upgrade en nu heb ik een aantal onderdelen al weten te regelen via via icm onderdelen die ik al had :) Ik moet er alleen nog een moederbordje bij uitzoeken. Zie hieronder voor de specificaties

Kast:
Cooler Master CM 690 II Advanced

Voeding:
Cooler Master Real Power M520

CPU:
Intel Core i5 2500K Boxed

CPU koeler:
Cooler Master Hyper 212 Plus( N.B. Hier zou ik ook een nieuwe kunnen halen mits aan te raden icm mobo)

Geheugen:
2* Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G

GPU:
MSI N670GTX PE 2GD5/OC

HDD/SSDs:
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Samsung 840 series Pro 256GB

Rest:
Random optisch station

Wat is je budget?
Ik zou het graag onder de 100 houden. Het liefst onder de 90.(excl evt nieuwe cpu koeler)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb totaal geen voorkeur voor merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Weleens een film bewerken en 3d modeleren/en veel matlab voor studie.
Verder ga ik een beetje gamen, lukraak wat voorbeelden van de games die ik speel CIV 5, World of Tanks(World of Warships hopelijk binnenkort), Starcraft 2, LoL, Assassins creed, wat nieuwe shooters van tijd tot tijd zoals Titan Fall of Destiny lijkt me gaaf.

2e hands of niet maakt in principe niet zoveel uit, garantie/bon+goede reputatie op GOT zouden fijn zijn though.

Ik had naar aanleiding van de stick al een beetje zitten kijken.
-Sata6,USB3, gigabit LAN zijn wel een must, maar dat zal vast standaard zijn aangezien mijn oude GA770TA-UD3 dat al had.
-4 geheugensloten is ook een must aangezien ik 4 2gb stickjes heb.
-PCI-E x16 2.0 is een must(3.0 zou fijn zijn, maar ik begreep dat de 2500K dat toch nog niet kon gebruiken)
-SLI/CF is niet echt nodig, denk niet dat ik dat any time soon ga gebruiken, voor ik een totaal nieuw systeem aanschaf.

Hoewel ik nog nooit heb lopen overclocken was dat wel iets waar ik naar wilde gaan kijken, zeker met de 2500K en OC GPU. Dus ik had begrepen dat ik dan naar een Z68 of Z77 serie moest kijken.

Ik had deze al benaderd maar nog geen reactie gehad:
V&A aangeboden: MSI Z77A-GD55

Omdat ik eigenlijk dit weekend wel over wilde gaan, leek het me misschien handig om gewoon een nieuwe te halen(kan ik gelijk wat nieuwe koelpasta meebestellen). Nu kwam ik met deze ideeën, voor zover correct, op dit lijstje uit:
http://tweakers.net/categ...ZQFFmhE_rJSh6WykJTRCW_bBw

Maar daar gaan ze van 61e tot 100e en ik heb geen idee wat het verschil is anders dan hier en daar een USB/SATA poortje meer of minder, wat me niet echt uitmaakt aangezien ik maar 2 HDD/SSD's run.

Ik hoop dat ik in ieder geval goed voorwerk heb gedaan :)
Tot slot nog een random /offtopic vraag. Ik wil gelijk even een clean instal(om geen gezeik met oude drivers enzo te hebben). Windows 7 of 8? Heb beide liggen via de studie.

Alvast bedankt!

Titus

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Op zich verschillen de moederborden niet veel. Het gaat vooral om de phases, hoe het moederbord zijn stroom krijgt en verdeeld over de componenten. Vaak kan je dat soort informatie in reviews vinden en ik raad je dus aan om een roundup te zoeken van verschillende moederborden. Tweakers.net had een leuke roundup laatst, maar die moederborden zijn te duur. Misschien staat één bij de buren als review op hwi?

http://nl.hardware.info/r...en-getest-voor-ivy-bridge Hier kwam een msi-xxxx-43 tegen (Die ook in je lijstje staat)

en deze review: http://www.xbitlabs.com/a...z77-extreme3_7.html#sect0

Overigens, ik zou windows 8 kiezen. Het verschil met windows 7 is erg klein, maar de prestatie is ietjes hoger en ondersteuning loopt iets langer door.

Aan de andere kant moet je het wel zonder een zoekding etc doen linksonder. (kan je wel een progje voor downloaden zoals ik thuis heb gedaan, maar dat werkt toch iets minder lekker).

Iemand andere mobo suggestjes?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:08
Uiteindelijk voor de Gigabyte GA-Z77X-D3H gegaan. Die kwam ook goed uit de testen.
Thanks!