Werk nu voor en ingenieursbureau (bedrijf X), in een redelijk specifieke internationale markt. In mijn contract staat een nogal algemeen relatiebeding (les voor de volgende keer):
Ik ben momenteel aan het onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden van m'n nieuwe baan. Daarbij heb ik het relatiebeding ook aangehaald, alleen kan men geen beloftes doen over eventuele hulp daarbij (bijv. door bedrijf X een opdracht te gunnen om het als het ware af te kopen). Kortom het risico ligt bij mij.
Ik vraag me nu vooral af wat de meest handige aanpak is, daar kan ik online of op GoT eigenlijk niets over vinden. Ik zat aan de volgende volgorde te denken:
en voorkom ik dat ik klem kom te zitten tussen 2 banen in... Ik zou een clausule in m'n nieuwe contract toe kunnen laten voegen dat de geldigheid afhangt van het relatiebeding, maar ik zou denken dat dat eigenlijk hetzelfde is als een contract waar alleen mijn handtekening nog maar onder hoeft...
Meningen en tips over aanpak/volgorde zijn zeer welkom!
Verder hoort er een boetebedrag van €2500 / dag bij,De werknemer zal gedurende een periode van 6 maanden na het einde van het dienstverband, geen zelfde of soortgelijke werkzaamheden, direct of indirect, verrichten voor relaties, klanten en/of opdrachtgevers van de werkgever. Bij het beeindigen van het dienstverband kan, in onderling overleg en na schriftelijke vastlegging, van het bovenstaande worden afgeweken.
Nu heb ik een nieuwe baan gevonden bij een bedrijf in het buitenland, waarvoor X dit jaar een klein project heeft gedaan (<€10.000). Ik heb zelf niet aan dat project gewerkt en ook geen contact met die klant gehad. Op basis daarvan heb ik al aardig wat argumenten om bij X mee in overleg te treden (en online is ook aardig wat te vinden). Ik zou verwachten dat men niet al te moeilijk doet, maar naar de letter van het beding zou men mij eraan kunnen houden.onverminderd het recht van de werkgever tot het vorderen van volledige schadeloosstelling
Ik ben momenteel aan het onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden van m'n nieuwe baan. Daarbij heb ik het relatiebeding ook aangehaald, alleen kan men geen beloftes doen over eventuele hulp daarbij (bijv. door bedrijf X een opdracht te gunnen om het als het ware af te kopen). Kortom het risico ligt bij mij.
Ik vraag me nu vooral af wat de meest handige aanpak is, daar kan ik online of op GoT eigenlijk niets over vinden. Ik zat aan de volgende volgorde te denken:
- nieuw contract uitonderhandelen (contract ontvang ik dan per email, al door hun ondertekend)
- overleg met X, schriftelijke vastlegging vragen voor het relatiebeding
- als die schriftelijke toestemming er is, baan bij X formeel opzeggen en nieuw contract tekenen
Meningen en tips over aanpak/volgorde zijn zeer welkom!