Nieuw mid-high end systeem

Pagina: 1
Acties:

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 18:39
Beste Tweakers,

Normaal ben ik vooral te vinden in het HiFi gedeelte, maar aangezien ik vind dat mijn set nu wel ongeveer klaar is verhuis ik lekker naar het computer gedeelte.

Ik ben al jaren bezig om zelf systemen te bouwen, maar wegens financiële redenen heb ik nooit echt de resources gehad om echt mooie spullen te kopen. Nu is het moment aangebroken dat ik mijn huidige systeem wil upgraden naar een beter systeem. Ik heb nu de volgende componenten:

- Intel Core i5 2500K
- Asus P8Z68-V GEN3
- Nvidia GeForce GTX760
- Crucial M4 128GB
- 2x1 TB HDD (WD en Hitachi)
- Corsair Vengeance cmz8gx3m2a1600c9
- Asus Xonar HDAV 1.3
- Sitecom WL-181
- OCZ ModXstream Pro 500W
- Lian Li PC-60FW

De laatste tijd begin ik echt te merken dat mijn pc achteruit gaat qua snelheid. Als Grabit bijvoorbeeld een bestand aan het uitpakken is wordt de gehele pc sloom en begint de muis te haperen. Ook maakt het beestje een hele hoop geluid en de Lian Li kast is net een discotheek met alle verlichting.

Ik wil dus graag een snellere pc kopen die tevens erg stil is. Aangezien mijn studie weer is begonnen zal ik hem niet erg veel gaan gebruiken om te gamen, maar ik wil wel graag de mogelijkheid behouden om gewoon de nieuwste games op hoge of ultimate settings te kunnen spelen. Daarnaast zou ik het erg fijn vinden als het uitpakken met Grabit/Winrar sneller gaat en als hij iets uitpakt dat niet de gehele pc sloom wordt, maar dat ik gewoon normaal kan continueren waar ik mee bezig was.

Vorig jaar heb ik mijn oude videokaart vervangen voor de (destijds) erg goede GTX760. Aangezien ik het idee heb dat deze nog steeds erg goed mee komt met de huidige generatie games wil ik deze liever niet vervangen. Ook de OCZ voeding hoeft van mij niet vervangen te worden. Met zijn 500 watt levert hij ruim voldoende voor een goede setup. Daarnaast wil ik ook graag de Asus Xonar kaart blijven gebruiken voor het audio gedeelte wegens de HDMI output. Onboard audio is dus niet noodzakelijk. Ook wil ik graag het Corsair geheugen blijven gebruiken. Ik heb bij de buurtjes (HWI) gekeken en dit geheugen komt nog steeds erg goed mee met het geheugen wat vandaag de dag wordt aangeboden, dus tenzij het absoluut noodzakelijk is dat het wordt vervangen en dat ik er gigantische snelheidswinst mee behaal zou ik dit graag laten zitten. Uiteraard blijf ik ook de 2x1TB schijven gebruiken in het nieuwe systeem.

Ik heb mijn research gedaan en ben op de volgende nieuwe onderdelen uitgekomen:
- Intel Core i7 4790(k)?
- Gigabyte Z97-D3H
- Samsung 850 Pro 256GB
- Cooler Master CM 690 III
- Scythe Mugen 4 PCGH

Wat vinden jullie van deze samenstelling? Ik twijfel of ik de K versie van de i7 zal kopen. Laat het duidelijk zijn dat ik niet van het overklokken ben en dat ik ook niet van plan ben om dit te gaan doen in de toekomst :) Graag jullie advies of dit veel snelheidswinst op gaat leveren en of ik bepaalde onderdelen wellicht beter niet/wel kan aanschaffen :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals hierboven staat vermeld wil ik ermee kunnen gamen op hoog niveau. Daarnaast zal de pc veel worden gebruikt voor het reguliere tijdverdrijf, films, muziek, internet en huiswerk. Ik doe niet aan video/fotobewerking.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is ongeveer 600-800 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Nvidia GeForce GTX760
- 2x1 TB HDD (WD en Hitachi)
- Corsair Vengeance cmz8gx3m2a1600c9
- Asus Xonar HDAV 1.3
- Sitecom WL-181
- OCZ ModXstream Pro 500W

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Graag wel bij de Intel processoren blijven. Verder maakt het mij niet zoveel uit :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte maakt mij niet uit. Graag wel een erg stil systeem zonder allerlei onnodige led's. Mijn huidige systeem maakt een hele hoop herrie (zeker als ik iets ga uitpakken) en er komt een hoop licht vanaf. Dit zou ik graag zo min mogelijk hebben in mijn nieuwe systeem. Dus graag stil en zonder teveel verlichting.

Ga je overklokken?
Nee :)

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:54
Je upgrade plannen zijn zeker een upgrade. Eventueel zou je nog kunnen wachten op de nieuwe serie. Je PC die je op dit moment hebt is voor de meeste taken snel genoeg. Raar dit die met het uitpakken gaat stotteren. Is toevallig één van je hardeschijven niet hard aan het werk. Je PC zou dit makkelijk aan moeten kunnen. Eventueel zou je je CPU die je nu hebt overklokken. De 2500K is een goede overklokker.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Als ik eerlijk ben, zou je PC nog prima mee moeten kunnen. Doe eens een fresh install van je OS, overclock de 2500k, dan ben je klaar zonder iets uitgegeven te hebben. Ik denk dat als je dat doet, dat hij systeem weer vliegensvlug werkt.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• YellowCab
Dat dacht ik al :) Ja daar heb ik ook aan zitten denken, maar volgens mij is het nog niet bekend wanneer de nieuwe serie uitkomt? Daarnaast zal ik dan waarschijnlijk meer kwijt zijn dan nu, aangezien je weer met nieuwe technieken gaat werken. (denk aan DDR4, X99 chipset etc)

Ook met het kopiëren van mijn externe hdd naar mijn nas loopt de pc te stotteren als een gek. Normaal gebruik is dan niet meer mogelijk. Daarnaast krijg ik soms de melding dat de CPU te heet wordt >70 graden bij normaal gebruik (denk aan iets editen in word, muziek luisteren of een MKV'tje kijken). Het lijkt mij sterk dat alle 3 de hardeschijven tegelijk beginnen te falen?

Overklokken lijkt mij geen goed idee, daar ik nu al de melding krijg dat de CPU te heet wordt bij normaal gebruik. Ik moet er wel bij vermelden dat ik de stock fan gebruik.

• YellowCab
MK1998NL schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:54:
Als ik eerlijk ben, zou je PC nog prima mee moeten kunnen. Doe eens een fresh install van je OS, overclock de 2500k, dan ben je klaar zonder iets uitgegeven te hebben. Ik denk dat als je dat doet, dat hij systeem weer vliegensvlug werkt.
Overklokken ben ik niet mee bekend, dus dan zou ik mij eens moeten gaan inlezen. Tevens moet er dan een nieuwe cpu fan komen, want ik gebruik nu de stock editie.

Ik heb ook aan een fresh install van mijn OS gedacht, maar dat lost het probleem slechts tijdelijk op. Ook zou ik graag een overall snelheidsboost willen, aangezien ik mij nu soms begin te irriteren aan de lange tijd die nodig is om iets uit te pakken of te openen. (1e wereld problemen :9 )

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Als je iets gaat uitpakken trekt dat gewoon alles plat tot het klaar is. Dat heeft niet zo veel met de snelheid te maken (want het gaat dan wel sneller maar trekt nog steeds alles plat), maar met de manier waarop Windows werkt. Niks aan te doen dus.

• YellowCab
johnkeates schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:59:
Als je iets gaat uitpakken trekt dat gewoon alles plat tot het klaar is. Dat heeft niet zo veel met de snelheid te maken (want het gaat dan wel sneller maar trekt nog steeds alles plat), maar met de manier waarop Windows werkt. Niks aan te doen dus.
Het lijkt mij dat je met een betere CPU wel meer rekenkracht en capaciteit over hebt om overige berekeningen te doen als hij iets aan het uitpakken is?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Meer rekenkracht? Meer Ghz :) Dus overclocken :)
Ik zou je er eens in verdiepen, 500 euro uitgeven terwijl je nog zo'n goed systeem hebt. Koelers zijn nog volop te krijgen:
pricewatch: Scythe Mugen 4
En overclocken, vraag eens rond. Bekijk het overclocking onderdeel op tweakers. Ze zullen je vast wel willen helpen daar. Fresh windows install + een nieuwe koeler, dan ben je voor minder dan 50 euro klaar i.p.v 500 euro. Een besparing van meer dan 90% !

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-03 13:24
Ik herken het probleem, ik heb dit ook gehad na een 2e 560ti in mijn setup te steken. Dit kwam doordat alles teveel vroeg van me voeding (550watt). Nadat ik mijn 2e kaart (dus extra verbruik) eruit had gehaald voldeed het systeem weer, en ja me moederboord en andere hardware ondersteunt SLI ! Misschien zijn de problemen gekomen door de gtx 760, i.c.m. voeding die het niet trekt. En vervang je koelpasta eens op je CPU, misschien is deze uitgedroogd en aan vervanging toe! En investeer in een goede aftermarket koeler, die zijn stiller en koelen beter!

Al wil je geld uitgeven, investeer dit in een r9 290, heb je prima bakbeest waar je op high mee kan gamen.

[ Voor 6% gewijzigd door misterd11 op 17-09-2014 23:51 ]

• YellowCab
MK1998NL schreef op woensdag 17 september 2014 @ 23:11:
Meer rekenkracht? Meer Ghz :) Dus overclocken :)
Ik zou je er eens in verdiepen, 500 euro uitgeven terwijl je nog zo'n goed systeem hebt. Koelers zijn nog volop te krijgen:
pricewatch: Scythe Mugen 4
En overclocken, vraag eens rond. Bekijk het overclocking onderdeel op tweakers. Ze zullen je vast wel willen helpen daar. Fresh windows install + een nieuwe koeler, dan ben je voor minder dan 50 euro klaar i.p.v 500 euro. Een besparing van meer dan 90% !
Ik ga toch maar eens rondkijken dan. Toch zou ik ook graag nieuwe hardware willen kopen, dus wellicht dat ik dan voor de i7 4790K ga, zodat ik die wellicht over een tijdje kan overklokken, als ik mij daar goed genoeg over heb ingelezen :)
misterd11 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 23:50:
Ik herken het probleem, ik heb dit ook gehad na een 2e 560ti in mijn setup te steken. Dit kwam doordat alles teveel vroeg van me voeding (550watt). Nadat ik mijn 2e kaart (dus extra verbruik) eruit had gehaald voldeed het systeem weer, en ja me moederboord en andere hardware ondersteunt SLI ! Misschien zijn de problemen gekomen door de gtx 760, i.c.m. voeding die het niet trekt. En vervang je koelpasta eens op je CPU, misschien is deze uitgedroogd en aan vervanging toe! En investeer in een goede aftermarket koeler, die zijn stiller en koelen beter!

Al wil je geld uitgeven, investeer dit in een r9 290, heb je prima bakbeest waar je op high mee kan gamen.
Lijkt mij gek, het is een 500 watt voeding, dus ik neem aan dat die mijn huidige opstelling moet trekken? Daarnaast is dit een probleem van de afgelopen weken, niet van de laatste maanden. Ik neem aan dat als het probleem inderdaad de voeding is dat ik dat dan al vanaf het begin dat de 760 erin zit had moeten merken?

Sowieso als er een nieuwe koeler op komt vervang ik de koelpasta ;)

Ik denk dat mijn 760 nog goed genoeg mee kan komen nu, dus een nieuwe graka heeft geen voorkeur op het moment.

Verwijderd

Die voeding zou dat makkelijk moeten kunnen trekken. Hoeveel GB geheugen heb je nu eigenlijk? PC wordt ook traag als het geheugen beperkt is en windows beroep gaat doen op de pagefile.

• YellowCab
Ik heb op het moment 8GB intern geheugen icm met een 64 bits W7 Professional editie.
Pagina: 1