Verwijderd

Topicstarter
Een familielid van mij krijgt sinds een paar dagen op een x aantal van de vele foto's horizontale strepen te zien en een deel van de foto valt weg. Het vreemde is dat als je de foto op het lcd scherm van de Nikon D300S bekijkt correct is en het zelfde geldt voor de thumbnail die ik in OS X zie. Wat kan de oorzaak van dit zijn? Het eerste waar ik zelf aan denk is de sensor. Enkel omdat het op een minderheid van de foto's voorkomt vind ik dat op zich vreemd dat het dan aan de sensor ligt.

Afbeeldingslocatie: http://www.guidoslotboom.nl/d300s/nikond300s-vreemde-foto.png

Afbeeldingslocatie: http://www.guidoslotboom.nl/d300s/nikond300s-vreemde-foto-thumb.png

Verwijderd

Ik heb precies dat probleem met een Canon gehad. De ene keer werkt het prima, de andere keer krijg je één feest aan paarse strepen of vervormde beelden. Het wordt ook steeds erger, al wil er dus soms een periode tussen zitten dat het beter lijkt. Ik ben er toen naar diverse fotozaken mee geweest en ik kreeg eenduidig het antwoord dat dat de sensor was en dat daar verder weinig aan te doen valt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2014 22:37 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Stom idee, maar probeer de foto's eens via een USB kabel direct naar een TV te kijken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:37:
Ik heb precies dat probleem met een Canon gehad. De ene keer werkt het prima, de andere keer krijg je één feest aan paarse strepen of vervormde beelden. Het wordt ook steeds erger, al wil er dus soms een periode tussen zitten dat het beter lijkt. Ik ben er toen naar diverse fotozaken mee geweest en ik kreeg eenduidig het antwoord dat dat de sensor was en dat daar verder weinig aan te doen valt.
Dat zal flink balen zijn als het echt de sensor is :( Indien het ook nog is zeer onvoorspelbaar is of je de strepen krijgt kan je er niet op aan bij een shoot of alle foto's wel of niet goed zijn.
kuusj98 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:37:
Stom idee, maar probeer de foto's eens via een USB kabel direct naar een TV te kijken.
Zal je tip doorgeven :)

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 23:30
Vreemd idd...

Blijkbaar is het kleine JPGje die in de thumbnail wordt weergegeven wel OK en de RAW-file niet. Wat gebeurt er als je RAW+JPG opslaat, zijn ze dan beide corrupt of alleen de RAW?

Verwijderd

Eddey schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:45:
Blijkbaar is het kleine JPGje die in de thumbnail wordt weergegeven wel OK en de RAW-file niet. Wat gebeurt er als je RAW+JPG opslaat, zijn ze dan beide corrupt of alleen de RAW?
Dat de thumbnail wel in orde was had ik nog niet gezien, dat was bij mij niet zo. De live view en opgeslagen beelden waren allebei beïnvloed.

Verwijderd

Topicstarter
Eddey schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:45:
Vreemd idd...

Ze schiet standaard enkel in RAW. RAW+JPG zal ze dan even moeten uittesten, zal dat is doorgeven dat ze dat is moet proberen :)

Verwijderd

-----

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 21:50 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zoals g_v_g zegt, probeer eens een ander geheugenkaartje en probeer ook eens of het voorkomt op zowel een SD kaart als een CF kaart (camera heeft 2 sleuven).

Als het op beide voorkomt (ook met andere kaartjes) dan kan het zijn dat de controller in de camera niet goed meer is.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

-----

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 21:50 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De sensor is sowieso uitgesloten, de jpg preview is namelijk prima in orde :z

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1