Hoort een Ziggo monteur de aansluiting zo op te leveren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:37

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
De vraag:
Kan iemand mij vertellen wat er bij een installatie door een Ziggo monteur precies aan apparatuur wordt geplaatst en welke apparatuur er in het standaard DHZ Ziggo installatiepakket zou moeten zitten?
En ik ben dan met name geïnteresseerd of er bij beide ook een multipoort versterker (fra-752) bij zit.

(Ik zou eigenlijk verwachten dat er geen verschil zou moeten zijn tussen hetgeen je krijgt bij een DHZ pakket en wat de Ziggo monteur meeneemt maar vermeld het voor de zekerheid toch even apart)

De reden:
De reden dat ik dit vraag is omdat begin deze maand bij mijn zus de Ziggo aansluiting is gerealiseerd en ik daar dit weekend was om een TV op zolder aan te sluiten.
Hierbij verwachtte ik net zoals bij mij thuis een fra-752 versterker in de meterkast om daar de coax kabel naar zolder op aan te sluiten.

De installatie zoals opgeleverd door de Ziggo monteur:
Wat ik echter aantrof was een signaalverdeler, zo'n ding wat je met een kwartslag op de hoofdaansluiting draait en waar een tv, radio en modemaansluiting op zit.
Op de tv aansluiting was weer een T-stuk geplaatst waarin de coax kabels naar de woonkamer en de slaapkamer geprikt waren. :'(

Oogde alles behalve professioneel en het vreemde was nog dat mijn zus hiervoor ook nog 20 euro 'fooi' aan de Ziggo monteur moest geven omdat hij extra werk had moeten verrichten wat niet bij de normale installatie zat.

Mijn zus is atechnisch en kon me niet vertellen wat het extra werk dan was, maar de monteur had wel gezegd dat ze geen geld mochten aannemen en het daarom een 'fooi' moest zijn. :X
Klinkt mijn nogal dubieus in de oren in elk geval.

Gewenste situatie:
Nu kan ik op het huidige T-stuk ook wel weer een T-stuk prikken en hopen dat het signaal nog sterk genoeg is om 15 meter kabel verder op zolder nog voldoende signaal te hebben maar dat lijkt me niet ideaal.

Een versterker op de hoofdaansluiting en vanaf daar de kabelmodem plus de 3 tv aansluitingen in huis voeden lijkt me een stuk beter.

Zowel bij mijn DHZ installatiepakket als die van een vriend van me zat er gewoon een fra-752 bij vandaar dat ik er eigenlijk vanuit ging dat mijn zus die ook zou moeten hebben gekregen.
Dat als een monteur niet al het materiaal gebruikt wat in het pakket zit hij dat bij de klant achter laat.
Zo zat er bij mij ook een lange netwerkkabel in het pakket maar ook die heeft mijn zus niet gekregen.

Contact met de Ziggo klantenservice:
Daarom heb ik vandaag met Ziggo klantenservice gebeld om te vragen of dit een normale manier van installeren door een monteur is. En dat ik nog graag een versterker opgestuurd zag omdat die waarschijnlijk vergeten is zodat ik het zelf in orde kan maken.

Medewerker 1:
Ik sprak eerst iemand van de technisch/storingsdienst die ik vroeg er één na te sturen waarop ik een tijd in de wacht gezet werd om uiteindelijk de mededeling te krijgen dat hij niet kon worden nagestuurd en dat ik maar naar de mediamarkt moest voor zo'n ding, op eigen kosten.

Waarop ik vroeg of zo'n ding niet überhaupt in het een standaard installatiepakket zou moeten zitten.
Vreemd genoeg konden de medewerker me niet vertellen wat er bij een standaardpakket zit. Toen ik aangaf dat er in mijn DHZ pakket en die van een vriend wel een versterker zat kreeg ik de vraag welke interactieve HD recorder ik dan wel had en welke mijn zus.

Ik heb een Cisco en mijn zus een Samsung, dus volgens de medewerker moest dat dan wel het verschil zijn. Toen ik aangaf dat me dat erg vreemd leek was hij opeens niet zo zeker en dacht hij dat het misschien ook kon liggen aan het feit dat ik alles-in-1 plus heb en mijn zus alles-in-1 basis. Kortom daar werd ik niet wijzer van en hij kon niets meer voor mij doen want hij had niet de benodigde machtigingen dus verbond hij mij door naar een andere afdeling.

Medewerker 2:
Ik weet niet precies welke afdeling maar iets met pakketten en abonnementen maar ook die konden me helaas niet helpen en wilden me weer terugverbinden naar de technische afdeling omdat zij ook geen idee hadden wat een normaal installatiepakket bevat en mijn verhaal over de versterker te technisch vonden. Ik moest maar op de Ziggo website kijken en anders kon ik daar het contactformulier invullen voor verdere vragen.

Ik heb op de site van Ziggo gekeken maar niet gevonden wat de inhoud van een installatiepakket is of wat een monteur precies installeert en voel me met een kluitje in het riet gestuurd.
Vandaar dat ik nu eerst hier mijn licht opsteek om hopelijk een beter gefundeerd verhaal in het contactformulier te kunnen zetten en alsnog aan een versterker te komen om de boel bij mijn zus netjes aan te kunnen sluiten.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb er meerder open gemaakt .. maar geen enkele had een singaalvesterker hoort er imho ook niet bij

klinkt als matswerk wees blij

Iperf

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 02:39
Kort en bondig: Ziggo is verantwoordelijk voor de levering van signaal voldoende voor 2 apparaten. Een modem en één tv op "normale" afstand van de hoofdaansluiting. Dit wordt uitgedrukt in dB's een verhaal wat niet makkelijk is uit te leggen. Ziggo is dan ook verantwoordelijk voor dit signaal op het AOP wat in 99,9% van de gevallen ook in orde is. Hierna ben je zelf verantwoordelijk voor de binnenhuis installatie. Dus ook versterkers, splitters, etc. Je moet dus zelf een versterker kopen en zelf je binnenhuis installatie op orde maken om op alle tv's goed beeld te hebben.

Op sommige aansluitingen zijn meer dan 2 apparaten mogelijk. Soms wel tot 4 of 5 apparaten zonder versterker. Dit kun je als klant slecht testen of door een expert laten meten.

De FRA's werden meegeleverd in de tijd van de cisco dvr's. Deze worden al tijden niet meer geleverd en dus ook de FRA's niet. De reden dat deze destijds meegeleverd werden was, omdat de consument anders meuk gaat halen ipv. retourgeschikte antenneversterkers. Het gevolg was dat VOD niet meer werkt en Ziggo dus de schuld kreeg.

[ Voor 17% gewijzigd door MediaZoo op 17-09-2014 22:21 ]

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-08 16:01
Probeer contact op te nemen via Twitter support. Zij zijn meestal wel bereid om meer te doen.

Maar bij mij is de Ziggo monteur ook langsgeweest.
Monteur bracht zelf de dozen mee en liet alles achter dat niet gebruikt is daar zat overigens geen versterker bij (is ook niet gebruikt). Kreeg zelf nog een extra ~10 meter cat 5a kabel omdat het laatste restje van de rol was.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De versterker kan kennelijk je aop zijn

https://www.ziggo.nl/klan...nnen/internet-installeren

Iperf

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
MediaZoo schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:19:
Kort en bondig: Ziggo is verantwoordelijk voor de levering van signaal voldoende voor 2 apparaten. Een modem en één tv op "normale" afstand van de hoofdaansluiting.
Oké, dat is duidelijk.
Dus die monteur rekent dus doodleuk 20 euro voor een 2de TV die als 'service' is aangesloten. Dat noem ik geen service maar eerder afzetterij, 20 euro voor een T-splitter. :(
Op sommige aansluitingen zijn meer dan 2 apparaten mogelijk. Soms wel tot 4 of 5 apparaten zonder versterker. Dit kun je als klant slecht testen of door een expert laten meten.
Als ik nu gewoon een 3 weg splitter haal bij de bouwmarkt en kijk of het signaal nog aanvaardbaar is kan ik er dan vanuit gaan dat dat zo blijft?
Ik koop liever geen dure versterker als het ook met een goedkope splitter kan.

Het betreft trouwens 2 digitale TV toestellen en 1 analoge (die op zolder en dus helaas op de langste kabel).
Is er een bepaalde waarde die ik op de digitale toestellen kan opvragen die aangeeft of het signaal voldoende is?
Die analoge doe ik wel op zicht. :P
De FRA's werden meegeleverd in de tijd van de cisco dvr's. Deze worden al tijden niet meer geleverd en dus ook de FRA's niet. De reden dat deze destijds meegeleverd werden was, omdat de consument anders meuk gaat halen ipv. retourgeschikte antenneversterkers. Het gevolg was dat VOD niet meer werkt en Ziggo dus de schuld kreeg.
Ah vandaar dus de vraag daarnaar van de klantenservice medewerker, blijkbaar een klok klepel verhaal bij die medewerker. Jouw uitleg is tenminste duidelijk.
Echt vreemd ook dat ze niet duidelijk kunnen zeggen waar zo'n monteur nou precies voor verantwoordelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 17-09-2014 22:37 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 11:20

FreakNL

Well do ya punk?

Versterkers horen er duidelijk niet bij.

Het fooiverhaal is wel wazig.

Overigens heb ik ook zo'n ding wat je met een kwartslag erop draait. Deze dus:
http://www.cablers.nl/Ziggo-AOP-compleet-DIOAOP-verdeler

Daarop zitten mijn modem, (op de daarvoor bedoelde poort) en een cheap-ass t-splittertje op de TV uitgang. 1 coax naar de woonkamer en 1 coax naar zolder. Beiden prima signaal. (allebei op een Humax aangesloten overigens). Nog een t-stuk zou ik inderdaad niet doen.

Je kan zelf een versterker plaatsen, maar je kan ook goedkoop beginnen met een 3 weg splitter (in plaats van 2 t-stukjes)... Als het dan niet werkt kun je altijd nog een versterker kopen.

Het gebruik van versterkers is in sommige situaties echt aan te raden, maar soms is het ook wat overdreven... (imho).

Hou er trouwens rekening mee dat op sommige splitters je F-connectoren moet aansluiten (net als op je fra-752 verstekker), terwijl de t-splitter die nu bij je zus in de meterkast zit waarschijnlijk gewone ("ouderwetse") aansluitigen heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2014 22:43 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 13:30
Versterkers zijn in alle gevallen je last-resort. De basis moet eerst goed zijn.

Zorg dus eerst voor goede kabels en splitters. Dus niet bij de bouwmarkt kopen, en als je geen andere opties hebt, dan wel het kabelkeur spul. (Er ligt genoeg zooi bij de bouwmarkten, maar tegenwoordig wordt het wel beter)

Goede bekabeling en afscherming is het belangrijkste. Demping is in het ergste geval met een versterker te compenseren, maar instraling van 4G / Digitenne enz gewoonweg niet.

Als je, als de basis goed is, nog steeds een versterker nodig hebt, koop een goede. Dus geen König/HQ/Elro zooi... En in de meeste situaties heb je geen zware versterker nodig. Meten is weten in het mooiste geval, maar dan moet je wel iemand hebben met een signaalmeter.

Maar met wat rekenen en googlen (splitters staat de demping op, kabels kun je datasheets bekijken en uitrekenen adhv de lengte) kun je zelf al een aardige indicatie maken van de hele setup

Een AOP zal in de meeste gevallen, indien nog niet gedaan, worden vervangen door een geschikte. Vroeger zag je vaak de coax direct binnenkomen en thats-it (vnl bij woningen waar ie nog in de woonkamer binnenkomt). Tegenwoordig zit er meestal een fatsoenlijk AOP.

AOP is niets meer dan
- a de scheiding tussen het netwerkdomein van de provider en het klantdomein: Alles hierna is jouw probleem,daarvoor hun probleem
- b Galvanische scheiding tussen de beide netwerken.

Een versterker is normaal geen onderdeel van een standaard installatie, en vaak dus nieteens nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door DJSmiley op 17-09-2014 22:50 ]

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Nog een keer bellen en aangeven dat je tv signaal super brak is bij bepaalde zzenders (sbs6) en dat je graag een versterker wilt hebben. Als ze moeilijk doen vertellen dat de buren/kennis/zus wel eentje gratis hebben ontvangen.

Zo heb ik ook eentje geregeld voor zus . Bij de mediamarkt kosten ze > 60 euro

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Nogal ja.
Overigens heb ik ook zo'n ding wat je met een kwartslag erop draait. Deze dus:
http://www.cablers.nl/Ziggo-AOP-compleet-DIOAOP-verdeler
Dat is 'm inderdaad, ik had niet verwacht dat dat ding nog €22 kost. Heb er hier nog één liggen aangezien hij bij mijn installatiepakket er destijds wel bij zat maar ook de FRA en die kan je niet allebei tegelijk gebruiken.
...

Hou er trouwens rekening mee dat op sommige splitters je F-connectoren moet aansluiten (net als op je fra-752 verstekker), terwijl de t-splitter die nu bij je zus in de meterkast zit waarschijnlijk gewone ("ouderwetse") aansluitigen heeft.
Die t-splitter heeft inderdaad nog gewone aansluitingen maar heb ook nog wel wat F-connectoren liggen, maar dank voor de tip.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
DJSmiley schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:48:
Versterkers zijn in alle gevallen je last-resort. De basis moet eerst goed zijn.

Zorg dus eerst voor goede kabels en splitters. Dus niet bij de bouwmarkt kopen, en als je geen andere opties hebt, dan wel het kabelkeur spul. (Er ligt genoeg zooi bij de bouwmarkten, maar tegenwoordig wordt het wel beter)

Goede bekabeling en afscherming is het belangrijkste. Demping is in het ergste geval met een versterker te compenseren, maar instraling van 4G / Digitenne enz gewoonweg niet.
Ik vind het lastig te zeggen of de basis goed is, het is een huurhuis en de kabels zaten al in de muur evenals de wandcontactdozen. Of dit bij het huis hoort of door eerdere bewoners erin is gezet weet ik niet en heb ook geen idee van de kwaliteit.
Wat ik wel weet is dat mijn zus dat niet allemaal gaat vervangen door super de luxe Hirsmann spul gezien de kosten die daarmee gemoeid zijn.
Als je, als de basis goed is, nog steeds een versterker nodig hebt, koop een goede. Dus geen König/HQ/Elro zooi... En in de meeste situaties heb je geen zware versterker nodig. Meten is weten in het mooiste geval, maar dan moet je wel iemand hebben met een signaalmeter.

Maar met wat rekenen en googlen (splitters staat de demping op, kabels kun je datasheets bekijken en uitrekenen adhv de lengte) kun je zelf al een aardige indicatie maken van de hele setup
Ik zal eens naar die kabels en dozen kijken maar is er niet gewoon in de praktijk vast te stellen of het voldoet door in de TV bepaalde waarden op te vragen en te kijken naar de beeldkwaliteit?
Ik ben wel van plan tenminste een kabelkeur splitter te halen bij de bouwmarkt, volgens Ziggo zou spul met dat keurmerk moeten voldoen.
Een AOP zal in de meeste gevallen, indien nog niet gedaan, worden vervangen door een geschikte. Vroeger zag je vaak de coax direct binnenkomen en thats-it (vnl bij woningen waar ie nog in de woonkamer binnenkomt). Tegenwoordig zit er meestal een fatsoenlijk AOP.
...
Het is een vrij recent huis, ik heb de situatie niet gezien voor de monteur kwam maar volgens mij zat er al een fatsoenlijke op.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 17-09-2014 23:10 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
SYQ schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:51:
Nog een keer bellen en aangeven dat je tv signaal super brak is bij bepaalde zzenders (sbs6) en dat je graag een versterker wilt hebben. Als ze moeilijk doen vertellen dat de buren/kennis/zus wel eentje gratis hebben ontvangen.

Zo heb ik ook eentje geregeld voor zus . Bij de mediamarkt kosten ze > 60 euro
Daar voel ik me toch niet prettig bij, klinkt als misleiding. De tv in de woonkamer geeft nu goed beeld op SBS6 en ik lees in de eerdere reacties dat Ziggo alleen verantwoordelijk is voor de eerste TV.
Dus als ik nu een splitter haal en daardoor heb ik geen goed ontvangst op zolder dan lijkt me dan niet het probleem van Ziggo en als ze slim zijn zullen ze ook wel vragen hoe de TV zit aangesloten.

Dit is wel even uitgaande van de aanname dat Ziggo inderdaad alleen verantwoordelijk is voor slechts 1 TV.
Als ik nu 3 smartcards afneem moeten ze dan wel garanderen dat alle 3 de TV's goed beeld geven vraag ik me af?
Ik vind het erg onduidelijk.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Bij een kennis van mij zat er wel een versterker bij. Die had meerdere uitgangen voor bepaalde meters.
Daarbij moet ik wel zeggen dat het hier een Humax HD Recorder (nog wat) was bijbesteld.

Bij mijn Z2 was alleen een modem helaas.

Verder klopt je verhaal van monteurs helemaal:
Vroeger had je nog een 'echte' Ziggo monteur. Tegenwoordig is dit uitbesteed. Waardoor de kwaliteit (en dit in geval hufterigheid) verschilt.

Bij diverse mensen is er bijvoorbeeld een kabel getrokken die niet nodig was. Of is het contactpunt zodanig verplaatst dat er geen goed signaal meer overblijft.

Zeker bij mensen die er geen weet bij hebben.
Dit zou mij bijvoorbeeld (kunnen) gebeuren bij gas, water, licht, stroom.. Bedoel hoe weet ik nou welke voltagea correct zijn en de aarde goed is aangesloten.. :P

Kabel is volgensmij het meest eenvoudig aan te sluiten. En kijk hoeveel fouten hierbij al worden gemaakt. :(

Ps. Ik zou wel achter deze persoon aangaan, desnooda melden bij Ziggo of bij kenissen. Dit hoort niet en mag niet. Hij krijgt genoeg van Ziggo om het te fixen en Ziggo adverteert met gratis monteur.

[ Voor 10% gewijzigd door HollowGamer op 18-09-2014 00:39 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vliegvlug schreef op woensdag 17 september 2014 @ 22:36:
[...]

Oké, dat is duidelijk.
Dus die monteur rekent dus doodleuk 20 euro voor een 2de TV die als 'service' is aangesloten. Dat noem ik geen service maar eerder afzetterij, 20 euro voor een T-splitter. :(
Fooi-verhaal is uitermate wazig, maar meerwerk kan mogelijk meer zijn dan alleen materiaalkosten van de splitter. Gezien je zus niet in staat is om exact aan te geven wat er gebeurd is, is het wat voorbarig om het over afzetterij te hebben. Zou zomaar kunnen dat er een uurtarief geldt en een regel dat altijd minimaal een kwartier of halfuur in rekening gebracht wordt.
[...]

Als ik nu gewoon een 3 weg splitter haal bij de bouwmarkt en kijk of het signaal nog aanvaardbaar is kan ik er dan vanuit gaan dat dat zo blijft?
Ik koop liever geen dure versterker als het ook met een goedkope splitter kan.
Nog sterker: een onnodige versterker kan je signaal te sterk maken waardoor je signaalproblemen krijgt, nog los van kosten :o
Het betreft trouwens 2 digitale TV toestellen en 1 analoge (die op zolder en dus helaas op de langste kabel).
Is er een bepaalde waarde die ik op de digitale toestellen kan opvragen die aangeeft of het signaal voldoende is?
Die analoge doe ik wel op zicht. :P
Yup. Kijk eens in de modem GUI naar de signaalwaardes. Downstream hoort de Rx level rond de 0dBmV te zijn, max +10dBmV, min -10dBmV. Nu, wat je op dit moment hebt:

Op de AOP zit een tweewegsplitter (radio hoef je niet mee te tellen). Dat kost je ongeveer 4dB. Vervolgens zit op de TV uitgang nog een tweewegsplitter. Die doet an sich 3.5dB, maar met kabels en connectoren erbij zit dat ook op 4dB. Je waardes op de twee uitgangen van die tweede splitter gaan dus ongeveer 4dB lager zijn dan in je modem. Zolang je modem minimaal -6dBmV doet gaat het nu dus in grote lijnen goed.

Als je een driewegsplitter neemt met gelijke demping op alle uitgangen zal dat zo'n 7.5dB kosten. Hoeveel de kabel naar boven dempt hangt sterk af van de kwaliteit, maar uitgaande van degelijke C12 dempt het dus 12dB per 100m. Tenzij je zus in een kast van een villa woont zal het eerder 10m zijn en moet je dus 1.2dB rekenen. Totaal dus 9dB van ingang splitter tot boven. Dat gaat maw goed zolang je op de modem sterker signaal hebt dan -1dBmV.

Heb je dat niet, dan wordt het tijd om naar een versterker te kijken. Ik zou het wel bescheiden houden - je wilt eigenlijk alleen ervoor zorgen dat je geen verlies hebt op de ingebouwde splitter in de versterker, waardoor je dus even sterk signaal naar de TV's stuurt als je modem binnenkrijgt.

Overigens, mbt analoog: hou er rekening mee dat het een breedbandig signaal is en dat de dempingseigenschappen voor hoge en lage kanalen anders zijn. Zoek overzicht van kanalen op en pak hoogste en laagste frequentie. Als beide het goed doen is het goed. Zo niet... ruis=te zwak signaal, strepen=te sterk signaal.

Ruis zie je meestal in de hoogste frequenties (teveel demping), strepen meestal in de laagste frequenties (te sterk signaal). Zie je een van de twee, dan is het simpel: signaalsterkte opkrikken (bij sneeuw) of dempen (bij strepen). Zie je beide, dan zit je met een slecht ingerichte netwerk (meestal teveel splitters achter elkaar) en moet je dat aanpakken. Dat is moeilijkste.

Oslik blyat! Oslik!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-08 15:41
Die fra-752 versterker krijg je alleen bij de interactieve recorder, als die nu een DHZ pakket is of je laat het door de monteur plaatsen. Ben zelf monteur geweest bij ziggo.

Mocht je de installatie laten doen door een service+ monteur en je wilt een fra-752 versterket dan betaal je dacht ik 100euro extra.

• gabbel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06 22:40
Vroegah toen de Cisco decoders het hoofd materiaal was wat ziggo leverde qua tv decoders ging het interactieve signaal via het signaal van de kabel. Nu je een samsung of een humax krijgt gaat dit niet meer op. Het hele interactieve tv gedeelte gaat met de smasung en humax decoders via het internet. De versterker kreeg je er vroeg dus wel gratis bij omdat het interactieve signaal heel gevoelig was en met een versterker het signaal kon versterken (DUH).

Dus in het kort. Krijg je een samsung of humax krijg je GEEN gratis versterker meer en moet je deze zelf gaan aanschaffen. Ik geef Ziggo hier groot gelijk in aangezien ze niet goedkoop zijn en het interactieve nu via het internet gaat.

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-08 20:58
dion_b schreef op donderdag 18 september 2014 @ 00:51:
[...]

Fooi-verhaal is uitermate wazig, maar meerwerk kan mogelijk meer zijn dan alleen materiaalkosten van de splitter. Gezien je zus niet in staat is om exact aan te geven wat er gebeurd is, is het wat voorbarig om het over afzetterij te hebben. Zou zomaar kunnen dat er een uurtarief geldt en een regel dat altijd minimaal een kwartier of halfuur in rekening gebracht wordt.
Maar dan nog steeds is het overduidelijk dat de monteur gewoon zijn salaris krijgt en de fooi belastingvrij in zijn eigen zak steekt.

Niet netjes, maar nog altijd beter dan de monteurs die volgens geruchten zich bij armlastige bijstandsmoeders in natura lieten afrekenen...

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 13:38
Ze gaan er natuurlijk van huis dat jij de infrastructuur (coax / taps / verdelers / versterker) al hebt liggen. Ze gaan inderdaad geen versterkers enzo plaatsen, net zoals dat je ook je eigen tv hebt moeten kopen. Een installatiemonteur doet de producten die jij gaat afnemen installeren, ofwel het aansluiten + activeren van het modem even als het aansluiten en installeren van een hd ontvanger of recorder.

Als jij wilt dat je binnenhuisbekabeling op orde word gebracht, zal je dat zelf moeten doen. Heb je de tijd en/of de kennis niet dan huur je een installateur in :) Als de monteur tijd over heeft op zijn planning mag hij in overleg geld vragen voor meerwerk, dit word ook op de bon vermeld en gaat niet in eigen zak..

BTW de Tratec FRA-752n waar hier over word gepraat werd tijden geleden (2009-2011) bij de Cisco 8455 en de Cisco 8485 PVR geleverd omdat deze een retourgeschikt signaal nodig heeft. De UMU (verdeler) werd dan weggelaten van het AOP omdat deze het retoursignaal blokkeert. Om toch van 1 aansluiting 2 te maken, je neemt immers TV en DATA af, werd de FRA dan opgehangen.

[ Voor 42% gewijzigd door andy88 op 18-09-2014 11:20 ]

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:30
Wij hebben ook een versterker gekregen (later, bij onze decoder). Ik denk dat het afhankelijk is wat je precies koopt.

Je hebt Humax decoders waar je een COAX in prikt (daar zat die van ons bij) en je hebt Samsung decoders waar RJ-45 in gaat. Zou best kunnen dat dat het verschil is.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mattie112 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:24:
Wij hebben ook een versterker gekregen (later, bij onze decoder). Ik denk dat het afhankelijk is wat je precies koopt.

Je hebt Humax decoders waar je een COAX in prikt (daar zat die van ons bij) en je hebt Samsung decoders waar RJ-45 in gaat. Zou best kunnen dat dat het verschil is.
Denk dat dit inderdaad klopt. Bij sommige modellen zijn de RJ-45 poorten zelfs 'gesloten'/geblokkeerd omdat je anders de opgenomen uitzendingen zou kunnen verspreiden.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-08 15:02
Ik geloof niet dat de "ziggo monteur" bestaat. De persoon die hier ooit kwam was een zzp'er die o.a. ook kpn/glasvezel deed.

Verder zie ik allemaal tips over geen versterker en welke versterker je dan ook zeker niet moet gebruiken. Maar concreet welke versterker dan wel goed is zou ik persoonlijk dan ook graag horen.

Zelf ook zo'n ding van de Karwei er tussen gezet omdat hier jaren lang voor de analoge tv een 3-way splitter prima werkte, maar voor de digitale "zeurdoos" was het niet voldoende :+ . Splitter>kabel>kabel was te veel van het goede. Tijdens de intallatie door de monteur dus tijdelijk een directe kabel gebruikt en de volgende dag een versterker erbij gezet. Nu is het signaal eigenlijk iets te sterk, maar het draaischijfje ging na 2 minuten al defect :X . Een kwalitatief betere versterker zou dus wel een goed idee zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 18-09-2014 15:00 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Verwijderd

Bij een kennis van mij, die o.a. een Cisco interactieve decoder heeft, is wel een signaalversterker geplaatst.

Hoewel <5 meter coax (geen KOKA799) vond de Cisco het signaal te zwak zonder versterker.

Monteur had wel de kabels er zomaar ingestoken en de niet-gebruikte uitgangen niet van een afsluitweerstand voorzien. Die zaten nog wel in het doosje dat achter was gelaten.

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-08 01:17

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2014 @ 15:04:
Bij een kennis van mij, die o.a. een Cisco interactieve decoder heeft, is wel een signaalversterker geplaatst.

Hoewel <5 meter coax (geen KOKA799) vond de Cisco het signaal te zwak zonder versterker.

Monteur had wel de kabels er zomaar ingestoken en de niet-gebruikte uitgangen niet van een afsluitweerstand voorzien. Die zaten nog wel in het doosje dat achter was gelaten.
Der zitten gewoon een paar hobby boeren bij ziggo.... :'(

Gewoon alleen het verschil al tussen de Ziggo zakelijk helpdesk en Ziggo particulier is al om te huilen.

Ziggo zakelijk weet wel wat een ping is en Ziggo particulier srry meneer dat staat niet op mijn lijstje ik ga u even doorverbinden |:(

• robobeat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-08 13:04
ziggo zakelijk is ook een compleet andere afdeling (in eindhoven als me niet vergis) dan ziggo particulier, waarbij de simpele student aan de telefoon word gezet die net weet hoe een muis werkt en een script moet aflopen (die zitten in maastricht, heb bij hetzelfde bedrijf gewerkt).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat verschil is natuurlijk ook (mede) waar je voor betaalt. Het zou juist raar zijn als je voor dat extra geld niets extra's kreeg :o

Oslik blyat! Oslik!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:18

B4tman_DH

To the Bat.....

G.Scholtens schreef op donderdag 18 september 2014 @ 08:40:
Die fra-752 versterker krijg je alleen bij de interactieve recorder, als die nu een DHZ pakket is of je laat het door de monteur plaatsen. Ben zelf monteur geweest bij ziggo.

Mocht je de installatie laten doen door een service+ monteur en je wilt een fra-752 versterket dan betaal je dacht ik 100euro extra.
Service+ bestaat niet meer, helaas

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:18

B4tman_DH

To the Bat.....

Ik raad je aan bij de klantenservice een klacht in te laten dienen, welke vervolgens bij de planning van de installatiemonteurs uit moet komen.

Het is ab-so-luut not done dat er extra kosten in "rekening" gebracht worden :X

Een uit je zelf gegeven fooi is tot daar aan toe ;)

[ Voor 15% gewijzigd door B4tman_DH op 18-09-2014 20:08 ]

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 02:39
B4tman_DH schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:07:
[...]

[...]

Ik raad je aan bij de klantenservice een klacht in te laten dienen, welke vervolgens bij de planning van de installatiemonteurs uit moet komen.

Het is ab-so-luut not done dat er extra kosten in "rekening" gebracht worden :X

Een uit je zelf gegeven fooi is tot daar aan toe ;)
Ze mogen extra kosten berekenen voor uitgevoerde werkzaamheden die niet onder de installatie vallen.

De wijze waarop het hier is gebeurd valt veel over te zeggen. Maar na melding bij Ziggo is het aan hen om er verder actie op te ondernemen.

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-08 11:50
Je hoort voor officieël meerwerk dan nog altijd een bonnetje te krijgen, een fooi moeten geven is een rare gang van zaken.

Bambu Lab P1S Combo

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 15:43
Mijn ervaring met zowel Ziggo als UPC is dat ze gewoon netjes het signaal doormeten en als dat te zwak is dan zetten ze er zo'n versterker tussen. Hoeft volgens mij niet, maar doen ze doorgaans wel. Niet vanuit altruïstisch oogpunt, uiteraard, maar puur een kwestie van welbegrepen eigenbelang.

Als ze dat namelijk niet doen dan heb je slecht of geen signaal en gaan mensen denken dat de dienst van de kabelaar slecht is. Dat wil men niet. De kosten van zo'n versterker wegen dan niet op tegen de potentiële imagoschade.

Dat betalen voor een fooi slaat natuurlijk nergens op en het zou me niet verbazen als die vent gewoon wordt ontslagen als ze er achterkomen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Wauw, ik had niet verwacht zoveel reacties hierop te krijgen. Iedereen dank voor zijn bijdrage.

Het is me in elk geval duidelijk geworden dat er an sich niets ontbreekt aan de apparatuur die nu geplaatst is, ook al worden er in sommige gevallen blijkbaar nog steeds versterkers geplaatst.
Aangezien mijn zus een Samsung hd recorder heeft is dat in dit geval dus niet aan de orde.

Wat betreft dat fooien verhaal, toen ik dat voor het eerst hoorde zei ik direct tegen mijn zus om daar melding van te maken bij Ziggo maar dat had ze geen trek in omdat ze bang is dat die vent verhaal komt halen ofzo als hij door zijn werkgever erop wordt aangesproken.
Vandaar dat ik het bij mijn contact met de helpdesk ook niet heb aangesneden.

Met de info van dion_b zal ik eens naar de waarden op de modem en de tv's kijken en hopelijk is het dan met een simpele kabelkeur splitter in orde te maken.
Pagina: 1