• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik ben van plan om een aantal oude video8 tapes te gaan inladen, de camera die ik hiervoor heb is een analoge camera met svideo output.

nu is dus de vraag hoe ik dit naar mn imac kan krijgen.

in de meeste gevallen moet dit via Firewire en dan via premiere het beeld capturen, ik wil alleen geen Digital8 camera kopen omdat deze vrij prijzig zijn en dan is het nog de vraag of ze werken (omdat het alleen tweedehands kan)

nu kwam ik dus uit op videocapture apparaten zoals die van elgato.
deze heeft alleen het probleem dat de input gewoon prima is, maar omdat je niks kan instellen deze op een onaceptabele bitrate (in h264) wordt opgeslagen.
Afbeeldingslocatie: http://www.torent.ro/imagini/mari/88554/597ce6a6ecb0e.jpg

een andere oplossing is die van blackmagic, alleen las ik bij reviews dat je hier een timebase corrector tussen moet hebben omdat je anders alleen flikkerend beeld te zien krijgt (waardoor je dus een extra apparaat moet hebben wat ook niet goedkoop is)

Afbeeldingslocatie: http://www.onevideo.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/c87620bb1a1fe6132a74b1da4431c9eb/i/n/intensityshuttleright34.jpg

nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die ervaring met de blackmagic shuttle hebben (en hier ook een andere oplossing voor hebben) of dat er nog andere manieren zijn om oud video8 materiaal over te zetten.

de bandjes wegbrengen doe ik liever niet omdat dit er nogal veel zijn.

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
helemaal niemand ervaring met oude video tapes omzetten?

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 22:40
Volgens mij zouden beide opties die je aangeeft moeten werken. Het fijnste is natuurlijk gelijk via firewire capturen in proress om te editen. Het is maar net wat je budget is om er aan uit te geven! En natuurlijk hoeveel tapes je wilt digitaliseren.

Voor de meeste mensen zal een s-video - firewire/usb voldoende zijn, ze zullen het verschil niet opmerken.

Ik heb zelf een hi8 player met firewire aansluiting. Deze kun je soms voor een prikkie 60eu - 150eu op ebay vinden. En als je veel familie/kennissen hebt met hi8 tapes snel terug verdiend.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 22:29
rickhaha schreef op maandag 22 september 2014 @ 23:41:
Volgens mij zouden beide opties die je aangeeft moeten werken. Het fijnste is natuurlijk gelijk via firewire capturen in proress om te editen. Het is maar net wat je budget is om er aan uit te geven! En natuurlijk hoeveel tapes je wilt digitaliseren.

Voor de meeste mensen zal een s-video - firewire/usb voldoende zijn, ze zullen het verschil niet opmerken.

Ik heb zelf een hi8 player met firewire aansluiting. Deze kun je soms voor een prikkie 60eu - 150eu op ebay vinden. En als je veel familie/kennissen hebt met hi8 tapes snel terug verdiend.
Niet alle camera's met firewireaansluiting kunnen video8-banden over firewire versturen. In sommige modellen werkt de firewire enkel met digital8 dat op hi8-banden werd overgezet. Ik heb het gedaan met een oude pinnacle pci-kaart en het resultaat hong meer af van de gebruikte software. Video8 heeft sowieso niet heel erg veel detail ed, dus ik zou eerst proberen met een budgetomzetter en dan kijken of je meer nodig hebt.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Ik ben het eens met de stelling dat Video8 niet zo heel veel resolutie heeft en in principe niet zulke dure spullen nodig zijn om dat om te zetten. Dat wil zeggen.... dat hangt wel af in welke staat de oorspronkelijke opnames nog zijn. Als er inderdaad veel dropouts op de tape zitten en je gaat dat met hobbyspul digitaliseren, wordt het resultaat niet echt mooi. Dan zit er helaas niks anders op als duurdere apparatuur zoals bijv. een timebasecorrector te gebruiken.