Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop ter vervanging van desktop (alles-kunner)

Pagina: 1
Acties:

• founz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-11 17:12
Afgelopen week is het moederbord van mijn pentium 4 overleden. Deze draaide nog op Windows XP en ben al enige tijd op zoek naar een desktopvervanger.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop wil ik gebruiken als vervanger van mijn desktop. Hierbij kan gedacht worden aan het gebruik van standaard software zoals Office e.d. Daarnaast dient Photoshop soepel te draaien en moet het geen problemen opleveren als er meerdere processen tegelijk plaatsvinden (uitpakken van bestanden, afspelen van video, up- en downloaden).

Wat is je budget?
Het budget is ongeveer 1000 euro. Bandbreedte is 200 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het is niet de bedoeling dat de laptop dagelijks mee gesleurd wordt. De laptop moet wel draagbaar blijven (vandaar dat gekozen wordt voor een laptop). Een 17 inch laptop valt dan sowieso al af.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn voorkeur gaat uit naar een 4e generatie i7 quadcore processor. Op deze manier zal ik weinig tot geen hinder ondervinden bij het uitvoeren van meerdere taken. Tevens is de laptop toekomstbestendig (mijn pc stamt nog uit de prehistorie :+ ).
De schermgrootte zal rond de 15 inch zijn. Voorkeur gaat uit naar een mat scherm ivm reflecties en een IPS panel. Indien mogelijk 2 harde schijven, als opstart een SSD en voor wat opslag een HDD. Een optische drive lijkt mij nog noodzakelijk, alhoewel dit eventueel opgelost kan worden middels een usb optische drive.

Via de pricewatch heb ik de volgende laptops gevonden:

Lenovo E540
Het scherm is echter een TN-panel en videokaart is redelijk verouderd. Reviews van notebookchecks zijn ook niet zo positief wat betreft het scherm. Laptop heeft zowel SSD als HDD. De SSD is vervangbaar, echter is dit wel het duurdere m2.sata.

Asus N56JN
Deze laptop is vrij nieuw. Ik weet niet wat voor scherm dit is en wat voor SSD-slot hier in zet. Via google kan ik geen reviews vinden. De laptop is wel vrij fors met zijn 34mm hoogte en 2,7 kg. Pluspunt is wel weer de 6cell accu en zowel SSD als HDD.

Asus N550JK
Deze laptop is ook vrij nieuw. Deze heeft alleen SSD. De prijs is hoger dan bovenstaande laptops. Heeft wel wat nettere afmetingen dan de vorige Asus, slecht 27,7mm hoog.

De Lenovo valt voor mij al af, aangezien dit een TN-panel is. Ik twijfel tussen de 2 Asus-laptops. Hebben jullie nog alternatieven?

[ Voor 26% gewijzigd door founz op 17-09-2014 19:59 . Reden: nog niet volledig ]

• Stefanto
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-09 16:11
Ik heb verder geen alternatieven. Ik heb me voor een jaar niet meer bezig gehouden met nieuwe laptops.

Als je advies wilt zou ik kijken wat belangrijk vind.
Opstart snelheid -> SSD
Langere tijd je laptop kunnen gebruiken -> betere CPU
Accu duur -> sterkere accu
Reizen -> lichter (kg)
Geef elke punt een score en welke laptop de hoogste score heeft kies je.

Als je geen advies zoekt maar iets anders, laat het dan maar weten. Je kan altijd een PM sturen.

• founz
Bedankt voor je reactie.

Voor mij zijn de 2 punten mbt snel opstarten en toenkomstigbestendigheid van groot belang. Lange accuduur iets minder en draagbaar zolang het maar onder de 2,7 kg is...

IIk heb ook zitten kijken naar de Dell M2800 en M3800, waarbij vooral de laatste uitblinkt qua design. Jammer dat de prijs zo hoog is...

Heeft niemand verder leuke alternatieven welke voldoen aan de eisen?

• Dr StrangeLove
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:01
founz schreef op donderdag 18 september 2014 @ 13:39:
Bedankt voor je reactie.

Voor mij zijn de 2 punten mbt snel opstarten en toenkomstigbestendigheid van groot belang. Lange accuduur iets minder en draagbaar zolang het maar onder de 2,7 kg is...

IIk heb ook zitten kijken naar de Dell M2800 en M3800, waarbij vooral de laatste uitblinkt qua design. Jammer dat de prijs zo hoog is...

Heeft niemand verder leuke alternatieven welke voldoen aan de eisen?
Bij Dell kan je wel als student 10% korting krijgen. Wellicht dat dat de zaak voor jou verandert.

• founz
Zelfs met korting kom ik nog veel te hoog uit, zo'n 1600 ex btw...

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:16
waarom wil je zo'n dure laptop als je het hiervoor met een Pentium 4 af kon?

Als je iets lager gaat zitten, dan heb je nog een computer die veel sneller is als wat je had en waar je een hele tijd mee vooruit kan.

Een i5 b.v kan ook de taken aan die je wilt,zoveel zware taken (behalve photoshop) voer je blijkbaar niet uit op je computer.Een snelle dual core kan dit ook met gemak uitvoeren

[ Voor 29% gewijzigd door freaky35 op 23-09-2014 10:21 ]

Verwijderd

Als je veel gaat lopen slepen met je laptop zou ik eerder iets rond de 2KG nemen: pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii Dit is dan een prima keus. Zie deze review voor alles wat je over de laptop wilt weten: http://www.notebookcheck....view-Update.123403.0.html Er zit in die laptop een mSATA slot dus voor 100 euro stop je er dan een mSATA SSD in en je hebt een top laptop.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2014 13:01 ]

• founz
freaky35 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 10:17:
waarom wil je zo'n dure laptop als je het hiervoor met een Pentium 4 af kon?

Als je iets lager gaat zitten, dan heb je nog een computer die veel sneller is als wat je had en waar je een hele tijd mee vooruit kan.

Een i5 b.v kan ook de taken aan die je wilt,zoveel zware taken (behalve photoshop) voer je blijkbaar niet uit op je computer.Een snelle dual core kan dit ook met gemak uitvoeren
Het is niet zo dat ik de taken soepel heb kunnen uitvoeren op mijn Pentium 4. De aankoop van een goede laptop is ook niet iets van de laatste weken, maar van het laatste jaar. Met een i7 quadcore ben ik beter uit, gezien de zware taken van Photoshop e.d.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 13:00:
Als je veel gaat lopen slepen met je laptop zou ik eerder iets rond de 2KG nemen: pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii Dit is dan een prima keus. Zie deze review voor alles wat je over de laptop wilt weten: http://www.notebookcheck....view-Update.123403.0.html Er zit in die laptop een mSATA slot dus voor 100 euro stop je er dan een mSATA SSD in en je hebt een top laptop.
De Acers, zowel de V5 als de V7, zien er leuk uit, alleen zijn beide dual core ipv quad core.

Verwijderd

De ASUS N550 heeft een IPS scherm. Wat je sowieso kunt doen is thuis een goede IPS monitor kopen om daar je kleurechte bewerkingen op te doen en goed te zien wat je doet. Een scherm met 100% sRGB is in laptops al lastig te vinden laat staan een groot percentage van AdobeRGB. Een Dell IPS monitor beslaat wel een groot deel volgens mij iets van 98% AdobeRGB.

De keuze van een quad core voor PS is niet noodzakelijk, maar als jij veel en constant in PS zit met grote bestanden en grote bewerkingen dan scheelt het zeker wel constant seconden wat aan het einde van de dag vele minuten kan zijn. Bijv. in de HWI benchmark is het verschil iets van 20 seconden tussen een i5 (quad desktop) en i3 (dual core desktop).

• founz
De Asus N500 ziet er wel aardig uit. Een IPS scherm kopen vind ik wat te ver gaan voor een amateur photoshopper. Tevens wordt het dan wel een te duur geintje...

Ik zit me al een aantal dagen af te vragen wat is nu het wezenlijke krachtverschil tussen een quadcore i7 en een dualcore i7. Mijn werk laptop is een HP ProBook i5 quad core, geheel aluminium. Deze is vrij krachtig voor het zware rekenwerk in Excel. Helaas kan ik geen Photoshop draaien op die laptop.

Het probleem zit hem namelijk in het feit dat ik het liefste een ultrabookachtige i7 quadcore laptop wil, met een goede videokaart (minimaal gtx840). Alleen bestaan zulke laptops volgens mij niet :+

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

En deze:
pricewatch: MSI GS60 2PL-008NL
Die lijkt me ook wel interessant.

Trouwens geen idee of het scherm IPS is..

[ Voor 12% gewijzigd door Dijkertje op 03-10-2014 11:29 ]

• founz
Dat is een interessante laptop inderdaad. Jammer dat er geen mogelijkheid is voor een 2e hardeschijf of SSD slot...

Gister kwam ik zelf uit op de Lenovo IdeaPad Y50-70-00743. Deze is wel een stuk duurder dan hetgeen ik wil uitgeven, maar komt wel heel dicht in de buurt van mijn wensen/eisen. Ik heb alleen nog niks gelezen over het IPS scherm. De TN-panelen die Lenovo gebruikt zijn ondermaats...

• founz
De Lenovo valt af, aangezien er maar 1 HDD/SSD in kan. De MSI valt af door de slechte accuduur en warmteproductie. Daarnaast is de Windows-knop verplaatst naar de andere zijde.

Na uren speuren op het net kwam ik bij de Acer Aspire VN7 terecht. Via cyberport.de zijn er veel verschillende types. De keuze is gevallen op de Acer Aspire VN7-591G-75M1 en de Acer Aspire VN7-591G-790C. Beide laptops hebben een FHD IPS Mat scherm, i7 4710HQ, 8GB DDRL, 1TB HDD, 128 SSD M2, GTX 860M 2GB, 24mm hoog, 2,4 kg en accuduur van 8,5uur (zal wel idle-mode zijn). Enige verschil is dat de eerste laptop wifi AC ontvangt en de andere slechts de N-standaard. Niet geheel onbelangrijk, beide laptops hebben een prijs van 1.099 euro
Op gaminglaptopsjunky staat een uitgebreide review. Ze zijn in het algemeen zeer positief. Alleen de accu blijkt niet zo'n volhouder te zijn, amper 3-3,5u met wat surfen. Met photoshop ga je al richting de 2,5u.

Nadeel van deze laptops is dat ze beschikken over een QWERTZ toetsenbord. Zijn er nog meer verschillen tussen US/NL en DE toetsenborden? Iemand ervaring met cyberport.de? Hoe zit het met de garantie van deze laptops? Volgens mij zijn deze laptops niet eens leverbaar in NL. Maar deze laptops voldoen wel aan mij eisen.

[ Voor 10% gewijzigd door founz op 07-10-2014 22:27 ]

• Dr StrangeLove
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:01
ok dubbele post kan je van jezelf niet verwijderen...

[ Voor 85% gewijzigd door Dr StrangeLove op 07-10-2014 22:50 ]

• founz
Dat is meer dan alleen de Y en Z omgewisseld...

Mensen nog ervaring met cyberport.de? Enig idee hoe het met de garantie zit?
Pagina: 1