Multiboot Windows 7 verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 120031

Topicstarter
Ik heb een SSD geinstalleerd en met Paragon HD manager het besturingssysteem W7 "gemigreerd" van mijn gewone HD naar de SSD. Dat werkte ook, maar Paragon laat het "oude" system zitten. Dat leek me wel handig voor geval van nood, dus ik heb me er niet druk over gemaakt. Alles werkte perfect - tot ik de externe HD die ik voor back-up gebruikte tijdens bedrijf er in schoof (system Medion, ging altijd goed) en de boel van slag af raakte.
Ik heb flink wat afgetobt (en waarschijnlijk fout gedaan), waardoor op een gegeven ogenblik het "oude" system weer werd gebruikt om op te starten - of soms helemaal niet :-(
Ik ben nu zo ver dat ik het systeem weer op kan starten, maar dan krijg ik wel eerst een soort menuutje waarbij ik kan kiezen om van de SSD dan wel van de HD op te starten.
Ik wil weer terug naar de oude situatie waarbij ik rechtstreeks van de SSD opstart zonder verdere keuze.
Als ik de mededelingen van Microsoft goed begrijp dat zou het voldoende zijn om de partitie met de "oude" Windows 7 te formatteren. Voordat ik daar toe overga zou ik graag willen weten of ik geen nieuwe blunder bega...
Dus: is het voldoende om de oude partitie te wissen en hoef ik verder niets te doen?

Alvast bedankt!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:13
Je dient met bcdedit je bootloader aan te passen om het menu te verwijderen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
En zet de boot flag uit op partities waar je niet mee wil opstarten. Wis de MBR daar ook maar meteen.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Via EasyBCD kun je dat allemaal vanuit een grafische schil, mocht je de command line lastig vinden.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Helaas hebben bovenstaande opties (BCDedit e.d.) geen zin als het menu door je BIOS wordt aangeboden. Daarvoor is het nodig om de 'foute' schijf niet meer te laten herkennen door 't systeem als bootable. Zorg dus dat je belangrijke data er vanaf hebt en wis alles wat op de schijf staat. Het makkelijkste is door met alleen die schijf aangesloten te starten van een installatie medium, dat kan Windows zijn, maar ook Linux doet wat 't moet doen. Eenmaal gestart verwijder je de partitietabel en maak je een nieuwe aan. Daarna kan je vanuit je gewone Windows omgeving de schijf indelen en formatteren zodat je 'm weer kan gebruiken.

Als je de Windows installatie manier gebruikt, kies je voor herstelmodus en dan opdrachtprompt. Of je drukt gelijk op shift+F10 voor eentje. Voer de volgende commando's uit, waarbij je uiteraard controleert dat je de juiste schijf te pakken hebt:
diskpart
select disk 1 # volgens mij begint diskpart bij 1 te tellen, anders 0
clean

Klaar. Schakel het systeem uit en koppel alles weer aan wat je had afgekoppeld om fouten tegen te gaan.

Voor Linux start je Gparted op, klik je met de rechtermuisknop op de schijf en geef je aan om een nieuw label of partitietabel te maken. Ken het even niet uit m'n hoofd. Klik daarna op 'Apply' en je bent klaar.

Ik ben mij ervan bewust dat je vanuit de normale Windows omgeving het ook kan uitvoeren, maar vanuit de Windows Schijfbeheer kon je dacht ik geen nieuw partitietabel laten maken. Diskpart is desastreus als je de verkeerde schijf pakt, dus ga ik liever voor veilig en laat ik alleen de schijf zichtbaar die ik wil bewerken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:48

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Of met behoud van data, diskpart, volume selecteren en dan inactive.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Topicstarter
Ik moet eerlijk zeggen dat ik total niet begrijp wat er aan de hand is... Ik heb via EasyBCD de keuze naar de oorspronkelijke W7 verwijderd, en ik heb via Paragon HD Manager partitie H ("oude W7") op inactief gezet. Ik krijg nog steeds bij herstarten soms de kreet "Reboot and select a proper boot device enz" en soms het boot-menu. Dan staat daar weliswaar alleen de W7 op mijn SSD op, maar ik wil helemaal geen boot-menu.
Op de HD (volgens Paragon Disk 0) staan 3 partities: H (BOOT-OUD): met de originele W7, F: is Data en dan nog een partitie D: (FAT) met Recover.
Op de SSD (BOOT C:, Disk 1) staat de kopie van W7 (in feite de gehele partitie H:). Nogmaals, de eerste week werkte alles vlekkeloos tot ik voor de back-up de externe schijf ("hot") aansloot. Toen zijn kennelijk de drive-letters in de war geraakt. Het system begon ineens te updaten, terwijl ik dat al dagen eerder gedaan had. Het drong niet direct tot me door dat nu de "oude" W7 weer actief was geworden.
Sinds die tijd kreeg ik de "Reboot enz" mededeling en ben ik aan het klooien om e.e.a. weer in normale staat te krijgen. Regelmatig boot ik in de BIOS - en praktisch elke keer is het anders: dan is de oude W7 weer in werking en zie je de SSD helemaal niet, boot je dan nog een keer dan is die er wel weer.
Ik kan zonder problemen (denk ik) die parttitie H: wissen - maar zou dat de boot-menu kwestie oplossen? De hele schijf wissen zou in geval van nood ook kunnen, dan moet ik alles naar een externe schijf overbrengen.
Sorry voor het lange verhaal... O ja, misschien onnodig te zeggen: als er op de oude W7 wordt opgestart dan zijn ook de driveletters H: en C: verwisseld.

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:52
Run/Uitvoeren > msconfig > Boot

Daar kan je toch ook instellen vanwaar je wilt opstarten en of je een menu wilt zien?

[ Voor 4% gewijzigd door Ryan_ op 18-09-2014 10:57 ]

Topicstarter
Dat zie ik zo niet... Wel onder Algemeen kan je kiezen tussen: normaal opstarten - diagnostisch opstarten - en dan nog selectief opstarten.
Dat laatste is bij mij aangevinkt en dan heb je:
systeemservices laden (aangevinkt)
opstartonderdelen laden (aangevinkt)
originele opstartconfiguratie gebruiken (NIET aangevinkt)

Ik heb hier zelf nooit wat aan gedaan, dus het is altijd zo geweest of door een programma zo gedaan?

Maar iets over een menu kan ik niet vinden, wel welk programma je direct opgestart wil hebben (Opstarten)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

BIOS > boot priority > HDD priority in orde?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Topicstarter
Nou, dat is juist het vreemde. Regelmatig is de HDD priority in de BIOS gewijzigd. Zoals ik al schreef: soms zie je alleen de HD, start je dan weer op dan staat de SSD er bij. Het enige wat ik kan zeggen: ALS ik in de BIOS de volgorde goed zet, dus de SSD eerst, dan start hij op, krijg ik het bootmenu en moet ik eerst een return geven voor hij doorstart.
Maar het feit dat ik de BIOS in de goede volgorde gesaved heb wil niet zeggen dat het zo blijft. De volgende keer kan gewoon weer alleen de HD er in staan :-(

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 13:51
Kabels gecontroleerd, geen lost contact ergens? Als de BIOS de SSD al niet ziet dan is het niet gek dat er niet van geboot kan worden.
Geen bolle condensators op je moederbord?

Computer says no

Topicstarter
Eerlijk gezegd had ik die mogelijkheid wel overwogen, maar het leek me zo onwaarschijnlijk dat het gelijk met mijn andere problemen optrad dat ik daar maar niet naar gekeken heb. Maar je hebt me het laatste zetje gegeven en ik heb de boel toch weer opengemaakt en de kabeltjes allemaal wat aangedrukt. En inderdaad: het problem dat hij de SSD niet zag is kennelijk weg!! Dus dat is een problem minder, bedankt voor de tip.
Maar ik blijf toch zitten met het feit dat bij het starten het bootmenu verschijnt met alleen de keuze W7 van de SSD en dat ik dan een Return moet geven. Hoe kom ik daar nou van af? Ik heb nu wel EasyBCD, maar ik kan er niet uit wijs worden wat ik daarmee zou moeten doen.
Edit:
Ik zat nog wat in EasyBCD te neuzen en kwam de optie "Skip Boot Menu" tegen. Dat bleek de oplossing te zijn.- zo simple als je het weet...
Iedereen bedankt voor zijn hulp!

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 120031 op 18-09-2014 16:16 ]

Pagina: 1