Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EXCEL 2010] Opvulkleuren veranderen in één muisklik

Pagina: 1
Acties:

• PetrCech_3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-11 06:30
Beste mensen,
Ik werk op een school waar leerlingen met een weektaak werken. Dit jaar willen we proberen het inzichtelijker te maken voor de leerlingen waar ze mee bezig zijn en wat al af is. Dit hebben we gedaan door middel van een Excel bestand. Nu is mijn vraag:

Is het mogelijk om door middel van één enkele klik de kleur van een vakje van groen -> rood te wijzigen (en andersom natuurlijk)

Daarnaast willen we voorkomen dat leerlingen aan andere gegevens gaan zitten (zoals namen, vakken enzovoort). Deze cellen willen we dus allemaal blokkeren zodat alleen de kleur van de taak kan veranderen. Ik heb ons basisdocumentje in de link hieronder gezet.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-6KCURAE4BAFT.xlsx

Ik hoop dat er iemand is die me uit de brand kan helpen. Kan goed met PC's overweg, maar van Excel heb ik helaas te weinig verstand... :$

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:20
De enige manier om dat te doen is volgens mij om een macro te maken en handmatig de VBA code te tikken daarvoor. Heb er zelf niet heel veel verstand van maar iets in de trend van dit zou moeten werken denk ik.
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Address = "$A$1" Then
ActiveCell.Interior.ColorIndex = 36
End If
End Sub
Kortom, als je niet veel verstand hebt van excel en niet thuis bent hierin is het niet aan te raden om dit te gaan proberen.

Wat wel kan is dat je ze in de cel een waarde laat typen of een spatie (Iets in ieder geval) Dan kan je door middel van voorwaardelijke opmaak de cel automatisch van kleur laten veranderen.

Wat betreft het beveiligen van je cellen kan je op google kijken of hier: http://www.exceltekstenuitleg.nl/vraag--antwoord/beveiligen-maar-sommige-cellen-open-laten

don't mind me

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:15
PetrCech_3 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 15:29:
Is het mogelijk om door middel van één enkele klik de kleur van een vakje van groen -> rood te wijzigen (en andersom natuurlijk)
Als ze het veld mogen wijzigen, kan je dat doen met conditional formatting. R voor Rood , W voor Wit enz.
Ik doe dat regelmatig.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-11 13:33

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Het is maar net hoe ver je wilt gaan. Een simpele conditional formatting is het makkelijkst. Dan kan men een letter of ander teken typen waardoor de cel rood of groen wordt, afhankelijk van je instelling.

Ook kun je een macro schrijven die kijkt of de active cell rood is en hem dan groen maakt, en vice versa.

Daarna je sheet locken zodat ze alleen de cellen die jij wilt kunnen veranderen.

Nu even in de trein, dus kan geen draft maken. Ik kijk of dit me vanavond of morgen lukt, tenzij je dan al een oplossing hebt.

Coding in the cold; <brrrrr />

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:20
Even snel iets in elkaar gezet:

KLIKKERDEKLIK (wachtwoord voor beveiliging werkblad is "Tweakers123")

Dat is dus met Voorwaardelijke opmaak gedaan.

don't mind me

Verwijderd

Een cel van kleur laten veranderen door 1 keer te klikken raad ik ten stelligste af, want een willekeurige cel selecteren doe je in de praktijk vele malen (al of niet per ongeluk). Daarom moet je in het bestand dat je kunt downloaden door op de link hieronder te klikken, dubbelklikken om een cel van rood naar groen te doen veranderen (en omgekeerd). Succes ermee.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2014 10:24 ]

• PetrCech_3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-11 06:30
Echt ontzettend bedankt allen. Super dat jullie mij hier mee geholpen hebben. De leerlingen zullen jullie dankbaar zijn!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik zou ook aanraden om 1 kolom te voorzien met een checkbox die gelinkt is aan de onderliggende cel. Via voorwaardelijke opmaak (conditional formatting) andere cellen inkleuren afhankelijk van de waarde van de checkbox-cell. True = groen, false = rood.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Pagina: 1