Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Audio streamer zonder dac

Pagina: 1
Acties:

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11 18:41
Ik ben op zoek naar een oplossing om mijn versterker en externe dac te voeden met muziek vanaf mijn Synology diskstation of een USB stick. Draadloos moet het zijn, verdere eis is ondersteuning voor hoge resolutie flac's (24/192).

Zijn er apparaten te krijgen die zonder dac zijn uitgevoerd en een simpele interface (via bijv. iphone) hebben?

Zou er kwaliteitsverschil zijn in de wijze waarop het digitale signaal ontstaat/getransporteerd wordt naar de DAC?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

voor draadloos moet je bluetooth links laten liggen omdat dat protocol niet de benodigde bandbreedte haalt. Dan blijf je hangen bij wifi. Je zou een android mediaspeler kunnen nemen met een optical out. ben je voor 100 euro klaar.

Minix neo x8-h

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:24
Zou het een optie kunnen zijn om de muziek door te streamen vanaf DS Audio op je smartphone naar een ondersteunend apparaat (bijvoorbeeld Apple TV/Mediaplayer etc.)

• JAHRASTAFARI
Liever direct streamen naar het apparaat en de bediening via een iphone of ipad. Moet idd niet via bluetooth. Liefst zo stabiel en gebruikersvriendelijk mogelijk. En idealiter ook nog spotify ondersteuning en digitale radio.

[ Voor 34% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 17-09-2014 15:28 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dan zou ik toch eens kijken naar de android stremaers omdat deze remote bediend kunnen worden vanaf een iPad of tablet

• JAHRASTAFARI
Zou er dan nog kwaliteitsverschil zitten in het digitale signaal? Ik weet een moeilijk thema, maar toch.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Nee in theorie niet als hij audio pass-though ondersteund

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 17 september 2014 @ 15:40:
Zou er dan nog kwaliteitsverschil zitten in het digitale signaal? Ik weet een moeilijk thema, maar toch.
Over de kwaliteit van het digitale signaal zal ik me niet uitlaten. Ik weet wel dat ik behoorlijk verschil heb gehoord tussen een Bluesound en een Sonos. Bluesound is meer laid-back, Sonos is scheller.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-11 22:09

VPI

Auralic Aries

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-11 12:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Zonder onderbouwing weten we ook niet waarom de Auralic een goede keuze is.

Zelf ben ik een liefhebber van de Bluesound Node en niet omdat ik deze zelf ook heb. Deze indexeert snel, een makkelijke app en ook Spotify Connect is aan boord. Verder is er techniek overgenomen uit de NAD Master-serie en zit er een knappe DAC in. Of in jouw geval een digitale chip van hoogwaardige kwaliteit.

Bediening geschiedt via desktop, Mac, Android en iOS.

• JAHRASTAFARI
Hoe is de geluidskwaliteit van de bluesound node?

Hoe doe dat ding dan de "indexing" van alle muziek op de nas? Dus dat je op artiest enzo kunt filteren en album art krijgt? Is dit een beetje gelijkwaardig qua bediening van de app als bijv. een jriver mediacenten?

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
Dat is toch wel serieus geld voor die streamers, en ik vond Sonos al duur. Ik vertrouw Android niet 100% als het op geluid aankomt, maar als je niet vies bent van een beetje geknutsel, is een Zotac ID18 of een NUC (maar daar moet dan nog even een USB-to-SPDIF-dingetje bij) met bijv. Mopidy of desnoods een Windows-based streaming platform ook wel een optie. Ik geloof zelf niet zo in verschillen tussen digitale overbrengingen, al is het wel zo dat het protocol wat bijv. Sonos gebruikt om audio over te brengen, mogelijkerwijs niet lossless of volledig neutraal is. Ik hang aan mijn machines vaak een USB-dingetje met een BB PCMnogwat chipje, dat blijft in de regel wel met z'n poten van het geluid af.
Bluesound is meer laid-back, Sonos is scheller.
Dat schreeuwt echt om een dubbel-blindtest :P

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zelf heb ik zo'n streamer (Sonos of Bluesound) ook nog op het wensenlijstje staan. Ze zijn inderdaad aan de prijzige kant; ik denk wel dat je ook betaald voor het bedieningsgemak van zo'n systeem. Heb wel eens wat gespeeld met zo'n Sonos Connect en de gebruikservaring is echt dik in orde dankzij de prima app waarmee de boel bedient kan worden.

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:37
Geluidsverschil in het digitale signaal gaat lastig worden zo in een forum. Het zou natuurlijk wel gaaf zijn als de blindtest wordt uitgevoerd. Je hebt in het opensource audio forum gereageerd maar wil de optie hier ook aankaarten.

Ik zou gaan voor een raspberry pi icm met een hifiberry digi (met output transformer)
http://www.hifiberry.com/digiplus

De hifiberry digi is ontwikkeld om 192kHz/24bit geluid uit de Pi te krijgen (zie link). Flac bestanden afspelen is mogelijk evenals spotify (stel hem natuurlijk in op hoge kwaliteit), Airplay zorgt voor de meest gebruiksvriendelijke ervaring, maar er is ook een App.

Kies je voor deze oplossing dan ben je met een beperkt budget klaar.
€35 Raspberry model B+
€35 Hifiberry digi + output transformer
€10 SD kaart (mocht je er geen hebben liggen)
€5 Voeding (mocht je er geen hebben liggen)

Het opzetten van de raspberry kost wat tijd (geen linux ervaring nodig), maar daarna heb je een gebruiksvriendelijke en stabiele audiostreamer.
Ga je voor de raspberry dan kun je met je vragen terecht bij het opensource audiostream topic, ik geef graag wat stap voor stap uitleg.

[ Voor 5% gewijzigd door Bisti op 07-10-2014 12:02 ]

Verwijderd

Ik heb zelf een streamer van Simple Audio. (de Roomplayer + met ingebouwde B&O Icepower versterker. De RP is ook zonder versterker verkrijgbaar) De geluidskwaliteit is beter dan Sonos of de Bluesound Node maar wel prijzig. De streamer bedien je via een native desktop app, tablet (fraaie iOS app en Android app is als beta nu beschikbaar, iPhone app zal binnenkort geupdate worden daar deze maar half werkt) kan HD 24 bit tot 192 kHz afspelen en dat in bijna elk formaat. Helaas (nog) geen Spotify Connect maar wel Deezer en Qobuz. Bij Qobuz kun je ook veel 24 bit albums downloaden en soms tegen hele nette prijzen. Ook is Tune-in aanwezig voor internet radio.

Wat mij opvalt bij audio streamers is dat het valt of staat met software. Bijvoobeeld luistert tagging en indeling heel nauw op je NAS. Veel streamers werken met UPNP en dat gaat niet altijd goed. Sonos heeft het goed voor elkaar en ik moet zeggen dat ook Simple Audio goed werkt. Beide gebruiken in hoofdzaak iTunes als database.

http://www.simpleaudio.co...review_complete_oct14.pdf

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk of je een Denon DNP-720AE kunt krijgen, of zijn Marantz broertje. Zit bij beiden wel een DAC in, maar met een iPhone app zijn ze prima te besturen.
Heb hem zelf ook ;)

Kan high bitrate FLAC aan
Snapt webradio
Doet wifi
Bediening via app
Snapt zelfs multichannel FLAC's en kan dus 5.1 uitsturen als het moet
Marantz versie kan ook als losse DAC ingezet worden.
Snappen helaas geen spotify.

[ Voor 39% gewijzigd door The Eagle op 14-10-2014 21:23 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-11 12:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica