Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

HTPC upgrade advies sept/okt

Pagina: 1
Acties:

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02:30
Hallo allen, alvast bedankt voor jullie eventuele adviezen/bijdragen!

Momenteel gebruik ik de volgende HTPC setup icm met Ubuntu 12.04 en XBMC, Spotify etc. De HTPC is via HDMI verbonden met de TV en via USB met mijn Peachtree Audio Decco65 versterker. Ik gebruik de HTPC voor films/series en uitzending gemist, maar voornamelijk ook om muziek te luisteren via online diensten of lokale muziek (Lossless/FLAC). Verder wordt de pc gebruikt voor downloads icm SABnzbd+, internetten, etc.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 7750 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asus M2A-VM HDMI€ 0,-€ 0,-
1Asus GT610-SL-1GD3-L€ 33,-€ 33,-
1Silverstone Grandia GD04B€ 90,-€ 90,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
2Kingston ValueRAM KVR800D2N5/2G€ 35,-€ 70,-
1Huntkey Jumper 300G€ 61,-€ 61,-
1Intel 520 60GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,90

Ik wil nu de kast en de voeding gaan hergebruiken en dan de volgende componenten als upgrade in gaan bouwen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 96,-€ 96,-
1Gigabyte GA-H97M-D3H€ 77,95€ 77,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 68,95€ 68,95
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,50€ 5,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,30

Het HTPC gebruik gaat niet anders worden, alleen zal ik wel overstappen naar Ubuntu 14.04 en er zal een Kingston V300 128GB SSD inkomen (uit een desktop pc). In principe zou de HTPC hiermee zuiniger, sneller en stiller moeten worden. Zien jullie nog dingen die voor verbetering vatbaar zijn?

• Velvus
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-11 18:05
Ik vraag me af of je echt een merkbaar verschil gaat zien. Je noemt bij de winsten van de upgrade zuiniger, stiller en sneller.

Ik denk dat qua zuinigheid het op jaarbasis misschien enkele tientjes gaat schelen als je HTPC 24/7 aan staat. Stiller zou kunnen. Maar dan kun je toch ook voor minder geld kijken naar een superstille CPU koeler en een stillere voeding? Sneller..... misschien. Maar voor de zaken die jij noemt die je met je HTPC doet zou die Athlon ook al meer dan snel genoeg moeten zijn.

Tenzij je aan je lijstje met winsten ook "leuk hobby projectje" toe wilt voegen denk ik niet dat het echt de moeite is :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
Waarom kies je voor een i3? de rekenkracht ervan ga je zo op het eerste gezicht niet echt gebruiken. Dan lijkt een build op basis van een A6 me logischer; daar heb je meer GPU-kracht wat voor een HTPC prettig werkt.

iRacing Profiel

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
velvus824 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 12:07:
Ik vraag me af of je echt een merkbaar verschil gaat zien. Je noemt bij de winsten van de upgrade zuiniger, stiller en sneller.

Ik denk dat qua zuinigheid het op jaarbasis misschien enkele tientjes gaat schelen als je HTPC 24/7 aan staat.
Zuiniger kan wel schelen, maar is eenvoudig te berekenen. Bij 24/7 gebruik scheelt 1 watt minder ongeveer 2 euro. Bedenk wel dat de opgegeven waarden van processoren over het algemeen TDP's zijn, wat absoluut niet hetzelfde is als het daadwerkelijk gemiddeld opgenomen vermogen. Een CPU met een TDP van 100Watt zal in productie onder load misschien incidenteel eens 100Watt aan warmte kunnen genereren, maar gemiddeld onder load er al (ruim) onder blijven, en idle niet eens in de buurt ervan komen. Al met al kan je wel besparing realiseren, maar in de regel niet genoeg om een upgrade terug te verdienen hierin.
Stiller zou kunnen. Maar dan kun je toch ook voor minder geld kijken naar een superstille CPU koeler en een stillere voeding?
Alle2 kan prima passief, dus 100% stil als je graag wilt.
Sneller..... misschien. Maar voor de zaken die jij noemt die je met je HTPC doet zou die Athlon ook al meer dan snel genoeg moeten zijn.

Tenzij je aan je lijstje met winsten ook "leuk hobby projectje" toe wilt voegen denk ik niet dat het echt de moeite is :)
Helemaal mee eens. Zelf zou ik eerder ervoor kiezen om andere upgrades te overwegen, zoals centrale storage of een thuis-servertje. Je zou ook domotica als projectje erbij kunnen nemen.. Zijn zat mogelijkheden, ook voor kleine budgetten, waar je veel meer plezier aan beleefd lijkt mij dan investeren in iets wat je nu ook al kan.

iRacing Profiel

• Falco
velvus824 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 12:07:

Leuk hobby projectje is inderdaad ook iets op het lijstje, had ik misschien ook moeten noemen ;)

Sneller en stiller zal het misschien niet worden dan, op zich is dat ook niet erg.

Maar wat betreft de zuinigheid. Ik heb eens gemeten hoeveel mijn HTPC momenteel uit het stopcontact trekt en dat is rond de 160W idle. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de upgrade combi zoals ik die nu heb staan toch wel minder uit het stopcontact gaat trekken?

Wat betreft de keuze voor een Intel i3, dat is naast zuinigheid voornamelijk ook ingegeven door het feit dat ik Linux gebruik. Wat ik gelezen heb zijn de AMD/APU drivers nog niet zo goed als die van Intel.

[ Voor 1% gewijzigd door Falco op 17-09-2014 13:15 . Reden: typo ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je een optische drive erin? Zonder kan er een CPU koeler tot 120mm in zodat je de CPU passief zou kunnen koelen. Draai zelf een 4130t met een passief blok en een enkele langzame fan in de kast voor de airflow.
Dus met genoeg airflow en een degelijke heatsink zou dat prima moeten kunnen. Silverstone heeft zelf deze: http://silverstonetek.com/product.php?pid=189&area=
Maar er zijn meer opties. Hier een Samurai ZZ zonder fan, 70mm hoog.

• Falco
Nee momenteel geen optische drive, maar ik wil die tijdens de upgrade mogelijk wel toevoegen zodat ik op de HTPC mijn CD collectie kan rippen naar FLAC.

Ik twijfelde overigens tussen de 4130 en de 4130T, maar voor de 4130 gekozen ivm kosten. En qua idle gebruik maakt het verder weinig uit, terwijl je toch wat sneller bent bij intense taken.

• Velvus
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-11 18:05
Wat betreft de keuze voor een Intel i3, dat is naast zuinigheid voornamelijk ook ingegeven door het feit dat ik Linux gebruik. Wat ik gelezen heb zijn de AMD/APU drivers nog niet zo goed als die van Intel.
Ik heb sinds een jaar ook een Haswell i3 HTPC. Toen ik hem net binnen had (oktober 2013) ook Linux (Ubuntu en OpenELEC) op gezet. De Intel drivers waren toen echt zeer matig en gaven veel problemen. Uiteindelijk zelfs maar Windows erop gezet omdat die tenminste redelijke drivers had. Ondertussen met de nieuwe OpenELEC release draait alles perfect. Beter dan Windows zelfs. Maar ik zou zeker nog even nagaan of Haswell inmiddels door Ubuntu ook goed wordt ondersteund.

• Falco
velvus824 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 13:42:
[...]

Ik heb sinds een jaar ook een Haswell i3 HTPC. Toen ik hem net binnen had (oktober 2013) ook Linux (Ubuntu en OpenELEC) op gezet. De Intel drivers waren toen echt zeer matig en gaven veel problemen. Uiteindelijk zelfs maar Windows erop gezet omdat die tenminste redelijke drivers had. Ondertussen met de nieuwe OpenELEC release draait alles perfect. Beter dan Windows zelfs. Maar ik zou zeker nog even nagaan of Haswell inmiddels door Ubuntu ook goed wordt ondersteund.
De driver status en het uitkomen van Ubuntu 14.04 zijn de redenen dat ik gewacht heb met de upgrade. Maar volgens mij moet het met de Intel Linux driver installer onder Ubuntu 14.04 nu wel goed komen.

[ Voor 0% gewijzigd door Falco op 17-09-2014 14:00 . Reden: typo ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:06

Tazzios

..

Als je zuiniger wilt zou ik ook naar je voeding kijken. bijvoorbeeld: pricewatch: be quiet! System Power 7 300W
4 GB is voor je doel ook wel voldoende.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-11 15:29

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> CEA

• Falco
Euhhh, wat betekent dit?

Dat ik je topic heb gemoved :)

[ Voor 12% gewijzigd door Edmin op 17-09-2014 14:48 ]

• Falco
Tazzios schreef op woensdag 17 september 2014 @ 14:03:
Als je zuiniger wilt zou ik ook naar je voeding kijken. bijvoorbeeld: pricewatch: be quiet! System Power 7 300W
4 GB is voor je doel ook wel voldoende.
Ik heb nog even gekeken, maar volgens mij is mijn Huntkey jumper 300g zuiniger dan jouw suggestie? De Huntkey heeft een 80+ gold certificering vs een 80+ bronze voor de be-quiet!

• Tazzios

Tazzios

..

Helemaal gelijk. Ik wist niet dat dat de voeding was, ken het merk niet dus dacht dat er geen voeding bij zat.

Of het je waard is voor 2x zoveel geld aan gold vs bronze uit wilt geven moet je zelf bepalen. Ik vermoed zelf dat het je max 4 euro per jaar bespaart.

• Falco
Tazzios schreef op woensdag 17 september 2014 @ 14:19:
Helemaal gelijk. Ik wist niet dat dat de voeding was, ken het merk niet dus dacht dat er geen voeding bij zat.

Of het je waard is voor 2x zoveel geld aan gold vs bronze uit wilt geven moet je zelf bepalen. Ik vermoed zelf dat het je max 4 euro per jaar bespaart.
Tsja, ik heb deze voeding gekocht toen jouw be-quiet! suggestie er nog niet was. Ik zou het nu ook niet meer doen, maar ik kan de voeding natuurlijk prima hergebruiken. De voeding is stil en zuinig, een van de weinige 80+ gold 300W voedingen zelfs.

• Tazzios

Tazzios

..

Het is verder inderdaad wel een prima voeding. Ik hoop dat er meer fabrikanten volgen met gold ratings bij lage wattages. :)

• Falco
Falco schreef op woensdag 17 september 2014 @ 14:08:
[...]

Euhhh, wat betekent dit?

[mbr]Dat ik je topic heb gemoved :)[/]
Huh, maar waarom dan niet in de Mediaspelers en HTPC's sectie?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-11 15:29

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Omdat we niet voor niets een speciaal aankoopadviesforum hebben opgezet.

• Falco
Edmin schreef op woensdag 17 september 2014 @ 16:13:
Omdat we niet voor niets een speciaal aankoopadviesforum hebben opgezet.
Ah ok, ik vroeg het me af omdat ik advies aanvragen van anderen in de Mediaspelers en HTPC's sectie zag
Pagina: 1