pc reboot tijdens spel en melding CPU overheat

Pagina: 1
Acties:

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:13
Gisteren heb ik GW2 gespeeld en na 20 minuten hang de pc en startte opnieuw op waarna er een melding verscheen dat de CPU Overheat.
Na het uitzetten en opnieuw starten sloeg de pc direct uit. Zal de overheat beveiliging zijn, want in de avond ging de pc wel weer normaal aan.

Ik weet op dit moment even niet of ik het op kan lossen met mijn huidige onderdelen of dat ik de casefans en de CPU fan moet vervangen. Hierdoor ook even geen idee of het topic goed staat.

Op dit moment bezit ik de volgende componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 288,-€ 288,-
1Asus P8Z77-V Pro€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X€ 462,95€ 462,95
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 69,80€ 69,80
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4X1600C9€ 159,95€ 159,95
1LG BH16NS40 Bulk Zwart€ 66,-€ 66,-
1Cooler Master V750 Semi-Modular€ 92,95€ 92,95
1Crucial m4 CT512M4SSD2BAA met 3,5" bracket 512GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.139,65

Op het moment dat ik een spel start begint de fan van de GPU lawaai te maken. Gelukkig dempt de Silencio 550 dit best aardig, maar het is verder best wel hoorbaar en je begint op een gegeven moment de warmte te ruiken.
De GPU wordt ongeveer richting de 70 graden. idle is 39 graden.
De CPU heb ik verder nog niet naar gekeken, maar het lijkt erop dat de warmte niet goed genoeg weg gevoerd kan worden. Idle temp is rond de 46 graden.
Moet zeggen dat ik hem tot dan in de UEFI ingesteld had op Power ipv balance. Nu terug gezet naar balance.
Ergens krijg ik het idee dat het ook wel eens aan het moederbord kan liggen, want het viel me op dat het toetsenbord in een bepaald USB slot het niet meer deed. Een andere poort doet het wel goed.

Het is nog niet eerder gebeurd, maar om één of andere reden is het wel wat warmer op de computerkamer.

De behuizing kan 3 fans behuizen. 2 voor en 1 achter waarvan er nu 1 voor zit en 1 achter. Wellicht 3 fans plaatsen welke beter koelen en toch stil zijn?
CPU fan vervangen voor een betere/stillere die (154mm) past in de behuizing?
Er zit op de i7 Arctic Silver pasta. Dus dat zou gewoon goed moeten zijn. Tijdens Prime95 komt de temperatuur richting de 90 graden, maar op dat moment draait er dan ook geen spel.
Op dit moment kan ik dat laatste nog niet testen, want ik zit niet thuis.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je ook echt in de kast gekeken of er niet stof in/op het koelblok zit wat problemen kan veroorzaken?
Kijk dan ook als je je systeem aan zet of je fan wel goed draait, herrie zou de fan niet moeten maken, en 90 graden is erg veel. Gebruik je de meegeleverde koeler?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:52
Draai je met overklok?
Heb je alleen de standaard koeling op de CPU zitten van Intel? Een geïsoleerde kast i.c.m. de standaard koeler lijkt me niet de beste oplossing. Ik zou kijken naar een Mugen4 PCHG of soortgelijke koelers.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Arunia
Ik heb een maand of wellicht 2 gekeken in de kast toen ik de grafische kaart plaatste. Voor zover zit er geen stof in, daarnaast zit er in die behuizing een stoffilter iig aan de onderkant.
De fans zelf draaien goed, een Tri-x maakt best wel geluid als die fan even goed aan gaat. Het is niet super storend en ook geen geluid van uit balans of aanlopen.
De CPU fan is gewoon stil.

Voor de i7 gebruik ik inderdaad de meegeleverde koeler. Toen was het geen probleem, de afgelopen maand ook niet. Alhoewel hij soms wel nukken heeft gegeven, maar niets ernstigs. Dacht opnieuw starten van drivers, maar wellicht toch niet.

Ik draai niet met overclock. Heb zelf ook zitten denken aan een Mugen4 of iets anders. Moet alleen even goed gaan meten of die gaat passen met mijn geheugen. Deze is niet low profile en er zitten spreaders op.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

vergeet niet dat die 290 ook veel warme lucht de kast in blaast, de GPU zit in 't precies onder de CPU, en die warme lucht stijgt op en wordt gebruikt door de stock koeler

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kijk gewoon even of alles nog wel goed vast zit, het kan wel eens voorkomen dat de plastiek pennetjes van de stock intel koeler niet helemaal 100% zijn na verloop van tijd. Kijk anders ook even naar Noctua koelers bepaalde modellen staan wat hoger waardoor ze makkelijker te plaatsen zijn met geheugen dat heatspreaders heeft.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Arunia
Ook het Tri-x model? Wat ik overigens ook wel kan geloven.
Denk dat de luchtdoorvoer van de kast verhoogd moet worden.
Wellicht 2 fans voor en 1 achter?

Ik ga zeker de koeler van de cpu nog eens bekijken. Maar verwacht dat het de warmte van de gpu is die de kast teveel op warmt.

Die Noctua koelers is misschien wel een idee om eens verder in te verdiepen.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Open deurtje misschien, maar zitten je fans wel goed in je kast? Blazen ze niet verkeerd om? Kast even uitstoffen kan ook geen kwaad

Aftermarket cooler is sowieso een goed idee; een mugen heb je voor 30 euro (let wel, dit ding is een bakbeest. Weet niet of deze in de silencio past). Bij het vervangen van je koeler meteen even opletten of je de juiste hoeveelheid pasta gebruikt (hebt).

• Arunia
Ga ik doen. Thanks.

Ik heb er een halve erwt of erwt op zitten. Stond toen op meerdere plekken. De i7 heeft natuurlijk een shield er op zitten, dus dat zit goed.
Als ik die er af haal, gaat er gewoon weer nieuw op na schoonmaken.
De Silencio kan 154mm aan qua hoogte, maar of het in de breedte past met het geheugen is nog maar de vraag. Dat wordt passen en meten.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Eerst meten, dan kopen en dan passen lijkt me handiger als ik een suggestie mag maken :p

Maar die koelpasta discussie houdt ook nooit op. De ene zegt een erwt, de ander een rijstkorrel, de ander zegt 'uitsmeren met een pasje'. Zolang je niet je hele CPU volsmeert met een 3mm dikke laag zit je altijd wel prima in mijn ogen.

[ Voor 65% gewijzigd door EG Mike op 17-09-2014 14:38 ]

• Arunia
Haha, uiteraard! ;)

Koelpasta is gewoon heel simpel. rijstekorrel wanneer direct op de cpu zelf. Dus dat kleine rechthoekje.
Bij de huidige cpu's zit er nog een schild op, hier doe je een kleine erwt oid op en dan gewoon koeler aandrukken, dan verspreid het vanzelf voldoende. Ga er maar even vanuit dat ik dat gewoon goed heb gedaan.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Het TriX-model stoot dezelfde hoeveelheid warmte uit als elke andere 290X met hetzelfde voltage en kloksnelheid, echter wordt deze hitte sneller weggevoerd bij de chip dan een reference. Ik mer dat de backplate van mijn 7970 Matrix ook best warm wordt, vandaar mijn gedachtegang

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Heb je al eens zonder zijpaneel gedraaid, eventueel met een tafel ventilator op je moederbord gericht? Loopt hij dan alsnog vast, dan is het niet vanwege een ophoping van warmte in je behuizing, en moet je op zoek naar een andere reden.

Je hebt overigens wel weinig uitblazende fans. Beter uitblazende dan inblazende fans plaatsen.

Manusjes van alles kunnen multitasken

• Arunia
Dat begrijp ik ook helemaal. Je voelt ook merkbaar de kamer warmer worden en je ruikt de warmte ook. Best wel grappig.

Nee, dat nog niet. Wat dat betreft moet ik ook even wat tijd zien te maken. Wellicht vandaag op tijd thuis voordat ik mijn dochtertje op ga halen zodat ik dat nog even kan testen.

Ik heb alleen in die behuizing de mogelijkheid om 2 voor en 1 achter te doen, lijkt me ook niet de bedoeling om achter erin te blazen en voor eruit (zit nog een klep voor, dus dan komt het er aan de zijkant van het frontpaneel uit).
Nog geen idee wat ik er het beste aan kan veranderen. Zit ook geen fan mogelijkheid aan de bovenkant en ook niet aan de zijkant (vanwege de isolatie).
Het belangrijkste is dat hij buiten het gamen om gewoon stil moet zijn. Tijdens het gamen vind ik het niet zo boeiend aangezien er toch wel geluid uit komt.

/edit:
Net even getest en kwam met een game op 87 graden uit van 1 van de cores. De rest hing op 86 of 83 graden. Zou kunnen dat vandaag een goede dag is, maar de temperatuur loopt iig goed op.
Lijkt me dat een extra fan plaatsen en die van de cpu vervangen een oplossing zou kunnen zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 18-09-2014 15:54 ]

• Arunia
Ik ben ondertussen uitgekomen op het moment dat ik toch snel betere koeling aan ga schaffen.

Nu ga ik de fans die er in zitten niet vervangen. Wel ga ik er eenzelfde bij plaatsen.
Ik kom uit op dit lijstje en na de reviews bekeken te hebben van de behuizing kwam ik erachter dat de iets hoger Scythe Mugen 3 PCHG versie ook gewoon past (alleen net iets in het foam).
Mijn keuze komt uit op deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm€ 4,10€ 4,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 39,05

Heeft iemand hier nog ideeen over? De casefans draaien op 800 rpm. Ik ook liever niet hoger zitten omdat ze nu lekker stil zijn idle.
Voor zover ik zie zou de Mugen ook niet in de weg moeten zitten van mijn geheugen, maar dat is even een moeilijk iets. De Mugen is 120x88mm namelijk. Denk dat hij in de lengte richting het geheugen moet. Dat zit op het moederbord ook verder weg dan de GPU.
Voor zover zou hij ook niet in de weg van de GPU moeten zitten.
Alleen tijd vinden om de behuizing te openen en te meten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Arunia op 24-09-2014 13:34 ]

• Arunia
Het begint nu weer lekker warm weer te worden.
Toch maar even mijn topic kicken daar het vorig jaar vrij snel weer koel werd en het niet meer heb gehad.
#ProductPrijsSubtotaal
1Noctua NH-D9L€ 46,95€ 46,95
1Noctua NF-A9 PWM, 92mm€ 15,-€ 15,-
3Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm€ 12,95€ 38,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 100,80

Mijn nieuwe lijstje.

Waar ik tegenaan loop is, dat ik totaal niet weet hoe ik naar de CPU koelers moet kijken naast mijn ram geheugen en grafische kaart.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 363,60€ 363,60
1Asus P8Z77-V Pro€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X€ 385,39€ 385,39
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 66,95€ 66,95
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4X1600C9€ 113,50€ 113,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.817,21

Het geheugen is vrij hoog.
Daarnaast is de grafische kaart natuurlijk een blok. Dus roteren van de koeler kan niet echt.
Nu heb je koelers waarbij je de fan iets omhoog kunt doen, maar denk niet dat daar echt ruimte voor is in mijn behuizing.

Bovenstaande is 3 koelers om die van CM zelf te vervangen. Daarnaast de Noctua NH-D9L welke mij lijkt beter te koelen dan de stock koeler van Intel en stiller is. Daarnaast wellicht als optie nog een 2e fan van Noctua om nog op het CPU blok te zetten mocht ik nog iets extra koeling willen hebben.
Er zou er nog 1 extra bij kunnen, maar denk dat dat niet hoeft.

Verwacht dat ik met deze combinatie mijn systeem wel goed koel kan houden in de zomer.

En besteld. Heeft even wat hoofdbreken gekost, maar uiteindelijk 107 euro armer :/
Nahja, dit spul kan ik wel meenemen naar een volgende pc. Scheelt weer en wellicht kan een tweede R9 290x tri-x dit niet verder opwarmen. >:)

[ Voor 42% gewijzigd door Arunia op 10-06-2015 12:19 ]

Pagina: 1