• Murfy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09 12:50
Hi,

ik heb onlangs een nieuwe videokaart aangeschaft:
http://www.asus.com/be-nl/Graphics_Cards/GTX770DC2OC4GD5/

Echter vanaf het begin had ik hiermee problemen, zo gauw als de kaart een beetje in gebruik is valt het beeld uit. Bij gewoon gebruik (surfen, development,..) heb ik daar geen last van. Ik had dit ook met het vorig low-end kaartje niet.

Ik dacht toen dat het bij de voeding lag (die was maar 450W) dus heb die vervangen door een RM1000 van Corsair (1000 Watt dus).

Nu doet het probleem zich nog steeds voor, dus ik heb de kaart dan maar teruggestuurd en heb nu een nieuwe ontvangen. Probeer ik even een game te spelen, krijg ik hetzelfde resultaat: na een paar minuten valt het beeld gewoon weg, rebooten van de PC is de enige oplossing.

Wat zijn de meest voor de hand liggende oorzaken?
- Moederbord is MSI 970AG46
- Geheugen is Kingston HyperX 4 x 4 GB (exacte type zou ik moeten nagaan)
- CPU is AMD Phenom X4 975 @ 3.6 GHz

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Wat heb je zelf al geprobeerd buiten de voeding vervangen?

- Temps bekeken?
- Event log bekeken?
- Welke drivers heb je geprobeerd?
- Welk spel?
- Heb je met b.v. MSI Afterburner gekeken wat je videokaart doet? (Load/temps/voltages)
- Weet je zeker dat je een nieuwe kaart gehad hebt? S/N?
- Kaart goed aangesloten? (PCI-E connectors)
- Heb je b.v. benchmarks gedraaid om te kijken of dat wel goed gaat? (Klinkt raar maar ik had een vergelijkbaar probleem, benchmarks deden het perfect maar wel black screen tijdens games, BF4)
- Heb je je systeem een verse installatie gegeven of heb je gewoon de kaart er in geprikt en drivers geinstalleerd? Heb je de oude drivers gedeinstalleerd?

Succes met lijstje afgaan :).

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:44

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

en als je iets als prime95 draait of furmark?
prime95 stresst CPU + Mem, en furmark de GPU. als ie uitvalt in prime95 ligt 't niet aan de GPU ;)
heb je de drivers van de oude GPU er wel afgehaald?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
inderdaad even de temperaturen controleren en kijken wat hij doet met een benchmark.

Die voeding is trouwens wel heel erg overkill. Een goede 450w voeding (ik weet niet wat voor een je er had) kan dit makkelijk trekken.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Mooie lijst ;). Heb er maar een ding aan toe te voegen. Gebruik je wel de laatste bios voor je moederbord? In veel gevallen kan het nodig zijn dat je deze even moet updaten.

• Murfy
Bedankt voor jullie tips. Om het lijtsje af te gaan:
Temps bekeken?
Als met GpuTest hem laat belasten blijft hij steken op 79 graden (100% usage)
http://i.imgur.com/JhiQ3qd.png

Event log bekeken?
Ja, niks bijzonders in te zien. Rond het tijstip van uitvallen staat niks in de Event Log, de eerste logs zijn terug van de boot van het systeem.

Welke drivers heb je geprobeerd?
De bijgeleverde, een ouder van NVidia zelf, de beta en de gewone stable.
Ook geprobeerd alle audio & extra 3D-prut installatie-opties uit te zetten.

Welk spel?
Ik ondervind dit met Sim City & Max Payne 3. Enige games die ik getest heb.

Heb je met b.v. MSI Afterburner gekeken wat je videokaart doet? (Load/temps/voltages)
Werkt dat ook met een Asus kaart?

Weet je zeker dat je een nieuwe kaart gehad hebt? S/N?
100% zeker, ander serienummer.

Kaart goed aangesloten? (PCI-E connectors)
Meermaals opnieuw gechecked.

Heb je b.v. benchmarks gedraaid om te kijken of dat wel goed gaat? (Klinkt raar maar ik had een vergelijkbaar probleem, benchmarks deden het perfect maar wel black screen tijdens games, BF4)
Benchmark van GpuTest veroorzaakt ook gewoon crash. Ik ben nu eentje aan het doen met die van PassMark.
edit: die ging, maar toen ging ik terug naar tabblad "Main" en begon mijn scherm te flikkeren in alle soorten kleuren. Zelfde resultaat dus.

Heb je je systeem een verse installatie gegeven of heb je gewoon de kaart er in geprikt en drivers geinstalleerd? Heb je de oude drivers gedeinstalleerd?
Geen format gedaan, wel oude drivers gedeïnstalleerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Murfy op 17-09-2014 13:48 . Reden: opmaak ]

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
- Het wordt denk ik interessant om je CPU load en temps te meten, met de GPU is niks mis want probleem is identiek met twee verschillende kaarten, dus ik zou het daar niet zo gauw zoeken. Uit je screenshotje van GpuTest is ook niks vreemds op te merken (temps, voltage, load, allemaal stabiel) Je kunt hiervoor bijv OCCT gebruiken, dat is een temp meting en stresstest in één, en je ziet ook meteen alle info over spanning etc, plus mooie grafiekjes na elke test.

- Uit je reactie over drivers lijkt het erop dat je oude gpu ook Nvidia was? Dan zal het probleem ook daar niet zo gauw liggen. Was het een AMD, dan kan het wel. Bij Nvidia>Nvidia is een 'schone installatie' voldoende.

- Hoe oud is je mobo? Je kan de condensatoren eens nalopen.

Aangezien PSU en GPU vervangen zijn blijft er eig. alleen cpu/mem/mobo over, en ik acht de cpu en mobo het meest waarschijnlijk.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Murfy
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 12:50:
[...]
Gebruik je wel de laatste bios voor je moederbord? In veel gevallen kan het nodig zijn dat je deze even moet updaten.
Ik heb deze daarnet ook geupdate, maar na 4 minuten Max Payne was het al terug om zeep :)

Ik ben aan het testen met OCCT en de temperatuur van de CPU komt niet boven de 53 graden als ik het ding mag geloven.
http://i.imgur.com/AnIVox9.png

Ik had wel al zitten nadenken in de richting van temperatuur in combinatie met mijn kast die niet meer goed sluit etc, dus ik heb eens een nieuwe kast gekocht (Corsair Carbide 300). Hij was toch aan vernieuwing toe.
Heb ook een nieuwe AMD FX 9590 met nieuw Cooler Master koelblok erop in bestelling.
Ik zal afwachten (er moet nog wat andere prut binnenkomen bij de leverancier) of het probleem daarmee opgelost is dan.

Er heeft indertijd wel een Radeon R9 270 ingezeten ook hoor (zonder problemen), maar sinds laatste format is het enkel Nvidia geweest.

Het moederbord is nog "redelijk" recent, ik kan er mij niet exact een datum op prikken maar volgens mij niet ouder dan 2 jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Murfy op 17-09-2014 14:47 ]

• Vayra
Je moet 'm in OCCT denk ik even gaan stressen met je volledige RAM geheugen, nu is het verbruik maar 28,75% zoals je ziet in de grafiek. Dan wordt ie ook warmer.

Wel een paar opvallende zaken te zien in je screenshot:

+12V op 14,96 = veel te hoog.
+5V op 3,24V = veel te laag
CPU kloksnelheid springt van hoog naar laag

De +12V lijn mag maximaal 5% afwijken, zelfs een waarde van 13 is al te hoog. Ik zou eens wat andere progjes (HWInfo, Aida64) laten uitmeten, als dit consistent is, kan de voeding RMA. Niet te lang mee wachten, want deze voeding kan andere componenten meenemen naar de schroothoop als de waarde klopt.

Tot slot: ik zou echt geen FX 9590 op jouw moederbord gaan draaien, dat ding vraagt meer dan 200w en je mobo is een goedkoop ding met een paar power phases. Dat gaat geheid problemen geven en voor een overklok heb je geen stabiele spanning. Sowieso is de meerwaarde tov een FX 8350 beperkt en zelfs dat is al op of over het randje. Je bent nu allerlei componenten aan het vervangen maar dat is niet echt een goede werkwijze, dit gaat je onderaan de streep alleen heel veel tijd, geld en energie kosten. Probeer eerst het probleem vast te stellen en ga dan gerichte en zinvolle keuzes maken zou ik zeggen! Nu ga je gloednieuwe componenten aan een voeding hangen die zwaar verdacht is...

[ Voor 46% gewijzigd door Vayra op 18-09-2014 11:37 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Vayra schreef op donderdag 18 september 2014 @ 11:25:
De +12V lijn mag maximaal 5% afwijken, zelfs een waarde van 13 is al te hoog. Ik zou eens wat andere progjes (HWInfo, Aida64) laten uitmeten, als dit consistent is, kan de voeding RMA. Niet te lang mee wachten, want deze voeding kan andere componenten meenemen naar de schroothoop als de waarde klopt.
8)7 Sinds wanneer bestaat er dan software die de spanning van de voeding goed kan uitlezen? Idd dat bestaat helemaal niet, de waardes kloppen dan ook helemaal niet, de 12V zit gewoon rond de 12V bij hem.
Murfy schreef op woensdag 17 september 2014 @ 11:23:

Ik dacht toen dat het bij de voeding lag (die was maar 450W) dus heb die vervangen door een RM1000 van Corsair (1000 Watt dus).
Welke 450W voeding had je hiervoor?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Bij ~15V op je 12V lijn en 3V op je 5V lijn was je PC allang gecrashed (dan kon je in elk geval geen screenshot maken van de die voltages :P ).

Voltages moet je echt meten met een multimeter en niet met software, want veel progjes komen met de meeste idiote waardes van voltages die gewoon onmogelijk zijn).

• Vayra
-The_Mask- schreef op donderdag 18 september 2014 @ 11:40:
[...]

8)7 Sinds wanneer bestaat er dan software die de spanning van de voeding goed kan uitlezen? Idd dat bestaat helemaal niet, de waardes kloppen dan ook helemaal niet, de 12V zit gewoon rond de 12V bij hem.

[...]

Dat wist ik niet, ik dacht dat de uitgelezen waardes in software wel vaak 'in de buurt' zaten.

Als ik dit zelf test krijg ik namelijk wel normale waardes. Waar ligt dat dan aan?

• Murfy
-The_Mask- schreef op donderdag 18 september 2014 @ 11:40:
[...]

Eentje van OCZ, vraag me niet exact welk model.
Vayra schreef op donderdag 18 september 2014 @ 11:25:
Tot slot: ik zou echt geen FX 9590 op jouw moederbord gaan draaien, dat ding vraagt meer dan 200w en je mobo is een goedkoop ding met een paar power phases. Dat gaat geheid problemen geven en voor een overklok heb je geen stabiele spanning. Sowieso is de meerwaarde tov een FX 8350 beperkt en zelfs dat is al op of over het randje. Je bent nu allerlei componenten aan het vervangen maar dat is niet echt een goede werkwijze, dit gaat je onderaan de streep alleen heel veel tijd, geld en energie kosten. Probeer eerst het probleem vast te stellen en ga dan gerichte en zinvolle keuzes maken zou ik zeggen! Nu ga je gloednieuwe componenten aan een voeding hangen die zwaar verdacht is...
Ik ging sowieso dat moederbord ook nog vervangen (hehe).. ik dacht aan Crosshair V van Asus..
Maar goed, ik heb ondertussen die FX 9590 gecancelled en vevangen door de 8350, TDP-gewijs een betere keuze zoals je reeds aanhaalde.

Overigens, onderaan de streep betekent dit voor mij gewoon dat ik sneller componenten vervang dan voorzien, een onstabiele computer kost mij meer geld dan wat componenten hoor.

Anyway, als ik het moederbord ook vervang heb ik op het geheugen na eigenlijk een nieuwe computer (en de DVD-drive :)).. dus dan moet het haast wel opgelost zijn..

[ Voor 78% gewijzigd door Murfy op 18-09-2014 13:38 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Vayra schreef op donderdag 18 september 2014 @ 12:39:
[...]

Dat wist ik niet, ik dacht dat de uitgelezen waardes in software wel vaak 'in de buurt' zaten.

Als ik dit zelf test krijg ik namelijk wel normale waardes. Waar ligt dat dan aan?
Lucky guess, software is alleen totaal nutteloos, aangezien je een multimeter nodig hebt om te kijken hoe veel de software afwijkt. Kun je de software dus net zo goed niet gebruiken.

AMD Nieuwsdiscussie

• Murfy
Long story short: voorlopig maak ik me geen zorgen in de PSU dan? :)

• -The_Mask-
  • Niet online
Nou de RM1000 is nu niet echt een voeding van geweldige kwaliteit, voor veel minder had je ook een veeeeeeel betere 450W voeding gehaald die elke single GPU videokaart aan kan zonder problemen. Is altijd veel beter om een goede voeding te halen van minder vermogen dan een nutteloos overdreven voeding van veel mindere kwaliteit. Maar nee op dit moment zal de RM1000 nog niet voor problemen zorgen.

AMD Nieuwsdiscussie

• Murfy
Ach zo - ik wist eerlijk gezegd niet dat daar zoveel verschil in zat. Ik denk: ik zie wattages op componenten, ik zie een cijfer op een voeding, ik zie "corsair", ik bestel :)

Zal het in m'n achterhoofd houden de volgende keer.

Nog een kleine semi-gerelateerde vraag. Ik heb 3 monitoren op mijn bureau staan, waarvan er 2 aan die kaart dienen te hangen. Idealiter gebruik ik nog het derde (kleinere) scherm bij, ik gebruik dat hoofdzakelijk voor monitoring en dat soort zaken. Kan ik - als mijn systeem eens stabiel draait - er mijn "oude" low-end Nvidia kaart bijsteken en daar dat derde schermpje op steken? Of combineert dat niet?

[ Voor 0% gewijzigd door Murfy op 18-09-2014 13:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murfy
Ondertussen zit er een nieuw moederbord in (ASUS Crosshair V Formula-Z RoG), een nieuwe CPU (FX 8350), zelfs een nieuwe SSD, clean install van het systeem, en het probleem is nog steeds hetzelfde.

Warmte lijkt me ook niet de oorzaak te kunnen zijn, ik heb heel het zootje in een nieuwe kast gestoken die, in tegenstelling tot de vorige, wel een goeie luchtcirculatie biedt. Het enige wat ik niet heb vervangen is het geheugen, maar vannacht een memtest laten lopen (2x volledig) en die vond geen problemen.

Die OCCT laten lopen, hij crasht daar niet op. Wat zou de reden kunnen zijn? Toch alsnog een defect met de kaart? Ik kan 'm eventueel nog eens inwisselen, misschien gelijk voor een GTX 970 dan beter?
Resultaten OCCT: http://imgur.com/HfiLzUW,...4,0R18Jee,Fv6RWX9,DVqf7oG

edit: de kaart is nu vervangen door een MSI GTX 970. Draait, zoals Nederlanders het mooi zeggen, als een zonnetje :)
Het lijkt er dus op dat er iets grondig mis is met die Asus reeks, of de reeks die tot bij mij gekomen is via de leverancier.

Mijn probleem is dus opgelost.

[ Voor 14% gewijzigd door Murfy op 25-09-2014 12:44 ]

Pagina: 1