Een DVB-C tuner dus, met ofwel een CAM (AlphaCrypt) ofwel een smartcard-reader en sotwarematige CAM. Dat verandert niets wezenlijks aan de systeem-eisen behalve dan dat je rekening met de ruimte en aansluitingen dient te houden, en je qua OS-keuze even na moet gaan wat je eisen en wensen zijn van je HTPC. Alles is mogelijk maar niet alles is altijd even eenvoudig
Ik weet dat je heleboel apps hebt voor htpc.
HTPC is een algemeen begrip (home theater personal computer), en zegt dus verder helemaal niets over os, interfacing etc. Ik neem aan dat je XBMC bedoelt dus.
Maar ik wil mijn htpc bedienen met een touchscreen scherm vanuit de luie bank de htpc volledig bedienen
dus niet alleen xbmc.
En dat kan niet vanaf een tablet omdat wat precies? Met tools als TeamViewer, TightVNC etc kan je remote control vanaf je tablet doen, dus dat is geen enkel probleem. Wel vraag ik me af wat je dan precies wilt doen dat niet via XBMC kan. Vrijwel alles is erin te integreren. Ook hier geldt weer dat het niet altijd even eenvoudig is, of native beschikbaar is, maar de handige knutselaar kan het extreem ver doorvoeren. Of dat nu games, media-content, of domotica-toepassingen zijn, via XBMC is het allemaal mogelijk. Er zijn honderden (zo niet duizenden) addons beschikbaar voor allerlei doeleinden, (denk aan youtube, spotify, maar ook sickbeard, couchpotato etc. Daarnaast hebben releases van Frodo 12 en later al standaard de PVR-addons beschikbaar voor Live-TV) dus ik zou daar eerst maar eens in gaan zitten rommelen. Waarschijnlijk neemt dit al voor 99% de noodzaak weg om remote op je machine te komen. Als alles goed is ingesteld hoef je ook helemaal daar niet op te komen (en dat maakt ook de meest gebruiksvriendelijke omgevingen).
Zelf vind ik in de praktijk een tablet of smartphone voor bediening niet praktisch om de eenvoudige reden dat ik naar mn TV-scherm wil kijken, en niet naar mn tablet of telefoon. Daarom geef ik dan ook met afstand de voorkeur aan CEC zodat je de remote van je TV of receiver kan gebruiken om de machine over te nemen. Slechts in sporadische gevallen maak ik gebruik van TightVNC om remote de machine over te nemen. Dat gebeurt eigenlijk alleen maar dan via TightVNC (de apps voor XBMC zijn niet nodig dan natuurlijk) en puur voor bijvoorbeeld installaties uit te voeren. De drives zijn gewoon via het netwerk te benaderen, evenals de services, eventlog etc. dus heel veel configuratie kan gewoon op de achtergrond plaatsvinden door middel van de XML-bestanden.
Dus mijn vraag was is dit mogelijk met een tweede scherm.
Dan blijft over wat je dan precies verstaat onder een 2e scherm… Een tablet of telefoon? Een echt scherm die je rechtstreeks aan de HTPC koppelt? Een FingerVU-achtig device? Alles is mogelijk maar alles heeft ook andere oplossingen die ervoor beschikbaar zijn en andere kosten-plaatjes.