Het raadsel van ACPI.sys, DPC, System en Interrupts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu alweer een paar dagen aan het zoeken op Google naar oplossingen van een hoog CPU gebruik van mijn laptop die Windows 8.1 draait. Dit CPU gebruik is onnodig, maar zorgt er soms ook voor dat de audio onderbroken wordt of iets kraakt. Het is een HP laptop met Intel Bay Trail Celeron N2810, 4GB geheugen en standaard hardware aan boord.

Het proces System verbruikt zo'n 25% CPU max. Interrupts van het systeem verbruikt maximaal zo'n 20% CPU. Ze verbruiken echter al snel samen 30% en dat continu. Herstarten of in en uit slaapstand gehaald worden zorgt ervoor dat het een aantal uren geen probleem is. System en Interrupts blijven dan netjes op een paar procent maximaal. Waar komt het nu toch door dat het CPU verbruik omhoog schiet? Ligt het aan belasting van de netwerkkaart, het kijken van video of het luisteren van audio? Die richting moet vaak gezocht worden als ik zo her en der op het internet zoek.

In Process Explorer is te zien dat ACPI.sys voor bijna het volledige percentage zorgt voor de belasting. Vervolgens heb ik een trace gemaakt met Xperf waarbij ACPI.sys ook als grootverbruiker wordt aangewezen. In Xperf maar ook in LatencyMon is echter te zien dat er ook andere modules veel te veel tijd nemen. Het gaat dan in elk geval om:
ACPI.sys
ndis.sys
storport.sys
dxgkrnl.sys

Xperf DPC trace:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/azEl3YP.pngLatencyMon trace:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Tq578EB.pngImpact idle staat duidelijk in beeld:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sfjz7hg.png
Wat heb ik tot nu toe gedaan?
SFC scannow - geen problemen gevonden
BIOS - meest recente versie geïnstalleerd van HP.
Drivers - updaten
WLAN en bluetooth Atheros geüpdatet naar meest recente versie die ik ergens anders op de site van HP heb gevonden. De versie die bij mijn model staat is namelijk nog ouder :/. Ik heb weinig zin om drivers van onbekende bronnen te gebruiken dus moet het of bij MS, de fabrikant of HP vandaan komen.
Realtek HD Audio - meest recente versie van HP.
Intel HD Graphics - meest recente versie van HP. Krijg de versie van Intel niet geïnstalleerd omdat deze onjuist is ondertekend oid :/.
Virusscanner AVG gedeïnstalleerd - geen effect.
Processor op altijd 100% gezet in Energiebeheer. - geen effect.
BIOS bekijken voor bijv. wijzigen van power states: Empror1 in "Lange interrupts ndis.sys & tcpip.sys, ten einde raad" - niet mogelijk om iets in de BIOS te wijzigen wat relevant is voor dit probleem.

Dingen die ik nog kan proberen:
- Driver Verifier.
- Zonder accu werken.
- Jullie ideeën?

Relevante links:
http://www.surfaceforums....em-interrupts-issue.8623/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2014 02:16 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Uh. Gezien je uitgebreide post had ik al wel verwacht dat je door had dat dit met je hardware en firmware te maken had en niet met je OS.

Alles wat ik in je screenshots zie staan en in de tekst lijkt voornamelijk te duiden op je hardware die tegen je OS schreeuwt om dingen te doen, waar je OS simpelweg op zit te reageren. Komt dus door de hardware/firmware.

Kijk even of je in de BIOS dingen uit kan zetten die je niet gebruikt. Kijk bijvoorbeeld naar CPU states, ACPI states, poorten die je niet gebruikt, dat soort zaken. Als je een crapload aan ACPI events krijgt gaat dat ook wel CPU cycles kosten, in zo'n geval kan je ook simpelweg met een brakke BIOS/EFI implementatie te maken hebben. Heb je in elk geval alle firmware al bijgewerkt?

Verwijderd

Topicstarter
In de BIOS kan ik niets wijzigen wat te maken heeft met energie of de CPU. Ik gebruik de meest recente BIOS.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 09:08
Storport .sys is een bekende voor mij, dat is een windows storage controller driver...
Je zal moeten zoeken naar de intel equivalent en de bios in AHCI mode zetten bij je storage sectie.

Dit ding zorgde zowel op mijn amd als intel systeem dat ik kleine, doch storende, stotteringen had bij het afspelen van (web) video's.

Verwijderd

Topicstarter
In de BIOS kan ik AHCI mode niet aan- of uitzetten. Verder heb ik Intel Storage Driver niet geïnstalleerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 09:08
Eh?
Kun je de optie niet vinden, of start je pc dan gewoon niet op tot windows? (Het is dan wel mogelijk om in de bios weer te komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DCG909 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 08:40:
Eh?
Kun je de optie niet vinden, of start je pc dan gewoon niet op tot windows? (Het is dan wel mogelijk om in de bios weer te komen)
Ik draai Windows gewoon, kan ook in de BIOS komen maar de optie AHCI of IDE bevindt zich niet in de BIOS. Dat ding is een partij summier. Edit: Blijkbaar gebruikt HP hele minimale BIOSsen voor sommige modellen om de kosten te drukken.

In het logboek heb ik nog het volgende gevonden gerelateerd aan ACPI en PID 4. Voor zowel processor 0 als 1 komt dit bericht regelmatig voor. Het is een Informatie bericht maar komt vaak voor dus kan de status ervan niet nagaan en weet ook niet of het is gerelateerd aan het onderhavige probleem.
Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Processor-Power
Datum: 17-9-2014 02:13:16
Gebeurtenis-id:55
Taakcategorie: (47)
Niveau: Informatie
Trefwoorden:
Gebruiker: SYSTEM
Computer: HPN2810
Beschrijving:
Processor 1 in de groep 0 biedt de volgende energiebeheermogelijkheden:

Type niet-actieve status: C-toestanden (niet-actief) van ACPI (1 status(sen))

Type prestatiestatus: P-toestanden (prestaties) / T-toestanden (throttle) van ACPI
Nominale frequentie (MHz): 1995
Maximumpercentage voor prestaties: 100
Minimumpercentage voor prestaties: 26
Minimumversnellingspercentage: 3
<EventID>55</EventID>
<Version>0</Version>
<Level>4</Level>
<Task>47</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2014-09-17T00:13:16.042875000Z" />
<EventRecordID>6030</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="88" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>HPN2810</Computer>

<Data Name="Group">0</Data>
<Data Name="Number">1</Data>
<Data Name="IdleStateCount">1</Data>
<Data Name="IdleImplementation">1</Data>
<Data Name="NominalFrequency">1995</Data>
<Data Name="MaximumPerformancePercent">100</Data>
<Data Name="MinimumPerformancePercent">26</Data>
<Data Name="MinimumThrottlePercent">3</Data>
<Data Name="PerformanceImplementation">1</Data>

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2014 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kleine update. Gisteren de nieuwste BIOS geïnstalleerd. De hele dag heb ik de laptop gebruikt onder meer Flash filmpjes afgespeeld en een game gespeeld. System en Interrupts van het systeem leverde geen enkel probleem op. Ik heb regelmatig gekeken en ze verbruikte nagenoeg geen CPU kracht en in idle verbruikte ze niets zoals het hoort dus :). Ik heb de laptop niet in slaapstand gehad dus was erg blij dat het probleem eindelijk verholpen was door HP. Vandaag de laptop weer aan en helaas, helaas het is weer het zelfde verhaal als voorheen. Het probleem is nu nog lastiger voor mij te snappen. De laptop kan blijkbaar wel goed draaien, waar ligt het dan aan :?.

Situatie nu:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aY1mX8f.png

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2015 00:57 ]

Pagina: 1