Ik ben nu alweer een paar dagen aan het zoeken op Google naar oplossingen van een hoog CPU gebruik van mijn laptop die Windows 8.1 draait. Dit CPU gebruik is onnodig, maar zorgt er soms ook voor dat de audio onderbroken wordt of iets kraakt. Het is een HP laptop met Intel Bay Trail Celeron N2810, 4GB geheugen en standaard hardware aan boord.
Het proces System verbruikt zo'n 25% CPU max. Interrupts van het systeem verbruikt maximaal zo'n 20% CPU. Ze verbruiken echter al snel samen 30% en dat continu. Herstarten of in en uit slaapstand gehaald worden zorgt ervoor dat het een aantal uren geen probleem is. System en Interrupts blijven dan netjes op een paar procent maximaal. Waar komt het nu toch door dat het CPU verbruik omhoog schiet? Ligt het aan belasting van de netwerkkaart, het kijken van video of het luisteren van audio? Die richting moet vaak gezocht worden als ik zo her en der op het internet zoek.
In Process Explorer is te zien dat ACPI.sys voor bijna het volledige percentage zorgt voor de belasting. Vervolgens heb ik een trace gemaakt met Xperf waarbij ACPI.sys ook als grootverbruiker wordt aangewezen. In Xperf maar ook in LatencyMon is echter te zien dat er ook andere modules veel te veel tijd nemen. Het gaat dan in elk geval om:
ACPI.sys
ndis.sys
storport.sys
dxgkrnl.sys
Xperf DPC trace:
LatencyMon trace:
Impact idle staat duidelijk in beeld:

Wat heb ik tot nu toe gedaan?
SFC scannow - geen problemen gevonden
BIOS - meest recente versie geïnstalleerd van HP.
Drivers - updaten
WLAN en bluetooth Atheros geüpdatet naar meest recente versie die ik ergens anders op de site van HP heb gevonden. De versie die bij mijn model staat is namelijk nog ouder
. Ik heb weinig zin om drivers van onbekende bronnen te gebruiken dus moet het of bij MS, de fabrikant of HP vandaan komen.
Realtek HD Audio - meest recente versie van HP.
Intel HD Graphics - meest recente versie van HP. Krijg de versie van Intel niet geïnstalleerd omdat deze onjuist is ondertekend oid
.
Virusscanner AVG gedeïnstalleerd - geen effect.
Processor op altijd 100% gezet in Energiebeheer. - geen effect.
BIOS bekijken voor bijv. wijzigen van power states: Empror1 in "Lange interrupts ndis.sys & tcpip.sys, ten einde raad" - niet mogelijk om iets in de BIOS te wijzigen wat relevant is voor dit probleem.
Dingen die ik nog kan proberen:
- Driver Verifier.
- Zonder accu werken.
- Jullie ideeën?
Relevante links:
http://www.surfaceforums....em-interrupts-issue.8623/
Het proces System verbruikt zo'n 25% CPU max. Interrupts van het systeem verbruikt maximaal zo'n 20% CPU. Ze verbruiken echter al snel samen 30% en dat continu. Herstarten of in en uit slaapstand gehaald worden zorgt ervoor dat het een aantal uren geen probleem is. System en Interrupts blijven dan netjes op een paar procent maximaal. Waar komt het nu toch door dat het CPU verbruik omhoog schiet? Ligt het aan belasting van de netwerkkaart, het kijken van video of het luisteren van audio? Die richting moet vaak gezocht worden als ik zo her en der op het internet zoek.
In Process Explorer is te zien dat ACPI.sys voor bijna het volledige percentage zorgt voor de belasting. Vervolgens heb ik een trace gemaakt met Xperf waarbij ACPI.sys ook als grootverbruiker wordt aangewezen. In Xperf maar ook in LatencyMon is echter te zien dat er ook andere modules veel te veel tijd nemen. Het gaat dan in elk geval om:
ACPI.sys
ndis.sys
storport.sys
dxgkrnl.sys
Xperf DPC trace:

Wat heb ik tot nu toe gedaan?
SFC scannow - geen problemen gevonden
BIOS - meest recente versie geïnstalleerd van HP.
Drivers - updaten
WLAN en bluetooth Atheros geüpdatet naar meest recente versie die ik ergens anders op de site van HP heb gevonden. De versie die bij mijn model staat is namelijk nog ouder

Realtek HD Audio - meest recente versie van HP.
Intel HD Graphics - meest recente versie van HP. Krijg de versie van Intel niet geïnstalleerd omdat deze onjuist is ondertekend oid

Virusscanner AVG gedeïnstalleerd - geen effect.
Processor op altijd 100% gezet in Energiebeheer. - geen effect.
BIOS bekijken voor bijv. wijzigen van power states: Empror1 in "Lange interrupts ndis.sys & tcpip.sys, ten einde raad" - niet mogelijk om iets in de BIOS te wijzigen wat relevant is voor dit probleem.
Dingen die ik nog kan proberen:
- Driver Verifier.
- Zonder accu werken.
- Jullie ideeën?
Relevante links:
http://www.surfaceforums....em-interrupts-issue.8623/
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2014 02:16 ]