Moederbord op plexiglas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• The Frys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 05:45
Hallo tweakers,

Ik ben bezig met eerste casemod en wil graag mijn moederbord zoals de titel al zegt, op plexiglas plaatsen. Nu wil ik graag weten, gaat dit niet te warm worden/buigen? Het plexiglas in ongeveer 2mm dik.

Ook had ik nog een idee om 2 ccfl balkjes achter mijn scherm te plaatsen alleen vroeg ik mij af hoe ik dit zonder een molex aansluiting van stroom kan voorzien.

[ Voor 0% gewijzigd door The Frys op 17-09-2014 00:30 . Reden: Het is een moederbord, geen moederborst ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, dat gaat makkelijk. Zo heet wordt een moederbord niet, zeker niet als het niet direct op het plexi geschroefd wordt, maar je afstandsbusjes gebruikt. 2mm buigt hooguit door omdat het niet stevig genoeg is (2mm is vrij dun, ik zou zelf eerder voor 3 of 4mm gaan).
Plexi moet vrij warm worden wil je dat verbuigen, dat ga je met een moederbord niet zomaar halen.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

wtf, toch even gegoogled wat moederborst is.. voor het geval dat het wel een casemod term was.. In elk geval zou ik niet weten waarom je borsten gaan hangen bij hitte, en of je het te warm gaat vinden is natuurlijk een persoonlijke voorkeur.

ja ja uiteindelijk viel het kwartje wel dat het moederbord moet zijn..

• The Frys
Haha die reactie, vervelende auto correctie op mijn tablet 8)7

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ligt het aan mij? ik vind 2 mm een beetje dun.

Iperf

• The Frys
Dan zal het wel 3/4mm zijn maar ik ging uit van 2mm, dan zit ik in ieder geval safe.

Meet het morgen wel even op.

[ Voor 16% gewijzigd door The Frys op 17-09-2014 00:47 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zorg wel dat je moederbord geaard is ? Plexiglas is volgens mij erg gevoelig voor statische electriciteit ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• ruby01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 09:27
Ik heb onlangs plexi moeten plooien op mn vakantiejob en daarbij was er 370°c voor nodig bij een plaat van 3a 4mm (heel locaal 2min verwarmen en de plexi is dan superflexibel daar). Ik denk dat je wel een moederbord kan plaatsen op plexi (met afstandje er wel tussen zoals hierboven gezegd)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:24

BoAC

Memento mori

Breezers schreef op woensdag 17 september 2014 @ 07:27:
Zorg wel dat je moederbord geaard is ? Plexiglas is volgens mij erg gevoelig voor statische electriciteit ?
Ik zou inderdaad op alle punten waar je het moederbord vastschroeft op het plexiglas aarddraden trekken naar je case. Normaal zijn die bevestigingspunten niet voor niets van metaal :)

[ Voor 8% gewijzigd door BoAC op 17-09-2014 08:00 ]

• The Frys
De case die ik maak ik volledig van hout en wil mn voeding ook niet gaan opschuren eigenlijks.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Eigenlijk heb je inderdaad wel een aardedraad nodig, maar ik moet je eerlijk zeggen dat in alle mods die ik heb gebouwd ik dat altijd achterwege heb gelaten, en eigenlijk is het nog nooit fout gegaan.

Dat maakt dit natuurlijk geen goed advies, maar ik zou er persoonlijk niet heel erg van wakker liggen.

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Een losse aarde draad is niet nodig, een mobo is geaard aan de voeding via de 24 pin stekker :)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Volgens mij neemt stroom de weg van de minste weerstand ? Als jij statisch geladen bent of de behuizing, dan krijgt of jij de statische ontlading als je de case aanraakt of de lading wordt overgebracht naar de case. Als deze lading je moederbord/componenten bereikt, dan heeft de aarde van je PSU (afhankelijk van het type) niet zoveel meerwaarde meer ? De ontlading wordt opgevangen of weggeleid via PSU, maar de lading is dan al eerder op je moederboard componenten geweest en zou daar dus schade kunnen geven ?

Het kan zijn dat ik er naast zit en je PSU alles verwerkt, maar ik dacht dat de zogenaamde terugleiding toch wel degelijk een functie had ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-08 09:33
Sowieso voor 4 mm plexiglas gaan, anders heb je te weinig houvast voor de afstandbusjes. Je moet op dat schroefdraad het moederbord maar ook alles wat daar aan hangt monteren (grafische kaart neem ik aan)

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

erwinbeback schreef op woensdag 17 september 2014 @ 08:18:
De case die ik maak ik volledig van hout en wil mn voeding ook niet gaan opschuren eigenlijks.
Leuk project hoor, met hout en plexiglas, er zit wel een addertje onder het gras met zulke materialen. Een case van hout zou ik toch metaal aan de binnenkant stoppen. Je mist namelijk de kooi van faraday.

Dan is de kast dus totaal niet afgeschermd van storingen van buitenaf, maar kan de computer ook storing veroorzaken op andere zaken die je er in de buurt hebt staan.

De keuze om metaal te gebruiken bij computers en audio-apparatuur heeft dus een functioneel nut. Plastic spuitgieten is een relatief goedkoop proces, maar wordt juist vanwege het ontbreken van de kooi van faraday niet gebruikt.

Ey!! Macarena \o/

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
Meelobee schreef op woensdag 17 september 2014 @ 08:39:
Een losse aarde draad is niet nodig, een mobo is geaard aan de voeding via de 24 pin stekker :)
wat hij zei :)

heb dit ook nooit gedaan en al heel wat keren het mobo op plexiglas gemaakt.

meestal 4a5 mm(lijkt dik maar better safe then sorry) template gemaakt van het mobo en schroefdraad tappen voor je busjes en klaar :)

Moederborden hoeven inprinciepe niet geaard te worden mits deze "juist" vast gezet worden.
RaZ schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:18:
[...]

Leuk project hoor, met hout en plexiglas, er zit wel een addertje onder het gras met zulke materialen. Een case van hout zou ik toch metaal aan de binnenkant stoppen. Je mist namelijk de kooi van faraday.

Dan is de kast dus totaal niet afgeschermd van storingen van buitenaf, maar kan de computer ook storing veroorzaken op andere zaken die je er in de buurt hebt staan.

De keuze om metaal te gebruiken bij computers en audio-apparatuur heeft dus een functioneel nut. Plastic spuitgieten is een relatief goedkoop proces, maar wordt juist vanwege het ontbreken van de kooi van faraday niet gebruikt.
Die storingen waar jij het over hebt is zeer minimaal he... dat is zo weinig dat je daar niet eens last van kan hebben.
Heb meerdere malen kasten van plexi dan wel hout gemaakt en nooit gebruikt gemaakt van "metalen" afgezien van misschien een keer een IO plaatje aan de achterkant.
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt maar wel dat je een klein beetje overdrijft gezien het feit ik nog nooit ergens last van heb gehad

[ Voor 52% gewijzigd door Casejunky op 17-09-2014 10:58 ]

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 19:41

Soggney

Zeekomkommer

Casejunky schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:44:
...
Die storingen waar jij het over hebt is zeer minimaal he... dat is zo weinig dat je daar niet eens last van kan hebben.
Tot je wegvalt omdat je huisgenoten ff de magnetron gebruiken

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt moet ik eerlijk zeggen.
Ik ben het ermee eens dat het wel netter is om alles geaard aan te sluiten. Maar als ik zie hoe bijv mijn knuffelkubus is gebouwd, dat was gewoon een houten behuizing (met pluche) en een plexiglas raam erin. Aarding ging via de voeding.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 14:07
Soggney schreef op woensdag 17 september 2014 @ 12:14:
[...]

Tot je wegvalt omdat je huisgenoten ff de magnetron gebruiken
Zou toch zeggen dat de magnetron zelf ook een kooi van Faraday is. Of doet jouw magnetron het met de deur open?

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

RaZ schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:18:
[...]

In theorie klopt wat je zegt wel, in de praktijk is er echter niets van te merken.
Er zijn bv talloze benchtops te koop, waar je de componenten ook niet in een kast hebt zitten en dat werkt allemaal prima. mijn eigen build heeft ook geen kast om het mobo en die draait al ruim 2 jaar zonder problemen. En staat zelfs in de buurt van de magnetron (afstand van pc tot magnetron is max 3 meter) Geen enkel issue.

@ ts: 3 of 4mm plexi gebruiken en de bekabeling van je moederbord goed aansluiten en dan gaat het prima werken. (Mocht je voor een gerust hart toch extra willen aarden, dan even een draadje trekken vanaf een van de schoeven waarmee je het moederbord vastzet naar de behuizing van de voeding.)

[ Voor 8% gewijzigd door Meelobee op 17-09-2014 12:48 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• Hukkel80
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 21:33

Hukkel80

Dutch Lion Customising

BoAC schreef op woensdag 17 september 2014 @ 07:59:
[...]

Ik zou inderdaad op alle punten waar je het moederbord vastschroeft op het plexiglas aarddraden trekken naar je case. Normaal zijn die bevestigingspunten niet voor niets van metaal :)
Goeie dagschotel. Waar haal je dat vandaan?

https://www.facebook.com/DutchLionCustomising

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:08

auto660

1991 240 GL Brick

Hoe wil je het dan met laptops doen, die zijn volledig van plastic en zijn niet overal geaard. De kooi van faraday zal waarschijnlijk wel schelen maar ik denk dat de hardware zelf tegenwoordig ook wel het een en ander kan hebben voordat het pas storend wordt. Het zal misschien helpen als je vlak naast een 3/4G mast of een elektriciteitsmast woont waarvan je een aardige storing kan hebben maar als je daar een beetje vandaan woont zal het imo wel meevallen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• The Frys
Meelobee schreef op woensdag 17 september 2014 @ 12:45:
[...]

In theorie klopt wat je zegt wel, in de praktijk is er echter niets van te merken.
Er zijn bv talloze benchtops te koop, waar je de componenten ook niet in een kast hebt zitten en dat werkt allemaal prima. mijn eigen build heeft ook geen kast om het mobo en die draait al ruim 2 jaar zonder problemen. En staat zelfs in de buurt van de magnetron (afstand van pc tot magnetron is max 3 meter) Geen enkel issue.

@ ts: 3 of 4mm plexi gebruiken en de bekabeling van je moederbord goed aansluiten en dan gaat het prima werken. (Mocht je voor een gerust hart toch extra willen aarden, dan even een draadje trekken vanaf een van de schoeven waarmee je het moederbord vastzet naar de behuizing van de voeding.)
Bedankt voor je advies, ik ga hem gewoon op plexi zetten met een aarding vanaf het schroefje naar mijn voeding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

TERW_DAN schreef op woensdag 17 september 2014 @ 08:30:
Eigenlijk heb je inderdaad wel een aardedraad nodig, maar ik moet je eerlijk zeggen dat in alle mods die ik heb gebouwd ik dat altijd achterwege heb gelaten, en eigenlijk is het nog nooit fout gegaan.

Dat maakt dit natuurlijk geen goed advies, maar ik zou er persoonlijk niet heel erg van wakker liggen.
Sterker nog.. Laatst vertelde een kameraad van me, die installateur is, dat veel stopcontacten met aarde niet eens écht geaard zijn. In hoe verre dit 'n broodje aap verhaal is, of daadwerkelijke luiheid van installateurs kan ik zo ook niet zeggen. Bij overbelasting brandt toch altijd de stop in de meterkast door, of de aardlkekschakelaar schakelt de boel uit. Dus hoe weet je nu eigenlijk zéker dat een stopcontact écht geaard is? Volgens mij kjom je daar alléén maar achter wanneer je zelf het hele zaakje na loopt.

Je ziet de aarde draad wel zitten in de wandcontactdoos, maar wie vertelt me dat het niet alleen maar een loos stukje is van een paar centimeter? En de meterkast mag je zelf niet openmaken,

[ Voor 13% gewijzigd door Phaerion op 01-11-2014 20:40 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:57
Broodje aap.

Enige wat ik heb meegemaakt is dat mensen zelf aan de slag gaan met een tweeling snoer en daar een RA stopcontact op zetten.

Volgens mij mag je zelf de meterkast openmaken.
Verstandig is anders als je er geen verstand van hebt. Maar er zitten geen zegels op. Dat is pas bij de KWHmeter.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je een fatsoenlijke installateur hebt dan heb je gewoon een aardedraad lopen hoor.
Wat je vaak wel ziet, is dat mensen een geaarde stekkerdoos op hun bureau hebben liggen en daardoor denken dat ze hun systeem geaard hebben aangesloten, terwijl die dan wel op een standaard WCD zit zonder enige vorm van aarde.

Er zullen vast situaties zijn waarbij er geen fatsoenlijke aarde is, maar dat is denk ik meer uitzondering voor mensen die zelf wat hebben lopen klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Ah oke.. Is er aan manier waarop je kunt testen of die het wel doet?

(btw.. mijn koelkast heeft nog de oude kleurcode, maar mooi dat de aardlek er uit vloog toen ik me aan die code hield. Aarde en min heb ik dus om moeten draaien. En wat uiteindelijk aarde bleek te zijn heb ik niet meer aangesloten.Ik denk dat er aan de koelkast zelf is geklungeld in een ver verleden)

[ Voor 22% gewijzigd door Phaerion op 04-11-2014 18:33 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een installateur zorgt wel dat onder andere de aarde goed aangesloten is, als er bijvoorbeeld een kind achteraf gaat zitten friemelen en hij zou het niet gedaan hebben, krijgt hij harde papieren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIMBERWOLFS
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:34
en hoe zit het dan met oude huizen met installatie van 40 jaar en ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

Aarde zit zover ik weet op metalen kasten juist om ervoor te zorgen dat je zelf niet loopt te hikken als er iets mis is met de interne bedrading. apparaten met een plastic omhulsel zullen dan ook veelal geen aardedraad nodig hebben. Bij Dubbel geisoleerde apparaten is aarde zelfs verboden

kooi van faraday helpt tegen storingen, maar heeft niet perse aarde nodig om te functioneren.

ik heb ook een tijdje een moederbord op plexiglas gehad. ik had er gaten in geboord en er normale afstandhouders op vastgeschroefd. niets met aarde gedaan toen. werkte prima.

[ Voor 40% gewijzigd door mrc4nl op 05-11-2014 00:58 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-08 15:41
ruby01 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 07:48:
Ik heb onlangs plexi moeten plooien op mn vakantiejob en daarbij was er 370°c voor nodig bij een plaat van 3a 4mm (heel locaal 2min verwarmen en de plexi is dan superflexibel daar). Ik denk dat je wel een moederbord kan plaatsen op plexi (met afstandje er wel tussen zoals hierboven gezegd)
plexiglas = pmma, pmma heeft een melt van 150 tot 175 graden. bij 370 verbrand het zowat :F

dus het vervormd al bij 175 graden:)

ik denk dat je met polycarbonaat gewerkt hebt dan. daar ligt de melt op 160 graden alleen de verwerkings temperatuur is vele malen hoger:)

@ ts laat je je resultaat zien?

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Frys
Het resultaat was erg bedroevend.. Ik was bezig met een eigen case te maken die helaas op meerde punten verkeerd is uitgemeten waardoor het moederboard niet geplaatst kon worden ik de kast. Hierdoor zag ik ook geen reden meer om dit verder uit te werken.

Door deze tegenslagen heb ik maar een compleet nieuwe kast aangeschaft (Fractal Design R4 Window).

[ Voor 10% gewijzigd door The Frys op 05-11-2014 13:44 ]

Pagina: 1