HDD uit 1990 hoe maak ik een back-up?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 621540

Topicstarter
Op zolder bij mijn ouders mijn oude PC uit 1990 gevonden.
Na aansluiten gaf de ventilator na 10 seconden de geest en bleef de computer uit.
Er zit een Kalok Model KL3100 105.2 MB AT/IDE disk drive in (made in philippines)
Iemand een idee of ik een kans heb daar een back up van te maken? Er uit halen en in een identiek oud geval monteren, waar vind je zoiets of zijn er alternatieven? Er zitten veel briefwisselingen in die ik nu ik oud ben heel graag zou willen bewaren. Alle suggesties van harte welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk dat nog wel eens kan lukken met een USB -> IDE/SATA converter zoals deze:
pricewatch: Eminent EM1015 USB to IDE/SATA Adapter
pricewatch: Eminent USB 3.0 to IDE / SATA Converter

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
of goedkoper ide to sata (als je een computer met sata hebt)
http://www.conrad.nl/nl/i...1941.html?sc.ref=Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Kalok waren de brakste drives die je kon krijgen. Ze zijn niet voor niets failliet gegaan.
http://redhill.net.au/d/20.php

Als de drive het na al die jaren nog doet heb je geluk. Probeer hem eens aan te koppelen als 2de harde schijf op een oud PC'tje met een IDE aansluiting.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het belangrijkste probleem is denk ik de CHS addressering. Ik weet niet of moderne biossen (en IDE-USB adapters) dat nog ondersteunen.

Vroeger moest je in de BIOS installen hoeveel cylinders, koppen en sectors een schijf had. Bij een 105MB schijf had dat denk ik geen relatie meer met de de fysieke hardware, maar het werd wel gebruikt om een sector te addresseren. Als je de schijf had geformatteerd met een bepaalde CHS instelling, en je veranderde die dan, kon je de schijf niet meer lezen, omdat de sectoren in een andere volgorde werden aangeboden.

Met wat geluk staan de voorgestelde CHS waarden op de schijf gedrukt, en zijn die ook gebruikt. Moet je alleen nog een mogelijkheid hebben om die op de geven. Als een IDE-USB convertor toestaat om de schijf uit te lezen met lineare addressering naar een file, zou je met VirtualBox een vmdk kunnen maken waarmee je de CHS goed zet, en hem dan in een virtuele machine uitlezen.
Anders zul je op zoek moeten naar een PC met IDE aansluitingen. Ik *denk* dat alle PC's met IDE aansluitingen nog CHS ondersteunen. (Itt LBA addressering.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik heb vorig jaar een aantal at disks succesvol geconverteerd naar images.Sommigen werden herkend met een ide/usb converter, anderen via onboard ide van een oude pc.En een andere weigerde iedere medewerking :D.

[ Voor 13% gewijzigd door blobber op 16-09-2014 22:05 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Anoniem: 621540

Topicstarter
Thnx voor bruikbare suggesties, ik ga er mee aan de slag.
(CHS waardes staan er inderdaad op (979 6 35))

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 621540 op 17-09-2014 14:29 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-05 11:41

auto660

1991 240 GL Brick

Als je de hdd niet meewerkt en echt nog een oud moederbord wilt zien dan heb ik hier nog wel een pc staan (nog at formaat dus écht oud) waar je hem in kan stoppen om het vervolgens te clonen naar een modernere ide disc en die dan in een modernere ide pc te stoppen welke usb heeft.

(verloopje is makkelijker als dat werkt)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Pagina: 1