Elke maand 2 bad sectors er bij - vraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
Ik heb een 3,5 jaar oude 2TB schijf van Western Digital in mijn Synology NAS hangen die sinds twee maanden bad sectors heeft. Het begon met 4, een maand later 6 en nu zit ik weer een maand later op 8 bad sectors.

De schijf heeft geen garantie meer dus terugsturen heeft geen zin. Het is een niet kritische backup schijf, er staat dezelfde data op als op twee andere schijven. Ik hoef dus niet halsoverkop naar de winkel om een nieuwe te kopen. Waar ik met name naar benieuwd ben is of er een beeld is hoe dit verder verloopt (meestal). Sectors genoeg dus 2 per maand missen gaat nog wel even goed, of duidt dit vaak op een versneld falen?

Via google niet vee; wijzer gevonden. Ik vond wel een stuk dat schijven soms reserve sectoren hebben voor bad sectors, dat begreep ik niet helemaal. Dekken ze daar de eerste bad sectors mee af en zie je dan die hele tijd als user "0 bad sectors" of worden de sectors die nu bad zijn door die reserve sectoren vervangen? Kortom met name benieuwd naar hoe het precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik denk dat het toch eens tijd word op een nieuwe haarde schijf, zo duur zijn ze niet meer. Na dat je wat bad sectors hebt, ga je op een keer heel veel badsectors hebben dat het heel moeilijk kan worden gerepareerd, en of omdat hij al wat ouder is kan hij op elk moment stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 16:07
wat je zou kunnen proberen is als je een andere schijf zou hebben van 2TB, alle data overzetten en dan een lowlevel format er overheen, soms wil het helpen.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Probeer eens een level 4 of level 5 scan van de drive met SpinRite.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin eens met de SMART data posten want dit heeft geen zin. Ik weet niet wat je met 'bad sectors' bedoelt. Bedoel je Pending Sectors of Reallocated Sectors?

• jaspov
Dank. De SYnology geeft aan:
Telling beschadigde sectoren: 10

Onder Smart informatie staat dan:
Afbeeldingslocatie: http://i1223.photobucket.com/albums/dd515/glengoyne17/bad_zpsb56726bd.jpg

Verwijderd

8 pending sectors dus. Backup je data en doe een zero-write op de schijf. Dan horen de Pending Sectors weg te zijn (0). Offline uncorrectable kan nog wel hoog zijn, maar dat is het verleden.

Als na de zero-write je nog steeds pending sectors krijgt in een korte tijd, kun je ervoor kiezen je schijven te vervangen. Ook kun je overwegen over te stappen op ZFS, hetgeen immuun is voor bad sectors op redundante datasets.

• jaspov
Dank. Ik heb nog wat te googlen en bij te leren. Het is geen cruciale schijf, kan hij dan nog een jaartje mee denk je? Hij is verre van vol dus als er genoeg ruimte bruikbaar blijft wachtwoord liever tot de prijzen wat zakken of hij echt faalt.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

jaspov schreef op donderdag 18 september 2014 @ 21:35:
Dank. Ik heb nog wat te googlen en bij te leren. Het is geen cruciale schijf, kan hij dan nog een jaartje mee denk je?
Helaas is mijn glazen bol net van de tafel gevallen.
Hij is verre van vol dus als er genoeg ruimte bruikbaar blijft wachtwoord liever tot de prijzen wat zakken of hij echt faalt.
Je kan de gok nemen, zeker als de data op nog twee andere schijven staat, maar garanties geef ik maar tot de punt . (<== daar dus ;) )

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Weet ik weet ik. Thx. Ik zal er achter gaan komen.
Pagina: 1