• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-01 00:58
Hallo,

zelf ben ik op zoek naar componenten om een nieuwe pc te bouwen. Ik twijfel nog tussen enkele componenten, maar ik heb te weinig kennis over het geheugen.

Omdat ik met mijn nieuwe pc veel wil video-editten, wil ik 16GB geheugen. Alleen moet ik nu 2x 8 GB nemen zodat ik later kan uitbreiden, of beter 4x 4 GB?

Enkele vragen die ik heb;
zijn vier reepje sneller / beter dan 2 reepjes?
Is meer dan 16 gb handig of overbodig (ofwel, moet ik later wel updaten of is 16GB voldoende)
En als ik nu voor 2x 8GB ga, is het dan verstandig om een ander merk/type toe te voegen of kan ik het beste gaan voor precies de zelfde reepjes?

Ik twijfel tussen;
2x pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
of
1x pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

omdat ik zelf te weinig/geen kennis heb over het functioneren van de geheugen reepjes, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen over het functioneren en de slimste aankoop :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:30
Meer reepjes is niet per se sneller. Ik zou zelf voor 2 reepjes gaan, zodat je later kunt upgraden. Zeker als je beetje zware video's wilt gaan editen is meer geheugen beter. Ik heb 16GB in m'n pc en 32GB zou niet misstaan.

The devil is in the details.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik zou ook voor twee gaan, dan kan je altijd nog upgraden...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

4 modules zijn sneller op het moment dat je in quadchannel kan draaien. Kun je dan niet dan draai je dualchannel (of triple channel, maar dat is vrij zeldzaam tegenwoordig), en dan zijn 2 modules net zo snel als 4 (misschien dat er ergens een paar ns verschil inzit, maar dat is niet zo heel erg spannend).

• RedRayMann
Tnx, zo snel al een duidelijk antwoord. Dan ga ik voor 2x 8 gb. De prijs is bijna gelijk.
Bij een upgrade is het waarschijnlijk wel verstandig om voor het zelfde merk/type te gaan. Dan zet ik een prijsalert op dit product en als ik ga upgraden kan ik altijd nog even kijken bij de V&A.

Extra info; met mijn GoPro film en edit ik voornamelijk in 720, maar mijn GoPro kan 1080 aan en wil toch wel die kant op als mijn PC het trekt. Dus het worden alleen maar zwaardere bestanden e.d.

Tnx allemaal :-)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Toen ik mijn PC bouwde werd mij het advies gegeven om voor 16 GB RAM 4x 4GB te nemen. Domste beslissing/advies ooit geweest. Niet alleen omdat m'n geheugen niet op de beste snelheid kon draaien vanwege een beperking in m'n CPU, maar ook upgraden was uitgesloten en dus alle sloten vervangen moet worden. Daarom altijd met het oog op de toekomst je hardware kopen. In dit geval dus een enkel kitje van 2x 8GB, wat je al gaat doen.

Als je twijfelt over harde schijf (noem je niet, maar just in case ;)), ga na of je die paar tientjes verschil echt wilt besparen en een TB minder te hebben, of toch maar die grotere te nemen. :)

Commandline FTW | Tweakt met mate

• RedRayMann
Bedankt voor je feedback.
Voor de harde schijf ga ik voor een Crucial MX100 256GB
Dan heb ik nog 3 oude schijfen die als trage data opslag gaan dienen (video edits die ik niet meer ga gebruiken e.d. of wat andere files die ik lokaal wil bewaren) verder heb ik een Synology DS411 voor het grote opslagwerk, dus daar komt na afloop alle rauwe video files en de uiteindelijke bewerkte files.

Lokaal heb ik bijna niets meer.
Pagina: 1