Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik vele tekenprogramma's gebruik (SketchUp, Podium, V-ray, Revit, Photoshop, Illustrator,...) besloot ik een computer samen te stellen naar mijn wensen. Met een budget van +- 1400 euro wil ik graag een pc en monitor.

Na vele fora gelezen te hebben omtrent tekensoftware en de vereisten kwam ik tot dit resultaat:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 294,90€ 294,90
1Gigabyte GA-Z97M-DS3H€ 79,80€ 79,80
1Gigabyte GV-N760OC-4GD€ 258,50€ 258,50
1Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 64,13€ 64,13
1Fractal Design Define Mini€ 74,90€ 74,90
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 131,45€ 131,45
1Corsair CX600M€ 65,30€ 65,30
1Crucial MX100 256GB€ 91,96€ 91,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.088,89

Is dit een goede combinatie om de bovengenoemde programma's optimaal te kunnen gebruiken? Welke monitor kan hier best bij gekozen worden? Uiteraard zijn de beeldscherpte en kleurweergave het belangrijkste bij deze keuze.

Dank alvast!

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2014 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Verkeerde subforum, move naar DAA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 08:33

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

geen slecht begin.

Ga je overclocken? de 4790k is opzichzelf al een hoog gecklockte CPU als je dat niet doet dan is een h97 een betere keuze. bijvoorbeeld: pricewatch: MSI H97M-G43

Verder als je toch gaat overclocken dan is een stevigere koeler nodig. Eventueel pricewatch: Raijintek Nemesis (review koeler)de scythe mugen zou theoretisch moeten passen met zijn 160 mm hoogte maar dan zit je volgens mij tegen het zijpaneel aan.

Verder hebben die programma's baat bij CUDA? anders zou ik gewoon voor een AMD GPUtje gaan meestal krachtiger voor de zelfde prijs.

Renderen is veelal multicore en lopen de cad programa's vooral op een enkele core. Dus afhankelijk van hoeveel je rendert zou je ook nog voor een i5 kunnen gaan.

Als laatste in feite zend een pc de perfecte kleuren door en is het aan het beeldscherm om dit juist weer te geven. Dus wegblijven bij TN en kijken naar een IPS, Ilyama moet een hele goede hebben. en Dell ultrasharp weet even niet welk type komt voorgecalibreerd uit de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 13:20

amas

Law of Nature: Chaos

Voeding even veranderen naar een pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W. Deze heeft goede condensators iit de CX... serie van Corsair.

De pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart komt gekalibreerd uit de fabriek en is ook nog eens heel mooi met z'n dunne randen :)

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 07:59
Even reageren in naam van de TS (heb met hem die pc samengesteld):

@Splitinfinite: de keuze voor Nvidia was eigenlijk niet echt rationeel. Na een hoop lezen kwamen we erachter dat AMD een stuk sneller is in OpenCL, maar nu gebruikt hij Nvidia (laptop, Nvidia GT650) en dat werkte totnutoe altijd prima... Het alternatief voor de GTX 760 zou een AMD R9 280(X) zijn?
Ook de kracht van de grafische kaart was een punt van twijfel. Met de i7-4790K - GTX 760 hoopten we een gebalanceerde combo te hebben die geen echte bottlenecks zou hebben.

Het is niet echt de bedoeling stevig te overklokken, maar de keuze voor de K versie was de (veel) hogere stock speed. Een Z97 mobo kostte dan ook nog eens evenveel als een H97 dus dat ook maar genomen.

Ook nog even getwijfeld voor een (goedkoper) B85 of H87 mobo omdat die goedkoper zijn maar we waren niet echt zeker van de compatibiliteit met de Haswell Refresh (i7-4790K). Als iemand hier ervaring mee heeft, zouden we het graag horen :)

Nog een ander puntje: ik had een beetje ingedachten om de mogelijkheid voor SLI open te laten. Daarom ook maar een 600W voeding gekozen. Maar hoogstwaarschijnlijk gaat SLI toch niet gebruikt worden, in de kast past dat maar nét. (beter gewoon de gpu vervangen door een snellere dan).

De voeding van de BBG ( pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular ) was wat duur, dus zochten we een alternatief. (reviews waren wel goed, maar wist niet van die condensators).

Die Ultrasharp is trouwens een hele mooie monitor! Zou de setup wel iets over budget brengen, dus moet nog even bekeken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

@hierboven
Vandaar dat ik ook vroeg of jullie CUDA nodig hadden. Qua game performance zou een 280 iets beter zijn als een 760 maar afhankelijk van je software kan dit een wereld van verschil zijn goed of slecht

Tuurlijk zijn er bordjes z97 even duur als h97 maar dat geld volgens mij ook voor H87 en Z87. het kan zijn dat (weet even niet de juiste naam) fasen of vrms slecht gekoeld zijn of helemaal niet. Of gewoon te weinig aanwezig. Dan kun je leuk over clocken maar dan komt door te warme [juiste naam hier] nog steeds voor dat je CPU throttled. AMD heeft dit volgens mij ook maar dan in grotere mate.
De 4970k boost zichzelf al naar de 4,5ghz. Ik moet morgen vroeg op maar wat hebben de 'profesionals' voor resultaten behaald. Als dit maar een stabiele overclock is op 4,7 of 4,8 is het dan de extra inverstering waard. dat Boosten weet wel niet of dat op 2 cores is of op 4 (HT even buiten beschouwing) in dat eerste geval zou je gewoon de boost van alle 4 de kernen naar 4,5 kunnen zetten met bijvoorbeeld intel's extreme tuning utility (XTU) of in de bios. Zolang je koeler het toelaat blijft hij op dat getal zweven.

De compabitiliteit met een B85 bordje hangt puur samen met de bios versie. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Als alternatief voor de voeding zou je de seasonic kunnen pakken die hierboven aangeraden wordt een andere leuke is de XFX TS 550w staat ook ergens bovenaan in de pricewatch

Maar ik ben eigenlijk zelf ook best wel benieuwd naar de overclock mogelijkheden van de i7

dus na mijn college morgen zal ik even het web opduiken en het volgende even uitzoeken.

• overclock mogelijkheden i7 4970k
• Als de boost veranderen met XTU ook werkt op Hx7 of B85
• Hoe het vrm/fase geregeld is op het door jullie gekozen mobo
• Wat een betere keuze kan zijn voor GPU gebaseerd op je software pakket.
• Budget optimalizering (probeersel) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit bullets lijken me nou net dingen die TS ook mooi zelf uit kan zoeken. We gaan uit van eigen inzet.

Daar naast kost een fatsoenlijk Intel overklokbord 120 euro, een stuk meer dan deze dus. Ik zou het laten en die 4790K lekker op een H97 bordje planten. Hij is stock 10% sneller wat zich bij goede ondersteuning van hyperthreading vertaalt in een veelvoud van 10% winst. Een no-brainer als het budget er is.

Voeding is al wat over gezegd en inderdaad gewoon zeer matig. Een niet modaire XFX of seasonic kan prima met deze case. Ik heb zelf ook deze combinatie en je kan makkelijk alle kabels achter het moederbord tray kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 07:59
De 4790K is inderdaad gewoon gekozen omdat ie toch weer 0.4 Ghz sneller is dan de gewone 4790. Overklokken gaat waarschijnlijk toch niet gebeuren, en zeker toch niet de voltages veranderen. Het systeem moet zeker stabiel draaien.

De MSI H97 valt alleszins al af aangezien, zoals in de BBG vermeld, het PCI-E slot (te) dicht bij de ram-sloten staan. En heb liever geen zin om rekening te moeten houden welke grafische kaart er nu in past of niet :) Ook voor in de toekomst.

De als alternatief voorgestelde pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 is dus een B85 maar dan moet je weer zorgen dat die een recente BIOS heeft omdat ie anders de CPU niet pakt. (niet echt handig)
Dus liever gewoon een H97 of Z97 die out of the box werkt.
Andere mogelijkheden lijken mij dus: pricewatch: ASRock H97M Pro4
pricewatch: Gigabyte GA-H97M-D3H
of pricewatch: Asus H97M-E (heeft maar één PCI-E slot)

of als z97:
pricewatch: Gigabyte GA-Z97M-DS3H (ook maar één pci-e)
pricewatch: ASRock Z97M Anniversary (één pci-e)

Beschikbaarheid is ook een grote factor dus de keuze zal misschien afhangen van de webshop waar uiteindelijk besteld wordt (systeem moet asap gereed zijn want TS zit zonder pc :) )

Als 520 watt genoeg is (ook met oog op uitbreidingen in de toekomst) lijkt me zo'n seasonic niet slecht.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Ik heb even rond gekeken en bij veelal liggen de overclock resultaten van de Core i7-4790k tot de 4,7 stabiel er zijn hogere en op een forum werdt 5Ghz geclaimed maar dat neem ik even met een korreltje zout Dus we spreken ten opzichte van de boost over een winst van ongeveer 300 met veel geluk meer.

Wat ik hierbij moet vermelden is dat sommige personen hem ‘redelijk’ stabiel op de hogere krijgen maar wel stabiel op de 4,7. Het lijkt mij best lullig als je een dag renderen kwijt raakt omdat in de laatste 5 minuten zich een error message voor doet.

Bronnen

Techreport
Anandtech Hier worden ook programa’s genoemd die je kan gebruiken voor bepaalde doeleinden
Tom’s Hardware lange tekst die hem ook vergelijkt met de 4770k

Veelal in de reviews en fora die ik vindt over Intel’s XTU worden Zx7 borden gebruikt, in een forum post geeft een persoon aan dat gewoon vanuit intel komt net zoals dat alleen een K processor kan worden overgeclockt.

Het gekozen moederbord kan ik zo snel niks over vinden, dus dat laat ik aan jullie over, al is een H-bordje ook geen slechte keus. Want mij lijkt 300mhz voor 50/100 euro geen goede deal op gebied van performance en daarbij als je een slechte sample krijgt is zelfs die 300mhz niet gegarandeerd.

Sketchup boeit de graka in elk geval niet wel staat dat het openGL moet ondersteunen. En dit zit volgens mij meer snor bij Nvidea dan bij AMD maar veel fora posts van gebruikers verwijzen dat dit ook programma afhankelijk is. Dus eventueel benchmarks opzoeken van Sketchup Ook de plugin podium kan het verrekken welke GPU je gebruikt omdat deze het toch op de CPU doet.

Adobe is ook steeds vaker openCL aan het implementeren i.v.m. het feit dat openCL open is en niet zoals CUDA vendor lock in. Dus voor ‘future proofing’ zou het uitendelijk ook niet uit moeten maken of AMD of Nvidea beter is.

Ook revit maakt het niet uit wat je gebruikt voor kaart voor te renderen omdat dit ook bij de CPU ligt.

Vray is naar mijn mening een vreemde eend in de bijt als ik zo bij forum users e.d. kijk zijn er twee mogelijkheden. Of je rendert op de CPU of je rendert op de GPU. Dit kun je blijkbaar zelf instellen.

Ook wordt er bij de ene weer aangegeven dat er de graka niks doet als alleen de preview wat sneller op het scherm te toveren. Er wordt openCL gebruikt dus ook geen CUDA

Over het algemeen denk ik dus dat het niet veel uitmaakt welke gpu je pakt

Dan is mijn conclusie dat AMD i.v.m. Bang for buck de betere keuze is. Zelfde geld voor het overclocken van de CPU. Ik was ten tijde van mijn eigen aankoop heilig overtuigd dat overclocking the way to go was. Maar als je ‘maar’ 300mhz eruit kan slepen en hierbij wel weer een extra bedrag moet neerleggen om dit waar te maken. Daarbij ook nog de kans dat je hem gewoon niet stabiel krijgt. Lijkt het mij verstandiger om voor een h bordje te kiezen.

Nu voor het laatste budget optimalisering. Kan op verschillende manieren. Infeite zou je denk ik al genoeg hebben aan een 750ti gewoon puur om de viewport iets te versnellen. En dan gewoon de i7 die je al had. Mocht je toch nog bijvoorbeeld richting software zoals lumion gaan die wel weer echt gebruik maakt van je GPU dan is een 760 of een 280(x) een leuke keuze. Allas als ik 1400 euro voor een werkmachine te besteden had zou ik het doen zoals hieronder

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 294,90€ 294,90
1MSI H97 PC Mate€ 70,95€ 70,95
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 131,95€ 131,95
1WD Green WD30EZRX€ 89,90€ 89,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,95€ 84,95
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 210,95€ 210,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 126,95€ 126,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
1Crucial MX100 512GB€ 174,-€ 174,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.237,45

De i7 behouden puur voor de hogere standaard clock
Een leuk H97 bordje
De 750ti een zuinige graka die genoeg kracht heeft om hoge resoluties op je beeld te toveren
De WD green puur voor opslag van afgeronde projecten e.d.
De Fractal R4 een degelijke kast en ook vooral stil
De monitor van hierboven
De Tranquillo voor stilte
16GB ram, revit houd hiervan evenals Sketchup, renderen kan het ook voordelen hebben
Een degelijke voeding van BeQuiet 300watt is voor dit systeem hierboven meer als voldoende ga je naar een sterke graka dan eventueel een 450/550watt voeding.
En een 512GB SSD voor het snel laden van projecten en opslag van projecten die nog niet af zijn. Ook is het veel software en ik weet dat revit alleen al 8gb opslokt, en volgens mij een revit project kan klein maar ook oplopen tot de 700mb

Dus dit is mijn advies of in ieder geval hoe ik het geld zou besteden.
Pagina: 1