Ik heb even rond gekeken en bij veelal liggen de overclock resultaten van de Core i7-4790k tot de 4,7 stabiel er zijn hogere en op een forum werdt 5Ghz geclaimed maar dat neem ik even met een korreltje zout Dus we spreken ten opzichte van de boost over een winst van ongeveer 300 met veel geluk meer.
Wat ik hierbij moet vermelden is dat sommige personen hem ‘redelijk’ stabiel op de hogere krijgen maar wel stabiel op de 4,7. Het lijkt mij best lullig als je een dag renderen kwijt raakt omdat in de laatste 5 minuten zich een error message voor doet.
Bronnen
Techreport
Anandtech Hier worden ook programa’s genoemd die je kan gebruiken voor bepaalde doeleinden
Tom’s Hardware lange tekst die hem ook vergelijkt met de 4770k
Veelal in de reviews en fora die ik vindt over Intel’s XTU worden Zx7 borden gebruikt, in een forum post geeft een persoon aan dat gewoon vanuit intel komt net zoals dat alleen een K processor kan worden overgeclockt.
Het gekozen moederbord kan ik zo snel niks over vinden, dus dat laat ik aan jullie over, al is een H-bordje ook geen slechte keus. Want mij lijkt 300mhz voor 50/100 euro geen goede deal op gebied van performance en daarbij als je een slechte sample krijgt is zelfs die 300mhz niet gegarandeerd.
Sketchup boeit de graka in elk geval niet wel staat dat het openGL moet ondersteunen. En dit zit volgens mij meer snor bij Nvidea dan bij AMD maar veel fora posts van gebruikers verwijzen dat dit ook programma afhankelijk is. Dus eventueel benchmarks opzoeken van Sketchup Ook de plugin podium kan het verrekken welke GPU je gebruikt omdat deze het toch op de CPU doet.
Adobe is ook steeds vaker openCL aan het implementeren i.v.m. het feit dat openCL open is en niet zoals CUDA vendor lock in. Dus voor ‘future proofing’ zou het uitendelijk ook niet uit moeten maken of AMD of Nvidea beter is.
Ook revit maakt het niet uit wat je gebruikt voor kaart voor te renderen omdat dit ook bij de CPU ligt.
Vray is naar mijn mening een vreemde eend in de bijt als ik zo bij forum users e.d. kijk zijn er twee mogelijkheden. Of je rendert op de CPU of je rendert op de GPU. Dit kun je blijkbaar zelf instellen.
Ook wordt er bij de ene weer aangegeven dat er de graka niks doet als alleen de preview wat sneller op het scherm te toveren. Er wordt openCL gebruikt dus ook geen CUDA
Over het algemeen denk ik dus dat het niet veel uitmaakt welke gpu je pakt
Dan is mijn conclusie dat AMD i.v.m. Bang for buck de betere keuze is. Zelfde geld voor het overclocken van de CPU. Ik was ten tijde van mijn eigen aankoop heilig overtuigd dat overclocking the way to go was. Maar als je ‘maar’ 300mhz eruit kan slepen en hierbij wel weer een extra bedrag moet neerleggen om dit waar te maken. Daarbij ook nog de kans dat je hem gewoon niet stabiel krijgt. Lijkt het mij verstandiger om voor een h bordje te kiezen.
Nu voor het laatste budget optimalisering. Kan op verschillende manieren. Infeite zou je denk ik al genoeg hebben aan een 750ti gewoon puur om de viewport iets te versnellen. En dan gewoon de i7 die je al had. Mocht je toch nog bijvoorbeeld richting software zoals lumion gaan die wel weer echt gebruik maakt van je GPU dan is een 760 of een 280(x) een leuke keuze. Allas als ik 1400 euro voor een werkmachine te besteden had zou ik het doen zoals hieronder
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 294,90 | € 294,90 |
1 | MSI H97 PC Mate | € 70,95 | € 70,95 |
1 | MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING | € 131,95 | € 131,95 |
1 | WD Green WD30EZRX | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 84,95 | € 84,95 |
1 | Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart | € 210,95 | € 210,95 |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,95 | € 22,95 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 126,95 | € 126,95 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 29,95 | € 29,95 |
1 | Crucial MX100 512GB | € 174,- | € 174,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.237,45 |
De i7 behouden puur voor de hogere standaard clock
Een leuk H97 bordje
De 750ti een zuinige graka die genoeg kracht heeft om hoge resoluties op je beeld te toveren
De WD green
puur voor opslag van afgeronde projecten e.d.
De Fractal R4 een degelijke kast en ook vooral stil
De monitor van hierboven
De Tranquillo voor stilte
16GB ram, revit houd hiervan evenals Sketchup, renderen kan het ook voordelen hebben
Een degelijke voeding van BeQuiet 300watt is voor dit systeem hierboven meer als voldoende ga je naar een sterke graka dan eventueel een 450/550watt voeding.
En een 512GB SSD voor het snel laden van projecten en opslag van projecten die nog niet af zijn. Ook is het veel software en ik weet dat revit alleen al 8gb opslokt, en volgens mij een revit project kan klein maar ook oplopen tot de 700mb
Dus dit is mijn advies of in ieder geval hoe ik het geld zou besteden.