Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:52
Beste Tweakers/Ondernemers,

Afbeeldingslocatie: http://www.govopps.co.uk/wp-content/uploads/2012/04/reports_4528559Sml1.jpg

Onlangs ben ik samen met een partner een niet nader te noemen administratiekantoor gestart. Uiteraard is de concurrentie op deze markt groot en de leuzen "ik ben goedkoper dan de rest" aan de orde van de dag.

Een vraag waar wij al diverse onderzoeken naar hebben gedaan is, wat wil een ondernemer nu eigenlijk van zijn/haar administratiekantoor? Hebben ondernemers wel behoefte aan een sparringpartner of vinden ze dit maar lastig? Hebben jullie behoefte aan rapportages die er gelikt uitzien, maar je eigenlijk niks vertellen?

De uitkomsten zijn zeer divers en het leuke is dat iedere ondernemer er weer anders over denkt. Onze onderzoekjes hebben me ertoe gezet om dit ook eens wat breder te peilen, bijvoorbeeld op een forum als dit. Ik denk dat het een leuke conversatie kan worden waar veel mensen wat aan hebben ;)

Ik zou in dit topic de discussie willen openen in wat jullie nu precies van jullie administratiekantoor verwachten. Wat is nu absoluut not done en wat is absoluut noodzakelijk en ontbreekt nu vaak? Is het fijn om uurtje factuurtje te betalen of wil je precies weten waar je aan toe bent qua uitgaven op administratief gebied?

Ik weet niet of dit geplaatst mag worden, anders mijn excuus en mag het topic in de prullenbak. Het is absoluut niet mijn bedoeling dit topic te gebruiken voor het promoten van mijn eigen of andere administratiekantoren. Ik wil hier puur de discussie ontketenen om mensen hun zegje te laten doen wat ze nu echt vinden van hun administrateur o.i.d.

[ Voor 10% gewijzigd door Trackerfire op 16-09-2014 19:22 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:33

beany

Meeheheheheh

Trackerfire schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:15:
Ik wil hier puur de discussie ontketenen om mensen hun zegje te laten doen wat ze nu echt vinden van hun administrateur o.i.d.
Je wil dus van ons weten hoe jij onderscheidend kan zijn ten opzichte van je concurrenten? Als je succesvol wordt, wat zit er dan voor ons in? ;)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
Als ik denk aan het woord administratiekantoor dan neem ik dat al gauw te letterlijk, waardoor ik denk dat het kantoor alleen puur je administratie doet. Niets is minder waar natuurlijk, gezien de hoeveelheid diensten die door dit soort kantoren geleverd kunnen worden velen malen groter worden.

Als ik zelf eigen ondernemer zou zijn dan denk ik dat het volgende totaalconcept mij het meeste zou aanspreken:

- al mijn administratie lever ik in, waarbij mijn boekhouding netjes wordt bijgehouden en alle verplichte aangiftes gedaan worden.
- Ik word periodiek (evt maandelijks) op de hoogte gehouden van de stand van zaken door overzichtelijke raportages en goed advies hoe het er financieel aan toe gaat.
- Het kantoor kan mij tevens helpen met investeringen in bijvoorbeeld IT systemen of dergelijken en geeft financieel advies hoe ik het beste vreemd geld kan aantrekken.
- Eigenlijk dus een soort sparringspartner op financieel gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
beany schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:23:
[...]

Je wil dus van ons weten hoe jij onderscheidend kan zijn ten opzichte van je concurrenten? Als je succesvol wordt, wat zit er dan voor ons in? ;)
Ieder administratiekantoor/accountantskantoor kan hier meelezen. Ik denk dat we af moeten van het alsmaar voortslepende probleem dat iedereen maar de hoge tarieven hanteert en diensten aanbiedt die de ondernemer helemaal niet wil. Ik wil hier kijken of veel ondernemers hiermee te maken hebben en wat wij als branche hieraan kunnen doen. Mede onszelf inderdaad.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Is dit niet iets wat je had moeten bedenken voor je een bedrijf ging starten? ;) Komt bij mij over dat ons je huiswerkvragen laten maken voor je firma.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
Fietsbel schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:28:
Is dit niet iets wat je had moeten bedenken voor je een bedrijf ging starten? ;) Komt bij mij over dat ons je huiswerkvragen laten maken voor je firma.
Zeker niet het geval. Onze firma loopt prima en we hebben klanten genoeg. Zoals eerder gezegd is het puur om te kijken hoeveel mensen het maar pikken dat ze betalen voor iets wat ze niet nodig hebben e.d. en wat hebben ze dan wel en/of niet nodig ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Trackerfire op 16-09-2014 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik doe zelf mijn boekhouding en btw aangiften. De website vd belastingdienst en hun handboek ondernemen zijn duidelijk genoeg. Ik geef zelfs (gratis) advies aan anderen die net gestart zijn of dat overwegen. Ik heb nog nooit contact gehad met een administratie kantoor en kan me ook niet voorstellen wat voor mij de meerwaarde kan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
pirke schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 20:50:
Ik doe zelf mijn boekhouding en btw aangiften. De website vd belastingdienst en hun handboek ondernemen zijn duidelijk genoeg. Ik geef zelfs (gratis) advies aan anderen die net gestart zijn of dat overwegen. Ik heb nog nooit contact gehad met een administratie kantoor en kan me ook niet voorstellen wat voor mij de meerwaarde kan zijn :)
Een steeds meer gehoorde optie inderdaad, is het gewoon lekker zelf doen. Bij ons vorige kantoor zagen wij ook steeds meer klanten dat doen. Vaak hielpen we ze dan met het inrichten van hun administratie en vervolgens na een jaar konden ze het zelf. Dat blijft natuurlijk altijd het goedkoopst en als je het goed kan is het zelfs leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Dit topic is een grijs gebied: in zekere zin is dit een kwantitatieve enquete, waar duidelijke richtlijnen voor zijn opgesteld: zonder toestemming behoort deze dicht te gaan. Anderzijds kun je beargumenteren dat dit een soort huiswerkvraag is: met de informatie kun je een business case opstellen.

Belangrijk tegenargument is dat er een discussie uit voort kan komen die voor veel tweakers van waarde is. Het laat mensen ook nadenken wat zij van hun administratie verwachten - en wat niet. Mits deze discussie op gang komt ben ik bereid dit topic een kans te geven. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
Ik heb een boekhouder die bijna alles voor me doet. Ik lever de facturen en rekening overzicht aan en de boekhouder doet de rest. Ideaal. Voor een vereniging waar ik voorzitter van ben doen we de administratie via een online pakket. Ik scan de facturen in en deze worden automatisch aan de andere kant verwerkt.

In het begin even wennen maar werkt prima.

Wat ik verlang van een boekhouder is dat ik er geen omkijken naar heb. Ook in het imo belangrijk dat ik kan bellen met vragen.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Met hierboven. Ik wil zaken (boekhouding, aangiftes) uitbesteden.

Een andere taak is het geven van advies, en dat kan waardevol zijn voordat je een bedrijf begint of ingrijpende beslissingen moet nemen. Maar consultancy lijkt me niet iets waar je vaste klanten mee krijgt.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

*knip* Als dat zo is, maak je een TR aan.

[ Voor 96% gewijzigd door Krisp op 17-09-2014 08:39 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
*knip*

Toen ik ZZP-er was had ik een boekhoudkantoortje die voor mij de administratie deed. Wat ik van hun verwachtte was een proactieve benadering in het geval ik ergens op moest letten. Ik ben uiteindelijk niet zo heel lang doorgegaan met de zaak omdat het ondernemen niet mijn ding blijkt te zijn (gewoon niet leuk) maar ik was erg tevreden met ze.

[ Voor 41% gewijzigd door Krisp op 17-09-2014 08:40 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik weet toevallig van het bedrijfje van mijn vader dat zijn administratie ieder jaar voor de aangifte langs zo'n kantoor gaat. Wat hij dan verwacht is heel simpel:

1. Controleren of er fouten in de administratie zitten
2. De aangifte zo positief mogelijk doen

Een punt wat mij ook erg belangrijk lijkt, is, dat als je belt met een vraag, je gelijk een persoon met kennis van zaken aan de lijn moet hebben. Of misschien als tweede. Maar het uitleggen van je vraag aan een secretaresse is zo tijdrovend en onnutig.

Tijd is geld voor een ondernemer. Als je tijd kunt besparen, dan ben je van meerwaarde. Anders niet.

Verwijderd

- Discretie, ik wil geen accountant ooit zien poochen met ik heb die en die klant.
- Advies, professionaliteit en daar wanneer ik een vraag zou hebben.
- Goed geprijsd, ik ben niet vies van betalen, maar wel waar ik voor betaal ook krijgen.
- Iemand die zijn huiswerk heeft gedaan, en waar achteraf geen verassingen voor komen.

Mereldeels is eigenlijk al gezegd in dit topic. Ik heb voor 4 jaar een accountant gehad van de nog oude stempel. Werkt in de regel prettig en was zeer bekwaam, echter werd de beste man te oud en begon dingen te vergeten of haalde afgesproken deadlines niet. Hierop heb ik iemand gevonden die wat meer mijn leeftijd heeft, en gewoon ambitieus bezig is. Duidelijk, helder en vooral effectief :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2014 05:01 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
1. Niet simpelweg "blind" zaken boeken, maar lezen, begrijpen en adviseren
2. Pro actief advies mbt boekingen, afschrijvingen, investeringen gericht op de ondernemer specifiek
3. Nieuwsbrief maandelijks en advies jaarlijks over veranderende regelgeving

Kortom: een adviserende rol, gericht op de situatie/branche van de ondernemer (betrokken)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Trackerfire
De reacties lijken inderdaad erg op elkaar. Ook wat wij in onze business case naar voren zagen komen. Ondernemers willen het liefst volledig worden ontzorgd en meteen iemand met kennis als eerstelijns hebben. Laat ik er nog een ander onderwerp tegenaan gooien.

Ik hoor van veel ondernemers dat zij het belachelijk vinden en ongehoord dat hun boekhouder vaak onaangekondigd "langskomt" om te vragen hoe 't gaat en of er nog bijzonderheden zijn. Je denkt dat hij uit pure interesse vrijblijvend langskomt, maar een paar weken later ontvang je voor dat leuke gesprekje een gepeperde rekening van pak 'm beet € 250,-. Hebben meer mensen hier ervaring mee en zo ja, doe je hier iets aan of betaal je het maar gewoon?

[ Voor 8% gewijzigd door Trackerfire op 17-09-2014 10:04 ]

• nefreyu
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Als er 1 woord in me op komt is het 'verantwoordelijk'

Voor mij is het belangrijk dat een administratie kantoor verantwoording neemt voor de administratie, dat betekent dat ze waar nodig mij achter m'n broek aanzitten voor meer informatie en pro-actief in discussie gaan met relevante partijen (zeg de belastingdienst) zodat ik gewoon kan ondernemen.

Overzichten en rapporten met leuke nummertjes, ach lekker belangrijk, zolang je geen eigen administrateur in dienst hebt ben je waarschijnlijk niet groot genoeg om daar ECHT wat uit te halen.

Wel is het goed om een paar belangrijke stats te krijgen natuurlijk, en waarschuwingen dat bijvoorbeeld je cashflow in gevaar aan het komen is.

1x per X een goed advies gesprek met betrekking tot investeringen/dividenten snuggere tips ter voorkoming van het teveel betalen aan bank/belastingdienst/etc;

En als laatste, omdat je een vertrouwensrelatie opbouwt is het ook handig als het administratie kantoor je kan verwijzen naar een goede: bank/verzekerings tussenpersoon/notaris/advocaat of andere dienstverlener welke je nodig kan hebben. Dit moeten dan wel dienstverleners zijn die een zelfde kijk hebben op vertrouwen en verantwoordelijkheid etc.

--edit

Ik houd van weten waar ik aan toe ben, dus een vast bedrag per jaar voor de administratie all in, vooraf afgesproken. Dat voorkomt ook 'verrassingsrekeningen' behorende bij mensen die op de koffie kwamen en denken nog even een factuurtje te sturen.

[ Voor 9% gewijzigd door nefreyu op 17-09-2014 10:10 ]

• itlee
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-06 14:54

itlee

Gas erop!

in dit geval spreek ik als ondernemer (mn bedrijfsnaam is mn nickname).

ik verwacht:
naast de gebruikelijke aangiftes (kwartaal en jaar) dat er wordt meegedacht, dat t administratie kantoor pro actief meedenkt in hoe je op 100% correcte manier belasting betaald maar niet te veel door t toepassen van subsidie regelingen (via,mia, vamil om maar is wat actueels te noemen).

of door bepaalde aftrekposten te hanteren waar een normaal denkend mens die geen belastingrecht heeft gestudeerd kan worden toegepast op het bedrijf. Alleen maar reactief jaar rekeningen maken zijn genoeg bedrijven in nederland, maar die meedenken zijn er maar weinig.

persoonlijke relatie (niet viendschappelijk) maar de persoon achter t bedrijf kennen en vooral begrijpen, wat is de business die je doet, hoe pas je die toe en hoe kunnen wij als administratie kantoor daar een pro actieve rol in spelen.

wat kosten betreft ben ik op dit vlak meer van uur-factuur dan van vaste bedragen per maand, fluctueert je bedrijf met veel personeel/wijzigigen/bv/nv/vof structuren kan ik me voorstellen dat je fixed price wilt aangaan om je zelf te beschermen tegen hoge kosten.

en de partij waar ik mee samen werk komt echt niet op de koffie voor 250 euro. (om maar een antwoord te geven op je tweede vraag)

en t aller belangerijkst is dat het "administratiekantoor" geld voor jou verdiend, het is niet erg dat ze een bonnetje sturen van 5000 euro per jaar als ze er voor zorgen dat je 10.000 niet hoeft te betalen, want dan heb je voor de klant 5000 verdiend.

ik ben anders als andere ict bedrijven, daarom heb ik een gezonde manier van succes, blijf bij je zelf, luister goed wat de klant wil, zoek een passende oplossing en ontzorg tegen een gezond concurrerend bedrag.

Anoniem: 562207

Als klein ondernemer maak ik gebruik van Reeleezee boekhoudsoftware. (Gaat bijna volledig automatisch) Dit pakket vult automatische alle overzichten in: Balansen, Resultatenrekening, BTW-aangifte etc.

Het enige wat mijn accountant voor mij doet is alles controleren voordat het opgestuurd wordt naar de betreffende instanties. Daarnaast heb ik wel de salarisadministratie ook bij hem ondergebracht, dit vond ik te veel werk (ik studeer ook nog, heb dus weinig tijd)

Door deze manier van werken bespaar ik veel geld en tijd.
Wat verwacht ik van een dergelijk bedrijf?
Transparantie: Meedenken met de specifieke situatie, duidelijke taal en geen gerommel met het aantal uren dat men zogenaamd werkzaamheden voor jou uitvoert. Ik heb duidelijke afspraken gemaakt over het uurtarief en welke werkzaamheden er worden uitgevoerd.

In mijn geval heeft de accountant alleen maar een controlerende rol en heb ik zelf altijd goed inzicht in de boekhouding van mijn bedrijf. Dit is bij heel veel ondernemers die zomaar een bedrijf starten vaak niet het geval en vaak ook de ondergang van vele kleine ondernemers.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 562207 op 17-09-2014 11:53 ]

• Conzales
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
- al mijn administratie lever ik in, waarbij mijn boekhouding netjes wordt bijgehouden en alle verplichte aangiftes gedaan worden.
- Ik word periodiek (evt maandelijks) op de hoogte gehouden van de stand van zaken door overzichtelijke raportages en goed advies hoe het er financieel aan toe gaat.
- Het kantoor kan mij tevens helpen met investeringen in bijvoorbeeld IT systemen of dergelijken en geeft financieel advies hoe ik het beste vreemd geld kan aantrekken.
- Eigenlijk dus een soort sparringspartner op financieel gebied.
+ nog even een verzekeringetje (arbeidsongeschiktheid) hier afsluiten, een pensioentje daar opbouwen;
et voilà; daar gaat je winst!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:59
Trackerfire schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:04:
De reacties lijken inderdaad erg op elkaar. Ook wat wij in onze business case naar voren zagen komen. Ondernemers willen het liefst volledig worden ontzorgd en meteen iemand met kennis als eerstelijns hebben. Laat ik er nog een ander onderwerp tegenaan gooien.

Ik hoor van veel ondernemers dat zij het belachelijk vinden en ongehoord dat hun boekhouder vaak onaangekondigd "langskomt" om te vragen hoe 't gaat en of er nog bijzonderheden zijn. Je denkt dat hij uit pure interesse vrijblijvend langskomt, maar een paar weken later ontvang je voor dat leuke gesprekje een gepeperde rekening van pak 'm beet € 250,-. Hebben meer mensen hier ervaring mee en zo ja, doe je hier iets aan of betaal je het maar gewoon?
Als dat ongevraagd is kan je je toch vragen gaan stellen - wat staat er in je overeenkomst?

Dat hij interesse toont is niet slecht, maar doe dan een belletje vooraf met de vraag wanneer hij kans langskomen + je daar bereid bent voor te betalen.

• Trackerfire
Inderdaad. Communicatie blijft een belangrijk gebied, al dan niet het belangrijkste gedeelte in ons vak.

Pagina: 1