Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 418166

Topicstarter
Beste allemaal,

Volgens Apple en winkelmedewerkers is de Iphone 5s een tijdje terug in prijs gedaald met €100, van €700 naar €600. Ik neem aan dat hiermee winkelprijzen en de prijzen op de site van Apple bedoeld worden, aangezien hij op het moment van schrijven bij een webshop via de pricewatch op zijn goedkoopst €535 inclusief verzendkosten kost. Het vreemde is dat deze prijsdaling niet terug te vinden is in de grafiek die onderaan de prijzenlijst/aanbiederlijst staat.

Mijn vraag is, komt dit doordat deze webshops altijd al een stuk lager hebben gezeten dan offline aanbieders en de site van Apple? Hoeven ze hierom niet te reageren op deze prijsverlaging?

Of is er wel een prijsverlaging geweest maar wordt de grafiek onderaan niet aangepast?

Mijn tweede vraag: 2 dagen terug (14 september) kostte de Iphone 5s €521 (€526 met verzendkosten)
Nu daarentegen (16 september) is de prijs omhoog geschoten met €9!! €530 namelijk (€535 met verzendkosten.

Kan iemand dit verklaren aangezien ik na de introductie van de Iphone 6, productpresentatie en in de tijd naar de release van de 6 toe, juist verwacht dat de 5s juist goedkoper moet worden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die prijzen schommelen nou eenmaal een beetje, vooral bij webwinkels. Een keer een paar euro duurder, een paar euro goedkoper, maar gemiddeld over tijd heen gewoon goedkoper. Dat gebeurd nou eenmaal bij ieder product. En toevallig kiest Apple ervoor de prijzen in hun eigen winkel gelijk te houden, wat uiteindelijk weinig uitmaakt want verkopen doen ze toch wel ;).
Ik denk dat je er niet zo veel achter moet zoeken.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:38
Anoniem: 418166 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 18:18:

Mijn tweede vraag: 2 dagen terug (14 september) kostte de Iphone 5s €521 (€526 met verzendkosten)
Nu daarentegen (16 september) is de prijs omhoog geschoten met €9!! €530 namelijk (€535 met verzendkosten.

Kan iemand dit verklaren aangezien ik na de introductie van de Iphone 6, productpresentatie en in de tijd naar de release van de 6 toe, juist verwacht dat de 5s juist goedkoper moet worden??
Wow, 9 hele euro's op zo'n bedrag? Da's nog geen 2%. Sorry maar dat is niet echt een schokkende schommeling ofzo.
De oorzaak is waarschijnlijk dat hij ergens in een aanbieding was die onlangs afgelopen is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 07:56

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Juist omdat de iPhone 6 aangekondigd is zal de vraag minder zijn. Mensen die een iPhone willen kopen zullen nu wachten op de iPhone 6, omdat ze juist de nieuwe telefoon willen, óf omdat dan de prijs van de 5S omlaag gaat. In de tussentijd zullen er wellicht minder iPhone 5S's verkocht worden, en dus stijgt de prijs (vraag/aanbod verhouding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 418166

Topicstarter
Enige idee hoeveel goedkoper hij gaat/kan worden bij de start van de verkoop/(in Nederland) ? Gebaseerd op prijsveranderingen van de vorige iphones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:19
Nou ja dat is niet echt te voorspellen. De iPhone blijft bij apple gewoon 599,-.
Misschien zullen webshops af en toe stunten, maar verwacht niet dat hij ineens 450,- gaat worden (nieuw).
Ik kan je beter aanraden om een 2e hands 5S te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-06 18:57
Toch denk ik dat mensen die een iphone willen hebben maar net te duur vinden of niet kunnen betalen nu misschien wel wachten op de 5(s) en/of al de tweedehandjes die nu op de markt gaan komen voor een redelijke prijs.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 22:20
Sinds de aankondiging van de 6 is de 5s 32gb wel al 10 of 15 euro (weet niet meer exact) gezakt :)

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 07:43

Niku

Alagaesii

Anoniem: 418166 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:21:
Enige idee hoeveel goedkoper hij gaat/kan worden bij de start van de verkoop/(in Nederland) ? Gebaseerd op prijsveranderingen van de vorige iphones
Niet of nauwelijks voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ben ook zeer benieuwd naar de prijsverlaging van de 5S. Iemand al een leuk abonnement gespot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 22:20
Eigenlijk verwacht ik niet dat icm een abo er leuke aanbiedingen komen, lijkt me eerder dat er bij losse koop af en toe iets voorbij kan komen bij een webwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoop
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nou ik mag toch hopen dat ze die abonnementen een keer gaan aanpassen want zoals het er nu naar uitziet betaal je net zoveel voor een 5S als voor een 6 icm een abonnement..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:24
Snoop schreef op zondag 21 september 2014 @ 23:30:
Nou ik mag toch hopen dat ze die abonnementen een keer gaan aanpassen want zoals het er nu naar uitziet betaal je net zoveel voor een 5S als voor een 6 icm een abonnement..
Reken er maar niet teveel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 14:38
Prijs stijgt zodat het prijs verschil tussen 5 en 6 kleiner wordt en mensen sneller een 6 kiezen (en meer uitgeven). Dus meer stijging is aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Snoop schreef op zondag 21 september 2014 @ 23:30:
Dit hoop ik nou ook (voor m'n vriendin dat is ;) )

Heb al wat zitten vergelijken, maar poehee wat een prijzen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorgothG
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-04 13:48

MorgothG

deftones

LG G3 mensen. Niet lullig of als trol bedoeld, maar sta eens open voor wat anders. En hou een paar honderd euro op zak voor bijvoorbeeld een leuke bonen malende koffiemachine.

Ford narrowed his eyes. "This is what you call sarcasm, isn't it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 601896

MorgothG schreef op maandag 22 september 2014 @ 11:26:
LG G3 mensen. Niet lullig of als trol bedoeld, maar sta eens open voor wat anders. En hou een paar honderd euro op zak voor bijvoorbeeld een leuke bonen malende koffiemachine.
Waar IOS machines 4 jaar software ondersteuning krijgt, houdt het bij Androids vaak op na ~anderhalf jaar.

En dat hele OS is gebouwd, door een bedrijf, dat graag zo veel mogelijk commerciële/privé gegevens verzamelt van klanten om advertenties te verkopen.
Tenzij je wilt rooten/tweaken (met mogelijk verlies van garantie, of de kans om je telefoon tot baksteen te verheffen) is dat probleem moeilijk op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 15:44
hyptonize schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 18:30:
Juist omdat de iPhone 6 aangekondigd is zal de vraag minder zijn. Mensen die een iPhone willen kopen zullen nu wachten op de iPhone 6, omdat ze juist de nieuwe telefoon willen, óf omdat dan de prijs van de 5S omlaag gaat. In de tussentijd zullen er wellicht minder iPhone 5S's verkocht worden, en dus stijgt de prijs (vraag/aanbod verhouding)
Tenzij je het over Breitling horloges of Rolls-Royces hebt met een omgekeerde prijselasticiteit, ligt de relatie prijs en vraag/aanbod precies andersom. Namelijk als de verhouding vraag/aanbod daalt, daalt ook de prijs om vraag en aanbod weer in evenwicht te krijgen.
Een andere optie is dat het aanbod daalt, maar aangezien de 5s te koop blijft en er geen voorraadtekorten zijn lijkt me dat sterk.

TLDR: bij een dalende vraag zou de prijs juist moeten dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorispat
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-02 10:17
Anoniem: 601896 schreef op maandag 22 september 2014 @ 11:32:
[...]

Waar IOS machines 4 jaar software ondersteuning krijgt, houdt het bij Androids vaak op na ~anderhalf jaar.

En dat hele OS is gebouwd, door een bedrijf, dat graag zo veel mogelijk commerciële/privé gegevens verzamelt van klanten om advertenties te verkopen.
Tenzij je wilt rooten/tweaken (met mogelijk verlies van garantie, of de kans om je telefoon tot baksteen te verheffen) is dat probleem moeilijk op te lossen.
Er is all vaker naar buiten gekomen dat Apple dit simpelweg doet om toestellen te verkopen leuk ios 7 of 8 op een iPhone 4s maar het toestel is niet meer vooruit te branden gebruikers genoeg die moord en brand roepen na een bijna verplichte update veel applicaties werken immers niet meer wanneer je niet update .

Verder moet je de gebruikersvoorwaarde bij Apple eens lezen https://www.apple.com/legal/privacy/nl/
Weinig verschil met Google

Ja het updatebeleid van veel Android oem's kan beter maar is veel minder belangrijk omdat google heel veel update via play services ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Bender schreef op maandag 22 september 2014 @ 00:58:
Prijs stijgt zodat het prijs verschil tussen 5 en 6 kleiner wordt en mensen sneller een 6 kiezen (en meer uitgeven). Dus meer stijging is aannemelijk.
That sir, makes absolutely no sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-06 15:55
Niku schreef op maandag 22 september 2014 @ 18:39:
[...]

That sir, makes absolutely no sense.
It absolutely does make sense. Los van of het echt gebeurt (of zal gebeuren), is de gedachte op zich helemaal niet raar. Immers, door het prijsverschil tussen de 5s en de 6 klein(er) te houden, zul je meer waar voor je geld krijgen bij een 6 dan bij een 5s. Dan is de keuze makkelijk gemaakt: net iets meer geld uitgeven voor "veel" meer functionaliteit voor je geld. Kopers worden zo gestimuleerd om eerder voor een 6 te gaan dan voor een 5s. Is de 5s een stuk goedkoper (bv. 450 euro), dan loont het weer om voor een 5s te gaan dan voor een 6. Hierbij uitgaande van drie dingen: a) de koper heeft ook meer geld te besteden dan enkel de aankoopprijs van de 5s, b) de koper hoeft niet persé de snelste te hebben ongeacht de prijs maar wil graag de meeste performance per euro en c) de performance per euro is makkelijk te meten en te vergelijken tussen producten. Voor dat laatste zijn meer dan zat reviews te vinden, maar ook voor degenen die die reviews niet lezen en in de Apple Store in Amsterdam of Den Haag staan en moeten kiezen tussen de goedkoopste 5s voor 599 en goedkoopste 6 voor 699 is de keuze niet heel erg moeilijk: dan geef je die 100 euro extra uit en ga je gewoon voor die 6 (en ook hier even los van de vraag of je voorkeur bij een grote telefoon of kleine telefoon ligt, dat is natuurlijk een discussie apart en waar eenieder voor zichzelf een al dan niet monetaire waarde aan zal geven).

Mocht bovenstaand verhaal niet helder zijn een ander voorbeeld ter verduidelijking: de snelste Nvidia GTX 9-serie is de GTX980 voor 535 tot 550 euro. Maar de echte value for money (performance per euro) binnen de GTX 9-serie zit hem in de GTX970 voor 320 tot 340 euro (aldus Anandtech). Was de vanafprijs van de GTX970 echter 450 euro of meer (ik schat dit nu even gemakshalve want het omslagpunt kun je gewoon precies uitrekenen), dan "loont" het om de GTX980 te nemen omdat je dan meer performance per euro krijgt, oftewel meer value for money. Door de GTX970 hoger te prijzen, stimuleer je potentiële kopers om voor een GTX980 te gaan.
Offtopic: gelukkig hebben we AMD om dit laatste te voorkomen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Sky Lynx schreef op maandag 22 september 2014 @ 23:50:
[...]

It absolutely does make sense. Los van of het echt gebeurt (of zal gebeuren), is de gedachte op zich helemaal niet raar. Immers, door het prijsverschil tussen de 5s en de 6 klein(er) te houden, zul je meer waar voor je geld krijgen bij een 6 dan bij een 5s. Dan is de keuze makkelijk gemaakt: net iets meer geld uitgeven voor "veel" meer functionaliteit voor je geld. Kopers worden zo gestimuleerd om eerder voor een 6 te gaan dan voor een 5s. Is de 5s een stuk goedkoper (bv. 450 euro), dan loont het weer om voor een 5s te gaan dan voor een 6. Hierbij uitgaande van drie dingen: a) de koper heeft ook meer geld te besteden dan enkel de aankoopprijs van de 5s, b) de koper hoeft niet persé de snelste te hebben ongeacht de prijs maar wil graag de meeste performance per euro en c) de performance per euro is makkelijk te meten en te vergelijken tussen producten. Voor dat laatste zijn meer dan zat reviews te vinden, maar ook voor degenen die die reviews niet lezen en in de Apple Store in Amsterdam of Den Haag staan en moeten kiezen tussen de goedkoopste 5s voor 599 en goedkoopste 6 voor 699 is de keuze niet heel erg moeilijk: dan geef je die 100 euro extra uit en ga je gewoon voor die 6 (en ook hier even los van de vraag of je voorkeur bij een grote telefoon of kleine telefoon ligt, dat is natuurlijk een discussie apart en waar eenieder voor zichzelf een al dan niet monetaire waarde aan zal geven).

Mocht bovenstaand verhaal niet helder zijn een ander voorbeeld ter verduidelijking: de snelste Nvidia GTX 9-serie is de GTX980 voor 535 tot 550 euro. Maar de echte value for money (performance per euro) binnen de GTX 9-serie zit hem in de GTX970 voor 320 tot 340 euro (aldus Anandtech). Was de vanafprijs van de GTX970 echter 450 euro of meer (ik schat dit nu even gemakshalve want het omslagpunt kun je gewoon precies uitrekenen), dan "loont" het om de GTX980 te nemen omdat je dan meer performance per euro krijgt, oftewel meer value for money. Door de GTX970 hoger te prijzen, stimuleer je potentiële kopers om voor een GTX980 te gaan.
Offtopic: gelukkig hebben we AMD om dit laatste te voorkomen 8)
Onzin. De kans dat je klanten, die niet sterk merkgebonden zijn en die eens een goedkopere iPhone willen proberen, weg jaagt naar de concurrent is veel te groot. Ook wel kannibalisme genoemd, het opeten van je eigen marktaandeel. Gebeurt niet. Het klinkt misschien aannemelijk, misschien, maar het gebeurt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
Niku schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 08:14:
[...]

Onzin. De kans dat je klanten, die niet sterk merkgebonden zijn en die eens een goedkopere iPhone willen proberen, weg jaagt naar de concurrent is veel te groot. Ook wel kannibalisme genoemd, het opeten van je eigen marktaandeel. Gebeurt niet. Het klinkt misschien aannemelijk, misschien, maar het gebeurt niet.
Natuurlijk, dat gebeurt ook. Maar daar had ik het niet over en was ook niet mijn punt.

Ik doelde op de groep mensen die graag een iPhone willen hebben en daarbij willen blijven, en dus zodanig merkgebonden zijn dat ze niet (gauw) weg te jagen zijn naar de concurrent. En dit type gebruikers is bij Apple groter dan bij welke andere concurrent (merk of OS), getuige alleen al de verkooprecords die ieder jaar worden verbroken in het openingsweekend voor telkens duurdere iPhones. Het is dus wel duidelijk geworden in de afgelopen 7 jaar dat Apple de meest merkgetrouwe klanten heeft (voor wat betreft de in deze topic besproken product iPhone). Jouw punt gaat daarom in zijn algemeenheid vooral op voor andere merken en OS'en, waar het overstappen van een Sony naar een Samsung of van een Nokia naar een LG veel vaker voorkomt (ik heb geen statistisch onderzoek hiernaar gedaan maar we voelen allemaal op onze klompen aan dat dit zo is). Kannibalisme is voor Apple een nagenoeg niet-bestaand probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Sky Lynx op 23-09-2014 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlink
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sky Lynx heeft gelijk. Is marketing 101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Sky Lynx schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 12:17:
[...]

Natuurlijk, dat gebeurt ook. Maar daar had ik het niet over en was ook niet mijn punt.

Ik doelde op de groep mensen die graag een iPhone willen hebben en daarbij willen blijven, en dus zodanig merkgebonden zijn dat ze niet (gauw) weg te jagen zijn naar de concurrent. En dit type gebruikers is bij Apple groter dan bij welke andere concurrent (merk of OS), getuige alleen al de verkooprecords die ieder jaar worden verbroken in het openingsweekend voor telkens duurdere iPhones. Het is dus wel duidelijk geworden in de afgelopen 7 jaar dat Apple de meest merkgetrouwe klanten heeft (voor wat betreft de in deze topic besproken product iPhone). Jouw punt gaat daarom in zijn algemeenheid vooral op voor andere merken en OS'en, waar het overstappen van een Sony naar een Samsung of van een Nokia naar een LG veel vaker voorkomt (ik heb geen statistisch onderzoek hiernaar gedaan maar we voelen allemaal op onze klompen aan dat dit zo is). Kannibalisme is voor Apple een nagenoeg niet-bestaand probleem.
Ik ga gedeeltelijk met je mee, Apple is altijd een speciaal geval. Maar, het gebeurt gewoon niet. Ook Apple past dit niet toe. Check de pricewatch maar, het gebeurt gewoon niet.

• Sky Lynx
Niku schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:58:
[...]

Ik ga gedeeltelijk met je mee, Apple is altijd een speciaal geval. Maar, het gebeurt gewoon niet. Ook Apple past dit niet toe. Check de pricewatch maar, het gebeurt gewoon niet.
Of het daadwerkelijk gebeurt of niet, daar ging het niet om in mijn betoog. Het ging erom of de opmerking van Bender 'sense' maakte of niet. Daarom begon ik mijn eerste post ook met de woorden "Los van of het echt gebeurt (of zal gebeuren)".

Maar goed, je vervolgt met de constateringen dat het 'gewoon niet gebeurt' en 'Apple past dit niet toe'. Dat is op zich al interessant genoeg om ook daarop even in te gaan als zijweg in de discussie. Kort en krachtig: Apple past het al toe. Kijk maar naar de prijsstelling van de iPhone 6 16GB (€699) en iPhone 6 64GB (€799; niet geheel ontoevallig dezelfde prijs als de iPhone 5S 32GB vorig jaar bij lancering). Als je een beetje smartphone gewend bent en goed gebruikt (lees: meerdere apps en een handjevol games installeert), dan weet je dat die 16GB zo vol zit en je al gauw meer ruimte nodig hebt. Dan geef je die €100 maar al te graag uit voor de 64GB (more value for money). Dit is een bewuste, weldoordachte prijsstelling van Apple om klanten te kietelen naar de 64GB versie. En ik ben niet de enige persoon die daar zo over denkt. Bovendien is dit niet zo heel erg verrassend....omdat er voor Apple wellicht een belang van $4 miljard of meer mee gemoeid is (deze laatste link is alleen al vanwege de relatief simpele onderliggende berekening zeker de moeite waard om te lezen).

En ja, dat zijn meerdere afzonderlijke links waar je op kunt klikken :O

Extra: soms zit er eentje tussen die iets te goed heeft geluisterd naar een oud-CEO en denkt dat zijn filosofie door blijft leven. Gelukkig zijn er nog altijd de comments waarin de schrijver van het artikel uit de droom wordt geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 626454

Ik zou heel graag Iphone 5S kopen, maar gaat hij gemakkelijk stuk? Groetjes Robbe :)F :)B :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Anoniem: 626454 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:27:
Ik zou heel graag Iphone 5S kopen, maar gaat hij gemakkelijk stuk? Groetjes Robbe :)F :)B :Y)
Voordat je verder gaat met posten: Het algemeen beleid ;)
Pagina: 1