Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor 550-650 euro, student/werk/series/photoshop

Pagina: 1
Acties:

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben op zoek naar een laptop die gemaakt wordt om ermee te werken. Dan gebruik ik oornamelijk het Office Pakket, eventueel lichte Photoshop werkzaamheden. Ook zou het fijn zijn als ik via HDMI kabel iets kan laten zien op mijn TV. Daarnaast vind ik het ook leuk om series en films te kijken.
Gamen zal niet heel bijzonder er op gedaan worden. Daar heb ik in principe de PC voor.

Wat is je budget?
550-650 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Valt mee, ik zal er niet mee in de trein zitten. Het zal altijd wel zijn op plaatsen met stroomvoorziening. 15,6' lijkt me qua schermgrootte heel mooi.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen voorkeuren wat dit betreft.

Zelf heb ik met behulp van de Pricewatch en de website https://www.cpubenchmark.net verschillende laptops in mijn prijsklasse vergeleken en ik kom op de volgende drie modellen uit.

http://tweakers.net/price...;339191;408094/categorie/

- Lenovo IdeaPad Z510
- Lenovo Thinkpad Edge E531 (N4I29MH)
- Lenovo IdeaPad Z50-70-0140

Opvallend hier, idd enkel Lenovo laptops. Ik heb zelf geen idee of deze daadwerkelijk goed zijn. Ik heb alle 15/20 laptops die overbleven vergeleken op basis van de processor benchmark. Hierbij kwamen de volgende gegevens uit:
Intel Core i5-4200M @ 2.50GHz Benchmark: 4133
Intel Core i5-3230M @ 2.60GHz Benchmark: 3961
Intel Core i5-4210U @ 1.70GHz Benchmark: 3523

Qua PC heb ik met een processor AMD Phenom II X4 955 ook een benchmark van rond de 4000. Dus ik met mijn beperkte computerkennis ging er vanuit dat je met de eerdere genoemde processoren wel een erg goede laptop hebt. Ik kan de grafische kaarten lastig vergelijken omdat er 2 laptops Intel HD Graphics hebben en dat zegt mij niets.

Kunnen jullie mij aankooptips geven? Een duidelijke (persoonlijke) favoriet uit deze 3? Zijn er vergelijkbare/betere voor minder? Zie ik iets over het hoofd? Krijg ik voor enkele tientjes meer zóveel beter, dat ik beter een maand langer kan sparen?

Brand los! Alvast bedankt.

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-11 08:09

lolhoo

Just reboot and relax

Om je een beetje op gang te helpen.
De intel hd kaarten zijn goed genoeg als je een lichte game op low of gewoon standaard desktop dingen doet.
Ik zal zelf niet voor de i5-4210u gaan want die is speciaal gemaakt om zuinig te zijn.
Je levert hier dus prestaties voor in.
Het is dus de keuze voor je zelf of je een nieuwere generatie proc belangrijker vind dan een externe videokaart.
Verwacht trouwens geen mega specs van de videokaart.
Dan moet je echt een gtx serie hebben en dit is een gt.
Ik hoop je keuze met deze info wat makkelijker te maken.

Did you try to put it off and on again?

• De-Hamster
Ah oke duidelijk, ik zie idd wel dat heel veel laptops die processor erin hebben en ook vaak processors met U op het einde. Ik zie dan op de benchmarks nog wel eens een Intel Core i3 xxxxM variant hoger scoren dan een Intel Core i5 xxxxU variant. Is het dan ook echt zo dat deze beter is, of willen benchmarks niet zoveel zeggen als ik denk?

Ik lees trouwens overal over SSD, is dat bij zo'n laptop als waar ik hem voor wil gebruiken ook echt een toegevoegde waarde? Ik vind het namelijk vreemd om van een 1Tb/500GB HD 'terug' te moeten naar iets rond de 128GB. Natuurlijk zou dit veel sneller zijn, maar het lijkt me juist net te weinig.

Zie ik geen modellen/laptops over het hoofd die net zo goed zijn ook zeker in overweging genomen kunnen worden?

[ Voor 24% gewijzigd door De-Hamster op 16-09-2014 18:47 ]

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:50

Keep it cool

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-11 08:58
pricewatch: Lenovo IdeaPad G710-00706 of pricewatch: Lenovo IdeaPad G710-00706 deze hebben een zeer krachtige quadcore i7 CPU! Wel 17" laptops (maar dat lijkt me in jouw geval geen nadeel). Ik heb net een 17" laptop voor m'n vriendin gekocht, en da's echt super om zo'n groot scherm te hebben.

Assumption is the mother of all F'-ups

• De-Hamster
DrIezie schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 22:11:
pricewatch: Lenovo IdeaPad G710-00706 of pricewatch: Lenovo IdeaPad G710-00706 deze hebben een zeer krachtige quadcore i7 CPU! Wel 17" laptops (maar dat lijkt me in jouw geval geen nadeel). Ik heb net een 17" laptop voor m'n vriendin gekocht, en da's echt super om zo'n groot scherm te hebben.
Hmm, die processor scoort met 7739 ver boven elke andere laptop die ik heb bekeken. Daarnaast heeft hij voor laptop begrippen twee leuke speakers wat het kijken van series fijner maakt. Toch twijfel ik heel erg hoe eenvoudig een 17inch laptop mee te nemen is. Ook zijn dit beide laptops met een resolutie van 1600×900 terwijl ze wel een schermdiagonaal hebben van 17 inch. De eerder genoemde 15,6 inch hebben allemaal 1920x1080 als resolutie.

- Klopt dit dat het scherm qua resolutie dan een heel stuk minder is? Is 1920x1080 niet een beetje de norm, zeker bij grotere schermen?
- Is deze enorm sterke processor een sterkere vooruitgang dan een model uit de OP of zelfs een ander model met SSD binnen mijn wensen en budget wat ik in mijn vorige post al afvroeg?
Een heel erg aantrekkelijke aanbieding, alleen vind ik dit weer erg zonde van de resolutie, 1366 x 768. Ik wil met deze laptop toch wel een aantal jaren mee kunnen doen maar deze resolutie is nu al eigenlijk not done volgens mij. Zelfs in deze prijsklasse.

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Foxio schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 18:25:
Ik lees trouwens overal over SSD, is dat bij zo'n laptop als waar ik hem voor wil gebruiken ook echt een toegevoegde waarde? Ik vind het namelijk vreemd om van een 1Tb/500GB HD 'terug' te moeten naar iets rond de 128GB. Natuurlijk zou dit veel sneller zijn, maar het lijkt me juist net te weinig.
SSD in je laptop is de mooiste upgrade voor een laptop, zelfs oude dual core laptops die half afgeschreven zijn worden opeens snel, of iig perfect voor de basistaken. Voordeel is ook dat die dingen helemaal geen geluid produceren, als je laptop koeler dan ook niet te vaak gaat draaien, dan is je laptop fluisterstil.

Je kunt de DVD drive eruit halen en daarin je SSD stoppen(met behulp van een bracket), (faceplate van de DVD drive zet je er gewoon weer op) DVD's afspelen ga je toch niet vaak meer doen, iso files nemen dat over. Daarna zet je een schone install (aanbevolen optie) op je SSD of clone je je HDD partitie naar je SSD. Als je dan daarop alleen wat programma's installeert en je media bestanden en downloads op je HDD zet als 2e schijf, dan heb je helemaal geen last van te weinig geheugen. Ik gebruik mijn SSD al sinds vorig jaar november en heb nooit gehad dat ik geheugen te kort kwam, alle troep/downloads die ik niet vaak gebruik gewoon op mijn HDD gezet.

Ik zou persoonlijk niet meer terug kunnen naar een HDD waar primair Windows op staat ;)

[ Voor 6% gewijzigd door iPodKiller op 16-09-2014 23:28 ]

• De-Hamster
iPodKiller schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 23:26:
[...]

SSD in je laptop is de mooiste upgrade voor een laptop, zelfs oude dual core laptops die half afgeschreven zijn worden opeens snel, of iig perfect voor de basistaken. Voordeel is ook dat die dingen helemaal geen geluid produceren, als je laptop koeler dan ook niet te vaak gaat draaien, dan is je laptop fluisterstil.

Je kunt de DVD drive eruit halen en daarin je SSD stoppen(met behulp van een bracket), (faceplate van de DVD drive zet je er gewoon weer op) DVD's afspelen ga je toch niet vaak meer doen, iso files nemen dat over. Daarna zet je een schone install (aanbevolen optie) op je SSD of clone je je HDD partitie naar je SSD. Als je dan daarop alleen wat programma's installeert en je media bestanden en downloads op je HDD zet als 2e schijf, dan heb je helemaal geen last van te weinig geheugen. Ik gebruik mijn SSD al sinds vorig jaar november en heb nooit gehad dat ik geheugen te kort kwam, alle troep/downloads die ik niet vaak gebruik gewoon op mijn HDD gezet.

Ik zou persoonlijk niet meer terug kunnen naar een HDD waar primair Windows op staat ;)
Ah, dit is wel een twijfelpunt. Op het moment ben ik nog veel te veel met DVDs en CDs bezig. Ik weet natuurlijk niet hoe lang nog. Elke game die ik zou willen spelen moet ik opstarten met een DVD etc. Als het idd de keuze is tussen of een DVD drive of een SSD denk ik dat mij op het moment de DVD drive meer waard is. Ik hoor inderdaad overal dat het systeem veel sneller zal zijn. Maar ik kom zometeen van een laptop af die echt heel oud werd: http://www.toshiba.nl/dis...ducts/satellite-l300-1bd/

Dus ik verwacht eigenlijk dat ik sowieso de komende X jaren wel een 'wow-gevoel' zal hebben met een van de eerdere opties. Wellicht over enkele jaren kan die SSD er altijd nog in.

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Dan koop je toch een externe DVD speler? ;)

• De-Hamster
iPodKiller schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 23:51:
Dan koop je toch een externe DVD speler? ;)
Hmm, alsnog laat ik dat nog even voor wat het is, aangezien dat voor mij nu geen punt van afweging is omdat ik in theorie in elke van de genoemde laptops de DVD drive zou kunnen vervangen door een SSD schijf.

Verder nog advies over mijn vragen?

"- Klopt dit dat het scherm qua resolutie dan een heel stuk minder is? Is 1920x1080 niet een beetje de norm, zeker bij grotere schermen?"

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-11 08:58
Foxio schreef op woensdag 17 september 2014 @ 00:07:
[...]

Hmm, alsnog laat ik dat nog even voor wat het is, aangezien dat voor mij nu geen punt van afweging is omdat ik in theorie in elke van de genoemde laptops de DVD drive zou kunnen vervangen door een SSD schijf.

Verder nog advies over mijn vragen?

"- Klopt dit dat het scherm qua resolutie dan een heel stuk minder is? Is 1920x1080 niet een beetje de norm, zeker bij grotere schermen?"
Tja, 1920x1080 is inderdaad de norm aan het worden, maar je moet je afvragen als je dat acht nodig hebt. Ik werk op m'n werk op een 14" laptop met de resolutie 1600x900, dat werkt gewoon goed. Ik moet niet meteen een hogere resolutie hebben. M'n Akoya 2212T heeft een 1920x1080 11.6" scherm, en dat is zwaar overkill, Win8.1 schaalt hier zelfs niet zo goed op (alles wordt te klein getoond). Op de 17.3" van m'n vriendin, vind ik het ook prettig werken hoor. Ik werk liever op een groot scherm met iets mindere resolutie, dan een klein scherm met hogere resolutie. Het is maar waar je zelf waarde aan hecht. My two cents: Deze laptop zal iets langer meegaan qua prestaties door z'n hele krachtige CPU. Liever een laptop die alles sneller verwerkt en een iets minder scherm heeft, dan een tragere laptop met een superscherm.

SSD kan je altijd upgraden, je CPU is een heel ander paar mouwen.

Assumption is the mother of all F'-ups

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
Als je hem niet binnen een paar weken nodig hebt zou ik als ik jou was een Lenovo Thinkpad E540 samenstellen. Voor jouw eisen zou ik aanraden om zeker het FHD scherm te selecteren, en de vingerafdruklezer. Dan kom je op iets meer dan €600. Voor €12 een batterij-upgrade is eigenlijk ook een no-brainer. Als je je games goed wil blijven spelen zou ik eigenlijk toch aanraden iets over je budget te gaan en voor €65 de GT740M toe te voegen.

Dan zit er wel een i3M CPU in. Je focust erg op de CPU benchmarks, maar daar merk je in de praktijk nauwelijks iets van en deze i3 is echt snel genoeg voor de komende jaren voor jouw gebruik. Waar je echt wat van gaat merken is, zoals al aangehaald, een SSD. De E540 heeft een vrij M.2 slot waar je een M.2 SSD in kan bouwen, en zo houd je dus je HDD voor opslag en de DVD-drive.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• lolhoo

lolhoo

Just reboot and relax

Ik heb zelf een iets mindere ervaring met de i3 serie.
Die missen in mijn geval net dat laatste beetje pit wat ik nodig heb.
Wat me trouwens nu pas opviel is dat de schijven van de laptops die jij had uitgezocht, allemaal een 5400 toeren schijven zijn.
Dit is nou niet bepaald heel snel.
Kan je beter voor een 7200 toeren gaan als je de hdd wil laten zitten.
Als je voor een ssd wil zou ik die achter af kopen.
De garantie van jouw laptop vervalt namelijk niet als je die zelf inbouwt.
Het is ook meteen goedkoper om het zelf te doen.
Ze vragen meestal de hoofdprijs voor een laptop met ssd.
Je kan dan ook prima een 256gb ssd erin zetten.
Je kan daarnaast dan ook van jouw oude hdd een externe hdd maken via een dockje.
Ook kan je zo hdd ombouwen tot usb.
Zo kitje kost je max 40 euro en kan je gewoon bij de mediamarkt halen.
Dit zet je met een paar schroefjes vast, en je hebt geen kennis nodig van hoe of wat want het past maar op een manier.

• De-Hamster
Heel moeilijk nu,
Mijn 1e keuze vanuit de OP is nu al nergens meer op voorraad. Z510. De optie om hem zelf samen te stellen en dan pas over twee weken de laptop binnenkrijgen is geen optie. k wil hem binnen enkele dagen, zo snel mogelijk hebben. Ik twijfel nu sterk of 17 inch uberhaupt wel een optie is, naar mijn mening vind ik dit veel te groot om mee te werken. Op dit moment vind ik 15,6 inch prima, zoals gezegd kom ik vanaf een 15,4 inch laptop en dat was prima.

SSD wordt denk ik toch een optie voor de latere termijn. Helaas dat ik nu met mijn eisen pakket niet heel veel keuze heb.

Scherm moet voor mijn idee full hd zijn, wellicht nog niet direct nu, maar over een paar jaar wil ik echt niets anders meer denk ik. Vandaar die keuze, daarnaast vind ik 15,6 inch perfect. En zit ik op 550-650 euro. Dan wil ik ook geen processor van de U familie. Dan komen er nog maar een paar uit de koker.

• lolhoo

lolhoo

Just reboot and relax

Dan zal ik voor optie 2 gaan.
De 4de generatie is nou niet echt zoveel sneller dan de 3de.

• De-Hamster
Zo vervelend dat er geen enkele laptop meer voldoet aan:

- 15,6 inch laptop
- 1920x1080
- Geen i3 of i5 xxxxU
- 650-700 euro max.

Terwijl deze er in eerste instantie wel was. Nu is het voor mij enorm irritant om een '2e keuze' te kiezen. Daarnaast de opvolger van deze Z510 is blijkbaar de Z50, die heeft en meet 500GB ipv 1TB en heet een slechtere processor. Heel vreemd dat Lenovo deze als opvolger neemt.

Ik kan met het huidige aanbod onmogelijk een andere laptop kiezen. Aangezien ik niets minder wil, ik kan namelijk niet kiezen of ik liever de goede processor of liever het full-hd gedeelte wil.

• De-Hamster
Mijn excuses dat ik een dubbelpost plaats. Ik was eens aan het rondzoeken en kwam bij:

https://www.bluelink.nl/product/N4I29MH

Lenovo ThinkPad Edge E531 Intel Core i5-3230M-2C-2.6GHz
4GB
500GB 7200rpm
DVD-Rec
15.6inch(1920x1080 nVIDIA Geforce GT740M

Voor 529,00 euro, zelfs nog onder mijn budget. Al zijn er nog uitbreidingen mogelijk. Is dit iets waar ik plezier aan ga beleven?

Als ander alternatief had ik:
http://www.mediamarkt.nl/...3,1383269.html?langId=-11

of

https://www.bluelink.nl/product/20AV002YMH

Maar die is al 160 euro duurder en amper beter als ik het vergelijk?

[ Voor 4% gewijzigd door De-Hamster op 18-09-2014 00:15 ]

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Foxio schreef op donderdag 18 september 2014 @ 00:13:
Mijn excuses dat ik een dubbelpost plaats. Ik was eens aan het rondzoeken en kwam bij:

Lenovo ThinkPad Edge E531 Intel Core i5-3230M-2C-2.6GHz
4GB
500GB 7200rpm
DVD-Rec
15.6inch(1920x1080 nVIDIA Geforce GT740M

Voor 529,00 euro, zelfs nog onder mijn budget. Al zijn er nog uitbreidingen mogelijk. Is dit iets waar ik plezier aan ga beleven?

Als ander alternatief had ik:
http://www.mediamarkt.nl/...3,1383269.html?langId=-11

of

https://www.bluelink.nl/product/20AV002YMH

Maar die is al 160 euro duurder en amper beter als ik het vergelijk?
Bluelink is ex. BTW

• De-Hamster
Thanks allemaal voor jullie hulp. De laptop van Bluelink is hem toch geworden. Voor die prijs moest ik haast altijd een concessie doen tussen een Full HD scherm of de Processor. Met deze processor zit ik niet eens zo ver van de i5 4200M af. Daarnaast heeft die zoals hierboven geadviseerd werd een 7200rpm harde schijf.
Tenslotte heb ik de laptop z.s.m. nodig dus kon ik niet nog enkele weken wachten op nieuwe modellen. Laptops van merken als Medion en MSI durfde ik niet, had ik geen goed gevoel bij.

Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken.

[ Voor 8% gewijzigd door De-Hamster op 18-09-2014 09:31 ]

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
Dan zou ik hem wel via de gewone Lenovo site bestellen ben je namelijk goedkoper uit.
Met de coupon afn9nr krijg je nog 7% korting.

Maar als student kun je ook nog Lenovo mailen op josullivan@lenovo.com en dan vragen naar Lenovo's affinity program for students en dan kun je er 10% korting uit slepen.

En om je nog even aan het twijfelen te brengen je zou ook nog voor een E540 kunnen gaan ongeveer de zelfde specs alleen dan goedkoper wel iets minder solide als de L serie.
De E540 kun je via de Duitse Lenovo site nog goedkoper krijgen met de coupon LENOVO-10-SEP, en dan als je op "zur kasse gehen" hebt geklikt in de adresbalk Locale=de_DE aan te passen naar Locale=nl_NL

[ Voor 98% gewijzigd door job89 op 18-09-2014 11:04 ]

• De-Hamster

Deze heb ik inmiddels gekocht. Wilde per se een Nederlandse zaak hebben waar ik hem kan halen. Daarom ook niet gekozen voor Cyberport. Daarnaast is dit model volgens mij niet voor die prijs op de Lenovo site te krijgen?
Pagina: 1