Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Doden bij kettingbotsingen Zeeland

Bij een aantal kettingbotsingen op de A58 zijn twee doden gevallen. In de dichte mist botsten zeker 150 voertuigen op elkaar. De ravage op de weg is enorm. Volgens de Veiligheidsregio Zeeland is er een fors aantal gewonden.

De politie, brandweer en ambulances zijn massaal uitgerukt. Het ambulancepersoneel gaat voor een deel te voet langs de auto's, omdat de medewerkers met hun voertuigen niet bij de gewonden kunnen komen.

De weg is tussen Goes en Middelburg is bij Heinkenszand in beide richtingen dicht.
Als ik Wikipedia mag geloven is het een van de ergere kettingbotsingen in jaren.

Ik hoop dat het allemaal meevalt met het aantal slachtoffers en dat het aantal doden niet verder oploopt.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

We hebben het in Belgie ook gehad een paar maanden geleden. Hopen dat het aantal slachtoffers meevalt inderdaad.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
http://www.bndestem.nl/re...ingen-op-de-a58-1.4534800

Minstens twee doden, daar gaan er vast nog bijkomen. :/

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dafuq, dat zijn er een hoop. Narigheid met die doden ook.

Mijn vriendin was een maand of anderhalf terug betrokken bij een kettingbotsing, dat waren maar 4 auto's, maar we zijn nu nog steeds met de afhandeling bezig. Ben blij dat ik nu niet bij een autoverzekeraar werk :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat op elkaar plakken is niet goed mensen. Zelfs een mistbank is normaal doorheen te komen. Rij maandelijks door de Ardennen/Eiffel naar Saarbrucken voor familiebezoek.

Regelmatig wel last van mistbanken die het zicht tot 2% verminderen. Gewoon je baan aanhouden, niet abrupt remmen en op de lichten van je voorganger letten en de lijn langs je auto. Men vloekt wel altijd op die Belgen dat ze hun mistlampen te vroeg aan doen. Maar dat is niet zonder reden.

Oke nu krijg ik minnetjes en zo, en ik was er niet bij enzo. Maar kijk toch eens op de NL snelwegen. vind men niet dat iedereen te dicht op elkaar zit. Nergens voor nodig. Hou afstand, so what dat ze dan van rechts tussenvoegen. Boeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:26

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:17:

Oke nu krijg ik minnetjes en zo, en ik was er niet bij enzo. Maar kijk toch eens op de NL snelwegen. vind men niet dat iedereen te dicht op elkaar zit. Nergens voor nodig. Hou afstand, so what dat ze dan van rechts tussenvoegen. Boeie.
In de randstad is er geen ruimte om 2 seconde afstand te houden. de wegen zitten gewoon vol.
Maar ik ken de A58 niet. maar afstand zal zeker een rol hebben gespeeld. zeker in zeer dichte mist probeer ik zoveel mogelijk afstand te houden maar nog wel de mistlampen van mijn voorganger te zien zodat ik kan zien wat hij aan het doen is. maar ik denk dat de mist hier dichter is geweest, 150 auto's x 2 banen * 4 meter = 300 meter aan ongeluk.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Misschien kan men hier ook wat leer uit trekken dat afstand en snelheid op elkaar afstemmen met zulke dichte mist belangrijk is. Wel erg extreem, zoveel voertuigen op elkaar geknald moet ik zeggen, zelfs doden erbij, hoop dat de rest van de gewonden er redelijk aan toe is.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

150 auto's, dat is wel echt een hoop :(

Afstand houden is 1, maar in dit soort gevallen zijn het vaak vrachtwagens met 90 per uur die achterop de file rijden, dan gaat het hard. Kijken of dat hier ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 14:59
Tsja op de radio ook een mevrouw ... muur van mist ... en gelijk maar vol op de rem ... tsja daar heb je dan de ellende al. Snap opzich dat je het doet, want je weet niet of je de eerste bent die erin gereden is .. maar vol op de rem is ook niet bepaald bevordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:26

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

vol op de rem is nooit handig.
Ik heb altijd geleerd om geleidelijk dan de snelheid omlaag te brengen. maar ik kan me voorstellen dat het een paniek reactie is.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-10 16:18

bonyuri

Investigator!

Ik rijd iedere dag vanuit Zeeland richting Brabant, en vanochtend was het tussen Vlissingen en Goes ook al langzamer rijden dan normaal.
Zelfs nog even helemaal stil gestaan op een stuk waar je normaal echt gemakkelijk 130+ kan rijden (net na afrit Goes)
Waarschijnlijk is het dan achter me gebeurd :'(

edit:
Ja hoor, ik denk dat dit afrit Goes is
Afbeeldingslocatie: http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.4535026.1410858751!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_800_600/image-4535026.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door bonyuri op 16-09-2014 11:50 ]

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Smuggler schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:47:
vol op de rem is nooit handig.
Ik heb altijd geleerd om geleidelijk dan de snelheid omlaag te brengen. maar ik kan me voorstellen dat het een paniek reactie is.
Denk opzich ook wel dat je het deels kan zien aankomen, maar omdat het vaak niet meer dan een flard is waarbij je gewoon door kunt rijden en dus slechts heel incidenteel zo erg is, je er niet meer preventief de snelheid voor verlaagd.
Mjah inderdaad .. don't panic and hope for the best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Er waren 41 ambulances opgeroepen, zelfs vanuit Gelderland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Doet een beetje denken aan Wikipedia: Verkeersramp bij Breda, was ongeveer zelfde soort omstandigheden.

Hoorde dat er ook iets van 20 brandweerwagens en 2 traumaheli's bij betrokken waren.

Heftige shit allemaal.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:43
Zeeuw meldt zich :/

Vele collega's van me zaten er middenin. Ik werk op een regionale MBO in Zeeland, met overal wel vestigingen en natuurlijk collega's en leerlingen die daar langs moeten. Ook paar vrienden van me die in de file stonden. Toppunt 1 bekende van me die een foto apped terwijl die 3 meter achter het ongeluk staat en spreekt van een engeltje op zijn schouder.

Momenteel is ziekenhuis Goes omgetoverd naar crisiscentrum voor deze GRIP4 situatie. Mensen die opgevangen dienen te worden, maar niet gewond, worden verplaatst naar een opvangplek bij ik meen Arnemuiden. Zover ik weet worden ambulances die richting Goes moeten, omgeleid naar ziekenhuis Terneuzen.

Voor wat betreft de verkeerssituatie, rondom Goes is het in de spits extreem druk. De A58 is eigenlijk de enige verkeersader van en naar Zeeland. Vooral bij Goes komt er veel verkeer de A58 op, en gaan er daar af. Het is daar echt heel druk. Ook is het wegdek daar niet altijd in goede staat. het gebeurd geregeld dat er daar ongelukken gebeuren. Maar zo erg als vanmorgen, nee, dat hebben we nog niet meegemaakt.

Deze site is behoorlijk actueel als het gaat om alarmeringen in Zeeland: www.hvzeeland.nl maar is momenteel vanwege het vele bezoek moeilijk bereikbaar. Ook daar kun je, net als op pzc.nl veel foto's vinden. Ik ga ze hier in ieder geval niet posten.

Eigenlijk iedereen hier is wel een beetje geschokt. Het is dan even heel erg dichtbij, en we hopen maar dat er zo weinig mogelijk slachtoffers gevallen zijn.

;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Heftig, deze weg heeft helaas geen filestaartbeveiliging (automatische incident detectie) met matrixborden.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 16:38

Rub3s

+3 , omdat het kan

Dat is waarschijnlijk omdat er nooit echt file staat (behalve bij de jaarlijkse invasie van de duitsers in de zomer), alleen de afrit naar Goes staat volgens mij elke ochtend vast.

Al ga ik 's ochtends niet over de a58, dus zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 10:43
Dat klopt. Afslag Goes/Poel staat in de spits altijd vast. Verder staat er eigenlijk nooit echte file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 13:28
Ik had een filmpje gezien op NU.nl dacht ik, daar kon je zien hoe dicht de mist was. Ging nergens over, lijkt me niet eens prettig om daar door heen te moeten rijden. Vooral niet als je zelf aan komt rijden en je ziet ze ineens stilstaan, dan ga je vol op de rem, maar dan moet diegene achter jouw het ook maar optijd zien. Hopen dat het aantal gewonden / doden beperkt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

donny007 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:22:
Heftig, deze weg heeft helaas geen filestaartbeveiliging (automatische incident detectie) met matrixborden.
Al was die detectie er wel, 99 procent van de mensen trekt zich van de matrixborden niets tot weinig aan, zou dus weinig helpen...

Daarnaast is dat stuk van de A58 over het algemeen vrij rustig (andere stukken A58 zijn wel moordend druk, bij Bergen op Zoom/Roosendaal, en tussen Tilburg en Eindhoven etc).

Edit: lees dat volgens sommigen ooggetuigen er gewoon met 130+ km/h doorgejaagd werd, ondanks een zicht van max 50 meter of minder. Als dat waar is, wat een idioten zeg...

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 16-09-2014 12:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

wildhagen schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:32:
[...]

Al was die detectie er wel, 99 procent van de mensen trekt zich van de matrixborden niets tot weinig aan, zou dus weinig helpen...

Daarnaast is dat stuk van de A58 over het algemeen vrij rustig (andere stukken A58 zijn wel moordend druk, bij Bergen op Zoom/Roosendaal, en tussen Tilburg en Eindhoven etc).

Edit: lees dat volgens sommigen ooggetuigen er gewoon met 130+ km/h doorgejaagd werd, ondanks een zicht van max 50 meter of minder. Als dat waar is, wat een idioten zeg...
De mist was zo dicht dat ik denk dat je die matrix borden vanochtend niet eens had gezien :/

Verder viel het me op dat er best veel mensen met dag-rij-licht reden, en dus aan de achterkant geen licht voerden, echt onbegrijpelijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10 22:25
Vanmorgen was het inderdaad heel erg mistig, ik zit dan niet in Zeeland maar toch. Was zeiknat toen ik op de zaak kwam (fiets altijd naar mijn werk)

Maar ik sta er telkens maar weer versteld van hoe veel mensen er zonder licht rijden! Dat is echt te triest voor woorden. Als ik de auto in stap is de eerste handeling die ik doe mijn dimlichten aanzetten. Ik irriteer me mateloos aan mensen die geen verlichting aanzetten, ook overdag. Je bent gewoon veel beter zichtbaar met verlichting aan.

En wat ik verder ook niet snap is dat er bij dagverlichting op nieuwere auto's niet voor is gekozen om de achterlichten ook gewoon aan te zetten? Je ziet nu heel vaak van die nieuwe auto's rijden waarbij de koplampen wel branden maar de achterlichten niet.

Detecteert die dagverlichting trouwens ook mist? Lijkt mij van niet...

Wel heftig in ieder geval, laten we hopen dat het aantal slachtoffers niet hoger wordt. Maar als de mist erg dicht is dan zie je echt geen steek.
bonyuri schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:52:
[...]

De mist was zo dicht dat ik denk dat je die matrix borden vanochtend niet eens had gezien :/

Verder viel het me op dat er best veel mensen met dag-rij-licht reden, en dus aan de achterkant geen licht voerden, echt onbegrijpelijk :X
Dat krijg je er dus van als er nooit naar hoeft om te kijken, dan weten mensen geeneens meer hoe ze hun lichten aanzetten en ze staan er ook niet meer bij stil...

[ Voor 33% gewijzigd door Vlassie1980 op 16-09-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:07:
Vanmorgen was het inderdaad heel erg mistig, ik zit dan niet in Zeeland maar toch. Was zeiknat toen ik op de zaak kwam (fiets altijd naar mijn werk)

Maar ik sta er telkens maar weer versteld van hoe veel mensen er zonder licht rijden! Dat is echt te triest voor woorden. Als ik de auto in stap is de eerste handeling die ik doe mijn dimlichten aanzetten. Ik irriteer me mateloos aan mensen die geen verlichting aanzetten, ook overdag. Je bent gewoon veel beter zichtbaar met verlichting aan.

En wat ik verder ook niet snap is dat er bij dagverlichting op nieuwere auto's niet voor is gekozen om de achterlichten ook gewoon aan te zetten? Je ziet nu heel vaak van die nieuwe auto's rijden waarbij de koplampen wel branden maar de achterlichten niet.

Detecteert die dagverlichting trouwens ook mist? Lijkt mij van niet...

Wel heftig in ieder geval, laten we hopen dat het aantal slachtoffers niet hoger wordt. Maar als de mist erg dicht is dan zie je echt geen steek.

[...]

Dat krijg je er dus van als er nooit naar hoeft om te kijken, dan weten mensen geeneens meer hoe ze hun lichten aanzetten en ze staan er ook niet meer bij stil...
Nee mensen worden steeds luier. De lichtsensor vindt mist "licht" genoeg. Dus bam uit alle lampen. En niemand die er over nadenkt ze zelfs maar aan te zetten. 8)7
Ook veel mensen zien stadslicht als vervanger voor het ontbrekende daglicht. Dat geeft ook een stuk minder licht die twee gloeiende pitjes.
Gewoon verplicht licht aan als je rijdt. Dan is iedereen goed zichtbaar. Ook die grijze prius in de mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:15:
[...]

Nee mensen worden steeds luier. De lichtsensor vindt mist "licht" genoeg. Dus bam uit alle lampen. En niemand die er over nadenkt ze zelfs maar aan te zetten. 8)7
Ook veel mensen zien stadslicht als vervanger voor het ontbrekende daglicht. Dat geeft ook een stuk minder licht die twee gloeiende pitjes.
Gewoon verplicht licht aan als je rijdt. Dan is iedereen goed zichtbaar. Ook die grijze prius in de mist.
Amen, en niks tegen grijze auto's hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:17:
[...]

Amen, en niks tegen grijze auto's hè ;)
Nee hoor, als je maar in je achterhoofd houdt dat je snel wegvalt tegen de achtergrond met die kleur.
(ik rij zelf ook een grijze auto).

Hetzelfde met laagstaande zon, als jij er in kijkt zie je je tegenliggers niet. Hun zien jou des te beter, dus waarom zouden ze de lampen aan doen, ze zien jou toch goed. |:(

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2014 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:15:
[...]
Ik moest men licht vanochtend ook handmatig aan zetten. Ik zag een andere auto gewoon zonder licht de snelweg opdraaien vanochtend (de a58, wel wat later dan 8 uur).

Zelf was ik vanochtend ook niet zo verstandig: Zat achter een tractor op een tweebaansweg en moest die natuurlijk inhalen (ik zat ook in dezelfde dikke mist). Als ik een paar seconden later was geweest, had ik ook tegen een andere auto gezeten (tegenligger zag ik érg laat). Voortaan doe ik het dus rustig aan in zulke mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Rub3s schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:21:
[...]

Ik moest men licht vanochtend ook handmatig aan zetten. Ik zag een andere auto gewoon zonder licht de snelweg opdraaien vanochtend (de a58, wel wat later dan 8 uur).

Zelf was ik vanochtend ook niet zo verstandig: Zat achter een tractor op een tweebaansweg en moest die natuurlijk inhalen (ik zat ook in dezelfde dikke mist). Als ik een paar seconden later was geweest, had ik ook tegen een andere auto gezeten (tegenligger zag ik érg laat). Voortaan doe ik het dus rustig aan in zulke mist.
Niet zo verstandig is dan nog een understatement, je had op dat moment gewoon suïcidale neigingen ;)
Niet meer doen boy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
wildhagen schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:32:
[...]
Dat is omdat ze in 99% van de situaties zinloos zijn. RWS heeft een ernstig gebrek aan mensenkennis. Elke gedragswetenschapper kan je vertellen dat als 99% van de waarschuwingen ten onrechte zijn, dat dan de 1% terechte ook worden genegeerd.

Welke 99% is dan onterecht? Nou, al die aanwijzingen boven de dagelijkse files. 70 km aanduidingen om de hoofdrijbaan omdat een afslag vastloopt, zoals die elke dag doet. 70 km op de linkerbaan omdat er een auto op de vluchtstrook staat.De variabele maximumsnelheden rond de grote steden helpen de geloofwaardigheid van de signalering ook niet bepaald.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:16

BM

Moderator Spielerij
MSalters schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 14:13:
[...]
Welke 99% is dan onterecht? Nou, al die aanwijzingen boven de dagelijkse files.70 km aanduidingen om de hoofdrijbaan omdat een afslag vastloopt, zoals die elke dag doet..
Ik weet niet of je wel eens op zo'n afslag stilgestaan hebt, maar ik zou dan toch wel erg blij worden als het verkeer wat 3 meter naast me rijd niet met 130 langs komt vliegen...

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

BM schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 14:30:
[...]

Ik weet niet of je wel eens op zo'n afslag stilgestaan hebt, maar ik zou dan toch wel erg blij worden als het verkeer wat 3 meter naast me rijd niet met 130 langs komt vliegen...
Klopt, maar is 70 dan wel een handige snelheid? Bij het zien van de matrixborden gaat 90% van de mensen krampachtig op de rem, in plaats van netjes vaart te verminderen.
Hetzelfde zie je bij flitscontroles -> voor de zekerheid even flink op de rem trappen.

Mensen moeten gewoon zelf na blijven denken en blijven nagaan wat in welke situatie het beste is, dat had misschien vanochtend nog wat mensenlevens kunnen schelen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
bonyuri schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 14:40:
[...]

Klopt, maar is 70 dan wel een handige snelheid? Bij het zien van de matrixborden gaat 90% van de mensen krampachtig op de rem, in plaats van netjes vaart te verminderen.
Hetzelfde zie je bij flitscontroles -> voor de zekerheid even flink op de rem trappen.

Mensen moeten gewoon zelf na blijven denken en blijven nagaan wat in welke situatie het beste is, dat had misschien vanochtend nog wat mensenlevens kunnen schelen :(
Het probleem met common sense is dat het op de een of de andere manier niet zo common is. Dat zelf nadenken werkte ook niet, vandaar dat die matrixborden neergezet zijn. Wat overigens niet wil zeggen dat die matrixborden de oplossing zijn overigens. Ik ben zelf een voorstander van zoveel mogelijk automatiseren. Ik kan me voorstellen dat adaptive cruise control bijvoorbeeld enorm geholpen had, zeker als iedereen dat gehad had.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ja je blijft altijd zitten met het enorme leeftijdsverschil van de auto's op de weg. Ik kan met mijn moderne auto vreselijk hard remmen, maar degene achter mij heeft die snufjes misschien niet en klapt zo bovenop mijn kont. Gelukkig nog niet meegemaakt maar dat is wel een van de prioriteiten als ik vol moet remmen, de binnenspiegel checken. Ik doseer mijn remacties altijd zoveel als mogelijk.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Room42 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 14:55:
Ja je blijft altijd zitten met het enorme leeftijdsverschil van de auto's op de weg. Ik kan met mijn moderne auto vreselijk hard remmen, maar degene achter mij heeft die snufjes misschien niet en klapt zo bovenop mijn kont. Gelukkig nog niet meegemaakt maar dat is wel een van de prioriteiten als ik vol moet remmen, de binnenspiegel checken. Ik doseer mijn remacties altijd zoveel als mogelijk.
Ja, eensch, in mijn auto zit een radar gebouwd, Distronic genaamd, mijn auto ziet dus meer dan ikzelf in de mist of gewoon uberhaubt.

Als er dan iets gebeurt wat de afstand tot mijn voorganger ineens verkort klinkt er een alarm signaal en als ik dan vol remt, heeft de auto al uitgerekend hoeveel remkracht er moet gegeven worden om tot stilstand te komen.

Hierdoor sta ik wel snel stil, maar diegene achter mij, wat jij zegt, heeft die snufjes misschien wel helemaal niet en knalt dan bovenop je...

Wel enorm hoor, 150 auto's, pff alsof er ineens een muur opgegooid is waar ieder tegen aan gereden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Vorkie schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:00:
[...]

Ja, eensch, in mijn auto zit een radar gebouwd, Distronic genaamd, mijn auto ziet dus meer dan ikzelf in de mist of gewoon uberhaubt.
Ik weet niet hoe de techniek achter Distronic werkt, maar bij een bepaalde hoeveelheid vocht (zware regenval bv.) detecteert bijvoorbeeld de radar op mijn V40 (ACC) ook niets meer en schakelt uit. Zou kunnen dat mist net anders is (niet intens genoeg).
[...]

Dat is omdat ze in 99% van de situaties zinloos zijn. RWS heeft een ernstig gebrek aan mensenkennis. Elke gedragswetenschapper kan je vertellen dat als 99% van de waarschuwingen ten onrechte zijn, dat dan de 1% terechte ook worden genegeerd.

Welke 99% is dan onterecht? Nou, al die aanwijzingen boven de dagelijkse files. 70 km aanduidingen om de hoofdrijbaan omdat een afslag vastloopt, zoals die elke dag doet. 70 km op de linkerbaan omdat er een auto op de vluchtstrook staat.De variabele maximumsnelheden rond de grote steden helpen de geloofwaardigheid van de signalering ook niet bepaald.
Idem met het KNMI. Weeralarmen te pas en te onpas, maar op het moment dat er echt stront aan de knikker is, zijn ze het vaak vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

PWM schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:31:
150 auto's, dat is wel echt een hoop :(

Afstand houden is 1, maar in dit soort gevallen zijn het vaak vrachtwagens met 90 per uur die achterop de file rijden, dan gaat het hard. Kijken of dat hier ook het geval is.
Het was eerder andersom. Een vrachtwagenchauffeur die naast me in de file stond zei dat hij niet voluit durfde te remmen omdat er nog auto's dicht achter hem reden. Mensen die in de mist dicht achter een vrachtwagen gaan hangen zijn imho net zo gevaarlijk als degene die te hard rijden.

Overigens was het zicht over het algemeen redelijk, alleen op dat punt waar het ongeluk gebeurde was er een mistbank dus daar valt dan lastig op te anticiperen. Er stond bij Goes 1 agent met een rode lantaarn te zwaaien maar als je daar met 100+ in de mist voorbij rijdt zie je dat amper. Gelukkig kon ik nog op tijd remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Wat mensen ook nalaten om te doen is dat als ze opeens langzaam beginnen te rijden de 4 knipperlichten niet aanzetten. Diegene die achter aan komt kakken met hoge snelheid ziet de voorste auto wel remmen maar niet hoe snel het vertraagt.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

fredkroket schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:23:
Idem met het KNMI. Weeralarmen te pas en te onpas, maar op het moment dat er echt stront aan de knikker is, zijn ze het vaak vergeten.
Vaak nog wel, wanneer dan? Er is in de afgelopen vier jaar viermaal een weeralarm afgegeven. Te pas en te onpas?

Volgens mij ook een geval perceptie: onterechte waarschuwingen worden onthouden en breed uitgemeten. Terechte waarschuwingen vergeet iedereen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
kenneth schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:39:
[...]

Vaak nog wel, wanneer dan? Er is in de afgelopen vier jaar viermaal een weeralarm afgegeven. Te pas en te onpas?

Volgens mij ook een geval perceptie: onterechte waarschuwingen worden onthouden en breed uitgemeten. Terechte waarschuwingen vergeet iedereen.
Op de site van de KNMI zijn alleen de code rood als weeralarm terug te vinden, maar code geel wordt best geregeld gemeld (zeker afgelopen zomer) en dan is het vals alarm (oorzaak inderdaad: is van toepassing op slechts een deel van het land\provincie, en zelf wordt je niet getroffen). Code geel overzicht zie ik zo niet terug op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Code geel is geen weeralarm ;)

Edit:
Groen: Geen
Geel: Gevaarlijk weer
Oranje: Extreem weer
Rood: Weeralarm

[ Voor 69% gewijzigd door anandus op 16-09-2014 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:49:
Code geel is geen weeralarm ;)

Edit:
Groen: Geen
Geel: Gevaarlijk weer
Oranje: Extreem weet
Rood: Weeralarm
Strekking blijft; ik hoor het te vaak om nog serieus te nemen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

tweaker2010 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:26:
[...]

Het was eerder andersom. Een vrachtwagenchauffeur die naast me in de file stond zei dat hij niet voluit durfde te remmen omdat er nog auto's dicht achter hem reden. Mensen die in de mist dicht achter een vrachtwagen gaan hangen zijn imho net zo gevaarlijk als degene die te hard rijden.
Mensen die dicht achter een vrachtwagen gaan hangen zijn net zo gevaarlijk als degene die te hard rijden. Mist of geen mist. Je ziet absoluut niet wat er voor die vrachtwagen gebeurt en kan dus alleen maar reactief reageren en niet pro-actief.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
fredkroket schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:23:
[...]

Ik weet niet hoe de techniek achter Distronic werkt, maar bij een bepaalde hoeveelheid vocht (zware regenval bv.) detecteert bijvoorbeeld de radar op mijn V40 (ACC) ook niets meer en schakelt uit. Zou kunnen dat mist net anders is (niet intens genoeg).

[...]

Tot nu toe alleen nog maar een uitschakeling gehad met sneeuw, maar dan was ook de hele radar bedekt met een cm of 5 plaksneeuw.

Met zware regen heb ik nog geen melding gehad dat hij uitgeschakeld is vanwege onbetrouwbare metingen.

Blijf een voorstander van dit soort technieken, alleen mensen moeten er niet op vertrouwen, net zoals automatische verlichting, werkt ook niet goed met mist (omgeving erg licht), dus opletten of je verlichting wel aanblijft etc...

en een verplichte slipcursus erin gooien alvorens je roze kaartje mag ophalen lijkt mij ook wel verstandig, vaak zie je toch door onervarenheid, voorzichtigheid of gewoonweg geen idee hebben hoe je auto reageert dat er iets fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vorkie schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:58:
[...]

Tot nu toe alleen nog maar een uitschakeling gehad met sneeuw, maar dan was ook de hele radar bedekt met een cm of 5 plaksneeuw.

Met zware regen heb ik nog geen melding gehad dat hij uitgeschakeld is vanwege onbetrouwbare metingen.

Blijf een voorstander van dit soort technieken, alleen mensen moeten er niet op vertrouwen, net zoals automatische verlichting, werkt ook niet goed met mist (omgeving erg licht), dus opletten of je verlichting wel aanblijft etc...
Het probleem van de techniek is dat mensen daar altijd op gaan vertrouwen (ik weet niet of je nog die verhalen kan herinneren van mensen die afsloegen omdat TomTom dat zei, maar dat er geen weg lag?).

Ik blijf wel vertrouwen op mijn inzicht: afstand houden, eventueel mijn achterplakker waarschuwen met een kort remlichtje, en zeer goed opletten...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 16:12:
[...]

Het probleem van de techniek is dat mensen daar altijd op gaan vertrouwen (ik weet niet of je nog die verhalen kan herinneren van mensen die afsloegen omdat TomTom dat zei, maar dat er geen weg lag?).

Ik blijf wel vertrouwen op mijn inzicht: afstand houden, eventueel mijn achterplakker waarschuwen met een kort remlichtje, en zeer goed opletten...
dat lokt eerder agressie uit dan dat diegene dat als een waarschuwing ziet, ik wil nog wel eens m'n gevarenlichten aan zetten voor een x aantal seconden.

maar heftig ongeluk zo te lezen, het zal ongetwijfeld een combinatie zijn van te weinig afstand houden, verkeerde verlichting en de verschillen in snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 16:12:
[...]

Zoiets: http://www.nu.nl/algemeen...at-beton-door-tomtom.html?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-10 21:59
[...]

Die 70 voor de hoofdrijbaan 'moet' omdat op de afslag de maximum snelheid dan 50 is, er mag maximaal 20km/u verschil mag zitten tussen rijbanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rub3s schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:21:
[...]

Daarom minder ik ook vaart als ik een trekker als tegenligger zie. Om "idioten" zoals jij.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Helaas zijn er nog best wel wat mensen die gewoon inhalen in dichte mist, of in een bocht of als je het topje van een helling nadert of op een kruising. Lijkt me common sense dat niet te doen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:36

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

shameete schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 16:21:
[...]
ik wil nog wel eens m'n gevarenlichten aan zetten voor een x aantal seconden.
Doe ik ook als ik de gelegenheid heb (als ik onverwachts vol in de remmen moet heb ik echt mijn aandacht wel bij de weg) en ik heb het ook anderen zien doen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als ik de achterste in een file ben doe ik dat ook tot ik mensen in mijn achteruitkijkspiegel zie afremmen. Maar als in dichte mist iedereen opeens stil staat heb je daar niet echt tijd voor denk ik. Ik denk dat je dan aan je 2 seconden afstand nog niet genoeg hebt (je moet het dan met je remmen opnemen tegen de kreukelzone van je voorganger, ik denk dat een kreukelzone harder afremd want dat is maar een paar tientallen centimeters waarin je tot stilstand komt)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 10:53
Smuggler schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:30:
[...]

In de randstad is er geen ruimte om 2 seconde afstand te houden. de wegen zitten gewoon vol.
Maar ik ken de A58 niet. maar afstand zal zeker een rol hebben gespeeld. zeker in zeer dichte mist probeer ik zoveel mogelijk afstand te houden maar nog wel de mistlampen van mijn voorganger te zien zodat ik kan zien wat hij aan het doen is. maar ik denk dat de mist hier dichter is geweest, 150 auto's x 2 banen * 4 meter = 300 meter aan ongeluk.
Afstand houden is op de A58 meestal prima mogelijk. Komt alleen af en toe voor dat andere weggebruikers het een "mooi gaatje" vinden om de auto tussen te knikkeren.
tweaker2010 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:26:
[...]

Overigens was het zicht over het algemeen redelijk, alleen op dat punt waar het ongeluk gebeurde was er een mistbank dus daar valt dan lastig op te anticiperen. Er stond bij Goes 1 agent met een rode lantaarn te zwaaien maar als je daar met 100+ in de mist voorbij rijdt zie je dat amper. Gelukkig kon ik nog op tijd remmen.
Ik denk dat ik een paar honderd meter voor je heb gestaan, ik woon in Goes en moest daar de snelweg op en toen ik bij de invoegstrook kwam stond die ene agent nog juist de mensen van de invoegstrook af te dirigeren zodat brandweer er langs kon. Dat "weg dirigeren" ging allemaal niet zo soepel en vele auto's gingen over de verdrijvingsvlakken maar acuut op de snelweg invoegen, waar op dat moment ook precies het verkeer langzaam ging rijden.

Achteropkomend verkeer reed echter nog behoorlijk hard en kwam met gierende banden tot stilstand. Stonden op den duur 4 rijen dik op een tweebaansweg omdat iedereen er al ABS-remmend tussendoor schoot. Verdomd veel geluk gehad dat daar niets bij mis is gegaan.

Dat is volgens mij toch wel echt een probleem hoor, mensen die met dit soort omstandigheden 130 blijven rijden en dan ook nog geen verlichting aan hebben staan... Maar goed, het is op een stuk of 4 plekken ongeveer gelijktijdig mis gegaan, dus dan zijn de omstandigheden volgens mij ook wel uitzonderlijk.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

XyritZz schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:24:
[...]
dan zijn de omstandigheden volgens mij ook wel uitzonderlijk.
Ik kan dichte mist (waar ook nog voor gewaarschuwd is) aan het einde van de zomer echt niet uitzonderlijk noemen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Z___Z schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 17:25:
[...]
Daarom minder ik ook vaart als ik een trekker als tegenligger zie. Om "idioten" zoals jij.... |:(
Danku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:55
Vorkie schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:58:
[...]

en een verplichte slipcursus erin gooien alvorens je roze kaartje mag ophalen lijkt mij ook wel verstandig,
Ik heb al een jaar of 4 dat papiertje (pasje tegenwoordig :+) en later ook nog een slipcursus gedaan. Daar heb ik nu niets meer aan. Niet voor niets werd daar gezegd dat je zo'n cursus eigenlijk ieder jaar moet doen. Dus eenmalig heeft weinig tot geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Z___Z schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 17:25:
[...]

Ach, iedereen kan een inschattingsfout maken. Maar plakken, zeker met slecht weer, is gewoon dom (inhalen met mist trouwens ook, trekker of geen trekker! dus dat ga ik zeker niet goed praten :D)

Ik krijg alleen soms het idee dat een heleboel mensen niet weten dat er nog een derde manier van rijden is: 1: gas geven, 2: remmen, 3: gas loslaten. Ze gaan met een rotvaart van jou vandaan en dan als ze het einde van het treintje voor je bereikt hebben (ik rijd met name op 80km wegen, met veel trekkers en shovels) gaan ze hard in de ankers. In plaats dat ze rustig gas geven en dan weer het gas los laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Freee!! schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:26:
[...]
Ik kan dichte mist (waar ook nog voor gewaarschuwd is) aan het einde van de zomer echt niet uitzonderlijk noemen.
Het was de eerste dag dag sinds tijden dat het weer zo mistig was in Zeeland. In de randstad was er niets aan de hand. Code geel wordt tegenwoordig zovaak afgegeven, dat die code weinig effect meer heeft.

Laat ze eens beginnen om een paar matrixbordjes boven de A58 te plaatsen, wat verlichting betreft is het gewoon een heel gevaarlijke weg. Tel het deels matige asfalt erbij op en een beetje mist doet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:37:
[...]

Ach, iedereen kan een inschattingsfout maken. Maar plakken, zeker met slecht weer, is gewoon dom (inhalen met mist trouwens ook, trekker of geen trekker! dus dat ga ik zeker niet goed praten :D)

Ik krijg alleen soms het idee dat een heleboel mensen niet weten dat er nog een derde manier van rijden is: 1: gas geven, 2: remmen, 3: gas loslaten. Ze gaan met een rotvaart van jou vandaan en dan als ze het einde van het treintje voor je bereikt hebben (ik rijd met name op 80km wegen, met veel trekkers en shovels) gaan ze hard in de ankers. In plaats dat ze rustig gas geven en dan weer het gas los laten...
Kan me er soms best over fascineren hoeveel mensen op de snelweg steeds moeten remmen terwijl je met een beetje fatsoenlijk kijken en anticiperen door iets gas los of juist iets gas bij te geven vrij soepel kunt rijden zonder constant op de rem te moeten hoeven. Maarja dan moet je wel opletten en de snelheid van anderen zowel vóór als achter je aardig in kunnen schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Freee!! schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:26:
[...]

Dit was geen dichte mist, maar zeer dichte mist en dat komt nu ook weer niet zo heel vaak voor. Op de plaatsen waar de ongelukken zijn gebeurd was er geen hand voor ogen te zien volgens de getuigen. Tel daar bij op dat het erg lang geleden was dat het echt slecht weer is geweest (prima zomer, afgelopen winter was erg warm en totaal geen sneeuw of ander rottig weer), en dan is het toch wel een uitzonderlijke situatie mijns inziens.

Voor de hulpverlening was het ook een uitzonderlijke situatie want die hebben toch ook fouten gemaakt. Ik stond vlakbij een tankstation, dat was wel aan de overkant van de weg maar omdat die toch in beide richtingen afgesloten was gingen mensen oversteken om even wat te kopen of naar de wc te gaan.

Uiteindelijk worden de niet beschadigde auto's die tussen de kettingbotsing staan weggestuurd van het ongeluk maar ipv dat ze een politieauto voorop laten rijden met sirene sturen ze een politieauto die alleen een beetje raar gaat staan toeteren terwijl 10 seconden later die personenauto's al met 130 aan komen rijden terwijl er nog tientallen mensen op de snelweg lopen. Scheelde echt niets of dat was ook nog flink mis gegaan.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

XyritZz schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 20:32:
[...]
Dit was geen dichte mist, maar zeer dichte mist en dat komt nu ook weer niet zo heel vaak voor. Op de plaatsen waar de ongelukken zijn gebeurd was er geen hand voor ogen te zien volgens de getuigen. Tel daar bij op dat het erg lang geleden was dat het echt slecht weer is geweest (prima zomer, afgelopen winter was erg warm en totaal geen sneeuw of ander rottig weer), en dan is het toch wel een uitzonderlijke situatie mijns inziens.

Voor de hulpverlening was het ook een uitzonderlijke situatie want die hebben toch ook fouten gemaakt. Ik stond vlakbij een tankstation, dat was wel aan de overkant van de weg maar omdat die toch in beide richtingen afgesloten was gingen mensen oversteken om even wat te kopen of naar de wc te gaan.

Uiteindelijk worden de niet beschadigde auto's die tussen de kettingbotsing staan weggestuurd van het ongeluk maar ipv dat ze een politieauto voorop laten rijden met sirene sturen ze een politieauto die alleen een beetje raar gaat staan toeteren terwijl 10 seconden later die personenauto's al met 130 aan komen rijden terwijl er nog tientallen mensen op de snelweg lopen. Scheelde echt niets of dat was ook nog flink mis gegaan.
Dat dus inderdaad. Wat ook bizar om te zien was na een paar uur dat de weg dicht was: Ambulance 1 komt stapvoets over de vluchtstrook aangereden, vervolgens Ambulance 2 (zonder sirene!) met bloedspoed. Mensen die naast de auto staan of op de vluchtstrook lopen rekenen daar niet op.
Er zat weinig structuur in. De ene politiewagen reed bijv wel met blauw-blauw en de andere niet. Verder was het ook gevaarlijk dat er ambulances zonder sirene over die afgesloten weg bij dat tankstation raceten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

gekkie schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:45:
[...]
Maarja dan moet je wel opletten en de snelheid van anderen zowel vóór als achter je aardig in kunnen schatten.
Als die gast achter me vol in de remmen moet alleen maar omdat ik een beetje gas minder (nog niet eens volledig loslaat), dan is dat toch echt zijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Quote van nos.nl waar ik het wel mee eens ben:
Mensen zijn geen robots
Had de ketting botsing in Zeeland voorkomen kunnen worden als de bestuurders op de juiste manier hadden gereageerd? " Nee" is het antwoord van Henk Stipdonk. " Mensen zijn geen robots. Je moet niet verwachten dat je menselijk gedrag kunt veranderen in uitzonderlijke situaties. We zijn mensen en die maken fouten. Je kan mensen niet drillen hoe ze moeten reageren in een situatie die ze niet vaak of zelden mee zullen maken. "
http://nos.nl/op3/artikel...-zeeland-hoe-kan-dat.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 26-06-2016 19:07 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

Heb een redelijk nieuwe auto met automatische verlichting, maar ben vaak verbaasd.
Gaat aan bij lichte beginnende schemering, maar mist soms zware schemer.

Ik kijk ook of hij in bijzonderheden aan staat.
Automatiek is geen garantie.
Ik rijdt 1500 tot 2000 km per week, tijdens spits verbaas ik mij over autos achter mij.
Rijdt ik 5-10 km harder dan de max snelheid, gooit iemand hem met max-30 voor mij met achter mij een klever die ca 5m heeft op mij.

Bij vol zicht is dat al genoeg reden, ik zie de ring A10, de A2 en de A59/A50 en weinig afstand tussen mij en die achter mij.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-10 21:25
Automobilisten gunnen mekaar geen centimeter ruimte. Daar is het probleem, topic kan op slot ;)

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• XyritZz
tweaker2010 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 21:02:
[...]

Dat dus inderdaad. Wat ook bizar om te zien was na een paar uur dat de weg dicht was: Ambulance 1 komt stapvoets over de vluchtstrook aangereden, vervolgens Ambulance 2 (zonder sirene!) met bloedspoed. Mensen die naast de auto staan of op de vluchtstrook lopen rekenen daar niet op.
Er zat weinig structuur in. De ene politiewagen reed bijv wel met blauw-blauw en de andere niet. Verder was het ook gevaarlijk dat er ambulances zonder sirene over die afgesloten weg bij dat tankstation raceten.
Daar zat inderdaad weinig structuur in, ook een ambulance die in tegengestelde richting over de vluchtstrook ging vond ik opvallend.

Kwam er trouwens vanochtend achter dat de auto's waar ik het gisteren over had (die waren weggestuurd uit het ongeluk en zo hard aan kwamen rijden terwijl er mensen over de snelweg liepen) zelf nog gewonden aan het vervoeren waren naar het ziekenhuis zodat ambulances bij het ongeluk konden blijven. Dat vind ik dan wel weer top, en kan me dan ook best voorstellen dat je stevig doorrijdt met lichtgewonden in de auto. Politie had ze eigenlijk gewoon moeten begeleiden tot aan het ziekenhuis.
Slarioux schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 22:27:
Er valt overal genoeg op aan te merken. Lijkt me redelijk zinloos. Ongetwijfeld zijn er mensen geweest die grof de fout in zijn gegaan. Die twee of drie eikels moet je eruit pikken, als ze niet dood of zwaargewond in het ziekenhuis liggen.

Persoonlijk vind ik een opbeurend feitje in dit hele verhaal dat er zo weinig doden zijn gevallen. Al die kettingbotsingen in het verleden, meteen zoveel doden!
Als je dan kijkt hoe de doden zijn gevallen hadden zelfs die nog eenvoudig voorkomen kunnen worden. Eén van de doden zat in dichte mist op de motor, kan me daar echt niets bij voorstellen dat je met dat weer nog op zo'n apparaat stapt. Gewoon dom in mijn ogen. De andere dode was uit de auto gestapt en terug gelopen over de vluchtstrook met het idee andere auto's te waarschuwen en is op de vluchtstrook aangereden. Hoewel nobel ook onnodig, het advies is niet voor niets om zo snel mogelijk tussen de vangrails te gaan staan.
cbr600f4i schreef op woensdag 17 september 2014 @ 08:34:
Automobilisten gunnen mekaar geen centimeter ruimte. Daar is het probleem, topic kan op slot ;)
Vanochtend wel hoor ;). Iedereen gunde elkaar meters ruimte op de A58, nog nooit zo rustig naar het werk kunnen rijden.

• Xeon_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 09:00
cbr600f4i schreef op woensdag 17 september 2014 @ 08:34:
Tjah en dan vraag je je af hoe komt dat. Als je op een baan met 3 rijvakken al 10 minuten achter een vrachtwagen hangt die een andere vrachtwagen aan het inhalen is met 0.0001 km/u meer en mensen je maar blijven inhalen langs links omdat elk gat al wordt opgevuld door mensen die achter je komen, dan zijn er veel die de cm'ers opzoeken en zich ergens tussen gooien. Levensgevaarlijk maar mensen rijden zo dicht op elkaar omdat er amper ruimte is op de baan.

Tegen zo'n dichte mist kun je maar weinig beginnen, dat is er ineens, je ziet niks meer en iedereen reageert er anders op waardoor ongelukken onvermijdelijk zijn.

Qua technologische ontwikkelingen, kun je niet een radar in een auto inbouwen en dan op de voorruit vierkantjes projecteren waar de andere voertuigen zijn? Met ernaast afstand en snelheid, beetje zoals de HUD van een straaljager :P

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Slarioux schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 22:27:
Er valt overal genoeg op aan te merken. Lijkt me redelijk zinloos. Ongetwijfeld zijn er mensen geweest die grof de fout in zijn gegaan. Die twee of drie eikels moet je eruit pikken, als ze niet dood of zwaargewond in het ziekenhuis liggen.

Persoonlijk vind ik een opbeurend feitje in dit hele verhaal dat er zo weinig doden zijn gevallen. Al die kettingbotsingen in het verleden, meteen zoveel doden!
Dat valt me ook alles mee, al denk ik wel dat de meeste auto's tegenwoordig een goede kreukelzone + airbags hebben waardoor het aantal doden niet te vergelijken is met die kettingbotsingen op de A16 in het verleden.
Ik zag wel een Eend die flink in elkaar zat, die mensen hebben geluk gehad. Die motorrijder is natuurlijk sowieso een stuk kwetsbaarder al kun je je afvragen wat zo iemand in de mist op de motor doet. Verder was het andere slachtoffer iemand die geschept werd, dat kan altijd gebeuren.

@Xeon_vl: de A58 heeft op dat stuk geen 3 maar 2 rijstroken. Langzaam inhalen of invoegen is idd gevaarlijk.

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-10 21:25
Xeon_vl schreef op woensdag 17 september 2014 @ 08:52:
[...]

Tjah en dan vraag je je af hoe komt dat. Als je op een baan met 3 rijvakken al 10 minuten achter een vrachtwagen hangt die een andere vrachtwagen aan het inhalen is met 0.0001 km/u meer en mensen je maar blijven inhalen langs links omdat elk gat al wordt opgevuld door mensen die achter je komen, dan zijn er veel die de cm'ers opzoeken en zich ergens tussen gooien. Levensgevaarlijk maar mensen rijden zo dicht op elkaar omdat er amper ruimte is op de baan.
Levensgevaarlijk en verboden. Helaas wordt handhaving geregeld middels flitskasten en blijft dit de dagelijkse praktijk. Zou men zich eens wat meer aan de regels houden dan zijn er minder aanrijdingen, uiteraard ben je in het ergste geval wel een minuut later thuis.
tweaker2010 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 09:58:
[...]

Dat valt me ook alles mee, al denk ik wel dat de meeste auto's tegenwoordig een goede kreukelzone + airbags hebben waardoor het aantal doden niet te vergelijken is met die kettingbotsingen op de A16 in het verleden.
Ook leuk dat we per kilo belast worden, hoe meer kreukelzone en veiligheid ingebouwd in je auto hoe meer je moet betalen aan belasting. Je vege lijf redden mag wat kosten in Nederland.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Freee!!

Freee!!

Xeon_vl schreef op woensdag 17 september 2014 @ 08:52:
[...]
Als je op een baan met 3 rijvakken al 10 minuten achter een vrachtwagen hangt die een andere vrachtwagen aan het inhalen is met 0.0001 km/u meer
Anticiperen :? Een inhalende vrachtwagen zie je (normaal gesproken) ruim voordat je erbij bent. En als dat ding vlak voor je begint met inhalen, kan je meestal nog wel naar links doordat nog niet iedereen al naar links is gegaan.

• Xeon_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 09:00
Freee!! schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:16:
[...]

Anticiperen :? Een inhalende vrachtwagen zie je (normaal gesproken) ruim voordat je erbij bent. En als dat ding vlak voor je begint met inhalen, kan je meestal nog wel naar links doordat nog niet iedereen al naar links is gegaan.
Dat gaat dus niet altijd bij druk verkeer, vaak rijden er ook al auto's links van je als de vrachtwagen opschuift (in de perfecte wereld waar iedereen 120 / 130 rijdt afhankelijk van de limiet heb je dat probleem niet natuurlijk). Bovendien zorgen juist die anticiperende mensen ervoor dat als je achter de vrachtwagen zit, je onmogelijk nog weg kan (hoewel je ze het niet kunt kwalijk nemen). Ik rij dagelijks door zo'n soep heen (E17 Gent-Antwerpen) en ik blijf me afvragen waarom er niet meer ongelukken gebeuren. (Ik heb trouwens gemerkt doorheen de jaren dat elke autostrade zo een beetje zijn eigen rijstijl vereist).

• XyritZz
Freee!! schreef op woensdag 17 september 2014 @ 10:16:
[...]

Met goed anticiperen kun je dit soort situaties inderdaad 9 van de 10 keer voorkomen. Die 10e keer is het vooral zaak om rustig te blijven, dan maar even achter die vrachtwagen hangen.

Je wil niet weten hoe vaak ik het zie dat ik met een bloedgang een auto voorbij zie komen om vervolgens bij Vlissingen voor hetzelfde rode stoplicht te staan wachten. Sneller rijden geeft echt geen gigantische tijdswinst op kleine afstand, dus gewoon rustig blijven en even 80 rijden kost ook echt niet zoveel tijd.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50

FunkyTrip

Funky vidi vici!

gekkie schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:45:
[...]

Kan me er soms best over fascineren hoeveel mensen op de snelweg steeds moeten remmen terwijl je met een beetje fatsoenlijk kijken en anticiperen door iets gas los of juist iets gas bij te geven vrij soepel kunt rijden zonder constant op de rem te moeten hoeven. Maarja dan moet je wel opletten en de snelheid van anderen zowel vóór als achter je aardig in kunnen schatten.
Ik zie het altijd als sport nooit de rem te hoeven gebruiken. Soms zelfs bij druk verkeer + afrit + stoplichten lukt dat wel eens. Alleen ben ik me er wel van bewust dat dit irritant is voor achterliggende auto's die niet zien of ik snelheid minder of niet tot ze me ineens dichterbij zien komen. Maar goed, ik heb een klein autootje...dan moeten ze maar proactief reageren op de hele trein voor me.

Het vereist natuurlijk wel iets meer afstand houden op mijn voorganger, maar ook weer niet de halve km die sommige mensen laten 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door FunkyTrip op 17-09-2014 11:06 ]

Dit dus.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-10 08:08
XyritZz schreef op woensdag 17 september 2014 @ 08:43:
Als je dan kijkt hoe de doden zijn gevallen hadden zelfs die nog eenvoudig voorkomen kunnen worden. Eén van de doden zat in dichte mist op de motor, kan me daar echt niets bij voorstellen dat je met dat weer nog op zo'n apparaat stapt.
Spijtig heeft dit slachtoffer niet zo'n goede glazenbol als jij. Op dit soort uitzonderlijke situaties kan je niet anticiperen.

XXXVI

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-10 22:48
Geen idee wat er met de motorrijder gebeurd is. Wellicht heeft hij/zij goed gehandeld en is er een fractie van een seconde later iemand vol van achteren tegenaan gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Vanochtend was het weer erg mistig op de A58. Bizar om te zien dat verschillende auto's nog steeds zonder licht in de mist rijden. Zijn die mensen levensmoe ofzo? Ook veel auto's met alleen dagrijverlichting voor aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Denk dat ze het extra brandstofverbruik van de verlichting niet willen hebben. Of hun verlichting is defect, of ze weten simpelweg niet hoe het aan moet (omdat het altijd op "Automatisch" staat bijvoorbeeld).

Of men is gewoon te dom, en wéét simpelweg niet dat het handiger is om verlichting te voeren als het mistig is. Niet iedereen let immers op bij theorielessen, en common sense is tegenwoordig ook niet erg common meer. Schaapskudde enzo.

Of een combinatie van meerdere van deze factoren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3760544/2014/10/02/Chauffeurs-voorkwamen-erger-bij-A58-drama.dhtml

Afbeeldingslocatie: http://static1.ad.nl/static/photo/2014/9/3/9/20141002094216/media_xll_2522259.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.embed.ly/1/display/resize?key=1e6a1a1efdb011df84894040444cdc60&url=http%3A%2F%2Fpbs.twimg.com%2Fmedia%2FBxqWHKnIcAAPBzc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hollandluchtfoto.com/assets/cache/idNjczYzcyYjE3NmQ0Zg==-8c9811248bbd38c1c5c7947610d8cfbb.jpg

Als je op deze luchtfoto's kijkt zie je dat de vrachtwagens gewoon op de rijbaan staan en niet op de vluchtstrook of berm. Dus hoezo uitgeweken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vooral die onderste... Uitgeweken naar de binnenberm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Moest die dan de plomp inrijden? En bovendien was het ook erg mistig. Als er iets voor je verschijnt, is niet je eerste reactie om rechts de berm in te schieten met je vrachtwaggel, maar naar links uit te wijken om nog de weg op te blijven.

Ik denk dat we maar uit moeten gaan van het forensisch rapport, als het artikel daaruit refereert. Foto's zeggen niet altijd alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Ze hoeven ook niet de plomp in te rijden, maar op de vluchtstrook was ruimte zat bijvoorbeeld.
Als je die BAS truck ziet dan zie je dat daar een hele rits auto's op geklapt zijn terwijl hij links reed.
Dat noem ik geen erger voorkomen maar juist erger veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dan is de vluchtstrook geblokkeerd voor de hulpdiensten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

tweaker2010 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:53:
Ze hoeven ook niet de plomp in te rijden, maar op de vluchtstrook was ruimte zat bijvoorbeeld.
Als je die BAS truck ziet dan zie je dat daar een hele rits auto's op geklapt zijn terwijl hij links reed.
Waarschijnlijk reed hij rechts en heeft ie uitgeweken naar links. Wat op zich logisch is want bijna niemand denkt aan rechts inhalen/passeren en al helemaal niet parkeren.
Dan heeft ie misschien zelf een directe aanrijding voorkomen alleen om later voor achterop komend verkeer in de weg te staan. (maar dat had ie op rechts ook, en misschien zelfs op de vluchtstrook ook wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

IJzerlijm schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 12:32:
Dan is de vluchtstrook geblokkeerd voor de hulpdiensten.
Daar denkt toch niemand aan als je in een split-second een noodstop moet maken? De hulpdiensten konden daar trouwens helemaal niet komen ze stonden namelijk op de andere rijbaan (achter de vangrail dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
Als de vrachtwagen bij andere auto's er achterop tegenaan knalt dan ben je nog verder van huis en was het waarschijnlijk veel erger geweest.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

tweaker2010 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:53:
Waar moet die truck heen op de vluchtstrook? Op die andere auto's inrijden?

Ik denk niet dat je aan de hand van deze foto's iets zinnigs kunt zeggen.
Pagina: 1