Harde schijf extern aansluiten op HTPC

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:59
Hallo mede tweakers,

Ik heb een vraag....

Ik heb een HTPC die ik zo stil mogelijk z'n werk wil laten doen. Ik heb alle ventilatoren al aangepakt en deze inclusief de fan van de voeding vervangen met fans van Noctua. De harde schijf Is het enigste dat nog hoorbaar Is, en hier wil ik graag vanaf. Ik heb hiervoor een tijd geleden expres een Western Digital caviar green gekocht. (2TB) maar toch valt de geluidsproductie van deze schijf mij een beetje tegen. Ik heb het idee dat mijn Samsung Spinpoint F harde schijf die ik daarvoor had bijvoorbeeld stiller was.

Ik heb al van alles geprobeerd met elastiek om de trillingen tegen te gaan, maar het spinnen van de schijf blijft ten allen tijden goed hoorbaar..

Nou Is mijn idee om deze harde schijf in een HDD behuizing te plaatsen en ergens achter in een Lade van mijn audio meubel te installeren in de hoop dat de schijf dan niet meer hoorbaar Is. Evt. Zou ik dan nog iets met dempend materiaal aan de binnenkant van de lade kunnen doen bijvoorbeeld.

De belangrijkste vraag Is hoe ik deze ga aansluiten!

Ik twijfel tussen USB 3.0 en eSATA. Ik vraag me af hoe de performance tussen deze zich verhoudt met de interne SATA 6gb/s aansluiting die ik nu gebruik. Ik weet wat de maximale bandbreedte van al deze standaarden Is, maar de vraag Is hoe deze in de praktijk uitvallen.

Wat ik bijvoorbeeld nergens duidelijk lees is of eSATA ook 6gb/s ondersteund of niet verder gaat dan 3gb. Opzich zou 3 GB natuurlijk voldoende zijn omdat een reguliere harde schijf niet zoveel bandbreedte nodig heeft, maar vraag me af hoe dit in de praktijk werkt.

Verder ben ik benieuwd of er mensen zijn die nog goede suggesties hebben voor wat betreft een stille HDD behuizing..

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Als je zoveel problemen hebt met geluid, koop een ssd.

Of een kleine ssd.
En je files in een nas, ergens anders(andere ruimte) via netwerk opslaan/bewaren.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 16-09-2014 11:28 ]

• powermarcel10
Vergeten te vermelden, maar ik heb al 2 SSD's in RAID0 voor Windows en m'n programma's.

De gewone harde schijf Is puur voor data. En hiervoor zijn SSD's natuurlijk nog veel te duur.

Daarom denk ik aan deze oplossing.

Ik vind het, net als iedereen hier, gewoon leuk om te modden/tweaken, en probeer de boel gewoon zo stil mogelijk te krijgen.

Een NAS is niet wat ik zoek. Te duur, en de extra features van een NAS zijn voor mij niet interessant. Een externe harde schijf Is voor mij voldoende. De vraag Is dus alleen hoe ik hem het beste kan aansluiten.

:)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je een standaard disk in een cheapo hdd behuizing zet, wordt ie lekker heet, zeker als ie in een afgesloten ruimte ligt (hout houdt warmte vast).

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

powermarcel10 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 10:45:Nou Is mijn idee om deze harde schijf in een HDD behuizing te plaatsen en ergens achter in een Lade van mijn audio meubel te installeren in de hoop dat de schijf dan niet meer hoorbaar Is. Evt. Zou ik dan nog iets met dempend materiaal aan de binnenkant van de lade kunnen doen bijvoorbeeld.
Let je ook nog op de koeling van de schijf? De schijf produceert warmte, en die warmte moet ergens heen.
Wat ik bijvoorbeeld nergens duidelijk lees is of eSATA ook 6gb/s ondersteund of niet verder gaat dan 3gb. Opzich zou 3 GB natuurlijk voldoende zijn omdat een reguliere harde schijf niet zoveel bandbreedte nodig heeft, maar vraag me af hoe dit in de praktijk werkt.
eSATA werkt waarschijnlijk sneller dan USB. Een vlotte HDD heeft misschien net wat te weinig aan 1.5Gb, met 3Gb en 6Gb heb je geen beperkingen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Je hebt de HDD nodig voor wat films vanaf te draaien waarschijnlijk...
USB2.0 is daar zelfs snel genoeg voor!

Ga je USB3 met eSATA vergelijken, dan is er weinig verschil, USB3 heeft communicatie die snel genoeg is om de sequentiële doorvoer en met gemak de acces times van een HDD bij te houden...
Hell... USB3 kan zelfs een SSD aansturen met acceptabel acces times.

Ik zou dus gaan kijken naar een HDD behuizing die voldoet aan jouw "stilte" eisen en minder focus leggen op de interface.

[ Voor 122% gewijzigd door Swordlord op 16-09-2014 11:56 ]

• powermarcel10
KillerAce_NL schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:43:
Als je een standaard disk in een cheapo hdd behuizing zet, wordt ie lekker heet, zeker als ie in een afgesloten ruimte ligt (hout houdt warmte vast).
Dat vind ik lastig in te schatten. In mijn gewone behuizing (waar uiteraard airflow is) wordt hij niet warmer dan 30 graden. Stel dat hij in de lade van mijn kast 40 graden wordt Is dit natuurlijk prima. Maar veel gekker moet het niet worden..

Het Is trouwens wel een relatief zuinige schijf op 5400 rpm die sowieso niet zo warm wordt. Denken jullie dat warmte echt een probleem wordt voor deze schijf?
Swordlord schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 11:44:
Je hebt de HDD nodig voor wat films vanaf te draaien waarschijnlijk...
USB2.0 is daar zelfs snel genoeg voor!

Ga je USB3 met eSATA vergelijken, dan is er weinig verschil, USB3 heeft communicatie die snel genoeg is om de sequentiële doorvoer en met gemak de acces times van een HDD bij te houden...
Hell... USB3 kan zelfs een SSD aansturen met acceptabel acces times.

Ik zou dus gaan kijken naar een HDD behuizing die voldoet aan jouw "stilte" eisen en minder focus leggen op de interface.
Duidelijk verhaal, thanks.. Interface is dus niet zo belangrijk. In dat geval is USB 3.0 voor mij het makkelijkst. Voor eSATA zou ik namelijk een los bracket moeten inbouwen. Een USB 3.0 poortje heb ik nog wel vrij..

Dan blijft alleen de vraag dus over; welke behuizing moet het gaan worden!

Ben al druk aan het kijken maar het aantal verschillende modellen valt me een beetje tegen in de pricewatch..

Suggesties zijn welkom! Uiteraard het liefst zo goedkoop mogelijk. Onder de €50,- zou mooi zijn. :)

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Het is jammer dat je al een 3.5" disk had aangeschaft, je hebt de meest stille disks over het hoofd gezien..
Een 2.5" USB disk was namelijk veel makkelijker geweest met wegwerken, warmte productie, en kabel rotzooi.

Een 2.5" disk had waarschijnlijk als inbouw ook aan de lawaai eisen voldaan...

[ Voor 23% gewijzigd door Swordlord op 16-09-2014 16:23 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De WD's hoor je toch wat meer "draaien" (machinegeluid). Zet hem te koop en koop een stille 2,5 inch.

• powermarcel10
Een 2,5" schijf is ook een idee ik! Thanks.. Zijn deze zoveel stiller dan 3,5" schijven?

Die zou ik inderdaad veel makkelijker intern kunnen bevestigen. En dat is toch nog altijd een mooiere oplossing dan een externe schijf..

Suggesties voor een stille 2,5" schijf? Snelheid is niet zo belangrijk. Het is toch alleen maar voor data.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Neem een 2,5 inch extern, die zijn stil en koel.

• powermarcel10
Ik heb een Seagate M9T 2TB 2.5" besteld. Die zou heel stil zijn. Mocht dit me nog niet stil genoeg zijn gaat ie alsnog de la in..
Pagina: 1