Skoda Fabia 1.4 MPi uit 2002 ( 85,5 Dkm NAP ) sedan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:46
Ik ben genoodzaakt snel een andere auto te kopen.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Skoda Fabia ( Sedan ) 1.4MPi uit Jan. 2002 met 85500 op de teller ( NAP ).
Het gaat dus om de "oudere" 8 klepper met maar 68 Pk ( ledig gewicht 1070 Kg ).
Het gaat mij om de 5 zitplaatsen / Trekhaak / de kofferbak.
Nu rij ik elke dag 48 klm ( dus 96 klm in totaal p/dag ) naar mijn werk voornamelijk over de N9.
Dus constant met zeg 85 klm op de teller vwb snelheid.
De auto in kwestie heeft geen airco ( is ook geen must ! ) en wel cruise-control.
En 2 Airbgs / CV / Elektr. ramen VR / Trekhaak. En is in smetteloze staat.

Heeft dat 1.4MPi motorblok nog grote bekende manko's ?

Lees wel eens wat over brakke oliedruksensors ( a € 9,50 ).
Als grote plus zie ik de distributieketting ipv een riem.

En het verbruik schijnt zo rond de 1 op 14,5 te liggen :/

[ edit ] Het gaat om een auto van een wat ouder stel ( 60+ ). Hij is dealeronderhouden. En staat bij hun in de garage ( vaak ! ). En is onlangs ingeruild bij een garagebedrijf [ /edit ]

[ Voor 10% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 17-09-2014 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Je kijkt naar een auto van ruim 12 jaar oud, waar gemiddeld nog geen 7000 km per jaar mee gereden is. Wat je dan kunt verwachten is dat de auto wat ouderdomsverschijnselen begint te vertonen: uitgedroogde deurrubbers, her en der wat roestplekjes (meestal op plekken waar je steenslagschade hebt), plastic onderdelen die zijn afgebroken, enzovoort. Een motor die zo weinig kilometers heeft gemaakt kan nauwelijks versleten zijn. Wel kan het zijn dat er gebrekkig onderhoud is gepleegd, omdat mensen die weinig kilometers maken niet altijd beseffen dat acties zoals olie verversen niet voor de lol worden gedaan.

Off-topic: kun je je bericht even aanpassen om het wat leesbaarder te maken? Je hebt nu na iedere zin twee harde returns ingevoegd, alsof iedere zin een aparte alinea is.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Entharion
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-08 18:45

Blue_Entharion

Lasercannoneer

Ik denk dat je motorisch wel goed zit, echter is de kilometerstand wel erg laag hoor...

Als de auto maar 7000km p/j heeft gereden zullen dat geen snelwegkilometers zijn, maar vooral stadsverkeer, korte ritjes, koude motor, veel start-stop en veel drempels.
Mogelijk is rammelen en los zittten van interieurdelen, veel slijtage op de assen en vermoeide veren, uitgelubberde versnellingspook en luie motor als gevolg.

Als de auto z'n onderhoud heeft gehad, je hoort geen rare geluiden tijdens het rijden en hij schakelt vloeiend, dan kun je het erop wagen.

Bwaaahhhhhh - Chewbacca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Ter info de wagen mag voor € 2250,-- weg en er zit nog 11 maanden APK op.
Iemand nog info over het verbruik ( met name bij 85~90 km/h op de teller ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjan1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01 17:54
Is het in jouw geval niet beter om een diesel te nemen? Dieselmotoren gaan naar mijn weten langer mee dan benzine motoren, diesel motoren zijn ook vaak iets zuiniger dan benzine motoren en diesels beschikken over het algemeen over meer koppel waardoor trekken van een aanhanger iets makkelijker gaat. Voor diesels betaal je dan wel het dubbele aan motorrijtuigenbelasting, maar met jouw aantal kilometers moet dat volgens onderstaande berekening ook iets goedkoper zijn.

werk: 96KM*20(20 dagen)=1920KM
privé(gok):500KM
totaal: 2420KM

Diesel
2420/17(verbruik van ongeveer 1:17)=142*€1,45(dieselprijs ongeveer)=€205 aan maandelijkse brandstofkosten
Belasting:€85
Totaal: €290

Benzine
2420/15(verbruik van ongeveer 1:15)=161*€1,70(benzineprijs ongeveer)=€273 aan maandelijkse brandstofkosten
Belasting: €38
Totaal: €311

XPS17 l702x 2670qm, 12GB, 128GB SSD, 500GB HDD, GT555m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Nee helaas want ik zit ook af en toe enkele maanden in het buitenland voor mijn werk.
En dan staat zo een Diesel stil en dus gaat die berekening dan mank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:13
Zijn dat aaneengesloten maanden? Is de auto tijdelijk schorsen dan geen optie?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:51
Je schrijft 'elke dag', maar dat is dus niet zo. Misschien even meenemen wat je jaarkilometrage wordt, dat is voor de mensen die advies geven wel zo handig.

Verder, dit lage kilometrage plus het feit dat het een B-segmet sedan is, doet me nogal denken dat hij van een bejaard echtpaar is geweest. Wie koopt er anders nog zo'n sedan?
Dat hoeft niet erg te zijn. Die mensen zijn er waarschijnlijk zuinig op geweest en het ding heeft braaf zijn beurtjes gehad, maar het zijn waarschijnlijk veel korte stukken geweest met bijbehorende slijtage. De kans is groot dat je er eerder dan je denkt een nieuwe koppeling in kunt gaan lepelen bijvoorbeeld.

Inderdaad staat die oude 8-klepper niet echt bekend om zijn zuinigheid, maar met je woon-werkverkeer over die N-weg rijd je natuurlijk wel op een ideale snelheid om zuinig te rijden. Of ligt die weg vol met rotondes?

Oh, en waarom rijd je in de vierde dimensie? Je hebt het over klm, dus kilolitermeters.
Een kiloliter is 1 m3, dus je hebt het nu over m4 :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:07
Spritmonitor zegt 1:13,4. (https://www.spritmonitor....9&minkm=10000&powerunit=2)

Nu zal dit wel wat zuiniger zijn bij N-wegen. Maar fabrieksopgave is 7l/100km ofwel 1:14.

85K kan met net nieuwe banden zijn, of die bijna vervangen moeten worden. En ouderen rijden rustig en veel kleine stukken, dit is natuurlijk wat minder voor de motor.Ik vind via google wel dat lekke koppakking bij de 1.4 8v een probleem kan zijn, en lekkage aan de portieren

Denk dat je via google ook zelf veel al kunt vinden.

[ Voor 29% gewijzigd door ErgoStijn op 17-09-2014 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Schijnt vooral om de 1.4MPi uit 2000~2001 te gaan vwb koppakkingen.
En de 1.4MPi heeft een ketting geen riem.
Ze staan tot mijn verbazing zelfs op marktplaats met meer dan 350.000 op de teller.
Dit b.v --> http://link.marktplaats.nl/m829625479

[ Voor 9% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 16-09-2014 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:58

ST10©DE

Dus.............

De stuurbekrachting is een zwak punt.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
P. Mekes schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:24:
De stuurbekrachting is een zwak punt.
Omdat die elektrisch/hydraulisch is en wat licht vwb instelling ? Dit kan je kennelijk zwaarder laten instellen door de garage. Schijnt vrij makkelijk te zijn ook nog.

Heb maar een account aangemaakt even op het Skodaforum ;)

[ Voor 8% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 16-09-2014 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:07
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:08:
Schijnt vooral om de 1.4MPi uit 2000~2001 te gaan vwb koppakkingen.
En de 1.4MPi heeft een ketting geen riem.
Ze staan tot mijn verbazing zelfs op marktplaats met meer dan 350.000 op de teller.
Dit b.v --> http://link.marktplaats.nl/m829625479
My bad, dan heb ik verkeerde informatie opgeduikeld. Dat zijn volvo kilometerstanden.. dan kan de kwaliteit niet zeer slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:58

ST10©DE

Dus.............

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:30:
[...]

Omdat die elektrisch/hydraulisch is en wat licht vwb instelling ? Dit kan je kennelijk zwaarder laten instellen door de garage. Schijnt vrij makkelijk te zijn ook nog.

Heb maar een account aangemaakt even op het Skodaforum ;)
Nee, in verband met water wat bij de electronica en draadboom kan komen, er zijn problemen bekend met de stuurhoeksensor (volgens mij vanaf 2004 niet meer), en de pomp zelf wil ook nog wel eens de geest geven. Anderzijds worden problemen met de stuurbekrachtiging soms simpel verholpen door het vervangen van de accu of een 40ampere zekering (te vinden bovenop de accu, een soort metalen strip) welke niet in de handleiding te vinden is

ps. het klinkt als een comfort uitvoering?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
@ P.Mekes oke bedankt. Weer stof om met Google aan de gang te gaan ;)

P.S zie PB

[ Voor 16% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 16-09-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker weten een ketting? Die van mij hadden beide een riem. Een uit 2000 en een uit 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Ik heb een Combi uit 2002 met dezelfde motor gehad die ik met 8 jaar heb weggedaan. Reed zuiniger dan hier aangegeven. Rij ongeveer 60-70 km / werk dag en haalde 1:16,5.

Probleempjes had ik met de aanjagerschakelaar: bekend VAG probleem.
En bediening van de electrische buitenspiegels die beide spiegels gelijk bediende.
En de sluiting van de veiligheidsgordel aan de bestuurderskant die lam was.

Voor de rest geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
@ Barrycade was dat een 1.4MPi met 68Pk ?

En wat reed je dan om zo een verbruik te halen ? Snelweg ? N weg ? Snelheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja de oude Skoda motor. Ik reed enkele reis 5 km stad, 5 snelweg en 20 km N-weg / 70 km.

Ik heb wat oude posts in het hoe zuinig rij jij topic opgeduikeld: Barrycade in "Hoe zuinig rij jij ?"
Barrycade in "Hoe zuinig rij jij ?"

Het kan dus nog zuiniger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
@ Barrycade was dat met uitrollen....vroeg schakelen ( +/- 2500 rpm )....2,4 Bar in de banden....airco cq lampen uit...of gewoon met normaal rijden ?

[ Voor 13% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 16-09-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wat is eigenlijk precies je vraag in de TS?

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 16-09-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:56:
@ Barrycade was dat met uitrollen....vroeg schakelen ( +/- 2500 rpm )....2,4 Bar in de banden....airco cq lampen uit...of gewoon met normaal rijden ?
Om mijn rijstijl te duiden: ik rij dus nu in een nieuw aangeschafte Clio Station en heb ondertussen 70k gereden op dezelfde banden waar nog een legale hoeveelheid profiel op zit.

De 68 pk Skoda motor is een 8 klepper dus lekker rustig te rijden zonder te veel toeren. Ik deed er niet mijn uiterste best voor om zuinig te rijden. Dus lampen aan (airco zat er niet in) en banden wel op spanning houden, maar niet overdreven hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 8 klepper is niet echt van deze tijd meer, maar wel minder ingewikkeld. Dus dat is een pluspunt. Verbruik licht dan wel weer iets hoger, maar dat wordt gecompenseerd door de kleinere motor met beperkt vermogen. Persoonlijk ben ik geen fan van Skoda. Maar volgens mij zijn t altijd wel redelijk betrouwbare auto's. Controleer wel even wanneer de distruriem vervangen moet worden. Is gelukkig bij een 8 klepper ook meteen weer stuk goedkoper dan bij een 16 klepper.

Verder moet je geen sprinter verwachten, maar dat lijk me ook het doel niet te zijn. Rij wel een proefritje of de auto nog wel vooruit te branden is met kids/bepakking en aanhanger. Zeker heuveltje omhoog in het buitenland kan dan lastig worden. Maar voor die ene keer dat het nodig is zal het wel voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 12:18
De VAG 1.4 motoren uit die periode staan bekend om dichtvriezende carterventilatie met alle gevolgen van dien. Ik weet alleen niet zeker of dit alleen voor de 8v, 16v of beiden is...

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Ik hoop er 3 jaar mee te kunnen rijden. Afschrijving is dan niet veel uitgaande van restwaarde € 0,00.
Hij heeft een distributieketting zeker weten.
De bevroren carterventilatie is meen ik alleen de 1.4 16v ?
Bron ; http://www.autobild.de/ar...eden-durch-eis-40069.html

[ Voor 15% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 16-09-2014 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ook distributiekettingen hebben niet het eeuwige leven, dus de vraag bij welke kilometerstand/leeftijd dat ding vervangen moet worden wordt er niet anders van. Vaak is in het serviceboekje geschreven wanneer de distributieketting vervangen is, of zit er een sticker onder de motorkap waar het op staat. Gezien de lage kilometerstand en het feit dat het een ketting is (die minder snel ouderdomsverschijnselen zal vertonen dan een riem), zou het me niet verbazen als hij nog nooit vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Meestal minimaal 5 ton moet ie mee gaan. Structureel eerdere defecten (oprekken of afbreken van spanrollen) is een ontwerp/fabricage fout. Maximale leeftijd zit er niet op zolang het ding maar voldoende oliesmering krijgt. Prijs distributie set vervangen is bij hoge kilometerstanden meestal reden totalloss.

Bij een fatsoenlijk blok en normaal onderhoud gaat een distributieketting makkelijk een gemiddeld autoleven mee

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
martijn_tje schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:12:
Meestal minimaal 5 ton moet ie mee gaan. Structureel eerdere defecten (oprekken of afbreken van spanrollen) is een ontwerp/fabricage fout. Maximale leeftijd zit er niet op zolang het ding maar voldoende oliesmering krijgt. Prijs distributie set vervangen is bij hoge kilometerstanden meestal reden totalloss.

Bij een fatsoenlijk blok en normaal onderhoud gaat een distributieketting makkelijk een gemiddeld autoleven mee
Idd amen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 10:16:
[ edit ] Het gaat om een auto van een wat ouder stel ( 60+ ). [ /edit ]
Meestal minimaal 5 ton moet ie mee gaan.
Dan kan de huidige eigenaar er nog 60+ jaar in doorrijden :+

Gezien de reacties lijkt het erop alsof je met deze auto geen verkeerde keus maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Meestal minimaal 5 ton moet ie mee gaan. Structureel eerdere defecten (oprekken of afbreken van spanrollen) is een ontwerp/fabricage fout.
Naja kan ook ontwerpspecificatie zijn hè. Maar ga wel mee in je redenering. Zou zelf 3ton + zeggen misschien. ;)
Maximale leeftijd zit er niet op zolang het ding maar voldoende oliesmering krijgt. Prijs distributie set vervangen is bij hoge kilometerstanden meestal reden totalloss.

Klopt, nu zijn er echter veel automerken die daarin nogal wat geblunderd hebben waarbij kettingen oprekken of tandwielen verslijten. Check dat dus even, of deze blokjes daar last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023

Een goeie ketting wel ja. Een ketting in een VAG blok geef ik geen cent voor...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:12
Hier ook een 1.4 met ketting. Dan wel de station uit 2000. Veel gehoorde klacht is inderdaad de lekke koppakking. Deze krijgen wij denk ik voor onze kiezen. Nu 160.000 op de teller en nog geen mankementen kunnen ontdekken. Ketting is nog in perfecte staat, nooit vervangen. Zo geeft in ieders geval mijn maat aan die monteur is bij een skoda garage. Af en toe wel wat clunky sturen. Maar ach, dat nemen we voor lief.

• WiLLoW_TieN
Ik twijfel...de wagen is wel goedkoop in aanschaf. En als ik er in 3 jaar ( min. 66.000 klm ) bij kan op rijden zonder al teveel problemen dan zit ik pas op 151.500 klm. dan. Ondertussen kan ik zeker € 400,-- per jaar reserveren tbv onderhoud ( Buiten de APK en bv Oliewissel om ! ). Maar het verbruik ??

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Waar twijfel je dan over? Waar ben je met je vragen concreet naar op zoek?

• WiLLoW_TieN
Zie TS. Met name de evt. manko's van die motor. En het reële verbruik op een N-weg.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wat is je ondergrens dan qua verbruik? Als je echt alleen N-wegen doet en de cruise control gebruikt: is 1:20 zeker haalbaar. Maar mijn gemiddelde gebruik met zomer en winter was dus +/- 1:15.
Wil je zuiniger dan moet je naar een kleinere klasse gaan kijken, maar die zijn relatief duurder in aanschaf.

• WiLLoW_TieN
Ben net wezen kijken. En heb proefgereden. Ik laat hem staan. Een onderbuik gevoel. En er waren toch wel wat dingetjes aan de auto. De zoektocht gaat verder. En topic mag vwb mij op slot.
Pagina: 1