Toon posts:

iPhone 5 interne speaker (telefoon) werkt spontaan niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Sinds gisteren heb ik ineens spontaan een uitgevallen telefoon speaker in mijn iPhone 5.
's morgens heb ik er nog mee gebeld, 's middags geen gehoor meer.

Ik heb het internet afgezocht naar mogelijke oorzaken/oplossingen.
1. soft reset (home + power knop ingedrukt voor 5 sec) - geen effect
2. uitzetten en na een paar minuten weer aan - geen effect
3. cellular data (3G/4G) uit en weer aangezet - geen effect
4. bluetooth uit en weer aan - geen effect
5. wifi uit en weer aan - geen effect
6. airplane modus uit en weer aan - geen effect
7. system backup en restore via itunes (hard reset ofwel factory reset) - geen effect
8. headphone aansluiting schoonblazen om te zorgen dat het toestel niet per ongeluk op headphone stand staat - geen effect
9. update naar iOS 8 - weet ik nog niet, maar vermoed geen effect

10. de suggestie van een aantal gebruikers op de Apple support communities: druk/wrijf over de speaker/facetime camera - tijdelijk succes: ik kreeg de speaker gisteravond weer aan de praat. Na een kwartier in mijn broekzak was het weer einde oefening. Het lijkt een slecht of verbroken contact rondom de speaker ergens (op foto's online lijkt het contact te bestaan uit een soort "veertjes" en niet uit een vastgesoldeerd iets).

Voor alle duidelijkheid - speakerphone functionaliteit werkt normaal, gebruik van oordopjes/microfoon werkt normaal. Ik kan prima films kijken en muziek luisteren. (privé) bellen is alleen moeilijk omdat ik het nu via de speakerphone functie moet doen, handsfree kit ligt thuis.

Mijn iPhone is ongeveer 18 maanden oud, gekocht via de T-mobile webshop bij verlenging (2 jaar). Zomaar omruilen gaat dus niet meer ben ik bang - al is er nog wel sprake van fabrieks/leveranciersgarantie (< 24 mnd oud).

Via Apple's support website kan ik voor EUR 35,- een chat "kopen" met iemand van customersupport. Lijkt me geen echte meerwaarde hebben. Alternatief is dat ik wordt doorverwezen naar de leverancier (T-mobile) om daar mijn "consumentenrecht" te halen.

Op de website van T-mobile zie ik niet veel over de fabrieksgarantie (wordt wel genoemd). Komt er op neer dat ik mijn telefoon moet aanbieden aan T-mobile (online, of in de winkel), die sturen het dan naar Dynafix (waar ik weinig goeds over lees op dit forum). Ik moet dan waarschijnlijk in ieder geval de onderzoekskosten betalen?

Als ik pech heb en mijn telefoon kan niet gerepareerd worden krijg ik dan een refurb terug? Ik heb ervaringen gelezen over Dynafix waar iemand een iPhone terugkrijgt in (veel) slechtere uitwendige staat dan de telefoon die was opgestuurd. (Mogelijk is dit een uitzondering, al zijn de meeste ervaringen over Dynafix niet veel beter dan "neutraal").

Ben altijd super zuinig op mijn telefoons - er is niet 1 krasje op deze terug te vinden, ziet er nog uit of ik hem zo uit de doos heb gehaald zowat. Ik zou zacht gezegd "not amused" zijn als ik een werkende, maar "afgekloven" telefoon terug kreeg.

Weten jullie misschien wat het standaard beleid is in dit soort gevallen?

In maart kan ik volgens mij pas weer verlengen, dus ik heb nog een maand of 6 te overbruggen. Geld voor een nieuwe heb ik nu niet zo even liggen, helaas.

Ik kan nog proberen om de speaker te laten vervangen door een reparatie club - ik vind daar prijzen van rond de EUR 20,- voor ... Is dat een goed idee, of juist niet? (gaat dan wel ten koste van mijn garantie en geen idee hoe professioneel ze het doen).

Omruilen bij Apple is misschien een optie, via hun recycle programma zou een naar behoren werkende iPhone 5 nog +/- EUR 200,- opleveren (minus het defect aan de speaker dus).

Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen proberen voor ik naar T-mobile of Apple stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik heb meerdere Iphone 5 toestelen gerepareerd, je bent niet de enigste die dit probleem heeft.

Ik vermoed een slechte soldering in de flexkabel naar je speaker.

*snip*

[ Voor 16% gewijzigd door Daedalus op 18-09-2014 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Als je hem ergens kunt laten repareren voor een dergelijk bedrag, dan bespaar je jezelf een hoop problemen met bedrijven als dynafix. En mocht je toch via de verkoper laten repareren, lever hem dan fysiek af in een winkel en stuur hem nooit op! Ik had destijds mijn iPhone 3GS opgestuurd, en bij aankomst zat er opeens een barst in het scherm en bleek hij "onherstelbaar beschadigd" te zijn, kosten €260,- voor een redurb. Terwijl ik hem opstuurde met enkel de "mute knop" klacht, het knopje was lam geworden namelijk.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx