Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsComp
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-08 12:14
Beste mede-tweakers,

Mijn oude (lichte game) PC is nu echt langzaam aan het sterven, en ik had een nieuwe computer nodig. Ik had een goed budget en ik ging kijken voor een game pc.

Door de tweakers-community ben ik overgehaald om een computer zelf te bouwen. Ik braaf een lijstje maken en voor je het weet heb ik deze pc gekocht en gebouwd (nog zonder windows).

AMD FX-8350
AsRock 970 Extreme 4
Crucial Ballistix Tactical 8gb
Asus R9 280x DirectCuII
Samsung 250gb ssd
Corsair CX750M
Cooler Master K380

Lang verhaal kort...

Ik start de UEFI op en blijkt dat mijn cpu op idle 60/70 C draait. Ik heb wat opgezocht en het blijkt dat 60 graden C erg hoog is voor een idle cpu. Meeste cpu's draaien op load 60 graden. Dus er zijn volgens internet twee problemen:

1. Koelpasta (niet goed / te weinig)
2. CPU Koeler niet goed (geen goede/slecht contact)

Dus ik verwijder de cpu en zit (voor mijn gevoel) te weinig koelpasta op.

Kan iemand mij vertellen of dit het probleem is? Of als er iets anders mis is?

Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Op de stock-cooler zit precies genoeg pasta. Het lijkt weinig maar dat moet juist. Ik denk toch dat de koeler er niet goed opzit. Zit de klem wel echt strak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsComp
Jazeker, ik het begin dacht ik juist dat hij niet goed zat omdat je voor die klem te veel kracht moest zetten. Uiteindelijk toch gedaan en de koeler zat muurvast.

[ Voor 7% gewijzigd door MatsComp op 16-09-2014 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik zou er lekker een andere koeler opzetten.

Die FX8000 serie zijn nu eenmaal processors die heet worden.

Ik heb toevallig gister een pc inelkaargezet FX8120 deze draaid in de bios al 50 graden na 10 minuten.

voor 20 euro heb je al een ( redelijke) koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FX 8 serie = aftermarket koeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Heel braaf kan ik dit lijstje niet noemen, 5/8 onderdelen lijken mij niet ideaal.

Ik heb even je buildtopic erbij gepakt, en hoewel die van mei is, zitten er imo wel onderdelen tussen die toen ook al matig waren.
  • 8350 kan goedkoper met een 8320, zelfde chip, overklokken kan je zelf, mits met een fatsoenlijke koeler.
  • bordje is vrij matig door onvoldoende koeling voor deze octocore. Zelfs met een aftermarket koeler kan die gaan throttelen.
  • misschien dat de MX100 er nog niet was, maar zelfs toen was een M500 SSD een betere en goedkopere keus
  • voeding was en is erg meh. Er zitten CapXon condensatoren in die erg onbetrouwbaar zijn.
  • 280X is prijstechnisch niet heel interessant. Beter een nonX en die overklokken of een 290.
Uiteindelijk toch laten overhalen door een lokale pcboer? Er is voor nu weinig aan te doen, maar dit had een stuk beter gekund...

Afijn, voor wat betreft de cpu koeler, AMD octocores zijn notoire heethoofden. De standaardkoeler voldoet wel, maar in combinatie met dit moederbord is dat geen feest. Ik zou er een fatsoenlijke aftermarket koeler opzetten zoals een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Eigenlijk liever nog iets zwaarder, maar dat gaat helaas in deze case niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 20:12

Nemesizz

Untouchable

Op de stock koeler zit precies genoeg koelpasta op, en dus zeker niet te weinig. Sterker nog, té veel koelpasta is zelfs slechter dan 'te weinig' (zelfs geen koelpasta werkt beter dan te veel....go figure).

De stock koeler heeft vaak wel een bescherm plasticje over de koelpasta zitten, die moet je uiteraard wel eerst verwijderen voordat je de koeler op de CPU zet.
Ook past de stock koeler maar op 1 manier als het goed is, als je die door wonderbaarlijke wijze verkeerdom gezet hebt (misschien wel gebeurt, gezien je aangeeft dat het hendeltje veel kracht nodig was, wat normaal bij AMD koelers vrij soepel gaat), kan het zijn dat het contact niet ideaal is.

Buiten dat is een Asrock 970 Extreme 4 eigenlijk niet geschikt voor een octacore AMD FX.
Ja hij staat op de supportlist, en het bord kan zogenaamd 140W TDP CPU's aan, maar erg vaak werkt het niet naar behoren en gaat de CPU steeds throttelen onder zware load (de VRM's die rond de CPU socket zitten worden te heet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 14:36
60/70 graden is wel heel heet ja.. Maar het moederbord is idd niet je van het. Wat ik je wel kan aanraden: koop een Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Mijn broertje heeft ook een FX 8350 en die liep idle op 50-55 met de stockcooler. Tegenwoordig duikt ie idle onder de 30 met een stuk minder hierrie. Het scheelt iig enorm en is zeker een investering waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsComp
Ik zal er zeker later een aftermarket koeler op zetten.

Ohja, en ik heb die r9 280x voor 185 nieuw in de doos kunnen kopen en ik vond dat wel een goede deal.

Wat stellen jullie dan voor als moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16

Rannasha

Does not compute.

Voel eens aan de heatsink terwijl de computer aan staat. Voelt deze warm aan?

- Ja: Warmte wordt blijkbaar goed genoeg van CPU naar heatsink afgevoerd, maar kan daarna niet weg -> Koeling is te zwak.
- Nee: Warmte blijft in de CPU zitten en wordt niet goed overgebracht naar de heatsink -> Koeler is niet goed aangebracht en/of onjuiste hoeveelheid koelpaste gebruikt.

Als de temperatuur bij een cold boot direct op 60C zit, dan is de tweede optie waarschijnlijker. Als de heatsink wel goed verbinding maakt, maar er simpelweg te weinig capaciteit is, dan verwacht je dat de CPU temperatuur langzaam oploopt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:24

br00ky

Moderator Harde Waren
MatsComp schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 14:39:
Ik zal er zeker later een aftermarket koeler op zetten.

Ohja, en ik heb die r9 280x voor 185 nieuw in de doos kunnen kopen en ik vond dat wel een goede deal.
Dan is het een goede deal.
Wat stellen jullie dan voor als moederbord?
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P, goedkoopste bordje met fatsoenlijke fasen en koeling voor die octocore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsComp
@rannasha Ik had al gevoeld aan de heatsink en hij voelde warm aan. Zo warm dat je hem niet aan kon raken als je iets dichter bij de cpu komt. En de temperatuur begon bij 50 en liep soms wel op tot 65 of 70 graden.

@br00ky
Ik zal waarschijnlijk mijn moederbord terugsturen en jouw aanbevolen mobo kopen. Dank jullie voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Schiet me ineens te binnen, maar sommige moederborden (of BIOS software beter gezegd) gooien standaard teveel voltage naar de CPU, dan kan deze ook te warm worden.

Nu geef je al aan dat je het bord terug stuurt, dus dan maakt het niet veel meer uit, maar dat had ook een reden kunnen zijn dat je CPU te heet word (terwijl de koeling wel goed is bevestigd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsComp
Nieuwe koelpasta erop, fan op 100%, windows 8 geinstalleerd zonder problemen. Cpu idle is nu soms zelfs 20 graden C. Als je bezig bent met browsen of downloaden gaat hij al redelijk snel naar de 50. Ik heb ook de kloksnelheid op maximaal 3400 Mhz gezet om te voorkomen dat ze allemaal op vol gaan lopen en dus de temperatuur heel snel hoog oploopt.

Het liefst wil ik het moederbord houden en bij voorkeur optie 2 of 3. Wat is volgens jullie verstandiger?

1.Toch een nieuw moederbord
2.Terug naar een FX-8320
3.Sowieso een Aftermarket Koeler

Alvast bedankt, jullie hebben erg geholpen! ;)

[ Voor 107% gewijzigd door MatsComp op 18-09-2014 08:00 ]

• MatsComp
Deze ochtend heb ik mijn pc weer aangezet, en ja hoor idle 15-25 graden (fan bijna stil). Kan het zijn dat de koelpasta de eerste paar reboots moet inwerken? Of is hier een andere verklaring voor?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

MatsComp schreef op donderdag 18 september 2014 @ 08:10:
Deze ochtend heb ik mijn pc weer aangezet, en ja hoor idle 15-25 graden (fan bijna stil). Kan het zijn dat de koelpasta de eerste paar reboots moet inwerken? Of is hier een andere verklaring voor?
Weet niet hoe koud je kamer is, maar gezien de temperatuur buiten (zelfs 's nachts) nog 15ºC lijkt het me sterk dat je PC idle draait op 15ºC. Dus grote kans op een foute uitlezing (dit gebeurt overigens wel vaker, load temperaturen zijn vaak iets betrouwbaarder, want ik zie zelf ook PC's die idle zogenaamd onder kamertemp komen en dat is niet mogelijk met lucht of water koelers).

Koelpasta (afhankelijk van het soort) heeft wel een bepaalde inwerktijd, maar dat is niet even een paar reboots dat duurt vaak wel een aantal uren.

Persoonlijk zou ik toch gaan voor een ander moederbord die zeker weten beter met die CPU overweg kan.
Dat Gigabyte bord wat Br00ky linkt is een veel beter bord voor een FX8000 CPU en hoef je ook niet te klooien met underclocken enzo.

Dus ander bord, andere koeler, en gewoon die 8350 houden.

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 14:36
MatsComp schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:34:
Nieuwe koelpasta erop, fan op 100%, windows 8 geinstalleerd zonder problemen. Cpu idle is nu soms zelfs 20 graden C. Als je bezig bent met browsen of downloaden gaat hij al redelijk snel naar de 50. Ik heb ook de kloksnelheid op maximaal 3400 Mhz gezet om te voorkomen dat ze allemaal op vol gaan lopen en dus de temperatuur heel snel hoog oploopt.

Het liefst wil ik het moederbord houden en bij voorkeur optie 2 of 3. Wat is volgens jullie verstandiger?

1.Toch een nieuw moederbord
2.Terug naar een FX-8320
3.Sowieso een Aftermarket Koeler

Alvast bedankt, jullie hebben erg geholpen! ;)
Je kunt dat moederbord prima houden, maar als je die temperaturen niks vind moet je toch echt een aftermarket cooler hebben. Dan zijn al je problemen opgelost. Nogmaals, kijk even naar de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Je zult een enorm verschil merken (let wel op dat hij past in je kast! Vrijwel alle aftermarket coolers zijn vele malen groter dan een stock cooler). Voor meer informatie over aftermarket coolers even spieken bij de buren: http://nl.hardware.info/r...eview-maak-de-beste-keuze!

Voor 25 euro hoef je je nooit meer druk te maken over je CPU temperaturen ;)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:11
In de uefi draait de processor niet in idle, hij wordt daar expres belast om stabiliteit te testen.
Aangezien de temp in windows prima is zou ik me nergens zorgen om maken (60 graden in load is prima).
Het moederbord is misschien niet ideaal, maar aangezien je die al hebt zou ik hem gewoon houden.
Ikzelf draai zelfs een 9370 op een bord met 4+1 VRM fases, wel met een koelertje op de heatsink gericht.
De processor beschermt zichzelf tegen te hoge temps, dus als de herrie te doen is kun je in principe gewoon de stock koeler blijven gebruiken (die zit er niet voor niks bij).
Sterker nog, als je een aftermarket koeler pakt wordt het moederbord slechter gekoeld, hou daar rekening mee.

• MatsComp
Ik weet wel wat van computers, maar kan je me uitleggen waarom het moederbord slechter gekoeld wordt met een aftermarket koeler?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:11
Omdat de standard koeler de lucht naar beneden richting het moederbord blaast.
De meeste aftermarket koelers blazen naar de achterkant/bovenkant van de kast, hierdoor worden de moederbord componenten rondom de socket minder goed gekoeld.

Staat ook op de site van Asrock: http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Extreme4/?cat=CPU
"* For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design."

Edit: natuurlijk zijn er ook aftermarket koelers die ook naar beneden blazen: http://tweakers.net/price...;270857;302183/categorie/

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 18-09-2014 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsComp
Ik heb nu de Scythe Samurai ZZ Rev. B besteld. Stil en blaast naar beneden. En voor de zekerheid heb ik nog een casefan erbij gekocht (scythe slip stream 800rpm 120mm), om de warme lucht uit de kast te halen.

Allemaal bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 7% gewijzigd door MatsComp op 21-09-2014 09:56 ]

Pagina: 1