Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet in een studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• rockz0r
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-06 21:28
Goeiedag Tweakers!

Ik woon in een studentenhuis met 4 man die twee verdiepingen heeft. Op de beganegrond zit een kapster, eerste verdiepingen twee studenten en derde verdiepingen nog een twee studenten. Onlangs heeft de kapster een all-in-one pakket van ziggo afgesloten. De studenten op de eerste (waaronder ik) hebben redelijk internet maar op de tweede verdieping valt de verbinding soms weg.

Om dit op te lossen heb ik bij de mediamarkt een router aangeschaft om de verbinding te versterken en op de eerste verdieping gezet. Alles werkt maar soms valt de verbinding van de router in eens weg en moet ik de router aan en uit zetten om het signaal weer actief te krijgen. De modem en router zijn verbonden met een 5 meter internet kabel.

Not to forget to mention: er zit waarschijnlijk iets metaal/alluminum in de plafond.

Dus mijn vraag aan jullie is... hoe kan ik dit het beste oplossen? Heeft iemand anders een suggestie om de verbinding te versterken?

Info:
Modem
https://www.ziggo.nl/klan...uur/modems/cisco-epc-3928
Router
http://www.mediamarkt.nl/...37,267787.html?langId=-11

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt!

Cheers,

-rockz0r

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-11 17:38

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Nog een accesspoint bekabeld aansluiten en naar de derde verdieping lussen (dus modem > kabel > router/AP voor tweede verdieping > kabel > AP voor derde verdieping); is dat niets dan?
En natuurlijk kijken wat een firmware-update doet op je wegvallende routerverbinding, als dat mogelijk is (of gewoon omruilen voor een andere).

Edit: als je de instellingen een beetje netjes regelt heb je dus op de tweede/derde verdieping gewoon één netwerk met een andere naam dan dat het modem van Ziggo uitzend.

[ Voor 20% gewijzigd door Bastiaan op 15-09-2014 23:54 ]

• rockz0r
Bastiaan schreef op maandag 15 september 2014 @ 23:52:
Nog een accesspoint bekabeld aansluiten en naar de derde verdieping lussen (dus modem > kabel > router/AP voor tweede verdieping > kabel > AP voor derde verdieping); is dat niets dan?
En natuurlijk kijken wat een firmware-update doet op je wegvallende routerverbinding, als dat mogelijk is (of gewoon omruilen voor een andere).

Edit: als je de instellingen een beetje netjes regelt heb je dus op de tweede/derde verdieping gewoon één netwerk met een andere naam dan dat het modem van Ziggo uitzend.
Bedankt voor je reactie!
De router kan net zo goed naar de derde verdieping dan hoef ik geen extra AP aan te schaffen, maar de verbinding blijft weg vallen. Ik denk dat ik morgen ff ga ruilen.

Ik kan geen firmware update/driver vinden op de sitecom website.

Dus drie apparaten kunnen een netwerk vormen? Hoe doe ik dit?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
rockz0r schreef op maandag 15 september 2014 @ 23:42:
Alles werkt maar soms valt de verbinding van de router in eens weg en moet ik de router aan en uit zetten om het signaal weer actief te krijgen.
Dat zul je even moeten verduidelijken; wegvallen?

- Op alle aangesloten devices?
- Hoe merk je dit?
- Heb je uberhaupt nog verbinding, of is het hele netwerk verdwenen?
- Heb je nog een IP?
- Werkt internet via het modem wel ononderbroken als de router problemen ondervindt?
- Kun je in de admin interface van de router iets vinden, bijvoorbeeld logs?
De modem en router zijn verbonden met een 5 meter internet kabel.
That's all? Gezien het feit dat je het niet noemt vermoed ik dat je nu effectief twee routers hebt, met een dubbel NAT als gevolgd.

Het is handiger om je Sitecom in te stellen als accesspoint. Dit komt neer op het uitschakelen van de DHCP-server, het apparaat een vast IP geven binnen het subnet dat je modem uitdeelt en dan een kabeltje leggen tussen 2 LAN-poorten aan beide zijden (ipv. de WAN-poort van je SItecom).

Volgens mij hanteert de EPC3928 192.168.178.0/24 als standaardsubnet, met het Ziggomodem op 192.168.178.1 en een DHCP-range beginnend bij 192.168.178.10. Dat betekent dat je in de Sitecom 192.168.178.2 als IP in kan stellen.

Dit is zeer zeker niet direct een oplossing voor je problemen, maar maakt de netwerksetup een stuk doorzichtiger en minder probleemgevoelig. Zou ik in ieder geval even regelen.

Het is eveneens aan te raden om te zorgen dat het Ziggomodem en je Sitecom op een ander WiFi-kanaal zitten (met een sterke voorkeur voor 1, 6 of 11). Welke kanalen werkelijk het gunstigste zijn kun je uitzoeken door trial-and-error of een tooltje als Wifi Analyzer (Android) of InSSIDer (Windows).
rockz0r schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 00:09:
De router kan net zo goed naar de derde verdieping dan hoef ik geen extra AP aan te schaffen, maar de verbinding blijft weg vallen. Ik denk dat ik morgen ff ga ruilen.
Sitecom is niet echt je-van-het, maar zonder vast te stellen waar het probleem werkelijk zit is de kans aanwezig dat je met een 'nieuwe' router tegen hetzelfde euvel aanloopt. Neem in ieder geval bovenstaande info even door voor je besluit terug te gaan naar de Mediamarkt.
Dus drie apparaten kunnen een netwerk vormen? Hoe doe ik dit?
Dat is niet anders dan toevoegen van het eerste access point, mits je (als het een router betreft) het stappenplan volgt om hem in te stellen als access point (met een ander IP natuurlijk).

• rockz0r
Thralas schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 01:07:
[...]

Dat zul je even moeten verduidelijken; wegvallen?

- Op alle aangesloten devices?
- Hoe merk je dit?
- Heb je uberhaupt nog verbinding, of is het hele netwerk verdwenen?
- Heb je nog een IP?
- Werkt internet via het modem wel ononderbroken als de router problemen ondervindt?
- Kun je in de admin interface van de router iets vinden, bijvoorbeeld logs?

[...]

That's all? Gezien het feit dat je het niet noemt vermoed ik dat je nu effectief twee routers hebt, met een dubbel NAT als gevolgd.

Het is handiger om je Sitecom in te stellen als accesspoint. Dit komt neer op het uitschakelen van de DHCP-server, het apparaat een vast IP geven binnen het subnet dat je modem uitdeelt en dan een kabeltje leggen tussen 2 LAN-poorten aan beide zijden (ipv. de WAN-poort van je SItecom).

Volgens mij hanteert de EPC3928 192.168.178.0/24 als standaardsubnet, met het Ziggomodem op 192.168.178.1 en een DHCP-range beginnend bij 192.168.178.10. Dat betekent dat je in de Sitecom 192.168.178.2 als IP in kan stellen.

Dit is zeer zeker niet direct een oplossing voor je problemen, maar maakt de netwerksetup een stuk doorzichtiger en minder probleemgevoelig. Zou ik in ieder geval even regelen.

Het is eveneens aan te raden om te zorgen dat het Ziggomodem en je Sitecom op een ander WiFi-kanaal zitten (met een sterke voorkeur voor 1, 6 of 11). Welke kanalen werkelijk het gunstigste zijn kun je uitzoeken door trial-and-error of een tooltje als Wifi Analyzer (Android) of InSSIDer (Windows).

[...]

Sitecom is niet echt je-van-het, maar zonder vast te stellen waar het probleem werkelijk zit is de kans aanwezig dat je met een 'nieuwe' router tegen hetzelfde euvel aanloopt. Neem in ieder geval bovenstaande info even door voor je besluit terug te gaan naar de Mediamarkt.

[...]

Dat is niet anders dan toevoegen van het eerste access point, mits je (als het een router betreft) het stappenplan volgt om hem in te stellen als access point (met een ander IP natuurlijk).
Thralas hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord :P

Ik weet pas als ik geen internet heb is als een website niet laad. En als het lampje niet meer brand van de "router-kabel-ingang". Dus ik heb totaal geen internet van de router. Ik zal eens opletten op de logs of er iets tussen staat.

Ik heb ook de settings veranderd van de router; DHCP uitgezet en IP veranderd naar 192.168.178.2 . De router (kanaal 8) en modem(kanaal 1) zitten op een ander Wi-Fi kanalen.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
rockz0r schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:17:
Ik weet pas als ik geen internet heb is als een website niet laad. En als het lampje niet meer brand van de "router-kabel-ingang". Dus ik heb totaal geen internet van de router. Ik zal eens opletten op de logs of er iets tussen staat.
Oh. Dat verandert de zaak. Dat link-lichtje moet het in principe altijd doen.

- Ander poortje geprobeerd aan de modemzijde?
- Hoe kom je aan de kabel?
- Kun je een andere kabel proberen?
- Ander willekeurig device aan het modem hangen om uit te sluiten dat het

Als dat geen soelaas biedt dan is omruilen niet eens zo'n heel gek idee...
Ik heb ook de settings veranderd van de router; DHCP uitgezet en IP veranderd naar 192.168.178.2 . De router (kanaal 8) en modem(kanaal 1) zitten op een ander Wi-Fi kanalen.
:)

Dus dan zit de kabel nu ook in een ander poortje (LAN) van je Sitecom. Misschien dat dat al helpt...

• rockz0r
Thralas schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 20:40:
[...]

Oh. Dat verandert de zaak. Dat link-lichtje moet het in principe altijd doen.

- Ander poortje geprobeerd aan de modemzijde?
- Hoe kom je aan de kabel?
- Kun je een andere kabel proberen?
- Ander willekeurig device aan het modem hangen om uit te sluiten dat het

Als dat geen soelaas biedt dan is omruilen niet eens zo'n heel gek idee...

[...]

:)

Dus dan zit de kabel nu ook in een ander poortje (LAN) van je Sitecom. Misschien dat dat al helpt...
Ik heb nog niet geprobeert in een andere uitgang, maar heb het nu in een andere uitgang.

De kabel is een grijze kabel die een huisgenoot vorig jaar heeft gehaald bij een electronische zaak(?)
Pagina: 1