• Piet Krediet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-01 20:03
Eind december is dan eindelijk zover. Ik vlieg richting Hongkong voor het begin van mijn wereldreis. Ik zal in 7 maanden Azië rondtrekken, Nieuw-Zeeland, Fiji, Hawaii, Californië, New York en IJsland bezoeken. Natuurlijk wil ik hier zoveel mogelijk van vastleggen, aangezien ik van mening ben dat ik redelijk wat mooie omgevingen ga tegenkomen.

Dan nu mijn Dilemma:
Ik ben op dit moment in het bezit van een iPhone 5 (32GB) en heb geen losse fotocamera. Nu zit ik te twijfelen of ik een iPhone 6 (64GB) moet halen óf geen nieuwe iPhone, maar een compacte camera die goede plaatjes kan schieten (zat te denken aan een model uit de Sony RX serie) en dus mijn iPhone 5 (32GB) behouden. Een belangrijk punt vind ik het gewicht van mijn backpack die ik 7 maanden mee moet sleuren. Dan zou alleen een nieuwe IPhone beter uitkomen. Of is de hogere kwaliteit foto's van een compactcamera dit dubbel en dwars waard?

Ik ben overigens geen professioneel fotograaf, maar hou er wel van om leuke plaatjes te schieten. Aan foto's in het RAW formaat heb ik dan ook vrij weinig, omdat ik dit toch niet ga gebruiken om mijn foto's te bewerken (denk ik). Op mijn reis wil ik hem vooral gebruiken om foto's naar mijn vrienden en familie in Nederland te sturen. Achteraf wil er een aantal mooie albums van kunnen maken. Producten kunnen overigens in Hongkong aangeschaft worden, wat weer een aantal euro's scheelt.

Ben wel benieuwd naar jullie mening hierover. Misschien dat er een aantal jullie ervaringen hebben met het kiezen van een camera voor een wereldreis.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Als camera's in telefoons meer dan prima zouden zijn, dan zouden losse camera's niet meer bestaan...
Camera in een telefoon schiet prima plaatjes hoor, maar op zo'n reis aan komen met een telefoon, neauh...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een rx100 is veel beter dan een telefoon camera.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
compact maakt betere foto's. maar hoe ga je het doen met accu's laden?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:27
Maar, als je dan een camera koopt, dan wordt het wat mij betreft iets met fatsoenlijke sensor. Want, een telefoon-camera, is inmiddels zo'n beetje net zo goed als die van een compactcamera - tenzij eentje met grote sensor.

Dus dan ga je weer snel naar een systeemcamera of dSLR. Zelf heb ik m'n dSLR ingeruild voor een Sony A7 bijvoorbeeld, compact, maar toch fatsoenlijke (FF) sensor om zo het verschil met een telefoon groot genoeg te houden.

Zou zelf iPhone houden en een knappe camera kopen. Misschien is zo'n mega-zoom-alles-in-1 met knappe sensor wel wat, heb je ook nog eens groot zoombereik voor de beestjes en kiekjes op afstand en toch enigszins compact.

Check: http://www.dpreview.com/a...t-cameras-for-enthusiasts

en (reiscamera's):

http://www.dpreview.com/a..._medium=text&ref=mainmenu

en (superzooms):

http://www.cameralabs.com...st_superzoom_camera.shtml

[ Voor 23% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-09-2014 20:17 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb een soortgelijke reis gedaan van zeven maanden en een D600 + 28mm f/1.8G + 50mm f/1.8G lens meegenomen. Dit weegt ongeveer 1,3 kg samen en had ik in een 40 liter backpack die ik als carry-on bagage voor ongeveer 20 vluchten meehad. Ging prima!

Je zegt dat je raw nu niet zo interesseert, maar denk er toch goed over na. Je wilt misschien in de toekomst wel een mooi fotoalbum er van maken (edit: dat wil je dus lees ik in je post). Als je je dan een beetje in raw verdiept en de foto's nagewerkt zul je misschien wel blij zijn dat ze niet in JPEG geschoten zijn.

Tot slot: geniet enorm van de reis, voor je het weet ben je weer thuis. Je zult er geen seconde spijt van krijgen, dat kan ik je nu al beloven :P Als je nog tips wilt over Azië, Nieuw-Zeeland en Californië, stuur dan maar een DM'tje.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:56
RX100 of misschien anders de nieuwe canon G7X (is net aangekondigd, maar zal spoedig in de winkel liggen). En idd: gewoon in RAW schieten. Er is genoeg software die er in no-time jpg's uithaalt zodat je niets hoeft te bewerken. En wil je er ooit nog eens in verdiepen, kun je altijd nog met de raw-bestanden aan de slag en alles eruit halen wat erin zit.
Een iPhone is leuk en aardig, maar zodra de omstandigheden niet zo ideaal meer zijn, houd je weinig over qua beeldkwaliteit. En dan heb ik het niet alleen maar over ruis, maar ook qua kleur-informatie.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:35

Garyu

WW

Keuze RAW vs JPEG is simpel, op een Sony RX100 (en vele andere prosumer-camera's) kan je een RAW+JPG optie kiezen, dan heb je de flexibiliteit naderhand. Ik heb dat ook jarenlang gedaan en de RAW-files niet aangeraakt, maar zie het als het bewaren van negatieven van analoge foto's. Achteraf ben je blij dat je ze bewaard hebt, er zit veel meer informatie in die je naderhand nog kan gebruiken.

Verder lijkt me de keuze een redelijke no-brainer. Een iPhone 6 biedt weinig meerwaarde t.o.v. een iPhone 5. Voor hetzelfde geld biedt een fatsoenlijke camera zoals de Sony RX100 (M I / II / III) wél enorme meerwaarde. Voor het gewicht hoef je het niet te laten, dus ik zou het wel weten.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-01 19:01

Bio

Ik zou ook eens naar de Canon G7x kijken. Is tegen die tijd al uit, en zou ik zelf boven de rx100 kiezen.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

Wat is überhaupt je budget en je eisen.? Zelf zou ik neigen naar een Fuji X series of Sony RX100 mkIII. Met name de fuji XE2 icm 23 1.4 of 35 1.4 zou voor mij een oplossing zijn. De 18-55 zou ook een mooi objectief kozijn volgens mij.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Altijd een camera nemen en wel hierom:

Nikon camera

IPhone 5

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01 05:39
Ik zal voor de iphone gaan, meeste dingen waar je een foto van maakt kan je namelijk hele mooie foto's van vinden op internet. Geen gedoe met geheugen kaarten geen gedoe met accu's, geen gedoe om iets te zoeken om ergens je foto op internet te zetten.
Kortom je kan je beter druk maken over je reis dan over je foto toestel.
Als je dan toch iets beters wilt is de pricewatch: Samsung Galaxy Camera 2 Wit misschien wel iets?
Dan kan je denk ik ook gewoon via wifi foto's uploaden naar facebook.

• Nordlys
  • Niet online
En toch is het veel leuker om naar je eigen foto's terug te kijken in een album dan een bij elkaar geraapte collectie foto's van Google Images of Flickr. Ik snap je punt dat veel plekken op aarde al 5.000 keer van dezelfde hoek zijn gefotografeerd, maar je eigen foto's maken een herinnering wel persoonlijker.

De vraag is meer hoeveel je om de kwaliteit van die foto's geeft. Wil je een mooi album er van maken dan zou ik met een iPhone niet snel tevreden zijn. Wil je de foto's alleen op Facebook gooien en er af en toe naar terug kijken op je mobieltje, dan zou het wel kunnen.

Verwijderd

Panasonic LX100? Het verbaast me dat die nog niet genoemd is eigenlijk.

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik heb ook aardig wat gebackpackt, en ben meer mensen tegengekomen die foto's niks om foto's geven dan die dat wel doen. Het hangt dus sterk af van wat voor persoon jij bent, want allemaal hebben we op onze eigen manier plezier op onze reis.
Als je je op dit moment druk maakt om fotokwaliteit, zou ik zeker geen smartphone gebruiken om te fotograferen.Het feit dat je je het afvraagt, geeft voor mij aan dat je wel degelijk waarde hecht aan goede beeldherinneringen.

Zorg dat je inderdaad niet teveel met foto's bezig bent, wat Haas_nl al zegt. Geniet van de reis!

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-01 22:00
Ik ben ook een aantal maanden naar het buitenland geweest, en hetgeen wat ik het leukst vond aan onze camera was de water en stofdichtheid. Op het strand, in de jungle, in de zee, tijdens het kajakken en in de woestijn gewoon lekker plaatjes schieten zonder je te hoeven bekommeren om het slopen van je dure camera.

De ideale camera op reis is de camera die zo'n reis overleeft: een waterdichte. Ik kan je de olympus Tough serie aanraden, werkt perfect! Vooral tijdens een tochtje door de jungle en rivieren was het geweldig dat ik de camera gewoon kon meenemen, we waren met een groep; uiteindelijk heb ik voor iedereen foto's gemaakt en rondgestuurd, omdat ze zelf hun dure spiegelreflex camera's niet mee konden nemen.

Je kan dan verder ook foto's maken met je iPhone, die maakt toch prima foto's verder? Bovendien: wil je in die landen überhaupt met je smartphone rondlopen? Ik heb 3 maanden een klaptoestel meegenomen en eigenlijk amper aangeraakt, alleen als wekker / klokje.

[ Voor 15% gewijzigd door Edwin88 op 22-09-2014 20:25 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:19

sapphire

Die-hard pruts0r

Haas_nl schreef op zondag 21 september 2014 @ 21:26:
Ik zal voor de iphone gaan, meeste dingen waar je een foto van maakt kan je namelijk hele mooie foto's van vinden op internet. Geen gedoe met geheugen kaarten geen gedoe met accu's, geen gedoe om iets te zoeken om ergens je foto op internet te zetten.
Kortom je kan je beter druk maken over je reis dan over je foto toestel.
Als je dan toch iets beters wilt is de pricewatch: Samsung Galaxy Camera 2 Wit misschien wel iets?
Dan kan je denk ik ook gewoon via wifi foto's uploaden naar facebook.
Ik zou thuis blijven en gewoon bezienswaardigheden kijken via google streetview en flickr. Uberhaupt geen gedoe, kortom helemaal niks om je druk over te maken

offtopic:
Kon het niet laten

Mijn bril is wel gekleurd met een dSLR, maar mijn 2 cent.
Afgelopen 2 vakanties voor het eerst ook wat plaatjes geschoten met mijn S3 (uiteraard minder dan een iPhone5), in de volle zon wel aardig. Maar vergroot je het iets uit of word het licht minder dan is het huilen met de pet op.
Mijn Nikon 1 scheelde al een slok op een borrel met zijn relatief kleine sensor. Dus om nog eens maximaal na te genieten én je gewicht in acht te nemen zou ik voor een compact gaan met een relatief grote sensor zoals de genoemde modellen hierboven :)

Gabriël AM5

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-01 09:58

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

"Aan foto's in het RAW formaat heb ik dan ook vrij weinig"

Hier ga je spijt van krijgen. Ga als de wiedeweerga een spoedcursus fotografie volgen en koop een ietwat fatsoenlijke camera (systeemcam bijv). Ik heb een half jaar in brazilië gezeten,en heb achteraf spijt dat ik 'maar' een degelijke compactcam heb meegenomen. Echt, voor zo'n reis als dit; dit wil je vastleggen met fatsoenlijk materiaal!

Professioneel Heftruck Syndroom

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-01 21:34
Er zijn al veel tips gegeven, maar nog een extra duit in het zakje. Ik zou beide doen. Dus een iPhone 5 (of 6) en een goede camera ernaast. Je telefoon is handig, want die heb je altijd bij de hand. Maar bij slecht licht maakt hij geen mooie plaatjes en als je ooit een megaposter wilt maken van een extreem mooi landschap, dan schiet de resolutie al snel te kort.

Ik zou er dus een goede camera naast gebruiken. Die als primaire camera inzetten en je telefoon voor erbij, b.v. voor de overbekende selfie's en foto's die je snel op Facebook e.d. wilt plaatsen. Als je echt alleen maar met je smartphone gaat fotograferen is de kans zeer groot dat je daar achteraf veel spijt van krijgt. Zo'n rondreis als deze doe je misschien maar een keer in je leven. Misschien kom je nooit meer op dezelfde plekken. Die herinnering in beeld is dus (later) goud waard.

Wat voor camera? Dat is een lastige vraag, want dat hangt sterk af van je budget en je bereidheid om te sjouwen. Er zijn ontzettend veel keuzemogelijkheden, die allemaal al een keer genoemd zijn. Een robuuste 'outdoor' camera die bestand is tegen water en stof kan een voordeel zijn. Die kun je ook probleemloos een keer laten vallen. Maar een camera met een sensor van 1 inch of groter levert weer beduidend betere beeldkwaliteit op en is ook goed bruikbaar in slechte lichtomstandigheden. Een Sony RX100 of de geopperde Canon G7X is dan erg interessant. Als je niet opziet tegen het wisselen van lenzen dan is een systeemcamera of spiegelreflex ook erg interessant. Je hebt dan de best mogelijke beeldkwaliteit en de meeste flexibiliteit (hoge iso's, autofocus, verschillende lenzen, accessoires, etc.)

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Kan je echt elke avond jouw iPhone opladen? De RX kan een paar honderd foto's maken, en met een extra accu heb je ook nog backup (weegt toch niets). Als je iPhone leeg raakt, heb je niets meer. Los van de kwaliteit van de camera die je wilt hebben, zou ik op reis altijd om deze reden een camera meenemen.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:55

Bever!

3

Panasonic LX100 > sony Rx100

• Nordlys
  • Niet online
Heb je ook nog een uitleg waarom? ;)

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:38

CeesKees

I rest my Kees

Ik kan alleen op basis van mijn eigen ervaringen hier posten..

Ik heb al aardig wat reizen gemaakt, naar diverse oorden en ook veelvuldig (90%) op de backpack manier.. Ik was de "grote" camera altijd snel zat! Dus uiteindelijk met een eenvoudige ixus de hele wereld over. Prima plaatjes, past in je broekzak, 400 fotos te maken op een batterycharge...... Gewoon accepteren dat het beter kan. Thats it.

[ Voor 10% gewijzigd door CeesKees op 23-09-2014 14:55 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:39
Even uit eigen ervaring. Ik heb nog nooit zo een lange reis gemaakt. Ik ga wel elk jaar met mijn vriending op reis. Allemaal rondreizen met bestemmingen zoals Bali, China, Cuna..... OP onze eerste reizen hadden we een compart camera. Toen we thuis waren , zagen we dat veel foto's wazig en onscherp waren. We hebben toen een DSLR gekocht. NU weet ik wel dat de compacte steeds beter en beter zijn geworden, maar dat zijn de DSLR's ook. En ook goedkoper. Ik zou gaan voor een mooie DSLR met een all-round lens, een 18-270 o.i.d. Hoef je niet steeds van lens te wisselen. Koop er een tweede accu bij, samen met wat extra geheugenkaartjes. Dan kun je wel even vooruit. Als je ff zoekt op internet zul je vast wel zien dat die accu's en kaartjes echt niet zo duur zijn. Zet je camera in RAw of in jpg + RAW. Je zult maar net zien dat die ene onvergetelijke foto net niet helemaal scherp is.......
Maar om op zo een mooie reis alleen een I-phone mee te nemen, dat zou ik niet doen.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:38

CeesKees

I rest my Kees

Niet scherpe foto's zijn natuurlijk niet altijd de schuld van de camera...

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-01 15:43
Als je je foto's meteen via je iPhone wil versturen kan je dit nog proberen; http://nl.eyefi.com/
Een camera met GPS is ook wel een leuke extra. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Vitruvius op 23-09-2014 15:04 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Sparkiee schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:59:
Even uit eigen ervaring. Ik heb nog nooit zo een lange reis gemaakt. Ik ga wel elk jaar met mijn vriending op reis. Allemaal rondreizen met bestemmingen zoals Bali, China, Cuna..... OP onze eerste reizen hadden we een compart camera. Toen we thuis waren , zagen we dat veel foto's wazig en onscherp waren. We hebben toen een DSLR gekocht. NU weet ik wel dat de compacte steeds beter en beter zijn geworden, maar dat zijn de DSLR's ook. En ook goedkoper. Ik zou gaan voor een mooie DSLR met een all-round lens, een 18-270 o.i.d. Hoef je niet steeds van lens te wisselen. Koop er een tweede accu bij, samen met wat extra geheugenkaartjes. Dan kun je wel even vooruit. Als je ff zoekt op internet zul je vast wel zien dat die accu's en kaartjes echt niet zo duur zijn. Zet je camera in RAw of in jpg + RAW. Je zult maar net zien dat die ene onvergetelijke foto net niet helemaal scherp is.......
Maar om op zo een mooie reis alleen een I-phone mee te nemen, dat zou ik niet doen.
Een DSLR maakt nog niet dat je mooie foto's kan maken, het maakt je de eigenaar van een DSLR.
Als een all round lens zou ik eerder voor een 16-85 gaan of een 15-85 als je Canon neemt. Op een crop krijg je dan ongeveer 4 a 5x zoom wat in de meeste gevallen afdoende is.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:43
Ik raad je sowieso aan om alvorens je de reis begint een keer te gaan fotograferen.

Een cursus volgen, of er gewoon zelf op uit gaan en hier een testcase plaatsen. Dat gaat véél meer effect hebben dan welke camera dan ook op de kwaliteit van je foto's. :Y

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01 09:04

bobcom

Dedicated dabbler

Neem gewoon die Iphone 6 - want zonder Iphone 6 op wereldreis ben je vanzelfsprekend een nobody. Maak vervolgens alle foto's die je wilt met die Iphone 6 - daar heb je hem tenslotte voor, want met een gewonere smartphone kun je overal ook bellen / internetten.

Ontdek als je weer thuis bent dat de meeste van je Iphone 6-foto's nog voor geen meter weergeven wat je hebt gezien / had willen zien en ga je dan in de echte fotografie verdiepen. Zoek vervolgens een camera die bij je past, boek een nieuwe wereldreis en geniet alsnog van de foto's die je voor de tweede keer, maar dan goed hebt gemaakt.
[/sarcasm mode off]

Moraal: there's never time to do it right, but always time to do it over

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• St33f
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:31
Schijnt dat je met een iphone6 prima foto's kunt maken, check de onderstaande link maar eens.

http://www.theverge.com/2...-plus-camera-test-iceland

Dedicated cam zal altijd beter zijn, maar waar wanneer is de camera kwaliteit goed genoeg?

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:43
Leuk artikel wat jij aanhaalt maar het bewijst wat mij betreft niet dat de iPhone 6 een goede camera is, maar dat de fotograaf belangrijker is dan de camera.

Ik kan met een Blik bier van €0,59 nog leuke foto's maken. Wanneer ik een vriend mijn DSLR uitleen komen er alleen wazige foto's uit. Had digitalRev geen serie over professionele fotografen die ze een toy-camera gaven?

Ze moeten eens een amateur op pad sturen met een iPhone 6 en een betere compactcamera. Ben benieuwd wat daar uit zou komen.=

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:58

mrc4nl

Procrastinatie expert

Nordlys schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:44:
[...]

Heb je ook nog een uitleg waarom? ;)
Puur op Specs gebaseerd:
2.2 crop ipv 2.7x
Lichtsterke lens f1.7-2.8. Wat m relatief de compactcamera maakt met de grootste lensopening van dit moment. Evf zit ingebouwd. En 4k video kan ook een pluspunt zijn.
En in mindere mate:
Panasonics dfd technologie en hun gepatenteerde methode die afrekend met onion rings bij aspherische lenzen.

[ Voor 15% gewijzigd door mrc4nl op 23-09-2014 18:12 ]

ora et labora

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01 09:04

bobcom

Dedicated dabbler

St33f schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:05:
Schijnt dat je met een iphone6 prima foto's kunt maken, check de onderstaande link maar eens.

Dedicated cam zal altijd beter zijn, maar waar wanneer is de camera kwaliteit goed genoeg?
Dit lijkt mij op een review van het type "wij van WC-eend": stuur een knakker op pad met een Iphone 5 en Iphone6 en laat 'm vertellen hoe geweldig die Iph6 wel niet is. Conclusie: de Iph6 is de beste. Bewijs: het staat op internet.

Verder eens met @Inquestos: de eigenlijke vraag is niet: "wanneer is de camerakwaliteit goed genoeg?" maar "wanneer is de kwaliteit van de fotograaf zodanig dat de camerakwaliteit de doorslag geeft?"

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:17
St33f schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:05:

Hm, ik wou dezelfde link gebruiken om aan te tonen dat je met de iphone 6 toch echt maar matige foto's kan maken. Tja, hangt ervanaf wat je eisen zijn qua kwaliteit en wat je met de foto's wil doen: wil je ze alleen op facebook zetten, of wil je ze ook aan de muur hangen?

Een camera heeft als voordeel dat je er onbeperkt accu's bij kan gooien. 3 dagen reizen zonder mogelijkheid je telefoon op te laden is voor een camera met oplaadbare losse accu's geen probleem.

Ik ben een maand in Indonesië geweest. Mijn smartphone alleen gebruikt om contact te houden met het thuisfront. Twee camera's meegenomen, een Nikon compact voor het zoomwerk en een NEX 5 met kitlens en 50mm voor al de andere fotografie. Mooie foto's gemaakt en ja, achteraf spijt gekregen dat ik niet op RAW+JPEG heb geschoten...

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 23-09-2014 19:05 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Een DSLR is wel overkill iig voor zulke reis, zeker als je aangeeft dat je niet echt veel om kwaliteit geeft. Ik neem al vaak mijn d7100 niet meer mee als ik hier rondreis (azië). Mijn Canon s120 voldoet meestal perfect. Is lekker compact en heeft door de lichtsterke lens redelijk goede prestaties. Het enige wat ik soms mis is het gemak van snellere bediening van men dslr. Bij de s120 moet ik vaak wat zoeken voor bepaalde functies etc...

De enige reden dat de dslr soms meegaat is als ik weet dat ik echt heel knappe dingen ga zien en dat ik meer dan wat snapshots ga nemen.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

mrc4nl schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 18:08:
[...]

Puur op Specs gebaseerd:
2.2 crop ipv 2.7x
Puur op dit soort specs is mijn Sony 50mm 1.4 FF lens dus beter dan de Zeiss Otus, die ook een 1.4 50mm behelst, maar dan zonder Af.

• Nordlys
  • Niet online
Piet Krediet heeft sinds de TS al niet meer gereageerd. Vervroegd op wereldreis gegaan? :P Ik denk dat hij inmiddels wel genoeg advies heeft gekregen en toch echt voor zichzelf moet beslissen wat hij belangrijker vindt.

• mastamasta
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik heb zowel de Sony III als de iPhone 6 plus. iPhone maakt prima foto's, erg goed zelfs, maar kunnen zeker niet tippen aan de kwaliteit van de Sony camera. Deze is trouwens erg compact en goed te vervoeren. Ik zou voor de Sony gaan dan heb je gegarandeerd super goede foto's.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-01 22:00
Op mijn reizen zag ik soms wel mensen met een DSLR, maar die pakten toch keer op keer een smartphone als ze bijvoorbeeld een avondje gingen stappen.

Een DSLR is leuk als je echt een dagje ergens heen gaat, maar het merendeel van de tijd zal hij voornamelijk een blok aan je been zijn. Als je, zoals je aangeeft, niet zo heel erg om foto's geeft maar ook niet alleen met je smartphone wil schieten is een goede waterdichte camera echt een hele sterke aanrader.

Bijvoorbeeld de http://www.olympus.nl/sit...ras/tough/tg_3/index.html

Ook wederom op een recente vakantie naar Kroatie was de gehele groep jaloers dat wij tijdens het kajakken/canyoning de camera gewoon mee konden nemen aan het zwemvest, en moesten we achteraf onze foto's doorsturen naar iedereen die niet de kans had gehad om met hun dure camera mooie foto's te maken van de route onderweg.

• Piet Krediet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-01 20:03
Goedavond allemaal,

Allereerst excuses voor mijn late reactie.

Iedereen hartstikke bedankt voor de vele (uiteenlopende) reacties. Vind het heerlijk om te zien hoe iedereen zijn 'eigen' manier heeft van fotograferen op een vakantie (wereldreis). Daarom gaat het ook nooit lukken om de perfecte situatie te creëren, wat naar mijn mening ook niet mogelijk is.

Verder de stand van zaken: een nieuwe iphone 6 is gekocht. De Sony RX100III gaat deze week in de bestelling. Een flinke prijs (dat wel), maar deze reis is voor mij eenmalig en een mooie (digitale) herinnering hiervan vind ik erg belangrijk. Ik ben daarnaast nog niet in het bezit van een fotocamera, dus dit zal ook een mooie aankoop zijn voor in de toekomst.

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01 05:39
Nieuwe Iphone 6 wereldreis en sony RX100III snap wel hoe je bij die bijnaam komt :P

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik heb redelijk wat langere reizen gemaakt van een maand tot enkele maanden. Voorheen nam ik dan altijd een goede compact mee aka canon S90/95. Dit jaar alleen de iPhone 5 meegenomen en ik heb er geen seconden spijt van gehad. De kwaliteit van telefoon camera's is tegenwoordig gewoon goed genoeg. Je hebt je telefoon ook als je reist altijd in de buurt en ik merkte dat ik veel meer foto's nam van leuke momenten.

Daarnaast nog een belangrijke reden, je wil niet te veel spullen meeslepen en al helemaal niet "dure" spullen dat brengt alleen maar zorgen en gewicht met zich mee.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:17
Crazyanz schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 22:59:
Ik heb redelijk wat langere reizen gemaakt van een maand tot enkele maanden. Voorheen nam ik dan altijd een goede compact mee aka canon S90/95. Dit jaar alleen de iPhone 5 meegenomen en ik heb er geen seconden spijt van gehad. De kwaliteit van telefoon camera's is tegenwoordig gewoon goed genoeg. Je hebt je telefoon ook als je reist altijd in de buurt en ik merkte dat ik veel meer foto's nam van leuke momenten.
Goed genoeg vind ik nogal een statement. Ja voor Facebook is ongetwijfeld goed genoeg maar als je nét die ene mooie zonsondergang hebt gefotografeerd die je ook wel op 50 bij 70cm op de muur wilt hebben hangen, dan ben je al de sigaar met je iPhone.

Als je de iPhone vergelijkt met de compacts die je noemt ja dan is de iPhone goed genoeg, maar ga je naar een high-end compact, een systeemcamera of DSLR dan wordt de iPhone genadeloos weggespeeld.
Daarnaast nog een belangrijke reden, je wil niet te veel spullen meeslepen en al helemaal niet "dure" spullen dat brengt alleen maar zorgen en gewicht met zich mee.
Het kan aan mij liggen, maar spreekt dat niet ook tegen het meenemen van een iPhone? Immers een telefoon is handig om contact te houden met het thuisfront. Een gestolen iPhone lijkt me veel erger dan een gestolen camera, juist omdat je in het eerste geval contact met het thuisfront verliest.
In geval van nood is een goedkope "weggooi"-dumbphone met één week batterijtijd erg handig. Dat combineren met een RX100 mk3 of bijv de nieuwe Panasonic LX100 lijkt mij een veel fijnere vakantie opleveren, en bovendien mooiere foto's.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon op 29-11-2014 23:33 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1