Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buymeball
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 11:37
Hallo,

Ik ben 3 jaar geleden begonnen als junior systeembeheerder in schaal 4, trede 1.
Na ander half jaar zijn wij overgestapt naar een andere administratie systeem. Hier in hebben ze mij overgezet naar volwaardig systeembeheerder.

Zonder mij hier van op de hoogte te stellen. Hier kwam ik naar 6 maanden na achter. Ik heb toen na vraag gedaan, en gaven aan dat in het huidige administratie pakket geen Junior Systeembeheer functie aanwezig was. Duidelijk verhaal.

Ben nu op papier 18 maanden systeembeheerder. Nu had ik voor mijn financieel adviseur een Functie omschrijving nodig had. Deze aangevraagd bij het werk. En ontvangen van het werk. Hier staat dat een Systeembeheerder in schaal 7 moeten zitten.(dit moet ook volgends de CAO)

Voor dat ik bij het werk aan de bel trek vroeg ik mij af hoe jullie hier overdenken?

Kan ik het beste contact opnemen administratie en zeggen; ik sta in de verkeerde schaal, zet mij is omhoog?

Of hoe kan ik dit het beste aanpakken.

Op papier stel ik niet veel voor, ik heb MBO ict medewerk nivo 2 behaald. En verder geen certificaten om dat er geen geld\tijd is voor opleiding mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Het hele idee achter de schalen en treden is nu net dat junior en senior afgedekt wordt door de tredes en de schaal de basislaag dekt.

Gewoon eens vragen om een babbeltje over hoe je ingeschaald wordt. Met je functieomschrijving sta je best sterk in zo'n gesprek.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buymeball
Ja dat dacht ik, vraag me dan ook weer het volgende af is dit met terug werkende kracht?

Voor die ander half jaar dat ik in de verkeerde schaal heb gezetten. En in het cao staat dat Systeembeheer in schaal 7 moet zitten.

Of ben ik dan te fanatiek?

[ Voor 48% gewijzigd door buymeball op 15-09-2014 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ik denk dat je te fanatiek bent... omdat een of ander HRM systeem jouw functie niet kent (euh.. wtf, in ieder HRM systeem kun je toch functies aanmaken lijkt me? (ben niet zo bekend met HRM systemen)) hebben ze maar een andere functie in het dropdowntje gekozen.... in je contract staat gewoon JR systeem beheerder... en dat ben je dus ook.... totdat jij een keer met je manager in een functioneringgesprek aan gaat geven dat jij nu toch wel zoveel ervaring en kennis hebt dat je naar de functie SR systeembeheerder wilt... pas dan zul je ook in een navenante salarisschaal terecht komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P.O. Box schreef op maandag 15 september 2014 @ 22:06:
ik denk dat je te fanatiek bent... omdat een of ander HRM systeem jouw functie niet kent (euh.. wtf, in ieder HRM systeem kun je toch functies aanmaken lijkt me? (ben niet zo bekend met HRM systemen)) hebben ze maar een andere functie in het dropdowntje gekozen.... in je contract staat gewoon JR systeem beheerder... en dat ben je dus ook.... totdat jij een keer met je manager in een functioneringgesprek aan gaat geven dat jij nu toch wel zoveel ervaring en kennis hebt dat je naar de functie SR systeembeheerder wilt... pas dan zul je ook in een navenante salarisschaal terecht komen...
Alle HRM systemen waar ik mee gewerkt heb konden inderdaad gewoon functies in aangemaakt worden. Is ook niet echt handig als dat niet kan, dat zou betekenen dat je een ander systeem nodig hebt als je bedrijf nieuwe mogelijkheden gaat bieden waardoor er andere werknemers met andere functies nodig zijn, dat is natuurlijk niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 23:41

Speedmaster

Make my day...

Verwijderd schreef op maandag 15 september 2014 @ 22:18:
[...]

Alle HRM systemen waar ik mee gewerkt heb konden inderdaad gewoon functies in aangemaakt worden. Is ook niet echt handig als dat niet kan, dat zou betekenen dat je een ander systeem nodig hebt als je bedrijf nieuwe mogelijkheden gaat bieden waardoor er andere werknemers met andere functies nodig zijn, dat is natuurlijk niet realistisch.
Wellicht even vragen aan de (junior) systeembeheerder..... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
buymeball schreef op maandag 15 september 2014 @ 19:57:
Ben nu op papier 18 maanden systeembeheerder. Nu had ik voor mijn financieel adviseur een Functie omschrijving nodig had. Deze aangevraagd bij het werk. En ontvangen van het werk. Hier staat dat een Systeembeheerder in schaal 7 moeten zitten.(dit moet ook volgends de CAO)

Voor dat ik bij het werk aan de bel trek vroeg ik mij af hoe jullie hier overdenken?

Kan ik het beste contact opnemen administratie en zeggen; ik sta in de verkeerde schaal, zet mij is omhoog?
Ik denk dat je van een koude kermis thuis gaat komen.

Foutjes bij personeelszaken geven niet meteen recht op iets. Wat als ze je per ongeluk als directeur hadden staan in de administratie? Verkeerd vinkje gezet... Kan je dan ook gelijk maar je dienstwagen met chauffeur claimen? Plus je achterstallige miljoenensalaris.

Ik vermoed dat je nog steeds jr. systeembeheerder bent. Je kan wel zeggen dat dit je is opgevallen, maar hooguit zullen ze je dan weer koppelen aan de juiste functie. Maar om nou even snel achterstallig salaris te eisen waar je nooit recht op had is misschien wat enthousiast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 19:11
Misschien een vage gedachte, maar eens even praten met je leidinggevende en samen met hem/haar naar HR toestappen om dit recht te zetten ipv op een forum te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56
Verwijderd schreef op maandag 15 september 2014 @ 22:18:
[...]

Vaak is het aanmaken van een functie in een salarispakket niet het grootste probleem. Het grootste probleem is de functiewaardering (FUWA) die gedaan moet worden. Daar heb je systemen voor zoals Hay, ORBA, Baarda die daar een frame voor hebben. Nadeel van zulke frames is dat als je een FUWA moet doen, dan moet dat via deze bureau's zelf gaan. En die vragen er vaak marktconforme bedragen voor als 1000 euro per functie. Dus als je dan een nieuw profiel moet ontwerpen voor één persoon, dan is dat een redelijk duur geintje. Maar goed, nog altijd goedkoper dan iemand in een schaal te hoog zetten want dat kost op de lange termijn meer volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
  • Laatst online: 08-09 14:29
Je hebt het er over dat je een functie omschrijving hebt gekregen, klopt die ook helemaal voor jou? (opleiding, ervaring, evt certificaten?) Dan kan je natuurlijk gewoon even aangeven met je manager dat de functie door het bedrijf omschreven een bepaalde salarisschaal heeft maar jij hier niet aan vol doet, en waarom dit komt?

Toen je voor het bedrijf ging werken heb jij een contract getekend waar een X salaris aan vast zit met naam Y. Hier heb je recht op, als ze naam Y veranderen betekend dat niet dat jij ook salaris Z hoort te krijgen en zeker niet met terug werkende kracht.

Maar je kan het altijd aankaarten voor opheldering. Als je pech hebt passen ze de naam aan, als je geluk hebt krijg je salaris verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:21

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Ik ken je CAO niet, maar zoals Robkazoe al enigzins aangeeft zal er ongetwijfeld iets in staan in over de te verrichten werkzaamheden i.c.m. je verantwoordelijkheden.

Leuk dat er in het handboek/cao staat dat systeembeheerder in schaal 7 valt, maar als je qua werkzaamheden en verantwoordelijkheden niet voldoet aan die titel, dan kun je ongetwijfeld omlaag geschaald worden ondanks dat de functienaam gelijk is.

Ik ben bij ons op kantoor in ieder geval nog nooit een cao tegengekomen waarin uitsluitend vermeld staat dat een functienaam bepalend is voor de schaalindeling.

Laatst zelfs nog een medewerker van een klant gehad die vond dat hij in schaal 7 (horeca) moest komen omdat hij een functienaam had die enigszins verwant was aan een functienaam uit die schaal. Toen echter de werkzaamheden en verantwoordelijkheden behorende bij die betreffende schaal werden nagelopen bleek dat de medewerker niet hoger zat als schaal 3 en dus correct was ingedeeld. De medewerker was bijvoorbeeld geen leidinggevende, legt verantwoording af bij een meerdere i.p.v. bij de directie/eigenaar, mag eigenhandig geen belangrijke beslissingen nemen etc.

Leuk dus die functienaam, maar ik zou er niet te hoog op inzetten.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Over welke CAO gaat het eigenlijk? Wat staat in je contract? Wanneer ben je geen Junior meer, maar bijvoorbeeld Medior?

LinkedIn WoT Cash Converter

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:24
PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 17:16:

Leuk dat er in het handboek/cao staat dat systeembeheerder in schaal 7 valt, maar als je qua werkzaamheden en verantwoordelijkheden niet voldoet aan die titel, dan kun je ongetwijfeld omlaag geschaald worden ondanks dat de functienaam gelijk is.
Andersom is het natuurlijk zo dat als je voldoet aan de functieomschrijving waar die schaal bij hoort je een goed verhaal hebt. De functie is niet voor niets zo gewaardeerd. Afhankelijk van het type werkgever en de CAO kan het variëren van startpunt van een discussie tot gewoon schaal 7 krijgen. (als ambtenaar is het laatste scenario zelfs best voor de hand liggend)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zou me doodlachen als manager als je met zo'n verhaall met omgekeerde redenatie bij me komt en om meer geld vraagt :D Enzelfs eist... 8)7

• buymeball
Na alle opmerkingen toch maar even de veilig manier van onderhandelen op gezocht. De vakbond met rechtsbijstand.

Verwijderd

buymeball schreef op woensdag 17 september 2014 @ 16:36:
Na alle opmerkingen toch maar even de veilig manier van onderhandelen op gezocht. De vakbond met rechtsbijstand.
Dat is wel ingedekt, maar suggereert ook dat je een loopgravenoorlog aan wilt gaan. Is dat zo? Gelijk krijgen kan alsnog consequenties hebben voor de werksfeer, de verdere loopbaan en het werkplezier :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2014 16:47 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wow, wil je een graf voor jezelf graven?
Mag ik vragen hoe oud je bent? Ik vind dat je nou niet echt "levenswijs" dit oppakt. Maar goed, misschien is het iets at je moet leren.

Verwijderd

vaak is de schaal bij een functie een indicatie.
mijn vorige werk viel onder schaal 9, maar ik zat in schaal 7 (starter) en jaar later in schaal 8.

Na 3 jaar werd ik in schaal 9 gezet. maar schaal 9 is een eind schaal voor die functie.

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Seraphin

Meep?

Je zit nu als ik het goed begrijp 3 jaar in je huidige rol. Afhankelijk van hoe je je in die tijd hebt ontwikkeld, en hoe tevreden je werkgever over je is, zou dat een prima termijn moeten zijn om het predikaat "junior" maar eens te schrappen en je de functie van systeembeheerder met de daarbij behorende inschaling te plaatsen.

Let wel; dat is een compleet andere insteek dan die je lijkt te (willen gaan) volgen. Als je zonder eerder overleg / aankondiging op je leidinggevende afstapt met de "eis" je omhoog te schalen omdat je nou eenmaal zo in het systeem staat, daarbij wapperend met CAO-, vakbond- en rechtsbijstandverhalen, dan denk ik dat je je arbeidsrelatie nodeloos onder druk zet.

Wat ik je dus adviseer:
Stap 1) Overleg met je leidinggevende of je op basis van je huidige functioneren een promotie kan krijgen naar systeembeheerder, met contractswijziging en nieuwe inschaling / salaris.

Stap 2) Als je leidinggevende daar geen zin in heeft, denk dan goed na waarom hij dit niet zit zitten. Vraag wat er moet veranderen om wél die promotie te krijgen, en wat het tijdspad daar bij is / zou kunnen zijn.

Stap 3) Als de combinatie van 1 & 2 je niet tevreden stelt, denk dan na of je: a) bij deze werkgever wil blijven, en b) of je door middel van dwang alsnog je nieuwe inschaling binnen wil halen.

Is je antwoord op b) "ja", en op a) "maakt me niet uit", dan kun je het CAO / vakbond / rechtsbijstand verhaal gaan uitzoeken en eventueel op escaleren. Anders zou ik het afraden om het hard te spelen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Frostbite
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Je Functie, schaal en trede en daarbij behorende beloning (salaris) moet je in mijn ogen altijd nog verdienen en niet claimen omdat een HRM-medewerker een verkeerd knopje of naampje aan je heeft gekoppeld.

Ga met de papieren eens langs je manager en bespreek ea.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Verwijderd

Nu had ik voor mijn financieel adviseur een Functie omschrijving nodig had.
Ik hoop dat ik hieruit niet mag opmaken dat je qua hypotheek o.i.d. nu op papier meer verdient dan daadwerkelijk het geval is en je dat daarom wilt rechttrekken?

• buymeball
Seraphin schreef op woensdag 17 september 2014 @ 16:51:
Je zit nu als ik het goed begrijp 3 jaar in je huidige rol. Afhankelijk van hoe je je in die tijd hebt ontwikkeld, en hoe tevreden je werkgever over je is, zou dat een prima termijn moeten zijn om het predikaat "junior" maar eens te schrappen en je de functie van systeembeheerder met de daarbij behorende inschaling te plaatsen.

Let wel; dat is een compleet andere insteek dan die je lijkt te (willen gaan) volgen. Als je zonder eerder overleg / aankondiging op je leidinggevende afstapt met de "eis" je omhoog te schalen omdat je nou eenmaal zo in het systeem staat, daarbij wapperend met CAO-, vakbond- en rechtsbijstandverhalen, dan denk ik dat je je arbeidsrelatie nodeloos onder druk zet.

Wat ik je dus adviseer:
Stap 1) Overleg met je leidinggevende of je op basis van je huidige functioneren een promotie kan krijgen naar systeembeheerder, met contractswijziging en nieuwe inschaling / salaris.

Stap 2) Als je leidinggevende daar geen zin in heeft, denk dan goed na waarom hij dit niet zit zitten. Vraag wat er moet veranderen om wél die promotie te krijgen, en wat het tijdspad daar bij is / zou kunnen zijn.

Stap 3) Als de combinatie van 1 & 2 je niet tevreden stelt, denk dan na of je: a) bij deze werkgever wil blijven, en b) of je door middel van dwang alsnog je nieuwe inschaling binnen wil halen.

Is je antwoord op b) "ja", en op a) "maakt me niet uit", dan kun je het CAO / vakbond / rechtsbijstand verhaal gaan uitzoeken en eventueel op escaleren. Anders zou ik het afraden om het hard te spelen.
Stap 1: is uitgevoerd, leidinggevende wil dat ik in schaal 7 kom. Wil zich hier wel hard voor maken. Maar durft dit niet. Waarom niet, omdat hij het zelfde probleem heeft.

Stap 2: N.v.t.

Stap 3: Stap 1-2 stellen met niet te vrede. Maar de vakbond en rechtsbijstand doen niks zonder mijn toestemming. Wil eerst is kijken, wat hun er van denken. Voor ik tot actie over ga.
Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2014 @ 17:01:
[...]

Ik hoop dat ik hieruit niet mag opmaken dat je qua hypotheek o.i.d. nu op papier meer verdient dan daadwerkelijk het geval is en je dat daarom wilt rechttrekken?
Nee mijn hypotheek is berekent op mij huidige salaris. Niet het salaris wat in de functie staat. Dus daar zijn geen problemen mee.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Je geeft niet antwoord op eerdere vragen.

LinkedIn WoT Cash Converter

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Stap 1: is uitgevoerd, leidinggevende wil dat ik in schaal 7 kom. Wil zich hier wel hard voor maken. Maar durft dit niet. Waarom niet, omdat hij het zelfde probleem heeft.

Dat is natuurlijk raar.....
Is voor hem toch de ideale case om erover te beginnen, als ie het bij jou voor elkaar krijgt, ligt de weg voor hem open.

Gezien het hele verhaal, zie ik arbeidsrelatie problemen opdoemen..

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:08:

Is voor hem toch de ideale case om erover te beginnen, als ie het bij jou voor elkaar krijgt, ligt de weg voor hem open.
De grote vraag is dan waarom hij zelf niet durft. Ziet hij storm aan de horizon als hij dat doorzet? De vraag is met dat hij niet durft wat mij betreft niet beantwoord, alleen verschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

KillerAce_NL schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:08:

Gezien het hele verhaal, zie ik arbeidsrelatie problemen opdoemen..
Misschien kan hij via tredes toch nog gecompenseert worden?

Zo is dat bij mij ook gegaan dit jaar. Mondeling zijn mijn leidinggevende en ik een hogere schaal over een gekomen maar P&O wilde nog niet meewerken met het creeren van een nieuwe functie. Zodoende groei ik gewoon wat harder in tredes en merk ik er financieel niets van. Behalve dat ik het zo maar 1 jaar kan rekken.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Euh.. die leidinggevende verdient ook geen schaalverhoging als hij dit niet durft te doen.... hij/zij laat jou gewoon de dupe worden van zijn eigen onkunde / angst....
Ik weet niet hoe goed je met je leidinggevende bent, maar misschien kun je hem/haar overslaan? "Probleem" is dat je dan wel de opmerking krijgt "ga maar naar je leidinggevende" en dan moet je een goed verhaal klaar hebben... en dat verhaal kan wel eens slecht voor je leidinggevende uitpakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nu weet ik niet wat jullie 'scheiding' is tussen junior, normaal en senior, maar dat zal wel niet alleen functie-omschrijving zijn, maar ook grote tak aan verantwoordelijkheden.

Als een assistent-manager door een 'foutje' manager wordt gemaakt in een systeem, betekent dat niet dat hij meteen op manager niveau functioneert.

Als ik even beetje schaal erbij pak zit het verschil tussen 4 en 7 op ruim 600 bruto (tot 1000 laatste stap), maar is jouw werk en verantwoordelijk ook in diezelfde factor omhoog gegaan?
ik heb MBO ict medewerk nivo 2 behaald. En verder geen certificaten om dat er geen geld\tijd is voor opleiding mogelijkheden.
Ik mag aannemen dat voor Systeembeheerder (en dus schaal 7) wel ergens op papier staat wat je hiervoor moet hebben aan papieren en opleiding. Nu kan daar wel worden op afgeweken bij bijzonder goed functioneren, maar het lijkt mij dat je met die papieren niet eens in aanmerking daarvoor komt.

Maar als dit al anderhalf jaar zo is, zou dat niet eerder tijdens een functioneringsgesprek naar boven moeten zijn gekomen? Dat immers alweer 1,5 jaar geleden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1