Bedankt voor de positieve reacties!
Ik heb mijn camera inderdaad erg dicht op het onderwerp. Hoe meer water er tussen het onderwerp en de lens zit, hoe meer "vuil" er belicht wordt door de flitser en dus zichtbaar is op de foto. De snoot zorgt er gelukkig voor dat dit niet zo veel gebeurd. Dit zorgt wel voor een extra uitdaging bij het maken van de foto's, namelijk het richten van de snoot.
Aangezien ik een macro lens gebruik is het de scherpte diepte erg klein. Bovendien is de afstand waarin je kan focussen ook niet erg groot. Als ik helemaal inzoom krijg ik de meeste vergroting en is de afstand dat ik kan focussen ongeveer tussen de 30 en 35 cm gok ik. Daar komt dus bij dat de snoot het onderwerp moet verlichten en niet een paar centimeter er naast. Hier gebruik ik het focuslampje foor wat op de flitser zit. Deze zit echter niet precies op de plek van de 2 flits buizen. Daardoor moet het focuslampje iets rechts van het onderwerp zijn om de flits goed op het onderwerp te laten vallen.
Gelukkig is het in de Nederlandse wateren lekker donker onder de 5 meter zodat het focuslampje goed zichtbaar is. Als je dit op 2 meter diepte doet zie je het focuslampje niet op je onderwerp vallen en is het niet te doen om de snoot goed te richten. Tot slot is er dan nog de uitdaging om de camera zo goed mogelijk te laten focussen met de beperkte hoeveelheid licht.
En als dit allemaal lukt moet je ook nog zorgen dat je niet met de stroming mee drijft, je de camera stil houdt, het kwetsbare onderwaterleven niet beschadigt en je buddy in de gaten houdt. Verder merk ik dat je snel vergeet om te checken hoeveel lucht je nog hebt als je bezig bent met de foto's.
Maar verder is onderwater foto's maken gelukkig er simpel