Linux boot niet na installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Asus A2500D

* AMD Athlon XP-M 2800+
* 1Gb geheugen
* mobility radeon 9600pro
* 80Gb HDD
* DVD RW

Ik heb een 10 jaar oude laptop waar ik de afgelopen jaren verschillende Linux distro's op geprobeerd heb. bv. (k)ubuntu, Bodhi, mint.
Begin dit jaar heb ik Bodhi nog geïnstalleerd, maar verder weinig meer gebruikt.

Afgelopen weekend de laptop weer eens uit de kast gehaald en Bodhi opgestart zonder problemen.Toch maar besloten om weer even een verse install te doen. Dus de nieuwste live cd er in en opgestart. Het hele traject doorlopen tot en met het voor de eerste keer opstarten. Maar dan gaat het beeld op zwart met de backlight uit. En dan helemaal niets meer. Na 3x opnieuw downloaden en branden van de cd heb ik Bodhi dus opgegeven. 1x heb ik een grub menu naar voren weten te halen. Maar na een reboot lukt ook dat niet meer.

Dus toen heb ik Mint 17 Xfce maar geprobeerd, omdat Mint eigenlijk altijd "out of the box" werkte op deze laptop. Maar Mint blijft net voor het afronden van de installatie hangen. Afsluiten lukt dan alleen nog door de power knop ingedrukt te houden waarna ik een screen krijg met een modemmanager melding "Could not acquire the 'org.freedesktop" . Toen maar een andere Mint versie geprobeerd, maar elke Mint 17 versie geeft de zelfde melding. (cinnamon, mate, Xfce en KDE)

Vervolgens Peppermint maar geprobeerd. Deze doorloopt wel het gehele installatie traject. Maar bij Peppermint krijg ik meteen na post een zwart scherm met een knipperende cursor en de laptop reageert vervolgens nergens meer op.

Alle live cd's werken gewoon naar behoren en starten Linux ook gewoon op. Maar zodra ik linux wil installeren, dan werkt geen enkele huidige distro meer.

Om de laptop zelf te testen heb ik nu windows xp home draaien. En alles werkt gewoon naar behoren.

Waar gaat het dan mis?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mint17 is te hip voor je 10jr oude laptop

bekijk eens http://www.knopper.net/knoppix/index-en.htmlof http://www.pclinuxos.com//
die twee doen het eigenlijk zo goed als 'altijd' op oude beestjes

[ Voor 14% gewijzigd door himlims_ op 16-09-2014 17:36 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je iets wat een beetje moderner is, kan je kijken naar Ubuntu 8.04 of de daaraan afgeleide Elementary OS Luna.

Zie je wel activiteit van de harde schijf bij het opstarten, of dat ook al niet? Is de HDD zelf nog 100% in orde?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Bij Bodhi ratelt de harde schijf nog gewoon door terwijl het scherm zwart blijft. Bij Peppermint is alle activiteit bij de knipperende cursor meteen over.
De harde schijf werkt gewoon naar behoren want windows xp kent geen problemen.

Ik ga de genoemde distro's eens even proberen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ok, als Bodhi wel gewoon door ratelt, kan je nog proberen of je er met SSH bij kan. Uiteraard moet die wel geïnstalleerd zijn en dat kan voordat je de installer afsluit. Tijdens de installatie wordt je schijf namelijk gemount op /target en door naar een andere TTY te schakelen, kan je met chroot er gebruik van maken. Installeer dan gelijk openssh-server. Eenmaal geïnstalleerd sluit je de installer verder af en probeer je verbinding te maken met je systeem over SSH via een ander systeem.

Je hoeft overigens niet opnieuw te installeren om SSH server erop te zetten. Start de live omgeving en kies voor herstelmodus oid. Je wordt dan automatisch in een chroot omgeving van je schijf gezet om zo verder onderzoek te doen. Bijvoorbeeld door logs te bekijken zoals /var/log/Xorg.0.log. Of je boot opties aanpassen in grub met 'nomodeset' en andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wat je ook nog kunt proberen als je systeem wel opstart maar geen beeld geeft, is even naar de text-mode console proberen te switchen, meestal met crtl-alt-f1. Als je daar wel een login-prompt ziet, weet je dat alleen de grafische driver een probleem is (en voor die Radeon is de ondersteuning voor oudere types steeds slechter geworden, ik heb zelf ook nog een laptopje met een radeon erin, en eigenlijk geen van de huidige distro's die daar goed mee overweg kan)

De reden dat de installers en live-cd's wel werken is omdat die geen specifieke grafische driver installeren, ik denk dat dan een generieke vesa-driver gebruikt wordt, misschien is het mogelijk die te installeren, maar hoe hangt dan een beetje van de distro af ....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

herinner me ineens dat ik een zelfde probleem heb ondervonden, weet exacte chipset en configuratie van laptop niet meer maar; praktisch iedere live cd werkte, maar na installatie voor DM en tijdens post - poef weg...... zo dacht ik, bleek dat x11 de brightness naar 0 zette bij starten.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar dat verklaard niet waarom er een knipperende cursor te zien is. Dat duid op een ander probleem, zoals een mogelijk issue met de video driver waardoor X niet kan starten. Hence: SSH installeren en dan kijken wat er mis gaat.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kom je niet op de andere TTY's? Ctrl-Alt-F1, Ctrl-Alt-F2 etc?

[ Voor 0% gewijzigd door Brahiewahiewa op 17-09-2014 21:32 . Reden: typo ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Heb ook een 10 jaar oude laptop die weer netjes draait met Lubuntu, speciaal voor oudere hardware en inderdaad, alles werkte out-of-the-box, probeer het eens.

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ik heb eens een oudere versie van bodhi geprobeerd. Welke wel normaal doorstarten na de installatie. Maar na het instellen van de Nederlandse taal ging het beeld weer op zwart en is niet weer terug gekomen. Ik heb de laptop eerst weer aan de kant geschoven.
Brahiewahiewa schreef op woensdag 17 september 2014 @ 17:58:
Kom je niet op de andere TTY's? Ctrl-Alt-F1, Ctrl-Alt-F2 etc?
Nee de verschillende toetscombinaties werken niet!

[ Voor 31% gewijzigd door kendo op 19-09-2014 20:28 ]

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Probeer eens het volgende.

Doe de installatie.
voordat je "Grub install' krijgt/gaat doen.

ga naar een ander console.

ik weet dat dit werkt voor ubuntu ( en debian )

type:
chroot /target
lsmod | cut -d" " -f1 | grep -v Module > /etc/modules
lsmod | cut -d" " -f1 | grep -v Module > /etc/initramfs-tools/modules

ga terug naar je installatie console en installeer grub.

Wat heb je nu gedaan, alle modules die geladen zijn bij installatie worden hard in het systeem gezet.
Als er iets miste bij het starten, zou dit nu opgelost moeten zijn.

Zo zijn er bekende bugs waarbij b.v. de USB niet goed geladen worden. ( klacht geen keyboard )
misschien dat dit werkt voor je.

suc6

ehhh.. noppes

• Fbarmentlo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 07:03
Ik kreeg gisteren dezelfde meldign als jij na installeren van Linux Mint 17, zowel Cinnamon, als Mate, als XFCE hadden dit.

Als je na de installatie op ctrl-alt-f7 of f8 drukt, krijg je gewoon een splash-screen van Linux Mint, en de melding dat je je installatie-medium(CD) moet verwijderen en daarna op enter moet drukken, waarna hij reboot, en alles werkt gewoon zoals het hoort.

[ Voor 39% gewijzigd door Fbarmentlo op 25-09-2014 14:22 . Reden: verduidelijking ]

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:28
Is niet gewoon je cd/dvd speler gaar waardoor die op het laatste stukje van de installatiecd raar gaat doen? Ik heb hier ook een oude laptop die dat probleem heeft. (Oplossing: installeren van usb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ik heb weer wat tijd gevonden en Lubuntu geïnstalleerd. Deze doorloopt gewoon de installatie en klaar. Op een "error calling cwap" na tijdens het booten, werkt het nu wel.

Toch mint nog eens een keer proberen.

De helderheid issues heb ik ook gehad. Maar dat was een kwestie van het scherm weer op full brightness zetten

[ Voor 31% gewijzigd door kendo op 26-09-2014 21:18 ]

Pagina: 1