Internet/netwerk: Stress-test op bandbreedte

Pagina: 1
Acties:
  • 2.746 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:22
Halle allemaal,

Bestaat er een mogelijkheid om zowel het lokale LAN netwerk als de internetverbinding naar de ISP te testen op langdurige data stromen?

Het gaat dan om een stress test die de volledige download & upload snelheid maximaliseert voor een zeer lange tijd (12-24 uur) om zo de stabiliteit en crash-gevoeligheid te meten?

Het is de bedoeling dat de verbinding helemaal vol getrokken wordt en dit wordt vastgehouden.
Ik heb hier naar gezocht maar ik kom alleen korte snelheidstesten en stabiliteitsmetingen tegen...

Achtergrond voor de geïnteresseerden:
We hebben hier een glasvezel van Reggefiber liggen op ons particuliere adres (100 down/100 up abonnement) met problemen. Het komt erop neer dat het systeem de glasvezel service verliest, de data poorten van het Genexis glasvezel modem sloopt en het internet regelmatig crasht zonder zich te herstellen.

Er zijn maatregelen getroffen die feitelijk neerkomen op symptoombestrijding, dus ik zou graag willen kijken waar het probleem zit (modem, glasvezel kabel, wijkkast, ISP, lijn-provider, etc.)

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-04 17:13

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Grootste probleem is denk dat als je naar de ISP veel data gaat vesturen (of ext. server) dat die daar denk niet blij van worden, eventueel blokkeren. Dit wordt misschien ook wel gezien als DDOS poging wat weer illegaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
Bedankt voor je reactie! :)
Dat is inderdaad een logische redenatie en hebt helemaal gelijk.

Echter:
Er is overleg geweest met de ISP en een stress-test werd als een 'prima idee' bestempeld.

[ Voor 8% gewijzigd door 737freak op 15-09-2014 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:31
xleeuwx schreef op maandag 15 september 2014 @ 17:03:
Dit wordt misschien ook wel gezien als DDOS poging wat weer illegaal is.
Juist, DDoS vanaf een enkele host :+
Ik heb hier naar gezocht maar ik kom alleen korte snelheidstesten en stabiliteitsmetingen tegen..
Heb je al naar iperf gekeken? Zoja, waarom doet het volgens jou niet wat je wilt?
Het is de bedoeling dat de verbinding helemaal vol getrokken wordt en dit wordt vastgehouden.
Is dat ook een realistisch scenario, uren lang een-en-dezelfde soort packets rondpompen? Wat als het nu een specifieke soort traffic is die de boel doet crashen? Zou ook eens aan de gang gaan met Wireshark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:03
Continu een ping laten lopen, en in een shell/batch scriptje iets wat een groot bestand (1000mb.bin bijv.) download (naar /dev/null) en dat net zo lang je het script laat lopen?

Vraag me alleen af of daar een kant en klaar iets voor bestaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-04 17:13

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Zabbix downloaden en beetje tweeken (heb je een virtual hdd van) ben je er zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo moeilijk is het niet, gewoon eens naar de producten van Ixia (ixchariot enzo, of misschien meest relevant Ixia BreakingPoint) kijken, of als je geen geld wilt uitgeven maar beter bent in zelf klussen iperf/jperf.

Dan heb je uiteraard wel een remote server nodig, maar dat hoeft niet meer te zijn dan een buurtgenoot met zelfde verbinding en zelfde problemen (voordeel van symmetrisch internetverbinding ;) )

Maareh, let wel op wat je doet. Als je de upload voltrekt stort per definitie de download in (ook bij glas) omdat de ACKs niet meer tijdig doorkomen wat als packetloss gezien wordt. Het is dus nagenoeg onmogelijk om tegelijkertijd up- en down plat te trekken. Down plat en up voor 95% moet daarentegen wel kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 15-09-2014 17:16 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
Hartelijk dank voor alle reacties en aanbevelingen!

En ik maar denken dat het net zo eenvoudig is als het benchmarken van een PC. Aangezien ik geen ervaring heb met het schrijven van scripts of het handmatig opzetten van dergelijke zaken, ga ik me daar eens in verdiepen...begint toch wel te kriebelen als Tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eerr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-11-2024
Of bijv. Linux firmware (freeware) bestanden downloaden met een onbeperkte Nieuwsserver. Je kan 200 keer 1 of meerdere versies van een Linux downloaden dan is ie wel een week bezig schat ik in. Werkt hier goed om mijn glasvezel maximaal te belasten en dan testen te doen met een tweede PC wat het effect daarvan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-05 15:08

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Lees a.u.b. de regels door voordat we een 10 jaar oud topic zo hard een schop geven.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.