Powerline adapter netwerk langzaam *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-05 10:27
hallo allemaal,

ik heb sinds kort een 2de netwerk aangelegd om op zolder ook goed bereik te krijgen met wifi/lan. ik had ervoor gekozen om de Buffalo powerline 500av PL-05H daarvoor aan te schaffen en met 2 goede Cat 5e UTP kabels zodat ik hopelijk het maximale uit mijn netwerk kon halen.

alleen nu doet het volgende zich voor:

ik krijg van Ziggo op mijn eerste router een snelheid van ongeveer 165 Mb/s binnen op lan (speedtest results). dit werkt perfect en is super snel en stabiel.
alleen nu lus ik dezelfde kabel door naar mijn homeplug en haal boven maar een belabberde snelheid op lan van 5Mb/s :| (speedtest results). Ik had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn en ik weet niet wat ik fout doe.

hopelijk heeft een van jullie een oplossing of kan ik de homeplug uit het raam gooien?

Met vriendelijke groet,
Ponyrijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zitten de Powerline adapters in stekkerdozen en moet de verbinding van de ene naar de andere stroomgroep?

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 15-09-2014 14:54 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Ga na of je die homeplugs op dezelfde groep van de stoppenkast kunt aansluiten.

Sluit de homeplug direct aan op het stopcontact en niet via een verlengdoos.

Wat heb je zelf al geprobeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 15-09-2014 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:38

Croga

The Unreasonable Man

Powerline adapters zijn principieel onbetrouwbaar. Er is van alles in je huis wat een enorme invloed kan hebben op hun werking:
- Slechte bekabeling
- Over verschillende groepen heen
- Over verschillende fases heen
- Verlengkabels
- Een apparaat wat over de zelfde kabels gaat wat storing op het net zet (zoals, bijvoorbeeld, magnetrons)

Gooi die dingen weg en trek gewoon een UTP kabel. Het is, nogsteeds, de enige serieus betrouwbare optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Croga schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:55:
Powerline adapters zijn principieel onbetrouwbaar. Er is van alles in je huis wat een enorme invloed kan hebben op hun werking:
- Slechte bekabeling
- Over verschillende groepen heen
- Over verschillende fases heen
- Verlengkabels
- Een apparaat wat over de zelfde kabels gaat wat storing op het net zet (zoals, bijvoorbeeld, magnetrons)

Gooi die dingen weg en trek gewoon een UTP kabel. Het is, nogsteeds, de enige serieus betrouwbare optie.
Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:28
Die tweede router dan, is die dan wel gewoon goed ingesteld als acces-point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
de adapters zitten niet in een stekkerdoos en direct in het stopcontact. alleen niet in dezelfde groep (kan ook niet van boven naar beneden)

maar bij een kennis van mij met tp-link systeem haalt hij 34Mb/s (dit is al weer meer aanvaardbaar)

utp kabel trekken naar boven is geen optie daarom ook de aanschaf van powerline gedaan

en ik had de lan kabel direct vanuit de adapter in laptop gestopt (dus nog geen router ertussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

ponyrijden schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:02:
maar bij een kennis van mij met tp-link systeem haalt hij 34Mb/s (dit is al weer meer aanvaardbaar)
Dat zegt helemaal niets..... Zoals gezegd: Zo'n beetje alles wat je in het stopcontact steekt heeft invloed (over het algemeen negatief) op de snelheid. Daarnaast: als het over groepen heen gaat heb je al helemaal geen enkele garantie meer.

Zet het raam open, leg een kabel buitenlangs en je bent al veel beter af.

Ik heb zelf een aantal maanden goed op Powerline kunnen draaien. Toen kregen we een magnetron..... En toen hield het op. De magnetron verstoorde het electriciteitsnet dusdanig dat er geen land meer mee te bezeilen was.

Powerline is inherent onstabiel en onbetrouwbaar. Terug brengen, verkopen, weg gooien. Je bent nog beter af met een goede Wifi-n of ac router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:54

OgWok

U.N.C.L.E.

ponyrijden schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:02:
de adapters zitten niet in een stekkerdoos en direct in het stopcontact. alleen niet in dezelfde groep (kan ook niet van boven naar beneden)

utp kabel trekken naar boven is geen optie daarom ook de aanschaf van powerline gedaan

en ik had de lan kabel direct vanuit de adapter in laptop gestopt (dus nog geen router ertussen)
Wat je wel kan doen, om te testen, is alleen de powerlineadapters erin en de andere apparatuur van stroom voorzien die je nodig hebt voor je netwerk en de computer. Verder alles uit het stopkontakt, geen magnetron, TV, laadappatraten voor telefoons etc.
Dan krijg je een idee wat haalbaar is. Soms kan het ompolen van een van de adapters al een beter resultaat geven. CAT5 is your friend.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
oke ik begrijp. Dus er is geen mogelijkheid bijvoorbeeld dat er iets met de software van buffalo moet gedaan worden? om bijvoorbeeld een goede poort in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Nee, dat doet dat ding zelf.

Je kan nog proberen het TP-Link setje van die vriend bij jou zelf te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
oke das jammer dan. lekker geadviseerd weer door de multimedia giganten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

ponyrijden schreef op maandag 15 september 2014 @ 18:05:
Je bedoelt diegenen die je liever voor 100 euro aan powerline spul verkopen van voor 5 euro een kabeltje? Mwah.... als ik verkoper zou zijn en op provisie basis aan het werk was.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
ja ik begrijp jammer genoeg werkt deze maatschappij zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05 19:49
ponyrijden schreef op maandag 15 september 2014 @ 18:05:
Hun advies is op zich niet verkeerd geweest. Met een wifi AC router had je misschien geen of slecht signaal gehad op zolder. Een UTP kabel trekken is niet in elk huis een optie. Dan vind ik de powerline optie best acceptabel in jouw situatie. Je hebt alleen de pech dat je er nu problemen mee hebt.
(Ik heb zelf ook powerline adapters door heel het huis, en sinds een paar weken ook problemen, dus ik weet hoe vervelend het is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
nou het is niet echt een probleem ik vind het gewoon zonde dat mijn goeie internet verbinding zo hard naar beneden gaat en had dit niet verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Zoals hierboven al werd geadviseerd is UTP kabel de beste verbinding. Ik ga in mijn huis ook kabel trekken en die powerlines wegdoen.
Zolang die powerlines werken is het een leuke oplossing, totdat er uitval of iets dergelijks gaat plaatsvinden, dan wordt het 1 grote ergernis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
en een range extender? levert dat hetzelfde punt met doorvoer snelheid die veel lager uitpakt dan mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
ponyrijden schreef op maandag 15 september 2014 @ 19:24:
en een range extender? levert dat hetzelfde punt met doorvoer snelheid die veel lager uitpakt dan mogelijk is?
Een range extender halveert sowieso de doorvoersnelheid. Beter is een Access Point te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
wat bedoelt u met een access point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
ponyrijden schreef op maandag 15 september 2014 @ 19:31:
wat bedoelt u met een access point?
zoiets : accesspoints

[ Voor 39% gewijzigd door EverLast2002 op 15-09-2014 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
moet ik deze dan niet nog eens via dat kastje aansluiten? begrijp nog steeds niet hoe deze mijn internet boven kan verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb je op de 1e verdieping netwerkkabels liggen? Sluit daar dan evt een accesspoint aan in de hoop dat vanaf daar het signaal sterk genoeg op zolder doorkomt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Als je helemaal geen mogelijkheid hebt om een UTP kabel te trekken (eventueel tot de helft van de woning ? ) dan kun je een range extender overwegen. Die halveert de snelheid wel, maar zal zeker meer dan 5 MB/s halen, ik schat rond 75/80 MB/s in jouw geval.
(Een accesspoint koppel je met een UTP kabel aan je bestaande netwerk, vanuit het AP kun je weer draadloos verder).
- Raven was me net voor - :P

[ Voor 7% gewijzigd door EverLast2002 op 15-09-2014 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
oke dus ik moet een accesspoint zien als 2de router?

en een range extender zou beter werken in dit geval.
iemand een suggestie voor zo'n apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Titel edit

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
ponyrijden schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:46:

wat is je budget en wat zijn je eisen..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
een normale download snelheid boven met een budget van 40euro denk ik ongeveer
ik verwacht niet mijn 165mb/s zoals beneden (met een torrent van 15MB binnen halen) maar wel meer dan een powerline adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:54

OgWok

U.N.C.L.E.

ponyrijden schreef op maandag 15 september 2014 @ 22:40:
ik verwacht niet mijn 165mb/s zoals beneden (met een torrent van 15MB binnen halen) maar wel meer dan een powerline adapter
Ja, dan moet je experimenteren. En dan is de plaats van je (nieuwe) Access Point van belang. Een meter naar links of rechts kan een hoop uitmaken. En dan heb je nog de goeie en niet zo goeie AP's.
En het risico dat je een apparaat koopt die aan het eind van de dag niet het resultaat geeft wat je verwacht.
Daarom roepen veel Tweakers "gebruik een kabel", je kan dan bijna berekenen wat voor snelheid je gaat krijgen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ponyrijden schreef op maandag 15 september 2014 @ 20:46:
oke dus ik moet een accesspoint zien als 2de router?
Nee, juist niet.

Een router verbindt twee verschillende netwerken - waarbij er tegenwoordig vaak een ingebouwde AP in zit, maar dat is niet z'n primaire functie.

Een AP is gewoon een apparaat wat dezelfde netwerk van bedraad naar draadloos overzet.

Je wilt per huishouden in verreweg de meeste gevallen max 1 router, maar je kunt zoveel APs inzetten als nodig.
en een range extender zou beter werken in dit geval.
"Range extender" is een nietszeggende marketingterm. Wat er meestal mee bedoeld wordt is een WiFi repeater.

Dat is een apparaat wat WiFisignalen van de AP opvangt en vervolgens in hetzelfde netwerk weer doorzendt naar client - en omgekeerd. Een repeater halveert dus per definitie de snelheid van de verbinding.

Maar dat is niet het grootste probleem. Grootste probleem is dat je geen WiFi boven hebt door muren en vooral vloeren, en een repeater kan niet magisch signaal door die vloeren teleporteren. Als je de repeater dichtbij de router/AP zet, heeft repeater fantastisch signaal, maar je apparaten boven alsnog belabberd signaal. Zet je de repeater boven, dan hebben apparaten fantastisch signaal, maar heeft de repeater een slechte verbinding met de router/AP. Exact halverwege qua signaalsterkte is de beste locatie. Dat is meestal in de overloop van het trappenhuis op 1e verdieping, waar in 90% van huizen geen stopcontact is...

Bottom line: als je probleem is met demping door muren/vloeren schiet je weinig op met een repeater. Die dingen zijn vooral voor grote afstanden (denk aan honderden meters) ontworpen zonder obstakels. Om boven goed signaal te hebben moet je linksof of rechtsom die vloeren doorboren :o
ponyrijden schreef op maandag 15 september 2014 @ 22:40:
Wat bedoel je dan met "een normale download snelheid" of "meer dan een powerline adapter" :?

Heb je het over 10Mbps of 100Mbps?

In ieder geval is het met een dergelijk budget simpel: enige wat je voor dat geld koopt dat meerwaarde oplevert tov powerline is een UTP-kabel. Alternatief is om signaal over je coaxkabels te leiden als je boven wel coax (TV kabel) hebt. Dat gaat via MoCA en levert een stabiele snelheid op van 170Mbps, maar kost EUR 75 voor een setje van twee adapters.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
heel erg bedankt dion voor de grote uitleg hier heb ik veel aan!
ook de andere bedankt natuurlijk. :)

dus de conclusie die ik hieruit kan halen is UTP kabel trekken?
hebben jullie een suggestie om vanuit de beneden kamer/router een kabel naar boven te trekken
welke kabel heb ik hiervoor nodig moet daar nog signaal versterker voor nodig?

(ik las ook een stukje utp door de regenpijp heen? heb ik hier speciale sterkere waterbestendige kabel voor nodig?)

[ Voor 15% gewijzigd door RolenID op 16-09-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, wat beste optie is hangt af van je huis.

Als het om nieuwbouw (of iig van laatste 30 jaar ofzo) liggen er meestal (loze) leidingen door de muren. Vaak is er nog plek om daarnaast een UTP-kabel te trekken. Zo hebben vrienden van mij het in hun huis gedaan.

Heb je daarentegen een oud huis, dan ga je die doorgaans niet hebben. In ons jaren '30 huurhuis heb ik van m'n router in de woonkamer een UTP achter de boekenkasten langs gelegd, vervolgens langs onderkant van trap omhoog naar zolder en daar onder een plint naar switch op ons bureau geleid. Totaal deel in zicht: 15cm tussen bovenste traptrede en plint.

Alternatief is inderdaad gewoon boor erbij pakken, of buiten langs de ramen, of door kruipruimte, of langs CV-leidingen. 10 jaar terug had vrijwel niemand WiFi maar bijna iedereen met internetverbinding een kabel naar boven. Waar een wil is, is een weg.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
ja oke dat klinkt logisch dus ik moet het liefst opzoek gaan naar een kabel goot in de muur en wat is dan de best manier om deze naar boven te krijgen? ik heb hier geen ervaring mee en weet niet de platte grond van mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Stap 1: Check in je meterkast of je bovenin een aantal pvc pijpjes ziet waar niets of een touwtje in zit.
Stap 2:Heb je op je zolder of bovenverdieping wel een coax aansluiting voor de TV?
Stap 3:Heb je op zolder of bovenverdieping een telefoonaansluiting?

Bij alle drie de stappen heb je (waarschijnlijk) de mogelijkheid gekregen om UTP naar boven te krijgen. Soms zal je dan een extra kabel er bij moeten trekken (in het geval van de coax of telefoon als je die wil behouden) of kan je door zo'n loze leiding een UTP trekken.

Is het bovenstaande een raadsel voor je: zoek een handige neef of nicht (of gewoon een handige rakker) en laat die even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
top! ik ga vanavond even zoeken en foto's maken van de meterkast en het punt waar ziggo binnen komt.
dan zoek ik dus kabel goten die naar de zolder lopen.

iemand een goede 20 meter utp cat6 kabel? of is deze goed genoeg: http://www.allekabels.nl/...erkkabel-cat-6-uutp-.html kan ik hier voldoende snelheid mee halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-05 15:40

paularts

Paulux !!!!!!

ponyrijden schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 14:34:

iemand een goede 20 meter utp cat6 kabel? of is deze goed genoeg: http://www.allekabels.nl/...erkkabel-cat-6-uutp-.html kan ik hier voldoende snelheid mee halen?
er staat bij de aders CCA -> copper clad Aluminium.. :| . niet doen dus. Pak er een die als ader Cu heeft staan (vol koper)

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
heeft u misschien een linkje naar webshop? of tweakers vergelijking
want zie niet direct dit soort kabels van 20 meter in een vergelijking

[ Voor 34% gewijzigd door RolenID op 16-09-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-05 15:40

paularts

Paulux !!!!!!

ponyrijden schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:21:
heeft u misschien een linkje naar webshop? of tweakers vergelijking
want zie niet direct dit soort kabels van 20 meter in een vergelijking
ff bij de zelfde site -> NETWERKKABEL CAT 6 - S/FTP ;) 4 euro duurder maar wel Koperen aders

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let op dat Cat6 stugger is en moeilijker te trekken dan Cat5e, en in een normale huisinstallatie ga je geen meerwaarde zien. Ik zou daarom aanraden om voor het makkelijkerer - en goedkopere - Cat5e te gaan. Daar gaat opmerking van paularts over Cu vs CCA evengoed voor op, CCA=troep.

Oslik blyat! Oslik!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Als je boven een coax aansluiting hebt die je niet gebruikt kun je die vervangen door UTP kabel. Gewoon de UTP kabel beneden stevig vastmaken aan de coax kabel en vervolgens de coaxkabel boven er uit trekken waardoor je de UTP kabel mee naar boven trekt.

• RolenID
dus als ik @paularts die kabel koop dan is dit voldoende en gebouwd op de toekomst? en over die coax kabel die gaat maar tot de 1ste verdieping heb ik al gezien want daar heeft vroeger een oude tv kast gestaan dus misschien dat ik door de kabel goot van de zolder waar de wasmachine en droger staat daar nog ergens een extra buis kan vinden zodat ik vanuit de meterkast naar boven kan.

en wat is het voordeel van Cat5e tegen over Cat6 dan alleen stugger kabel (want denk niet dat dat een probleem is als ik naar boven moet zonder bochten)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Dj-sannieboy schreef op woensdag 17 september 2014 @ 06:20:
Als je boven een coax aansluiting hebt die je niet gebruikt kun je die vervangen door UTP kabel. Gewoon de UTP kabel beneden stevig vastmaken aan de coax kabel en vervolgens de coaxkabel boven er uit trekken waardoor je de UTP kabel mee naar boven trekt.
Kan, maar dan moet het wel stevig coax zijn met een massieve kern en ik zou van boven naar beneden trekken, dan helpt de zwaartekracht tenminste mee. En anders de coax gebruiken om een trekveer naar beneden te trekken.

• RolenID
Morgen ben ik vrij dan ga ik dus zoeken naar kabel goten om een goede utp kabel door te trekken (die van allekabels.nl cat6 S/FTP) en gooi ik de powerline door het raam naar buiten.

en die coax aansluiting zoeken maar ben bang dat die maar tot 1ste verdieping gaat en die kabel goot niet helemaal naar boven leid
Pagina: 1