SSD alleen als bootschijf gebruiken voor windows 8.1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgepromo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-07-2024
Hallo allen,

Na meerdere keren geprobeerd te hebben om Windows 8.1 op correcte wijze te instaleren, went ik me tot de tweakersforum.

Nadat ik gedurende de Windows installatie heb gekozen voor een installatie op de ssd, merk ik dat binnen een korte tijd (max 2 maanden) mijn ssd vol raakt. Verder gebruik ik voor andere installaties de hdd en laat ik voor zover ik het weet mijn ssd ongemoeid. Ik heb het vermoeden dat ik me ergens vergis, of toch nog wat moet aanpassen om de ssd volledig te ontzien (behalve als bootschijf voor windows).

Hebben jullie enig idee hoe ik hier mee om moet gaan?

Overige gegevens, appraat: Asus zenbook ux32vd-r4002h, ssd: 24gb + hdd: 500gb

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 10:22
Weet niet of je page file aan hebt staan, maar deze uit zetten is al een begin.
Welke service's draaien er allemaal. Windows search hoeft namelijk niet met een ssd.

Daarnaast, wat heb je zelf al gedaan aan tweaking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-10 19:57
24GB is erg weinig voor Windows.
Maar je zou de reserve kopieën feature uit kunnen zetten en Hibernation. Dat scheelt wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
Een hoop bestanden worden in documents opgeslagen. Dat is de C/users/*naam*/hupeldepup. Een hoop programmas die geinstaleerd worden slaan hier gegevens op. Ook zorgen updates voor extra ruimte verspilling, en heeft je C schijf een pagefile van X aantal gig.

Verder is 24 gigabyte gewoon ERG weinig om alleen een OS op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgepromo
Bedankt voor jullie reacties!

Ik hoor meerdere malen dat 24 gb erg weinig is. Dat brengt me wel een beetje aan het twijfelen, aangezien dit de standaard ssd is van deze laptop. Hierop kwam oorspronkelijk windows 7 en was totaal geen probleem bij te bekennen. Alleen nu ik windows 8.1 installeer raakt hij vol.
Deze laptop wordt tegenwoordig met windows 8.1 geleverd en met dezelfde specs dus het zou moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het kan zijn dat de installatie aangepast is zodat er meer data verplaatst word op de 500gb hdd.
Ik merk namelijk met mijn 64GB ssd dat na ~1,5 jaar de ssd ook vol begint te raken ondanks dat ik alle download/docu/pictures/etc en program files, temp, swap etc naar een 2de schijf heb gezet.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Die SSD werd bij uitlevering niet als Boot schijf gebruik maar als Cache schijf van Windows.
Windows stond dan gewoon op je HD geinstalleerd.
Ik weet zo 1-2-3 niet hoe je zelf zou kunnen instellen,

[ Voor 0% gewijzigd door bas-r op 15-09-2014 14:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:20
Ik wou net hetzelfde als bas-r zeggen: Die SSD is cache-disk voor de HD.
TS moet dat gewoon zo instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgepromo
Bedankt bas-r en zetje01,

iemand enig idee hoe je van de ssd een cache schijf kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:20
Ik gok: windows op de HD installeren, en dan onder windows met een programmaatje (wat hoort bij de SSD of het cache-systeem) de SSD activeren, Maar ik zou gewoon even googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Die Asus Zenbook heeft ingebouwde SSD caching optie in BIOS / EFI zitten. Zet dat aan, installeer Windows op je HD, installeer de caching tools op Windows, en je hebt een werkende setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:43

Tazzios

..

Een andere optie is WIMBOOT maar dan blijft het alsnog krap.

[ Voor 34% gewijzigd door Tazzios op 15-09-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Maar 24 GB voor een windows installatie is te doen. Hibernate uitzetten, pagefile uit, standaard download map naar je hdd(zelfde voor documenten afbeeldingen ect). Geen troep op je bureaublad en je appdata standaard naar de andere disk.

Dan zou het prima moeten kunnen.

Zoals al eerder gezegd is, is het eigenlijk een cache drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 11:37

Eagle Creek

Breathing security

johnkeates schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:08:
Die Asus Zenbook heeft ingebouwde SSD caching optie in BIOS / EFI zitten. Zet dat aan, installeer Windows op je HD, installeer de caching tools op Windows, en je hebt een werkende setup.
^ - dat dus.

Caching is geen mechaniek die in de Windows-installer zit ingebouwd als optie. Sommige fabrikanten hebben in het BIOS (// UEFI) die optie beschikbaar gemaakt en de SSD wordt dan alleen gebruikt om veelgebruikte bestanden op te slaan. In die situatie heb je aan 24 GB voldoende.

Het is een goedkope manier om een leuke performanceboost te krijgen, vergeleken met een grote (en dus dure) SSD.

Wat je nu gedaan hebt is volledig Windows op de SSD en dat is een heel ander verhaal :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgepromo
johnkeates schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:08:
Bedankt voor je voor uitleg! Dit wil ik wel eens proberen.

Hoe moet ik dat zien met het installeren van de caching tools? Waar haal ik die installaties vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgepromo
Haha super!

Bedankt allen voor de hulp _/-\o_

Ik verwacht er zo wel uit te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Die tools haal je van de site van de fabrikant in de downloads sectie van je specifieke model. Daar staan alle drivers die je nodig gaat hebben. Ik zou die eerst downloaden en dan pas beginnen ;)

Qua volgorde maakt het opzich niet uit, maar ik houdt meestal aan:

- Chipset INF update
- GPU
- PNP's (IR, ACPI, switching chips voor hotkeys enz.)
- Communicatie controllers (Ethernet, WLAN, Bluetooth, Management Interface, Modem)
- SATA / Intel Storage / Andere storage
- Audio

Daarna de initiële Windows updates, dan Chrome installeren, dan Microsoft Update aan, Microsoft Defender of MSE aan, en dan de rest van de updates. Paar keer handmatig de updates laten zoeken, na 1 dag zijn er opeens geen updates meer te vinden, maar de volgende dag zijn er over het algemeen weer 10-20 updates. Daarna is je setup compleet, kan je CCleaner er overheen halen, optioneel Flash, Java, Adobe spul, VLC enz. installeren, herstel punt maken en alle eerdere herstelpunten verwijderen en de rest afmaken. Is de meest foutloze weg met Windows installaties als je van retail media installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-10 14:22
Zoals reeds gezegd is de ssd best als cache.
Hoe je dit terug correct kan installeren is via deze tutorial:
http://www.tomlecluse.be/...tivate-express-cache-issd
Pagina: 1