Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:10
Mijn vriendin is sinds mei 2014 werkzaam bij een zorginstelling. Hier heeft ze een contract voor 20uur gekregen. Tot en met deze week heeft ze echter 36u gewerkt omdat ze extra uren kon draaien vanwege een zwangerschap. Dit was bij het aangaan van het contract ook bekend. Volgende week komt de verse moeder weer terug en vanaf dan kan mijn vriendin slechts 20 uur meer werken. Uiteraard zijn we op zoek naar iets extra's om de missende uren te compenseren.

Nu de vraag:
Heeft mijn vriendin in dit geval recht op 16u WW? Haar contract is 20 uur groot, maar de afgelopen 4,5 maand heeft ze wel 36 uur gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lijkt me geen recht op WW. Ze is immers niet buiten haar schuld werkloos. Ze wist dat dit ging gebeuren en heeft er voor getekend. Anders zou iedereen die een keer een overuurtje draait de week er na een uur WW kunnen krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Eens tot op bepaalde hoogte. Toch vind ik 'een keertje een overuurtje draait' wel heel anders dan structureel 4,5 maand 16 uur mee werken dan op contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:39

St@m

@ Your Service

En wat zeiden ze bij het UWV? :P Ik denk dat die dat het beste weten hoor. Maar ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat als je tijdelijk (en daarvoor tekent) extra uren gaat maken en daarna WW gaat claimen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Je hebt helemaal gelijk. Direct gebeld.

Het zit dus zo:
Er wordt gekeken naar het gemiddeld aantal gewerkte uren van de laatste 26 weken. Stel dat dit op 30u uit komt voor mijn vriendin. Mocht er een verval zijn van meer dan 5u, dan is er recht op een WW uitkering. Mijn vriendin gaat 20u werken. Ze heeft gemiddeld 30u gewerkt. In dit geval is er dus recht op 10u WW.

Slotje mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Nou, super! :) (imo een belachelijke regel, maar mooi voor jullie)

[ Voor 65% gewijzigd door St@m op 15-09-2014 14:38 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 20:03
St@m schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:38:
Nou, super! :) (imo een belachelijke regel, maar mooi voor jullie)
Sorry hoor, maar z'n vriendin heeft door haar de gewerkte uren gewoon meebetaald aan haar werkloosheid verzekering.

Das niet belachelijk dat ze een uitkering krijgt maar gewoon rechtvaardig.

Ps: Ze zal wel altijd moeten solliciteren en haar uwv/werk.nl taken moeten doen voor die uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

bangkirai schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:46:
[...]

Sorry hoor, maar z'n vriendin heeft door haar de gewerkte uren gewoon meebetaald aan haar werkloosheid verzekering.

Ps: Ze zal wel altijd moeten solliciteren en haar uwv/werk.nl taken moeten doen voor die uren.
Sorry hoor, maar dat vind ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Renzzie schreef op maandag 15 september 2014 @ 13:38:
Mijn vriendin is sinds mei 2014 werkzaam bij een zorginstelling. Hier heeft ze een contract voor 20uur gekregen. Tot en met deze week heeft ze echter 36u gewerkt omdat ze extra uren kon draaien vanwege een zwangerschap. Dit was bij het aangaan van het contract ook bekend. Volgende week komt de verse moeder weer terug en vanaf dan kan mijn vriendin slechts 20 uur meer werken. Uiteraard zijn we op zoek naar iets extra's om de missende uren te compenseren.

Nu de vraag:
Heeft mijn vriendin in dit geval recht op 16u WW? Haar contract is 20 uur groot, maar de afgelopen 4,5 maand heeft ze wel 36 uur gewerkt.
Je kan zelfs nog proberen om een 36 uurs contract af te dwingen:

http://www.rijksoverheid....als-ik-veel-overwerk.html

Maar in het geval van een zwangerschap is er natuurlijk wel bewijs dat het expliciet van tijdelijke aard was.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[...]

Hoe er wel rekening mee dat ze haar WW 'op maakt'
WW gaat wat tijd betreft per maand en niet per uur. De hoogte is afhankelijk het gemiste aantal uren en het uurloon met een maximum van ongeveer 195 euro per dag.
Extreem Voorbeeld: Iemand is 35 en heeft inmiddels 12 jaar 20 uur per week gewerkt voor 15 Euro. Dan heb je recht op 12 maanden WW. Als er dan bv 26 weken lang 24 uur gewerkt wordt en dat valt weer terug naar 20 uur dan kan je natuurlijk de WW over die 4 uur vragen. Daar krijg je dan gedurende 52 weken lang 70% van uitbetaald. Dat is 52*4*15*0.70=2184 Euro
Dat lijkt leuk..tot je een maand later helemaal werkloos raakt. Want dan is je WW 'op' en krijg je niets meer. Had je die 4 uurtjes zelf betaald dan had je dus inmiddels 13 maanden WW recht opgebouwd en wordt er totaal ongeveer 56 weken uitgekeerd maar dan wel met als basis 20 uur. Dus totaal 56*20*15*0.70 = 11760 euro.

Waar je ook aan moet denken is om niet te gretig een baan te accepteren als je in de WW komt. Stel dat je bv 40000 per jaar verdient, en je dreigt werkloos te raken. Dan is de hoogte van je WW 28000. Maar als jij werkloos raakt en je kan bv aansluitend een maandje lang ergens voor 30000 p/j aan de slag en je meldt je daarna bij het UWV dan zeggen ze: Uw salaris is 30000 p/j en dus is uw WW 21000. Dan heeft dat maandje werk je dus een paar 1000 euro gekost ipv dat het wat opleverde. Zit er een week tussen ontslag en dat baantje, dan is er weer niets aan de hand. Want dan was je WW al vastgesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 15-09-2014 15:36 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Renzzie schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:11:
Je hebt helemaal gelijk. Direct gebeld.

Het zit dus zo:
Er wordt gekeken naar het gemiddeld aantal gewerkte uren van de laatste 26 weken. Stel dat dit op 30u uit komt voor mijn vriendin. Mocht er een verval zijn van meer dan 5u, dan is er recht op een WW uitkering. Mijn vriendin gaat 20u werken. Ze heeft gemiddeld 30u gewerkt. In dit geval is er dus recht op 10u WW.

Slotje mag :)
Niet zo aardig om te zeggen, laat maar.

[ Voor 9% gewijzigd door theHoff op 15-09-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hooglander1 schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:55:
[...]

Je kan zelfs nog proberen om een 36 uurs contract af te dwingen:

http://www.rijksoverheid....als-ik-veel-overwerk.html

Maar in het geval van een zwangerschap is er natuurlijk wel bewijs dat het expliciet van tijdelijke aard was.
Met die laatste zin geef je eigenlijk dus al aan dat het "rechtsvermoeden van arbeidsduur" tijdelijk was, en dus weerlegt kan worden? Ik ben dan ook even benieuwd of TS ook gemeld heeft dat de extra gemaakte uren van tijdelijke aard waren en niet structureel.

Volgens de quote van Hooglander1 is dat een belangrijk gegeven.
Is er verwarring over uw arbeidsduur? Dan kan het zogeheten rechtsvermoeden van de arbeidsduur of arbeidsomvang uitkomst bieden. Dan wordt gekeken naar het aantal uren dat u gemiddeld per maand werkte in de afgelopen 3 maanden. Als uw werkgever het niet eens is met het rechtsvermoeden, moet hij dit weerleggen. Hij moet bewijzen dat het overwerk van tijdelijke aard is. En dat uitbreiding van de arbeidsovereenkomst dus niet op zijn plaats is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

De vraag zou niet moeten zijn "Heb ik "recht op WW?", maar "Heb ik WW nodig?
Gezien dat er akkoord gegaan is met 20 uur maakt dat er nu niet 16 missende uren zijn maar dat er gedurende een bepaalde tijd 16 uren extra gewerkt is. *knip* jammer dit.

[ Voor 14% gewijzigd door Krisp op 16-09-2014 08:47 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
  • Laatst online: 21:44
Ortep schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:32:
[...]

Hoe er wel rekening mee dat ze haar WW 'op maakt'
WW gaat wat tijd betreft per maand en niet per uur. De hoogte is afhankelijk het gemiste aantal uren en het uurloon met een maximum van ongeveer 195 euro per dag.
Extreem Voorbeeld: Iemand is 35 en heeft inmiddels 12 jaar 20 uur per week gewerkt voor 15 Euro. Dan heb je recht op 12 maanden WW. Als er dan bv 26 weken lang 24 uur gewerkt wordt en dat valt weer terug naar 20 uur dan kan je natuurlijk de WW over die 4 uur vragen. Daar krijg je dan gedurende 52 weken lang 70% van uitbetaald. Dat is 52*4*15*0.70=2184 Euro
Dat lijkt leuk..tot je een maand later helemaal werkloos raakt. Want dan is je WW 'op' en krijg je niets meer. Had je die 4 uurtjes zelf betaald dan had je dus inmiddels 13 maanden WW recht opgebouwd en wordt er totaal ongeveer 56 weken uitgekeerd maar dan wel met als basis 20 uur. Dus totaal 56*20*15*0.70 = 11760 euro.

Waar je ook aan moet denken is om niet te gretig een baan te accepteren als je in de WW komt. Stel dat je bv 40000 per jaar verdient, en je dreigt werkloos te raken. Dan is de hoogte van je WW 28000. Maar als jij werkloos raakt en je kan bv aansluitend een maandje lang ergens voor 30000 p/j aan de slag en je meldt je daarna bij het UWV dan zeggen ze: Uw salaris is 30000 p/j en dus is uw WW 21000. Dan heeft dat maandje werk je dus een paar 1000 euro gekost ipv dat het wat opleverde. Zit er een week tussen ontslag en dat baantje, dan is er weer niets aan de hand. Want dan was je WW al vastgesteld.
Inderdaad. Ik zou dus niet zo happig zijn om in dit geval "ww te trekken".

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

Standeman

Prutser 1e klasse

evilution schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:59:
[...]

De vraag zou niet moeten zijn "Heb ik "recht op WW?", maar "Heb ik WW nodig?
Gezien dat er akkoord gegaan is met 20 uur maakt dat er nu niet 16 missende uren zijn maar dat er gedurende een bepaalde tijd 16 uren extra gewerkt is. *knip*
Wanneer jij bij iemand een deuk in zijn auto rijdt, betaal je het ook uit eigen zak i.p.v. het bij je verzekering te claimen?

WW is een (verplichte) verzekering voor werknemers, geen uitkering.

[ Voor 18% gewijzigd door Krisp op 16-09-2014 08:49 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Wow, wat een hoop negatief getinte reacties. Ik zal het nog e.e.a. nog even verduidelijken voordat we als 'ww trekkers' worden afgeschilderd.

Mijn vriendin werkt weer bij de zorginstelling waar ze voorheen 3 voorlopige contracten van 36u heeft gehad. meer dan 3 contracten = vast contract, dus ze moest wieberen voor 3 maanden lang. In deze 3 maanden heeft ze een andere voorlopige functie onder haar niveau aangepakt waarmee ze evenveel(!) verdiende dan dat ze uit de WW zou krijgen.

Na 3 maanden mocht ze dus terugkomen op het oude nest. Het was vanaf het begin dus duidelijk dat mijn vriendin 36u kon gaan werken. De duur hiervan was echter nog niet helemaal vastgesteld. De zorginstelling mocht echter maar 20u aanbieden ivm de maximale uren die ze konden geven. Nu zijn we hard op zoek naar een manier om de overige 16u op te vangen. Het is dus absoluut niet de bedoeling dat we de WW voor de volledige tijd op gaan maken omdat ze toevallig een paar uur extra heeft gewerkt. We zijn druk op zoek naar een andere of aanvullende baan om de 36/40u vol te maken, net zoals ze had voordat ze door de idiote regelgeving omtrent 3 contracten de laan uit werd gestuurd.

@de tweakers die niet kortzichtig reageerden:
Bedankt voor de input! Ga er zeker goed over nadenken of we de ww wel aan moeten spreken of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:11
Renzzie schreef op maandag 15 september 2014 @ 16:32:
Wow, wat een hoop negatief getinte reacties. Ik zal het nog e.e.a. nog even verduidelijken voordat we als 'ww trekkers' worden afgeschilderd.
Wees gerust, WW trekkers bestaan in beginsel ook niet. Je krijgt als werknemer in Nederlands door de Nederlandse Staat een collectieve verzekering door je strot heen geduwd waaraan zijzelf voorwaarden, rechten en plichten verbindt. Je hebt daar nul (directe) inspraak op. Je betaalt, verplicht, premie.

Wie heeft dan het recht om jou te weerhouden om een claim uit te brengen op deze ongevraagde verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tijd om te bedenken of je de WW aan wil spreken heb je niet: je moet je binnen 3 werkdagen na verlies van arbeid melden om een uitkering aan te vragen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Jammer van de formulering in de reacties. Kritiek mag, op deze manier natuurlijk niet. Om verdere escalatie te voorkomen, gaat dit topic dicht.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.