Mini-ITX systeem tbv videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
De Windows machine waar mijn vrouw mee werkt is aan vervanging toe. Hij wordt voornamelijk gebruikt voor wat videobewerking, internetten en MS Office gebruik. Met name bij het editten van video loopt ze tegen de grenzen aan. Zelf ben ik redelijk Apple fan en maak ik gebruik van een iMac 27". Vrouwlief kan daar niet aan wennen en moet en zal dus aan een Windows pc. Gezien het feit dat de pc tegenwoordig in de woonkamer onder een hoogglans bureau staat wil ik een mini-ITX build maken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Het nieuwe systeem is bedoeld voor vrouwlief en zal voornamelijk worden gebruikt voor HD videobewerking middels Pinnacle. Als OS zal er gebruik gemaakt worden van Windows 8.
Overigens zal de machine ook wel eens gebruikt worden door mijzelf voor een game die niet beschikbaar is/komt voor OSX. :P

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Prijs maximaal 1200 Euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Toetsenbord, muis en scherm (Dell 2408) reeds in bezit. Rest zal nieuw worden aangeschaft.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Dit is de configuratie die ik nu op basis van verschillende topics heb samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 294,89€ 294,89
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 100,95€ 100,95
1Asus GTX750TI-PH-2GD5€ 124,50€ 124,50
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 88,90€ 88,90
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,95€ 62,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 143,80€ 143,80
1Seasonic M12II Evo 520W€ 59,75€ 59,75
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 988,64

Keuze voor I7 CPU is bewust tbv rendering en toekomstperspectief. Qua videokaart is de enige eis dat het een NVidea kaart is ivm CUDA (deze eis heb ik overgenomen en hiervan weet ik nog niet wat ik ervan ga merken). Keuze voor het moederbord is gebaseerd puur op specificaties en rekening houdend met mogelijke diskuitbreiding naar de toekomst toe. Het moederbord heeft namelijk 6 SATA aansluitingen en de Fractal Node 304 heeft nog ruimte voor uitbreiding qua disken.
Het maximale geheugen voor wat betreft het ITX moederbord is 16 GB. Heb daarom bewust ervoor gekozen om dan ook gelijk het maximale er in te zetten. De Fractal Node 304 in kleur wit is bewust omdat het eens strak design heeft en mooi bij het hoogglans witte bureau past. ;)

Omdat er af en toe ook een dvd gebrand moet kunnen worden zal er een externe dvd brander worden aangeschaft (te weten: LG GP50NW40).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

De verwachting is dat met de hierboven genoemde configuratie de machine voldoende snel zal zijn. Wel vind ik het een vereiste dat het energieverbruik en het geluidsniveau binnen de perken blijft. Qua geluid zeker omdat deze in de woonkamer staat.

Andere eis is dat het systeem minder ruimte in neemt als het huidige systeem onder het bureau, vandaar de keuze voor een mini ITX systeem.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nee, ga niet overklokken. Machine moet op zich zelf al vlot genoeg zijn.. 8)

Conclusie?
Is de configuratie zoals ik deze hierboven heb gegeven een goede keuze of zijn er onderdelen waar een beter alternatief voor is?

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-03 15:21

amas

Law of Nature: Chaos

Eigenlijk vrij weinig op aan te merken. Enige wat ik anders zou doen is een minder krachtige voeding nemen. De GTX750Ti heeft geen 6-pins aansluiting en zal dus max 75W verbruiken. Samen met de rest van het systeem zal het geheel waarschijnlijk niet meer dan 150W verbruiken. Aangezien voeding het efficiëntst zijn bij 50%, is pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt bijv. een betere keus, mede door zijn 80+ Gold certificaat wat de efficiëntie ook verhoogd tov van degene die je nu hebt.

Anders dan dat is het systeem helemaal goed.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-03 18:03
Ik lees in je openingspost dat je niet gaat overclocken, waarvoor heb je dan de keuze gemaakt een I7-4790K te nemen? En dat ook nog op een moederbord waar je niet of slecht mee kunt overclocken?
In dit geval zou ik zeggen, als je echt niet gaat overclocken en de mogelijkheid ook niet wilt openhouden, kies dan voor de non-K versie van de Processor. Deze is al gauw 3 tientjes goedkoper.

Als je wel wil overclocken, moet je een andere moederbord erin stoppen, het liefst een Z97.

Kwa SSD is het opzich een goede keuze, word hier veel aangeraden, persoonlijk zou ik liever een Samsung 840 Evo nemen.

Verder ziet het er goed uit.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-03 15:21

amas

Law of Nature: Chaos

@ItsShowTimeZ
normaal zou ik ook een niet-K CPU aanraden, helaas is de i7-4690 zo'n 10% langzamer dan zijn K tegenhanger. €30 voor 10% meer power lijkt me geen slechte deal.

Waarom de Samsung SSD? Deze is duurder en heeft geen power-loss protection. Alleen in benchmarks is deze sneller (voornamelijk sequential read/write), maar in het dagelijks gebruik merk je hier weinig tot niks van.

[ Voor 4% gewijzigd door amas op 15-09-2014 15:01 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-03 18:03
amas schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:01:
@ItsShowTimeZ
normaal zou ik ook een niet-K CPU aanraden, helaas is de i7-4690 zo'n 10% langzamer dan zijn K tegenhanger. €30 voor 10% meer power lijkt me geen slechte deal.

Waarom de Samsung SSD? Deze is duurder en heeft geen power-loss protection. Alleen in benchmarks is deze sneller (voornamelijk sequential read/write), maar in het dagelijks gebruik merk je hier weinig tot niks van.
We hebben het hier over de 4790k vs 4790, zo veel verschil zit er nou ook niet in...10% hogere clock speed.... Als je hem dan ook niet nog verder gaat overclocken, zou ik dat geld liever in een betere GPU/grotere SSD steken.

Over de SSD zoals ik zei is het een Persoonlijke keuze. Ik heb zelf een beter gevoel bij Samsung dan een Crucial. Maar nogmaals, dat is puur persoonlijk gevoel.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Uit ander topic, maar geldt hier ook:
br00ky schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:09:
Het verschil in prijs is ook ongeveer 10%, dus dat maakt niet uit. Echter, het verschil in performance bij goede multicore- ondersteuning en hyperthreading is aanzienlijk groter dan 10%. Daarom is het interessant.

• bvsteyn
ItsShowTimeZ schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:58:
Ik lees in je openingspost dat je niet gaat overclocken, waarvoor heb je dan de keuze gemaakt een I7-4790K te nemen? En dat ook nog op een moederbord waar je niet of slecht mee kunt overclocken?
In dit geval zou ik zeggen, als je echt niet gaat overclocken en de mogelijkheid ook niet wilt openhouden, kies dan voor de non-K versie van de Processor. Deze is al gauw 3 tientjes goedkoper.

Als je wel wil overclocken, moet je een andere moederbord erin stoppen, het liefst een Z97.

Kwa SSD is het opzich een goede keuze, word hier veel aangeraden, persoonlijk zou ik liever een Samsung 840 Evo nemen.

Verder ziet het er goed uit.
Overclocken ga ik idd niet doen. Zoals ik begrepen heb (en uit de reacties hierboven) is de K-variant een goede keuze. Qua prijs scheelt het -op deze uitgave- nagenoeg niks.

Voor wat betreft de SSD heb ik bewust gekozen voor de Crucial om de prijs en ervaring van mensen dat het snelheidsverschil nagenoeg niet merkbaar zal zijn. Overigens heb ik in mijn iMac zelf een samsung ssd gebouwd en die bevalt prima, maar in dat geval gaf de prijs van de cruciaal de doorslag.
Eigenlijk vrij weinig op aan te merken. Enige wat ik anders zou doen is een minder krachtige voeding nemen. De GTX750Ti heeft geen 6-pins aansluiting en zal dus max 75W verbruiken. Samen met de rest van het systeem zal het geheel waarschijnlijk niet meer dan 150W verbruiken. Aangezien voeding het efficiëntst zijn bij 50%, is pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt bijv. een betere keus, mede door zijn 80+ Gold certificaat wat de efficiëntie ook verhoogd tov van degene die je nu hebt.

Anders dan dat is het systeem helemaal goed.
Prettig om te horen! Voeding zal ik gaan aanpassen naar het door jou voorgestelde exemplaar.

Dit wordt dan de configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 294,89€ 294,89
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 103,-€ 103,-
1Seagate Desktop HDD, 3TB€ 88,90€ 88,90
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,95€ 62,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 143,53€ 143,53
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 980,67

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Nog 1 opmerking, dat moederbord is vrij duur. Ik neem aan dat je die gekozen hebt omwille van de wifi maar zijn er nog andere specifieke dingen die je gaat gebruiken? Anders is enig ander bord zonder wifi met wifi dongel goedkoper.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 222,40€ 222,40
1ASRock B85M-ITX€ 67,-€ 67,-
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 101,65€ 101,65
1Silverstone Sugo SG05-Lite Wit€ 36,51€ 36,51
1Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit€ 83,-€ 83,-
1DeepCool Gamer Storm Gabriel€ 24,50€ 24,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 126,95€ 126,95
1be quiet! SFX Power 2 400W€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 928,46

Deze heb ik kort geleden nog aangeraden :), veel kleiner dan dit gaat het ook echt niet worden haha. Als je Windows zelf niet nodig hebt kan er zo nog 80,- euro vanaf.

• bvsteyn
br00ky schreef op maandag 15 september 2014 @ 17:18:
Nog 1 opmerking, dat moederbord is vrij duur. Ik neem aan dat je die gekozen hebt omwille van de wifi maar zijn er nog andere specifieke dingen die je gaat gebruiken? Anders is enig ander bord zonder wifi met wifi dongel goedkoper.
Nee, gelukkig niet alleen om de wifi. Is een mooie bijkomstigheid juist. Heb eigenlijk dit mobo geselecteerd om de 6 sata aansluitingen. Ook kijkende naar de kast waar ruimte is voor meerdere HD's..

Misschien dat er nog een ander mobo is met evenveel aansluitingen die vergelijkbaar is? Daar moet ik even induiken.
Deze heb ik kort geleden nog aangeraden :), veel kleiner dan dit gaat het ook echt niet worden haha. Als je Windows zelf niet nodig hebt kan er zo nog 80,- euro vanaf.
Heb idd ook naar dat Asrock bord gekeken, maar deze heeft minder SATA aansluitingen beschikbaar. Qua CPU heb ik totaal geen ervaring met Xeon's, dus wat zou daar het argument voor zijn behalve de prijs?

Die sugo heb ik idd naar gekeken, maar daar kan ik maar 1 3,5" disk in kwijt en 1 SSD. Dus minder uitbreidingsmogelijkheden qua storage. Mocht jij een slimline dvd brander in het wit weten te vinden dan wil ik die kast nog wel overwegen ivm de grootte... :P ..ik kon alleen maar zwarte exemplaren vinden. Ik vind de voorkant van de Fractal Design bovendien strakker dan de sugo (want die wordt onderbroken door de zichtbare ventilator en het klepje tbv de slimline optical). Dus om die reden ben ik groter gegaan en is de voorlopige keuze gevallen op de Fractal Design node 304 in het wit. Misschien stom dat ik een keuze moet aanpassen omwille van een dvd brander, maar ja..vrouwlief kan nu eenmaal niet zonder die brander.

Windows heb ik wel nodig overigens, maar die had ik mijn overzicht niet meegenomen. Uiteraard bestel ik die er nog wel bij.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Aha, maar in de Node304 kun je helemaal geen brander kwijt?? Deze Xeon staat ongeveer gelijk aan een i7-4770, heeft een lagere TDP en ook Hyperthreading. Overigens is de SG05 ook in het zwart verkrijgbaar maar naar een witte ODD ga ik even kijken haha.

[ Voor 15% gewijzigd door ECP0WERS op 15-09-2014 18:02 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
1230v3 is verouderd en stuk trager dan 4790K. 0,7GHZ minder op de turbo. Dat zijn geen grappen. 4790K. is. enige. goede. keuze. (mits je het budget hebt om niet op andere dingen te beknibbelen) ;)

specs

• bvsteyn
ECP0WERS schreef op maandag 15 september 2014 @ 18:00:
Aha, maar in de Node304 kun je helemaal geen brander kwijt?? Deze Xeon staat ongeveer gelijk aan een i7-4770, heeft een lagere TDP en ook Hyperthreading. Overigens is de SG05 ook in het zwart verkrijgbaar maar naar een witte ODD ga ik even kijken haha.
Idd. Daar is ie niet voor bedoeld. Helaas ontkom ik niet aan zo'n device, dus vandaar de eerder genoemde externe variant.
1230v3 is verouderd en stuk trager dan 4790K. 0,7GHZ minder op de turbo. Dat zijn geen grappen. 4790K. is. enige. goede. keuze. (mits je het budget hebt om niet op andere dingen te beknibbelen)
Helder. Budget is aanwezig, dus 4790K it is! :9

Edit: overigens zie ik net dat de eerder voorgestelde voeding van 360W niet modulair is van opbouw. Lijkt mij handig als ik in zo'n kleine kast juist een modulaire voeding kies, zodat ik de kabels netjes kan wegwerken tbv de airflow in de kast. Idee is nu om deze voeding toe te passen:

http://tweakers.net/price...nic-g-serie-450-watt.html

Wel iets zwaarder en duurder, maar ook een gold variant. Dus lijkt mij een prima keuze, niet? Of zijn er betere modulaire voedingen?

[ Voor 25% gewijzigd door bvsteyn op 15-09-2014 21:18 ]

Pagina: 1