Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Multiroom audiosysteem voor nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

• PupStar
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Beste Tweakers,

Ik weet dat er veel kennis aanwezig is op het forum. En ik hoop dat jullie mij verder helpen kunnen.
Ik zoek voor een nieuwe woning een multi room audio oplossing. Het idee is als volgt:

- TV in de woonkamer
- Ziggo tuner
- 2 Speakers in de woonkamer (surround is niet nodig)
- 2 Speakers in de keuken
- 2 Speakers in de badkamer (inbouw)
- 2 Speakers in de slaapkamer
- Per kamer een regelbaar volume
- De mogelijk om tv geluid / airplay / radio af te spelen in alle ruimtes gelijktijdig. Hoeft niet in verschillende ruimtes verschillende bronnen af te spelen.
- Het liefst plaats ik de versterker(s) ergens in de meterkast, dus geen IR ontvangst
- Kabels trekken geen probleem

Er zal vooral veel radio geluisterd worden (vanaf de Ziggo box?) en mogelijk ook streaming vanaf de iPad door een airport express aan te sluiten op de audio installatie bijvoorbeeld.

De installatie moet niet veel volume produceren, maar wel mooie zuivere klanken.

Mijn vragen:
- Welke versterker(s) zijn in deze situatie geschikt?
- Welke speakers zijn geschikt?
- Budget voor versterker(s) plus speakers 2-3k? Laten we zeggen flexibel

Bedankt voor het meedenken! :)

PupStar

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sonos? Werkt ideaal!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 12:42

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ja Sonos lijkt de oplossing, geen versterkers nodig, geen draden trekken (uiteraard moet je wel een stopcontact hebben per speaker).

http://www.sonos.com/system

2-3k is een leuk bedrag.
Woonkamer 2 x play 5 800 euro
badkamer/slaapkamer 4 x play 1 800 euro.
De play3 is ook een optie maar persoonlijk vind ik de speakers niet mooi.
Sonos connect 350 euro
Eventuele stands/wall mounts.

Zo zou het aan al je wensen moeten kunnen voldoen, gewoon via telefoon/tab/pc/laptop alles besturen.
Je kan meerdere devices hebben die het besturen, je kan per speaker zelfs andere muziek luisteren.

Het enige waar ik niets over kan zeggen is ziggo/radio maar als de de ziggo box een output heeft dan : http://www.sonos.com/shop/products/connect gebruiken hier op kan je ook je stereo set koppelen.

Zelf heb ik 2 x play5, 3 x play1 en een connect (Zonder inputs puur ter aansturing van de speakers toen hij nog nodig was).
2 x play5 in woonkamer, 2 x play1 in slaapkamer, 1 x play1 in keuken/badkamer(kan hard zat)

Je kan stereo paren maken, per stereo paar/speaker een apart signaal laten afspelen.

Ik luister geen radio en eigenlijk alleen maar Spotify/Google music, airplay moet wel werken voor zover ik weet maar heb daar ook geen ervaring mee.

Hoe je het geluid vind is persoonlijk uiteraard, naar mijn mening is het geluid gewoon perfect voor wat het is. Het gemak en looks maken heel veel goed, de ruimte die het bespaard en de kabelbende waar ik nu geen last meer van heb eventuele uitbreidingen in de toekomst is allemaal mogelijk. Wat dat betreft de beste investering ooit kwa geluids installatie voor mij.

Owja en als je gaat luisteren in een winkel klinkt het lang niet zo geweldig als thuis, ik kon 1 play5 proberen om te kijken of ik het wat vond, 1 speaker klonk al heel vol maar ik miste iets, week later een 2de gehaald welke aan de andere kant van mijn woonkamer staat en het is geweldig. In stereo geeft het werkelijk een ruimtevullend geluid en helder.

[ Voor 9% gewijzigd door prutser001 op 15-09-2014 12:37 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• PupStar
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Sonos lijkt populair!
Ik was van plan om bij RAF in Amsterdam langs te gaan en ook hun advies te vragen. RAF blijkt echter sinds 2011 overgenomen te zijn door Hifi Klubben. Misschien kunnen we daar het een en ander proef luisteren.
Bedankt voor jullie tips!